Jump to content
Nicode

Skat ved salg af bolig

Recommended Posts

Vi har lige solgt vores bostadsret til fordel for en villa, til næste år skal jeg så selvangive salget og betale skat af fortjenesten. Jeg ved at jeg kan trække udgifter til forbedringer fra, men kan jeg også trække mæglerens salær fra ?? Jeg har hørt om at man kan udskyde denne skat hvis man køber en dyre bolig passer det ?? :confused:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi har lige solgt vores bostadsret til fordel for en villa, til næste år skal jeg så selvangive salget og betale skat af fortjenesten. Jeg ved at jeg kan trække udgifter til forbedringer fra, men kan jeg også trække mæglerens salær fra ?? Jeg har hørt om at man kan udskyde denne skat hvis man køber en dyre bolig passer det ?? :confused:
Ja og Ja.. det koster dog renter på den skat du udskyder ("uppskov" - hvis du vil søge på det).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Når du får din selvangivelse er der vedlagt et hæfte om hvordan du deklarerer, hvad dukan og ikke kan trække fra og alt er skåret ud i pap. No shit! :) Det er faktisk godt skrevet!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi har lige solgt vores bostadsret til fordel for en villa, til næste år skal jeg så selvangive salget og betale skat af fortjenesten.
Hvorledes er det, når man bor i Sverige (og arbejder i DK), hvor man også har en bolig stående. Hvis man sælger den danske bolig, skal man formodentligt betale svensk skat af fortjenesten. Men hvad nu hvis man sælger med tab - kan tabet trækkes fra på selvangivelsen?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så hvis man kan skabe sig en svensk indkomst' date=' kan et tab på salg af dansk ejendom fratrækkes?[/quote']Der må jeg være dig svar skyldig. Men logikken siger "ja", hvis de kan tillade sig at beskatte et overskud af samme. Men dén overlader jeg til andre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vær OBS på at hvis du sælger med overskud - kan du sænke det beløb du skal betale skat af ved at trække dine svenske renteudgifter fra. Hvis du søger UppSkov kan du så tilbageføre hvad der svarer til dine renteudgifter hvert år til du ikke længere skylder noget. Der er intet til hinder for at anvende de svenske renteudgifter i både Sverige og Danmark.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
kan du sænke det beløb du skal betale skat af ved at trække dine svenske renteudgifter fra.
Og de danske renter for den sags skyld
Der er intet til hinder for at anvende de svenske renteudgifter i både Sverige og Danmark.
Og igen kan både danske og svenske renter trækkes fra begge steder

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Og de danske renter for den sags skyld Og igen kan både danske og svenske renter trækkes fra begge steder
Fint nok :) Nu taler jeg så om et underskud ifm. salg - kan dét fradrages i den svenske indkomst?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vær OBS på at hvis du sælger med overskud - kan du sænke det beløb du skal betale skat af ved at trække dine svenske renteudgifter fra. Hvis du søger UppSkov kan du så tilbageføre hvad der svarer til dine renteudgifter hvert år til du ikke længere skylder noget. Der er intet til hinder for at anvende de svenske renteudgifter i både Sverige og Danmark.
Kan du evt. skære det ud i pap for?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Mm - ja - jeg kan prøve. Lad os sige at du har en gevinst på 300.000 sek efter salg af bolig. Den skal du betale skat af i Sverige. Skatten er 30% så vidt jeg husker, så det er 100.000 sek i skat. Men hvis du nu har boliglån med samlede renteudgifter på 50.000 sek så udgør de en negativ kapitalindkomst. Så kan du vælge at deklarere 50.000 af gevinsten og trække de 50.000 i renter fra - det giver 0 i skat. Samtidig søger du uppskov for de resterende 50.000 som du så mod en mindre rentebetaling så kan videreføre til næste år. Året efter har du igen renteudgifter for 50.000, så angiver du de resterende 50.000 gevinstkroner (återfører kalder de det) på selvangivelsen og trækker igen dine renter fra, skatten er 0. Nu er din gevinstskat så betalt med dine renteudgifter og du skal ikke have yderligere penge op af lommen. Det samme kan du gøre i forhold til ejendomsskatten, der kan du trække dine svenske renter fra - og således ender de i et rundt 0. Du må gerne samtidig anvende de svenske renteudgifter i Danmark på helt almindelig vis. I følge THN længere oppe må man endda også tage de danske renteudgifter man måtte have og føre ind på den svenske selvangivelse. Selv har jeg dog kun renteudgifter at betydning i Sverige, så det har jeg ikke nogen erfaring med.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mm - ja - jeg kan prøve. Lad os sige at du har en gevinst på 300.000 sek efter salg af bolig. Den skal du betale skat af i Sverige. Skatten er 30% så vidt jeg husker, så det er 100.000 sek i skat.
Er skatten ikke kun 22 % ? Husk at man også kan trække "kapitaltillskot" fra hvis man har solgt bostadsrätt. Kapitaltillskott er den del af din hyra som foreningen har anvendt for amortering av lån eller fx. finansiering af forbedringer på ejendommen. Beløbet kan foreningen oplyse dig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa Lige et tillægsspørgsmål, eller nærmere 2... 1. Ved fortjeneste af salg på svensk bolig, skal der så betales skat af dette beløb uanset om man bliver boende i Sverige eller om man flytter tilbage til Danmark? 2. Lad os sige, at man sælger sin bolig med en fortjeneste på 50.000SEK og for nemheds skyld at dette også er mæglerens salær, skal der så stadig betales skat af de 50.000SEK på fortjeneste ved salg af boligen?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hejsa Lige et tillægsspørgsmål, eller nærmere 2... 1. Ved fortjeneste af salg på svensk bolig, skal der så betales skat af dette beløb uanset om man bliver boende i Sverige eller om man flytter tilbage til Danmark? 2. Lad os sige, at man sælger sin bolig med en fortjeneste på 50.000SEK og for nemheds skyld at dette også er mæglerens salær, skal der så stadig betales skat af de 50.000SEK på fortjeneste ved salg af boligen?
1. Ja 2: http://www.boekonomi.se/reavinstskatt.htm

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1 - du kan ligge beløbet videre i din næste svenske bolig, og syntes på et tidspunkt der var snak om man også kunne ved flyt til udlandet... 2 - nej, du kan trække salær fra

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites