anton 0 Anmeld indhold Besvaret June 30, 2009 ... og lad os tænke lidt frem i tiden: Du bor i Sverige, nærmer dig pensionsalderen. Ved samtale med dit pensionsselskab oplyser de dig om, at du jo har en million kroner på en kapitalpension, som du skal betale 40 % i afgift af, og du får derfor 600.000 DKK udbetalt fra det danske pensionsinstitut. Du kan så som svensk bosiddende, hvis vi tager SP-udmeldingen og bruger parallelt på kapitalpension, få 'fornøjelsen' af at skulle betale almindelig svensk skat af 600.000 DKK. Da man er globalindkomstskattepligtig i Sverige pga. sin bopæl, er det ikke nok lige at være flyttet retur til DK, når man får udbetalingen for siden at flytte tilbage til Sverige - så let slipper man ikke. Bopælen i Sverige skal opgives fuldstændigt for at slippe for den svenske skat. Så kender I nogen, der er oppe i årene, er det måske en god idé at kontakte revisor, Skatteverket eller andre, der kan hjælpe videre i sådanne sager... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret June 30, 2009 ... og lad os tænke lidt frem i tiden: Du bor i Sverige, nærmer dig pensionsalderen. Ved samtale med dit pensionsselskab oplyser de dig om, at du jo har en million kroner på en kapitalpension, som du skal betale 40 % i afgift af, og du får derfor 600.000 DKK udbetalt fra det danske pensionsinstitut. Du kan så som svensk bosiddende, hvis vi tager SP-udmeldingen og bruger parallelt på kapitalpension, få 'fornøjelsen' af at skulle betale almindelig svensk skat af 600.000 DKK. Da man er globalindkomstskattepligtig i Sverige pga. sin bopæl, er det ikke nok lige at være flyttet retur til DK, når man får udbetalingen for siden at flytte tilbage til Sverige - så let slipper man ikke. Bopælen i Sverige skal opgives fuldstændigt for at slippe for den svenske skat. Den er jo heldigvis let nok: Bye-bye Sweden... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
zabel 10 Anmeld indhold Besvaret June 30, 2009 Et præcist svar tak! Foreligger der et præcist svar på om man skal, eller ikke skal beskattes i sverige af SP-pengene? - Jeg har lige sendt brevet (efter at have rykket for det 2 gange), så mine penge lander snart på nem-kontoen. Dette skal annuleres hvis skattefar i sverige pludselig også vil have sin del af kagen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
anton 0 Anmeld indhold Besvaret June 30, 2009 Præcist svar om SP-udbetaling skal beskattes i Sverige: JA! Det er indkomst, som Sverige i henhold til den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst har ret til at beskatte. Skal du betale skat i Sverige af SP-udbetalingen? Det afhænger af størrelsen af din SP-udbetaling. I gode gamle dage, hvor man bragte aviser ud i sovebyen i Danmark, skulle lønnen også beskattes i Danmark, men der blev, hvis lønnen var tilpas lav, ikke betalt skat af lønnen. Princippet med SP-udbetaling og skattepligt i Sverige er det samme... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
zabel 10 Anmeld indhold Besvaret June 30, 2009 Bundfradrag? Præcist svar om SP-udbetaling skal beskattes i Sverige: JA! Det er indkomst, som Sverige i henhold til den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst har ret til at beskatte. Skal du betale skat i Sverige af SP-udbetalingen? Det afhænger af størrelsen af din SP-udbetaling. OK - Hvad er grænsen? Er der tale om et bundfradrag i sverige? Som, jeg har forstået det, har man INTET fradrag i sverige når man ikke har noget arbejde i sverige. Hvad er beløbet på dette bundfradrag? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret June 30, 2009 OK - Hvad er grænsen? Er der tale om et bundfradrag i sverige? Som' date=' jeg har forstået det, har man INTET fradrag i sverige når man ikke har noget arbejde i sverige. Hvad er beløbet på dette bundfradrag?[/quote'] Jeg er lige med på en lytter her. Bundfradraget var min redning (får kun udbetalt i omegnen af dkk 7k), men hvis der end ikke er denne mulighed, skal jeg også have kontaktet ATP ASAP for at annullere den udbetaling! Fandme nej, om skattefar i SE også skal have sine fede fingre ned i puljen. Den forp*lede grådighed er sgu til at brække sig over. :mad: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
spiff 0 Anmeld indhold Besvaret June 30, 2009 Ifølge Wikipedia: 'För inkomster intjänade under 2009 är grundavdraget 18 200 kronor.' hvilket med en kurs på 69 er ca. 12.500 DKK. Man kan selv forsøge sig med udregning her: http://www.skatteverket.se/webdav/files/servicetjanster/skatteutrakning2009/prelskatteutrakning09ink1.html. (Værdierne for Kommunal skatt, kyrkoavgift og Begravningsavgift i Malmö er hhv. 31:23 0:78 og 0:20). Angiver jeg 20.000 i "Privat pension och livränta", skal jeg betale 579 kr. i skat. Angiver jeg samtidig 20.000 under renteudgifter (mit bostadslån), skal jeg betale 17 kr. i skat :). Slipper også med de 17 kr. hvis jeg i stedet angiver 20.000 under "Andra inkomster som inte är pensionsgrundande" (og 0 i rentefradrag). Er man berettiget til rentefradrag i Sverige hvis man samtidig anvender det i Danmark? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Ann 10 Anmeld indhold Besvaret June 30, 2009 Selvfølgelig ikke. Dobbeltbeskatning kan forekomme - men aldrig dobbeltfradrag. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret June 30, 2009 Selvfølgelig ikke. Dobbeltbeskatning kan forekomme - men aldrig dobbeltfradrag. Men der er jo heller ikke givet fradrag på den i DK ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Ann 10 Anmeld indhold Besvaret June 30, 2009 Trækker du da ikke dit rentefradrag fra i Danmark? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret June 30, 2009 Selvfølgelig ikke. Dobbeltbeskatning kan forekomme - men aldrig dobbeltfradrag. Dobbeltbeskatningsaftalen regulerer ikke rentefradrag (hører jeg rygter om) og derfor kan der tages fradrag for renter i både Danmark og Sverige. Det er dog ikke noget jeg har forstand på. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret June 30, 2009 Mit bud er' date=' at Skatteverket kan henvende sig til ATP med en forespørgsel, hvor man beder om en liste over svensk bosiddende personer, der har fået SP udbetalt. Adresserne ligger vel i en database, så selv jeg ville kunne lave et udtræk efter grundig instruktion, tavleundervisning og praktiske eksempler...:-)[/quote'] ja hvis så bare atp forhaler de oplysninger på samme måde som vores breve så dropper skatteverket det nok... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret June 30, 2009 Trækker du da ikke dit rentefradrag fra i Danmark? Jo - men nu snakkede jeg om eventuelle fradrag anvendt overfor udbetalingen af SP pengene :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Martin_M 10 Anmeld indhold Besvaret June 30, 2009 Dobbeltbeskatningsaftalen regulerer ikke rentefradrag (hører jeg rygter om) og derfor kan der tages fradrag for renter i både Danmark og Sverige. Det er dog ikke noget jeg har forstand på. Du mener vel ikke, at vi kan trække vores renteudgifter fra 2 gange? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Humle 10 Anmeld indhold Besvaret June 30, 2009 Lyder som et godt bud, men vil/må ATP udlevere den slags info til en fremmed stats skatte center ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret June 30, 2009 Dobbeltbeskatningsaftalen regulerer ikke rentefradrag (hører jeg rygter om) og derfor kan der tages fradrag for renter i både Danmark og Sverige. Det er dog ikke noget jeg har forstand på. Jeg er faktisk enig med Mikkel her. Hver stat har sine former for fradrag, så man kan bruge hver stats fradragsregler i hvert land. Dobbeltbeskatningsaftalen sætter ikke nogen begrænsninger. Problemet med at få fradrag I Sverige er jo bare at der som regel ikke er noget at modregne i. Det er sådan set ekstraordinært at man/vi kan få fradrag i Danmark - det er kun fordi at man anvender grænsegængerreglen, som egentlig er en ekstraordinær tilføjelse. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
frujensen 10 Anmeld indhold Besvaret June 30, 2009 DK beskatning af sp penge Man kan nok overkomme at betale et mindre beløb af disse sp-penge. Jeg synes det er ret meget værre at skulle betale svensk skat af en eventuel kapitalpension. Der bliver jo også betalt en AFGIFT på 40 %, og som det så ser ud nu, så skal de beskattes af den svenske skattefar. Det er noget mere foruroligende:confused: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mette 0 Anmeld indhold Besvaret June 30, 2009 Jeg har lige for et øjeblik siden talt med ATP og fået at vide at Sverige IKKE beskatter SP pengene. Jeg har dog intet juridisk grundlag men kun medarbejderens meget skråsikre!! udtalelse. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret June 30, 2009 Jeg har lige for et øjeblik siden talt med ATP og fået at vide at Sverige IKKE beskatter SP pengene. Jeg har dog intet juridisk grundlag men kun medarbejderens meget skråsikre!! udtalelse. som de ikke aner en skid om ! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret June 30, 2009 som de ikke aner en skid om ! Det er jo ikke usandsynligt at de har gået ind og undersøgt det på samme måde som mig og fundet frem til dobbeltsbeskatningsaftalen på www.nordisketax.net. I følge den gamle aftale, som på den officiele side fremstår som den gældende, var der jo slet ikke nogen tvivl - Sverige havde ikke ret til pengene i den gamle version. Det er jo ikke noget helt tilfældigt site - på forsiden står: Nordisk eTax er udviklet i samarbejde med Nordisk Ministerråd og skatteforvaltningerne i Sverige, Danmark, Finland, Norge og Island. Disse skatteforvaltninger har i fællesskab ansvaret for indholdet. Det ansvar har de i fællesskab forvaltet temmelig dårligt efter min mening.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thn 0 Anmeld indhold Besvaret June 30, 2009 Hver stat har sine former for fradrag, så man kan bruge hver stats fradragsregler i hvert land. Dobbeltbeskatningsaftalen sætter ikke nogen begrænsninger. crap.. Så skulle jeg have haft 178sek tilbage fra skatteverket fra renteindtægter :-( Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret June 30, 2009 Køb en is og nyde vejret Dennis.....:D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Martin_M 10 Anmeld indhold Besvaret June 30, 2009 crap.. Så skulle jeg have haft 178sek tilbage fra skatteverket fra renteindtægter :-( Hvad ville du have trukket fra og hvordan? Går ikke ud fra at du ville trække renteudgifterne fra i begge lande, eller? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thn 0 Anmeld indhold Besvaret June 30, 2009 jo det er netop det Bananas skriver lidt om Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Pede 10 Anmeld indhold Besvaret June 30, 2009 Hold da op en oplevelse at tjekke kontoen her til morgen - både løn og SP-pengene var kommet. Darjlit :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites