dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret July 25, 2009 ... hvordan vil Skatteverket kontrollere hvem som har fået udbetalt pengene fra ATP/banken til en dansk konto??? Ved det ikke, men jeg har i hvert fald ikke i sinde at opgive noget som helst til dem, og jeg vil anbefale alle andre at gøre det samme! Skatteverket er skudt i låget. Helt enkelt! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Persson 10 Anmeld indhold Besvaret July 25, 2009 Da der er tale om en tilbagebetaling af en tidligere betalt afgift, kan det vel ikke regnes som en indtægt ?? Og hvis den svenske skat kan beskatte noget som helst her, er det vel kun den del af beløbet der er optjent mens man har været bosiddende i Sverige dvs i perioden 1998-2003. Eller ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret July 25, 2009 Da der er tale om en tilbagebetaling af en tidligere betalt afgift, kan det vel ikke regnes som en indtægt ?? Og hvis den svenske skat kan beskatte noget som helst her, er det vel kun den del af beløbet der er optjent mens man har været bosiddende i Sverige dvs i perioden 1998-2003. Eller ? Det er ikke Skatteverkets holdning... De vil ha' deres skat uanset hvornår det er optjent. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret July 25, 2009 Vi skal vel snart til at kalde det "at yde bistandshjælp" til den svenske stat..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret July 25, 2009 Hvis det ender med at der skal betales en eller anden ekstra løn afgift til Sverige - er det så ikke lavet om så arbejdsgiveren bliver holdt udenfor nu' date=' og hele 'straffen' pålægges alene lønmodtageren??[/quote'] Det er kun hvis du har lavet den aftale med din arbejdsplads... For i og med det er en arbejdsgiver-afgift (den pågældende socialavgift på de 30%) er det dem de vil jagte - medmindre de kan fremvise en skriftlig aftale på det er dig der skal jagtes... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret July 25, 2009 Der er en måde vi evt kan undgå det.... Råb højt om at danske virksomheder kan ende med at blive straffet for det og skulle betale til den svenske stat.....Så er der et helt andet maskineri der går igang for at virksomhederne skal undgå det.....For det er ikke lige glasur på finanskrisens kage..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fkcon 10 Anmeld indhold Besvaret July 25, 2009 Er der nogen af jer kloge hoveder herinde der ved noget omkring pensionen og udbetalingen af denne? Som jeg har forstået regler i helt normale tilfælde så er det nemlig sådan at når du får udbetalt pensionspenge, så betaler du selvfølgelig skatten i dk, men hvis skatten er højere i sverige skal du betale forskellen til det svenske skatteverket? Det er der ordet dobbeltbeskatning kommer ind.. Nogen der ved noget om det, eller om det er en skrøne? Pensionen fra Danmark beskattes i Danmark, jeg havde en sag mod Skatteverket med min private pension som Sverige også opkrævede skat af, jeg blev dobbelt beskattet, men klagede til domstolen i Lund med henvisning til dobbeltbeskatningsaftalen, her fik jeg medhold i, at kun Danmark må trække skat af såvel den offentlige som den private pension. Belært af Skatteverkets kreative bogføring undlod jeg at lade mine SP penge udbetale, jeg modtog ATP brevet for to uger siden, men ville ikke have dem udbetalt af frygt for, at Skatteverket igen ville prøve deres kreative bogføring og kræve dobbeltbeskatning af SP pengene, og ganske rigtigt, Skatteverket opkræver 30 % skat af SP pengene, altså afkræves man 60 % skat ved dobbeltbeskatning. Argumentet fra Skatteverket er, at SP i Danmark ikke beskattes, men afkræves en afgift, og en afgift er ikke omfattet af dobbeltbeskatningsaftalen, så Sverige snupper også 30 % af SP pengene. Der er 10.000 i Sverige der har fået deres SP penge, men de beskattes nu med 30 % af Skatteverket også. Her vil jeg anbefale foreningen Øresundsborger, at opfordre alle SP modtagere til, at klage afgørelsen når den modtages officielt ved slutopgørelsen for 2009, så kommer den svenske regning på 30 % til inddrivelse. SP er beskattet i Danmark, og den tekniske betegnelse ’afgift’ som SKAT i Danmark anvender, ændrer ikke på det forhold at det er en dansk beskatning. Derfor bør domstolen i Sverige tage stilling til lovligheden af denne dobbeltbeskatning, der uanset Skatteverket mener de må tage dobbelt skat ved, at det er en SP afgift og ikke en skat. Den mener jeg ikke holder i retten, Danmark bør ændre betegnelsen og anvende betegnelsen skat, således dobbeltbeskatningsaftalen gælder. For dem der har fået SP pengene udbetalt, kan der ikke ændres ved dette. Det vil alene være domstolen i Sverige ved påklage af Skatteverkets afgørelse der vil kunne ændre på dette. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Flemming40 10 Anmeld indhold Besvaret July 26, 2009 SP er beskattet i Danmark' date=' og den tekniske betegnelse ’afgift’ som SKAT i Danmark anvender, ændrer ikke på det forhold at det er en dansk beskatning. Derfor bør domstolen i Sverige tage stilling til lovligheden af denne dobbeltbeskatning, der uanset Skatteverket mener de må tage dobbelt skat ved, at det er en SP afgift og ikke en skat. Den mener jeg ikke holder i retten, Danmark bør ændre betegnelsen og anvende betegnelsen skat, således dobbeltbeskatningsaftalen gælder.[/quote'] Jeg er enig i, at sp-udbetalingen bør anses for at være beskattet, uanset at man har valgt at trække afgift af pengene. Jeg synes, at det er uhørt, at den svenske stat kræver skat, der retteligt ikke burde tilfalde den. De (den svenske regering/skatteverket) burde i stedet glæde sig over den øgede købekraft pengene betyder for danskerne, såvel herboende som dem på den danske side af Øresundsregionen, som er med til at holde en butikkerne i Malmö og omegn, Helsingborg mv., oven vande, så der fortsat kan være et beskatningsgrundlag i området. Men jeg er overbevist om, at regeringen ikke kan eller vil ændre afgiften til en skat. Jeg er ikke skatteekspert, men som jeg er orienteret betyder det, at der svares afgift af sp-udbetalingen, at den ikke regnes med i den skattepligtige indkomst for 2009, og det ville den som udgangspunkt have gjort, hvis det var blevet besluttet, at der skulle svares skat af beløbet. Det ville betyde en forsinkelse på statens provenu ved udbetalingen til engang til næste år, og det ville også betyde nogle grimme overraskelser på skatteopgørelserne for nogle, fx dem der er på grænsen til topskatten. Derudover får kommunerne ikke del i afgiften, da den udelukkende går i statskassen. Hvis det havde været en skat, ville kommunerne få en andel (og velsagtens også en sjat til Sverige i udligning) og så skulle aftalerne om kommunernes økonomi have set anderledes ud. Og endelig ville en sådan ændring være at lovgive med tilbagevirkende kraft, og det er der ingen, og specielt Justitsministeriet, der vil gå med til. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret July 26, 2009 Det er bare fordi Stockholm ikke får en skid, at de gør altfor at kræve dem ind... Misundelsen er stor på Skåne!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Pede 10 Anmeld indhold Besvaret July 26, 2009 Det bør være muligt at trække sin udbetaling tilbage nu da forudsætningerne for den er ændret ret kraftigt for os bosiddende i Sverige. Regner bestemt ikke med det vil kunne lade sig gøre bare sådan lige men alt andet lige bør denne mulighed da stilles til rådighed for os der per efterkrav rammes af dobbeltbeskatning. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret July 26, 2009 Det værste er at der er fejlinformeret fra den hjemmeside som Bananas linker til..... Det gør jo at vi rent faktisk er blevet bondefanget. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
anton 0 Anmeld indhold Besvaret July 27, 2009 For at skulle kunne overgå til svensk social sikring (og derfor få sin arbejdsgiver til at skulle betale 30 % i svenske sociale bidrag), skal der udføres arbejde i Sverige. Da ingen dansk-arbejdende SP-udbetalingsmodtagere udfører arbejde for den udbetaling, der finder sted, er det ikke aktuelt at arbejdsgiverne bliver tvunget til at betale svenske sociale afgifter for en (eller flere) af deres ansatte, der med svensk bopæl har fået udbetalt SP i 2009. Lovligheden i at Sverige anser SP-udbetalingen som indkomst er jo lovfæstet i svensk lovgivning, og det ville da overraske mig noget, hvis det svenske globalindkomstprincip er ulovligt. Selv om det i utallige medier og i udtalelser fra ATP er angivet som 'beskatning', 'skat' og andre forvanskninger, ændrer det ikke på det faktum, at der af SP-saldoen betales en afgift af pensionsudbetalingen i henhold til dansk lovgivning. Jeg vil gerne have en dobbeltafgiftsoverenskomst mellem Danmark og Sverige, for jeg betaler ganske mange penge i svensk moms. Det ville da være rart at kunne nedsætte sin svenske moms med den moms jeg betaler af de varer, som jeg betaler i Danmark. Jeg vil også gerne have en dobbeltbeskatnings-/afgiftsoverenskomst de to lande imellem, så vi slap for disse diskussioner, men den eksisterer heller ikke. Derfor: kæmp for at Riksdagen laver en lov, der siger, at dansk SP-udbetalingen skal beskattes fuldt og helt i Sverige, men at der er fradrag for betalt dansk afgift. På den måde forsvinder den svenske skat helt. I kan jo skifte det danske statsborgerskab ud med et svensk, så I kan vælges ind i Riksdagen og kæmpe for sagen. Hvor hele partier kraftigt profilerer sig på fx miljø, vil det dog være en meget smal profilering af hin ambitiøse politiker at lægge sig fast på mærkesagen 'Svensk-danska gränshinder' og håbe på valgsucces. Men vis mig sunddebattøren, der stiller op med denne mærkesag og jeg skal fluks konvertere til svenskdommen og sætte mit kryds ved partiet med bogstavet 'Ö'... Men lad os nu lige vente og se hvor mange, der rent faktisk kan prale med at skulle betale svensk skat af sin SP-udbetaling... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ice 10 Anmeld indhold Besvaret July 27, 2009 Men husk at hvis vi skal betale skat i Sverige, kan vi jo så benytte ROT-avdraget :) så de får sku ikke mine penge så vil jeg sku hellere betale de penge til en for at sidde i min sofa og pille næse Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret July 27, 2009 Det har du fuldstændigt ret i....De kommer til at bruge så mange ressourcer på at kræve dem ind, at de ikke har råd...:D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret July 27, 2009 Det værste er at der er fejlinformeret fra den hjemmeside som Bananas linker til..... Det gør jo at vi rent faktisk er blevet bondefanget. Ja - og www.nordisketax.net er ikke bare en tilfældig side. Det er den side, som skattemyndighederne incl. relevante ministre for et par år siden proklamerede ud i pressen, som en side "hvor borgeren endelig kunne få relevant information om nordiske skatteforhold på en nem måde". Og den er jo lavet af de nordiske skattemyndigheder i fællesskab og vedligeholdes af dem i fællesskab. Så Skatteverket er sådan set direkte medansvarlig for dens indhold. Hvis Skatteverket var et privat firma der solgte varer så var de på nuværende tidspunkt fanget af den almene forbruger og markedsføringslovgivning. Når først man har meldt een "pris" ud, så kan man ikke komme og forhøje den bagefter med tilbagevirkende kraft. Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre at køre en sag ved en domstol på at man ikke er pligtig til at betale skat af pensionspenge fra Danmark, fordi at en hjemmeside, som Skatteverket er medansvarlig for, direkte informerede om, at man ikke skulle betale skat af pensionspengene. Det lyder sandsynligt for mit vedkommende - og er der 10.000 mennesker i samme situation kan man sikkert få fri process. Men personligt gider jeg ikke at gøre noget, da min skat højst bliver en 15-20 kroner. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret July 27, 2009 Det har du fuldstændigt ret i....De kommer til at bruge så mange ressourcer på at kræve dem ind' date=' at de ikke har råd...:D[/quote'] Det er generelt noget rod - der er ikke tale om nogen retsstat længere. Det vil være meget få af de10.000 danskere som modtager SP penge, som vil oplyse om dem til Skatteverket på egen hånd. Den store restgruppe vil ikke oplyse om dem af hovedsageligt følgende årsager:De var ikke klar over at de skulle De mener at Skatteverket fortolker dobbeltbeskatningsaftalen forkert eller lign., så derfor skal de ikke betale svensk skat af SP pengene og skal derfor heller ikke oplyse om dem. De ved godt at de skal men prøver at snyde alligevel. I teorien kan man blive straffet for skatteunddragelse hvis man er i ond tro, som i punkt 3, men hvordan hulen skal man kunne bevise at folk er det. Så reelt er det stort set umuligt at blive straffet for ikke at oplyse om SP pengene til Skatteverket. Hvad der end sker, så er det 100% sikkert at Skatteverket ikke har mandskab nok til at kontrollere så mange og måske kan de slet ikke få fat oplysningerne om hvem der har fået hvor meget. Vil ATP og dansk skat overhovedet gå med til at udlevere oplysningerne over hvem der har fået udbetalt hvad? Hvis Skatteverket rent faktisk får listerne, så får de dem jo med et Dansk CPR nummer, der ikke har noget direkte datalink til et svensk personnummer. Så skal it-kyndige folk manuelt matche 10.000 personer ud fra deres navn og adresse + evt. fødselsdato, med hvad det indebærer af problemer, hvis folk er flyttet, c/o boende osv.osv. Plus håndtre de fejl der sker ved manuel matchning. Almen logik tilsiger at de ikke har mulighed for at fange mere end et par stikprøvet i bedste fald. Så de eneste der kan komme til at betale skat af SP pengene er et par velinformerede yderst retsskafne personer, som troskyldigt giver oplysningerne til Skatteverket som Skatteverket mener at de skal (i.e. "de naive"). Og så måske også et par uheldige personer som ryger ud i en stikprøve. Plus dem, som har præsteret at gøre opmærksom på sig selv for forhånd på anden vis (i.e. "The usual suspects"). Samlet set er det er der tale om en process, der er set mere velfungerende i en lang række bananrepublikker! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
polar 10 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2009 Det har du fuldstændigt ret i....De kommer til at bruge så mange ressourcer på at kræve dem ind' date=' at de ikke har råd...:D[/quote'] Nu er det ikke for at gnide salt i såret, men tro mig, de både kan og vil bruge alle de ressourcer, som der kræves. Jeg har selv en kamp med skatteverket, og hvad de ikke bruge af tid og kræfter samt penge, på at bevise deres påstande, er fuldstændigt forrykt!!!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
claus 0 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2009 Man skal vel bare have 1 enkelt arbejdstime i Sverige .. så får man personfradrag derovre.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Homer 10 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2009 Man skal vel bare have 1 enkelt arbejdstime i Sverige .. så får man personfradrag derovre.... Ja, og det medfører så at din danske arbejdsgiver skal betale svensk socialsikring... :thumbdown Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2009 Nu er det ikke for at gnide salt i såret, men tro mig, de både kan og vil bruge alle de ressourcer, som der kræves. Jeg har selv en kamp med skatteverket, og hvad de ikke bruge af tid og kræfter samt penge, på at bevise deres påstande, er fuldstændigt forrykt!!!! En ting er ihvertfald sikkert desværre, og det er at jo mere der tales om emnet i fora som dette (hvor hvert enkelt ord i hver eneste indlæg kan findes ved en simpel Google søgning - selv for ikke-medlemmer) og jo mere bl.a pressen opfordret eller uopfordret omtaler emnet (som eks. i dagens Skånska Dagbladet, på side A18) og i store dele af dansk presse forleden, jo mere vil der være en øget opmærksomhed hos Skatteverkets ledere og sagsbehandlere på, at de nok skal sørge for at få de penge kradset ind. Mest optimalt ville det være om alle bare havde holdt mund fra starten, så var det ingen, inkl. Skatteverket der havde tænkt mere over den sag eller vidst, at de overhovedet skulle bekymre sig om at kradse disse penge ind. Men nu vil denne sag sikkert blive diskuteret i uendelighed de næste par år blandt danskere i Sverige (bl.a på Sunddebaten) og en masse dansk-svenskere vil rette opklarende spørgsmål til Skatteverket og Skat om emnet, så der bliver endnu mere fokus end der allerede er og de Skatteverket-sagsbehandlere der ikke allerede måtte have tænkt over det vil vide, at de sørge for, at disse penge skal ende i den svensk statskasse. Når det er sagt så er jeg dog ikke så ked af at skulle betale lidt mere svensk skat, jeg glæder mig næsten dagligt over hvor mange goder man egentligt får, gratis eller næsten gratis at den svenske stat, og jeg har såmænd ikke det store imod at biddrage lidt mere til dette end jeg allerede gør, så længe jeg føler, at man får noget fornuftigt for pengene. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
anton 0 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2009 Bor man i Danmark, er man berettiget til personfradrag. Om man så har arbejde, pension, livrente, SU, kontanthjælp, dagpenge, udenlandsk pension, udenlandsk SU, udenlandsk løn, eller hvad man nu ellers kan forestille sig, har man ret til et personfradrag. Sådan som jeg læser Lag (2002:322) med '2 § Fysiska personer som är obegränsat skattskyldiga under någon del av beskattningsåret och haft förvärvsinkomst har rätt till grundavdrag beräknat enligt 3-5 §§.' og Skatteverkets information om förvärvsinkomst siger 'Taxerad förvärvsinkomst beräknas så här: Lägg ihop inkomst av tjänst...' bla. bla. bla. sammenholdt med, at Sverige inddeler indkomst i tre grupper (tjänst, kapital og näringsverksamhet), og Skatteverket i sit ställningstagande klassificerer SP-udbetalingen som ikke omfattet af svensk skattefrihed, og dermed anser SP-udbetalingen som skattepligtig, kan jeg kun komme med den konklusion, at SP-udbetalingen berettiger til svensk personfradrag. Der er derfor ingen grund til at tage en times, en halv times eller bare et minuts arbejde i Sverige for at opnå det forjættede personfradrag. Det får vi per automatik, når vi har en personlig indkomst, der skal selvangives i Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
anton 0 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2009 Debatten herinde, i medier og ved frokostbordene får forhåbentlig den effekt, at der er mere fokus på, at en tilsyneladende simpel politisk manøvre breder sig som ringe i vandet og får utilsigtede konsekvenser for (')danskere(') i andre lande. Når eller hvis politikerne en anden gang vil udbetale en pose penge til en gruppe i befolkningen, vil en eller flere personer eller sågar en organisation forhåbentlig komme med deres input til det lovforslag, der jo skal udformes. Så kan vi starte debatten allerede dér og få indledt forhandlinger mellem DK og Sverige. På den måde kan vi være bedre forberedt på hvad der kommer af gode/onde ting og sager, når der skal deles penge ud igen. Så kan man til den tid tage stilling til om man vil blive i Sverige for at undgå eventuel svensk skat oveni i en dansk afgift, hvis det går sådan igen, eller man kan vælge at bidrage til to samfund. Skulle man have fået den idé at bede om SP-udbetaling nu, og så flytte hjem til mors kødgryder på Amager for derefter at vende snuden hjem til Sverige igen, når SP-pengene er røget ind på kontoen, håber jeg, at man har fået Skatteverkets ord på at den fulde svenske skattepligt er ophørt. For er den ikke det, var det hele ikke noget værd - det ender med, at man skal selvangive SP-udbetalingen til Sverige, da man hele tiden har været fuldt skattepligtig. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2009 Når det er sagt så er jeg dog ikke så ked af at skulle betale lidt mere svensk skat, jeg glæder mig næsten dagligt over hvor mange goder man egentligt får, gratis eller næsten gratis at den svenske stat, og jeg har såmænd ikke det store imod at biddrage lidt mere til dette end jeg allerede gør, så længe jeg føler, at man får noget fornuftigt for pengene. Er som sådan enig, når det gælder de her penge, men hvad så når det samme sker med din pension, så syntes man måske ikke det er så sjovt, da midlerne for mange så er en del mindre end i dag... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
anton 0 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2009 Så har jeg været i kontakt med Skatteverket: Jeg er, som svensk bosiddende, berettiget til svensk personfradrag. På den baggrund kommer der ikke nogen svensk skat ud af min SP-udbetaling på 14.000 SEK. Jeg er også, som svensk bosiddende, i min gode ret til at fradrage renteudgifter på min svenske deklaration, så hvis min SP-udbetaling havde været højere, ville den eventuelle svenske skat blive nedsat (måske helt ned til 0 SEK) pga. mine renteudgifter på 30.000 SEK, så man på den måde får glæde af sine renteudgifter både i Danmark og i Sverige. Jeg skrev til malmo@skatteverket.se med Att.: Utlandsskattekontoret og fik svar dagen efter. Så kan I andre prøve samme nummer, hvis jeres beløb er helt anderledes end mit. Har fået et par smil med et tilhørende 'Nå, så du skal betale dobbelt skat af din SP!' i går og i dag, men jeg kunne for mit eget og et par andres vedkommende afkræfte historien. At der så render personer rundt med svensk arbejde nu, som får lov til at betale minimum 54,5 % i dansk afgift og svensk skat af den SP, som de får udbetalt efter ikke at have sat sig ind i tingene, kan jeg kun føle med, men det hjælper ikke i deres situation. De må selv kæmpe mod overmagten i det tilfælde... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2009 At der så render personer rundt med svensk arbejde nu' date=' som får lov til at betale minimum 54,5 % i dansk afgift og svensk skat af den SP, som de får udbetalt efter ikke at have sat sig ind i tingene, kan jeg kun føle med, men det hjælper ikke i deres situation. De må selv kæmpe mod overmagten i det tilfælde...[/quote']Tsk tsk, satte mig ikke ordentligt ind i tingene, selvom denne findes: www.nordisketax.net og havde desuden ikke i min vildeste fantasi forestillet mig, at jeg kunne blive opkrævet skat 2 gange af noget som helst, men jeg da glad for at du føler med mig Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites