Jump to content
hpn

A-kasse og studerende

Recommended Posts

Jeg har siddet og rodet lidt rundt i gamle tråde om dette emne, men de fleste er flere år gamle, og da reglerne hele tiden ändrer sig, har jeg brug for et opdateret svar. Jeg regner med at blive färdig på Uni i kbh til januar 2010. Hvad gör man så? Jeg regner med at skulle meldes ind i en A-kasse, men har også läst at man skal have arbejdet i et par måneder, inden man kan få udbetalt dagpenge fra en svensk a-kasse. Skal jeg allerede nu melde mig ind i en a-kasse i DK? og når jeg er färdig med studiet, er det så forstået korrekt, at der er 0 kr at hente eftersom jeg ikke har arbejdet?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er din bopæl, der afgør, om du skal have dagpenge fra Danmark eller Sverige, så hvor i verden, bor du? Og hvis du er studerende og bor i Sverige, så kan du godt skyde en hvid pil efter at få nogen som helst dagpenge. Så hedder det kontanthjælp, svensk försörjningsstöd, hos kommunen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Man skal have været medlem af en dansk A-kasse i min. 1 år for at få dagpenge, så meld dig endelig ind.
Det stemmer nu ikke helt. Som studerende i Danmark med bopæl i Danmark kan man blive optaget i en a-kasse og få dimettendsatsen i dagpenge uden krav om at skulle have været ude i arbejde i 12 måneder først. Men en tilsvarende ordning i Sverige blev afskaffet for flere år siden. I Sverige skal man i øvrigt også kun have arbejdet i 6 måneder, før man er berettiget til dagpenge.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er din bopæl, der afgør, om du skal have dagpenge fra Danmark eller Sverige, så hvor i verden, bor du? Og hvis du er studerende og bor i Sverige, så kan du godt skyde en hvid pil efter at få nogen som helst dagpenge. Så hedder det kontanthjælp, svensk försörjningsstöd, hos kommunen.
Tak for svaret. Jeg bor i Sverige :) den med kontanthjälpen gälder vel ikke, når vi bor i eget hus og har bil?!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, så fungerer försörjningsstöd blot som et gratis lån og skal betales tilbage, når I sælger bil eller hus og dermed får indkomst - for alt af større værdi skal sælges - jeg mener, man har et halvt år til at få det gjort. Men det er nok lettere bare at finde et job;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det stemmer nu ikke helt. Som studerende i Danmark med bopæl i Danmark kan man blive optaget i en a-kasse og få dimettendsatsen i dagpenge uden krav om at skulle have været ude i arbejde i 12 måneder først. Men en tilsvarende ordning i Sverige blev afskaffet for flere år siden. I Sverige skal man i øvrigt også kun have arbejdet i 6 måneder' date=' før man er berettiget til dagpenge.[/quote'] Jeg siger ikke noget om at skulle have arbejdet i 12 måneder men at man skal have været medlem i 12 måneder, og det er jo noget helt andet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jo' date=' så fungerer försörjningsstöd blot som et gratis lån og skal betales tilbage, når I sælger bil eller hus og dermed får indkomst - for alt af større værdi skal sælges - jeg mener, man har et halvt år til at få det gjort. Men det er nok lettere bare at finde et job;)[/quote'] ja, helt klart - og min mand har jo en indkomst. Det var bare til den förste tid, inden jeg finder et job til at supplere med.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

I sverige, skal man så have arbejdet 6 måneder eller bare være medlem i 6 måneder får at være berettiget til dagpenge? Hvis man skal arbejde, hvor meget skal man så arbejde, er et vikarjob nok?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg siger ikke noget om at skulle have arbejdet i 12 måneder men at man skal have været medlem i 12 måneder' date=' og det er jo noget helt andet.[/quote'] Som studerende skal du ikke have været medlem af en dansk a-kasse i 12 måneder, inden du kan få dimettendsatsen i dagpenge. Langt de fleste studerende kan jo faktisk slet ikke blive medlem af en a-kasse, før de er færdige med deres uddannelse. Der er altså en undtagelse fra hovedreglen, når man er studerende og bliver færdig med sine studier.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har siddet og rodet lidt rundt i gamle tråde om dette emne, men de fleste er flere år gamle, og da reglerne hele tiden ändrer sig, har jeg brug for et opdateret svar. Jeg regner med at blive färdig på Uni i kbh til januar 2010. Hvad gör man så? Jeg regner med at skulle meldes ind i en A-kasse, men har også läst at man skal have arbejdet i et par måneder, inden man kan få udbetalt dagpenge fra en svensk a-kasse. Skal jeg allerede nu melde mig ind i en a-kasse i DK? og når jeg er färdig med studiet, er det så forstået korrekt, at der er 0 kr at hente eftersom jeg ikke har arbejdet?
Jeg regner med at være færdig i efteråret, og min gyldne plan er at arbejde et par timer i DK og få supplerende Dagpenge fra min A-kasse (IAK). Det burde forhåbenligt holde os fra fallittens rand indtil jeg finder et job der gi'r lidt mere end dagpenge :D Ideen er i hvert fald at hvis jeg har en DK indkomst, så kan de supplere den, men hvis jeg ikke har en DK indkomst, så overgår jeg til de svenske A-kasser i stedet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Dimmitendsats I Danmark er det sådan, at hvis man indmelder sig i en a-kasse senest 14 dage, mener jeg det er, efter man har afsluttet sin uddannelse (kan ikke huske om det er ved forhåndsgodkendelse eller karakterfastsættelse af speciale hvis det er relevant) kan man få den såkaldte dimitendsats som svarer til 80 % af normal dagpengesats. Der kan udbetales dagpenge umiddelbart, men er fritaget for diverse regler om at skulle have været medlem i en vis periode, karantæne mm. Når man melder sig ind, er det dog vigtigt at eventuelle studiejobs er opsagt inden indmeldelse, opsiges disse først efter indmeldelse bliver det betragtet som frivillig ledighed og du får typisk 3 måneders karantæne. (får du en fyreseddel fra din arbejdsgiver tror jeg du slipper for karantæne) Hvis man imidlertid bor i Sverige, overføres man til en svensk a-kasse (jeg tror ikke du kan argumentere for din tilknytning til det danske arbejdsmarked er større end til det svenske) I svenske a-kasser er der, som tidligere påpeget i tråden, ikke nogen dimmitendsats og derfor ingen dagpenge til nyuddannede. Du står derfor i en svensk a-kasse uden ancinitet, så hvis de overhovedet tager dig er der såvidt vides ingen dagpenge. Jeg har dog ikke sat mig så meget ind i reglerne i de svenske a-kasse, så hvis der er andre der ved bedre eller skulle ligge inde med anden brugbar information så må i da gerne byde ind:-) vh Andreas

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg regner med at være færdig i efteråret, og min gyldne plan er at arbejde et par timer i DK og få supplerende Dagpenge fra min A-kasse (IAK). Det burde forhåbenligt holde os fra fallittens rand indtil jeg finder et job der gi'r lidt mere end dagpenge :D Ideen er i hvert fald at hvis jeg har en DK indkomst, så kan de supplere den, men hvis jeg ikke har en DK indkomst, så overgår jeg til de svenske A-kasser i stedet.
Ved du om du skal være medlem af a-kassen en periode før du er færdig, eller er det ok bare at melde sig ind lige omkring når man er færdig?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ved du om du skal være medlem af a-kassen en periode før du er færdig' date=' eller er det ok bare at melde sig ind lige omkring når man er færdig?[/quote'] Hos IAK skal du bare melde dig ind inden for 14 dage af dit afsluttende eksamen. Derefter har man vist nok 6 måneder til at få et arbejde, før man bliver sendt til AF og aktivering osv. :) Indtil for nyligt var det nok tid til at få et relevant job .. nu er straks en anden sag =/

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
kan man få den såkaldte dimitendsats som svarer til 80 % af normal dagpengesats. Der kan udbetales dagpenge umiddelbart' date=' men er fritaget for diverse regler om at skulle have været medlem i en vis periode, karantæne mm. [/quote'] Jeg mener, der er noget med en måneds karantæne fra datoen, hvor man blev færdig med sin uddannelse. Altså ingen dagpenge den første måned. Men det er måske blevet ændret?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg mener' date=' der er noget med en måneds karantæne fra datoen, hvor man blev færdig med sin uddannelse. Altså ingen dagpenge den første måned. Men det er måske blevet ændret?[/quote'] Ja der er altid en måneds karantæne fra den dag man afslutter sin uddannelse. Det kan man ikke slippe for.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er færdig til december og ovenstående er også min plan. Har et deltidsjob ved siden af, som jeg umiddelbart kan fortsætte med efter jeg er færdig. Dog ikke på fuld tid. Har du undersøgt det med din A-kasse? Altså siger de god for den? Nok meget rart at vide INDEN man bliver færdig. Regner med snart at kontakte min egen A-kasse og høre dem ad. Løber nok ind i en mur af uvidenhed hehe.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
I Danmark er det sådan' date= at hvis man indmelder sig i en a-kasse senest 14 dage, mener jeg det er, efter man har afsluttet sin uddannelse (kan ikke huske om det er ved forhåndsgodkendelse eller karakterfastsættelse af speciale hvis det er relevant) kan man få den såkaldte dimitendsats som svarer til 80 % af normal dagpengesats. Der kan udbetales dagpenge umiddelbart, men er fritaget for diverse regler om at skulle have været medlem i en vis periode, karantæne mm. Når man melder sig ind, er det dog vigtigt at eventuelle studiejobs er opsagt inden indmeldelse, opsiges disse først efter indmeldelse bliver det betragtet som frivillig ledighed og du får typisk 3 måneders karantæne. (får du en fyreseddel fra din arbejdsgiver tror jeg du slipper for karantæne) Hvis man imidlertid bor i Sverige, overføres man til en svensk a-kasse (jeg tror ikke du kan argumentere for din tilknytning til det danske arbejdsmarked er større end til det svenske) I svenske a-kasser er der, som tidligere påpeget i tråden, ikke nogen dimmitendsats og derfor ingen dagpenge til nyuddannede. Du står derfor i en svensk a-kasse uden ancinitet, så hvis de overhovedet tager dig er der såvidt vides ingen dagpenge. Jeg har dog ikke sat mig så meget ind i reglerne i de svenske a-kasse, så hvis der er andre der ved bedre eller skulle ligge inde med anden brugbar information så må i da gerne byde ind:-) vh Andreas
Det er også det samme, jeg er kommet frem til. Ja, men i mit tilfälde kan jeg ikke blive medlem, da jeg ikke har bopäl i DK, og det er et krav for overhovedet at blive optaget :(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er også det samme, jeg er kommet frem til. Ja, men i mit tilfälde kan jeg ikke blive medlem, da jeg ikke har bopäl i DK, og det er et krav for overhovedet at blive optaget :(
Hos IAK står der følgende: "Det er som udgangspunkt en betingelse for optagelse, at du har ophold og bopæl i Danmark på optagelsestidspunktet" Det læser jeg som at det er muligt at blive meldt ind via en dispensation.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
jo' date=' det kan man godt, som Andreas også har skrevet.[/quote'] Det passer altså ikke. Enten er I ikke inde i reglerne, ellers vil jeg MEGET gerne høre om den akasse som udbetaler allerede fra dag 1. F.eks IAK: "Som nyuddannet kan du få dagpenge en måned efter, du er dimitteret" Det samme gælder hos CA osv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det passer altså ikke. Enten er I ikke inde i reglerne, ellers vil jeg MEGET gerne høre om den akasse som udbetaler allerede fra dag 1. F.eks IAK: "Som nyuddannet kan du få dagpenge en måned efter, du er dimitteret" Det samme gælder hos CA osv.
Jeg havde misforstået det med dimitendsatsen - du har ret.
Der er ifølge loven en såkaldt karenstid, før du kan starte på dagpenge. Den starter dagen efter din dimissionsdag og løber nøjagtig en måned, hvor du må leve af andet.
http://www.ma-kasse.dk/Vejviser/Jeg%20vil%20optages%20i%20MA/Nyuddannet.aspx
Det er en betingelse for optagelse, at du bor og opholder dig i Danmark inden for 14 dage efter uddannelsens afslutning, og du skal også have boet i Danmark, inden du begyndte på uddannelsen. Dette gælder også for Øresundspendlere. Bopæl og ophold i Danmark efter endt uddannelse For at have ret til medlemskab af en dansk a-kasse, skal du have bopæl og ophold i Danmark inden uddannelsens start og inden for 14 dage efter uddannelsens afslutning. Dette gælder også, hvis du er dansk og studerer i Danmark, men har valgt at bosætte dig i Sverige. Hvis du ønsker at blive boende i Sverige, skal du optages i det svenske forsikringssystem.
http://www.ma-kasse.dk/Vejviser/Jeg%20vil%20optages%20i%20MA/Nyuddannet.aspx Så der er der intet udganspunkt, men det er et krav. Det er hos MA.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det passer altså ikke. Enten er I ikke inde i reglerne, ellers vil jeg MEGET gerne høre om den akasse som udbetaler allerede fra dag 1. F.eks IAK: "Som nyuddannet kan du få dagpenge en måned efter, du er dimitteret" Det samme gælder hos CA osv.
Jeg slipper for en måneds karantæne, men kun fordi jeg har betalt et kontingent på kr 95/md. Kravet er at man mindst skal have betalt i 18 mdr. Men det er jo ikke sikkert alle a-kasser tilbyder denne mulighed. Men ellers er det rigtigt. Som udgangspunkt er der en måneds karantæne. Edit: Ovenstående kan selvføleglig kun lade sig gøre hvis jeg bosætter mig i DK efter endt udd.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites