Jump to content
bananas

Udbetaling og svensk beskatning af SP-opsparing

Recommended Posts

Forstår stadig ikke det med personfradraget.... Hvis vi har dette fradrag, så skal vi vel heller ikke betale ejendomsskat, skat af aktieindkomst/renteindtægter - da det vel også kan falde ind under personfradraget - eller er jeg helt skæv her til morgen. Har desværre fået udbetalt SP-pengene, ATP kunne ikke nå at stoppe udbatalingen :(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Personfradrag knytter sig til fx løn, pension o.l. Fastighetsavgift, renteindtægter og aktieindkomst er der i Sverige en fast procentsats for, og der gives ikke rabat med et personfradrag. Vi kender samme system i Danmark, hvor der er faste procentsatser for fx udbytte, ejendomsværdiskat, arbejdsudleje og ekspertbeskatning. Jeg undrer mig lidt, når jeg hører, at ATP vil tage fat i Skatteverket... Skal ATP så også tage fat i Tysklands, Spaniens, Frankrigs osv. respektive skattemyndigheder for at klarlægge beskatningen i hvert enkelt land, så de kan informere om det på ATPs hjemmeside? Skal Sikringsstyrelsen også informere om lokale skatteregler til en australier, der efter mange år skal have dansk pension? Og en tibetaner? En mauretaner? Hvis kontakt skal etableres mellem Danmark og Sverige, skal det vel være skattemyndighederne, der taler sammen og reder trådene ud. DK forklarer S hvad SP er, og hvordan der betales en sum til den danske statskasse. Så må S tage det til efterretning og måske indføre, at det er det fulde SP-beløb, der kommer til beskatning i Sverige, men at der så er fradrag for den i Danmark betalte afgift. På den måde bliver der helt sikkert ikke svensk skat at betale...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er de også landet på min konto. Når man kan fradrage renteudgifter er det vist ikke mere end en 15-20 kroner, som jeg kan risikere at skulle betale til Skatteverket i værste fald. Så det kan ikke helt hidse mig op. Men jeg synes, at det er værd at bemærke at det dokument som Skatteverket har lavet hedder "Skatteverkets ställningstaganden". Det vil sige deres syn på hvordan skattereglerne skal fortolkes. Der er vel ligesom i Danmark mulighed for at anke en eventuelt afgørelse? Eventuelt få det op til en domstolsprøvelse? Det hele hænger jo på, at Skatteverket nægter at anderkende, at en afgift, som betales til Skat, er en skat - for hvis den afgift blev fortolket som en Skat, så kunne man jo modregne den danske afgift, og så er der ikke mere at komme efter fordi den danske afgift er højere end den svenske skat.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så er de også landet på min konto. Når man kan fradrage renteudgifter er det vist ikke mere end en 15-20 kroner, som jeg kan risikere at skulle betale til Skatteverket i værste fald. Så det kan ikke helt hidse mig op.
Jeg fik sørme også mine penge i dag.. jeg tror de færreste overhovedet skal betale noget skat, når der er både bundfradrag og rentefradrag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ØV! Her åbner man tråden for at læse den daglige dose BROK og hvad får man? Lutter glade folk med SP-penge på kontoen. :-)
Ja - sikke noget :D Jeg tror jeg drikker mig i Amarone-hegnet i aften af lutter eufori :p

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ØV! Her åbner man tråden for at læse den daglige dose BROK og hvad får man? Lutter glade folk med SP-penge på kontoen. :-)
Ja, jeg ved sgu' heller ikke hvad det ligner! HRMPF!!! Jeg venter stadig på det famøse 1. brev :thumbdown Var det brok nok :laugh: Go' fornøjelse med Amarone'n Gio, lyder som en superb idé :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Go' fornøjelse med Amarone'n Gio' date=' lyder som en superb idé.[/quote']Takker :th2: Jeg har dog lige erfaret at jeg kun har fisk i fryseren, og ikke den okse-ting som jeg mente jeg havde - så måske jeg skulle drøne ned og købe en solid SP-bøf istedet. Jeg mener, Amarone og grillet fisk?...naaaah, vel! Jeg ser hvad jeg hitter på. Fejres skal det sgu'! Så kan jeg evt. pive over Skatteverket's indblanding senere. :o

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja, jeg ved sgu' heller ikke hvad det ligner! HRMPF!!! Jeg venter stadig på det famøse 1. brev :thumbdown
Gælder også for min kone. Vi har rykket utallige gange per tlf, men de fatter lige lidt hver gang. Talentløshed ud over alle grænser. :rolleye: Jeg har til gengæld fået.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja, jeg ved sgu' heller ikke hvad det ligner! HRMPF!!! Jeg venter stadig på det famøse 1. brev :thumbdown Var det brok nok :laugh:
Næ, jeg vil også være med. Jeg har heller ikke fået mit :(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Min kone har ringet ind 5 gange til ATP, og så fandt den nyeste assistent ud af hvorfor min kone ikke havde fået brevet (som jeg fik ret hurtigt selv) - for der er en knap man kun kan klikke på een gang på skærmen, som sørger for brevet kommer af sted, og den kunne assistenten klikke på, så hendes kollegaer måtte have misset det - hurra hurra! Så NU skulle der være et brev på vej......jaja! Så måske lige et tip til dem af jer der skal ringe ind for 8. gang - så spørg lige om de kan klikke på den knap :-) Ps. Gad vide hvad der sker hvis brevet bliver væk i posten, når nu man KUN kan klikke een gang på den knap!? :laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige fået et svar fra SKAT, vedr. deres formulering af artikel 18, stk 1 - som jo er forskellige på Nordisk eTax og hos Skatteverket.

Du kan ikke anvende artikel 18, da overenskomsten alene vedrører skat. Ved udbetaling af SP-bidrag, indeholdes en afgift. Der er altså tale om 2 forskellige ting, da afgift og skat ikke er det samme. Du skal betale afgiften i Danmark, da udbetalingen kommer fra Danmark. Du henvises til at kontakte Skatteverket - evt. via deres hjemmeside - for at få nærmere oplysning om, hvordan der sker beskatning eller afgiftsberegning i Sverige. Med venlig hilsen Bente M. Beier SkatØresund SKAT Kundecentret Tlf. 7222 1818
Jeg har sendt et svar tilbage, hvor jeg har skrevet at det netop ER artikel 18 Skatteverket vil benytte - nu må vi se hvad SKAT svare på dette...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites