swoop 0 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2009 Tsk tsk' date=' satte mig ikke ordentligt ind i tingene, selvom denne findes: www.nordisketax.net og havde desuden ikke i min vildeste fantasi forestillet mig, at jeg kunne blive opkrævet skat 2 gange af noget som helst, men jeg da glad for at du føler med mig Havde da endnu mindre forestillet mig at man kan benytte renteudgifter 2 steder. Det er da efter min mening noget mærkelig noget, men vil da naturligvis sige jo tak. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret July 28, 2009 Havde da endnu mindre forestillet mig at man kan benytte renteudgifter 2 steder. Det er da efter min mening noget mærkelig noget' date=' men vil da naturligvis sige jo tak.[/quote']Og I kan bruge sundhedsvæsenet i begge lande... Næ, I skal bestemt ikke klage:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret July 29, 2009 http://www.dinepenge.dk/skat/artikel/100-procent-skat-sp-penge Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret July 29, 2009 lidt off topic, men interessant nok (måske).. Interessant drejning tråden her har taget.. Så antager vi at alle os husejere, der årligt betaler de 6.000 SEK i fastighetsskatt, vi nu (helt legalt) undlader at slette vores renteudgifter på 50.000+ SEK fra den svenske selvangivelse - i så fald ædes fastighetsskatten op af rentefradraget, og man slipper som dansk husejer i Sverige med en fastighetsskatt på 0 SEK/år :th2: Correct me if I'm wrong? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret July 29, 2009 Interessant drejning tråden her har taget.. Så antager vi at alle os husejere, der årligt betaler de 6.000 SEK i fastighetsskatt, vi nu (helt legalt) undlader at slette vores renteudgifter på 50.000+ SEK fra den svenske selvangivelse - i så fald ædes fastighetsskatten op af rentefradraget, og man slipper som dansk husejer i Sverige med en fastighetsskatt på 0 SEK/år :th2: Correct me if I'm wrong? Hvis fastighedsskatten fungerer på samme måde som ejendomsværdiskatten i Danmark (den måde det beregnes på), så er de uafhængige af den skattepligtige indkomst. Så jeg gætter på at selv en negativ kapitalindkomst (som rentefradraget er) ikke reducerer den mindste-sats der skal betales i fastighetsskatt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Martin_M 10 Anmeld indhold Besvaret July 29, 2009 Hvad så med dine renteindtægter + afkast af aktier/aktiesalg - disse må blive "ædt" af rentefradraget på den svenske deklaration... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ice 10 Anmeld indhold Besvaret July 29, 2009 Interessant drejning tråden her har taget.. Så antager vi at alle os husejere, der årligt betaler de 6.000 SEK i fastighetsskatt, vi nu (helt legalt) undlader at slette vores renteudgifter på 50.000+ SEK fra den svenske selvangivelse - i så fald ædes fastighetsskatten op af rentefradraget, og man slipper som dansk husejer i Sverige med en fastighetsskatt på 0 SEK/år :th2: Correct me if I'm wrong? Sådan har vi gjort i flere år, og har aldrig betalt svensk fastighetsskat. vi har bare sat vores renteudgifter på vores svenske selvangivelse, og så har skat selv gjort resten PS: sidste år fik min kone og jeg enda 850 sek tilbage hver i skat fra sverige, selv om vi aldrig har betalt en krone, og skat insisterede at det ikke var en fejl. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret July 29, 2009 Sådan har vi gjort i flere år, og har aldrig betalt svensk fastighetsskat. vi har bare sat vores renteudgifter på vores svenske selvangivelse, og så har skat selv gjort resten Nice to know Undrer mig bare over hvorfor INGEN her på sitet (før igår) i så fald har oplyst om at renter kan trækkes fra i begge lande, da det jo har kunne spare mange af os en del kroner gennem de sidste par år. Læser man alle skattetrådene her, så får man jo gang på gang at vide at man skal ændre beløbet for renteudgifter på den svenske selvangivelse til 0 kr Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thomas_lund 10 Anmeld indhold Besvaret July 29, 2009 Undrer mig bare over hvorfor INGEN her på sitet (før igår) i så fald har oplyst om at renter kan trækkes fra i begge lande' date=' da det jo har kunne spare mange af os en del kroner gennem de sidste par år. Læser man alle skattetrådene her, så får man jo gang på gang at vide at man skal ændre beløbet for renteudgifter på den svenske selvangivelse til 0 kr [/quote'] Også nyt for mig - har altid sat den til 0 også og betalt fastighedsskatten. Så fantastisk info fremadrettet. /T Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret July 29, 2009 Jeg vil egentlig kalde det for lidt af et "skattehul" at man kan trække renteudgifter fra i begge lande. Men ikke desto mindre er det der. Lidt ligesom der måske også er et skattegul mht til SU. Det kan så opveje nogen af de urimelige skattefælder til gengæld. Med urimelig dobbeltbeskatning af SP pension + kapitalpensioner + førtidig hævning af ratepensioner og livrentepensioner - her betaler man jo en "afgift" i Danmark. Jeg er bange for at en førtidig hævning af en stor ratepension godt kan ende med en samlet marginalskat (incl. afgift) på over 100%. Men det er vel ganske logisk at når der er huller den ene vej, så må der også være huller den anden vej. Og at nogen af skattemyndighederne fatter hvad de selv laver og kan rådgive omkring det skal man ikke forvente. Det eneste man kan forvente er, at hvis "de" opdager en måde at hive flere penge ud af dig på, med henvisning til mere eller mindre obskure regler, så gør "de" det. Glemt alt om retsstat og fair skatteregler - for slet ikke at tale moral. Det er noget vi må drømme om en gang kommer. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sune 10 Anmeld indhold Besvaret July 30, 2009 Sådan har vi gjort i flere år, og har aldrig betalt svensk fastighetsskat. vi har bare sat vores renteudgifter på vores svenske selvangivelse, og så har skat selv gjort resten Vi har gjort det samme. Regnede bare med at det var i den lettere suspekte ende af skatteskalaen, så jeg har ikke råbt så høj med det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
patbateman 10 Anmeld indhold Besvaret July 30, 2009 Vi har fratrukket de samme renteudgifter i både svensk skat (min kone) og dansk skat (mig) i mange år. I 2008 ændret jeg dog min skattestatus, så nu er det ikke rentefradrag at få.. Blot til info - de 6.000 SEK fastighetsejere betaler i S er ikke skat men en afgift. Dvs. at den kan ikke modregnes i noget fradrag. Afgifter er specifikke knyttet til en ejendel eller en aktivitet og kan ikke konsolideres/modregnes med andre afgifter eller skatter. Så - vinstskat på ejendom kan modregnes ("skat") mod evt. fradrag, det kan ejendomsafgiften ikke. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
frujensen 10 Anmeld indhold Besvaret July 30, 2009 Kapitalpension Hvordan forholder det sig, når man skal have udbetalt sin kapitalpension? Skal rest beløbet efter dansk afgift, behandles ligesom sp pengene, eller karakteriseres dette restbeløb som værende pension? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mouse 10 Anmeld indhold Besvaret July 30, 2009 Hvordan forholder det sig, når man skal have udbetalt sin kapitalpension? Skal rest beløbet efter dansk afgift, behandles ligesom sp pengene, eller karakteriseres dette restbeløb som værende pension? Jeg undrer mig lidt over det samme. Så vidt jeg kan tolke den svenske holdning, så må svaret være ja! Det betyder, at min lille kapitalpension på 30.000, først skal fratrækkes 40% i fradrag. Så er der 18.000 tilbage. Derefter skal der betales ca. 31% i skat til Sverige... Rest: 12.400. eller en effektiv skat på 58,6% Endnu værre er det, hvis man kommer i en uheldig situation, og må hæve sin kapital eller ratepension før tid. Her skal der betales 60% i afgift. Så vil der af de 30.000 være 12.000 tilbage. Derefter skal der igen svares 31% til Sverige, det vil sige 8.300 tilbage. Med andre ord, er en dårlig idé blevet endnu dårligere. Taberne, er dem, der af en eller anden grund kommer i en økonomisk trængt situation - ELLER i tilfælde af skilsmisse, hvor kapitalpensionen i nogle tilfælde (så vidt jeg kan forstå) skal indgå i bodelingen. Endelig vil en ratepension også være omfattet af "dobbeltbeskatningen", hvis der er tale om efterladte, der ønsker at få beløbet udbetalt på én gang ved pensionsindehaverens død. Det er meget normalt, hvis man fx ejer et hus sammen, for så kan den efterladte blive boende... Kort sagt: Dem der har det hårdest økonomisk bliver ramt hårdest ... som (næsten) altid. Bemærk, at jeg dog ikke er 100% sikker, men jeg kan ikke se, at Skatteverket kan tolke anderledes. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret September 22, 2009 Så fik jeg også udbetalt mine SP penge, 1 uge efter jeg sendte brevet retur - og jeg har 'tjent' DKK 1500 netto i forhold til hvis jeg havde fået pengene udbetalt da jeg fik brevet fra ATP i juni. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret September 30, 2009 ... og lad os tænke lidt frem i tiden: Du bor i Sverige, nærmer dig pensionsalderen. Ved samtale med dit pensionsselskab oplyser de dig om, at du jo har en million kroner på en kapitalpension, som du skal betale 40 % i afgift af, og du får derfor 600.000 DKK udbetalt fra det danske pensionsinstitut. Du kan så som svensk bosiddende, hvis vi tager SP-udmeldingen og bruger parallelt på kapitalpension, få 'fornøjelsen' af at skulle betale almindelig svensk skat af 600.000 DKK. Da man er globalindkomstskattepligtig i Sverige pga. sin bopæl, er det ikke nok lige at være flyttet retur til DK, når man får udbetalingen for siden at flytte tilbage til Sverige - så let slipper man ikke. Bopælen i Sverige skal opgives fuldstændigt for at slippe for den svenske skat. Så kender I nogen, der er oppe i årene, er det måske en god idé at kontakte revisor, Skatteverket eller andre, der kan hjælpe videre i sådanne sager... Så har vi en tid på fredag med PricewaterhouseCoopers her i Malmö som vil undersøge sagen Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sune 10 Anmeld indhold Besvaret September 30, 2009 Blot til info - de 6.000 SEK fastighetsejere betaler i S er ikke skat men en afgift. Dvs. at den kan ikke modregnes i noget fradrag. Afgifter er specifikke knyttet til en ejendel eller en aktivitet og kan ikke konsolideres/modregnes med andre afgifter eller skatter. Er du helt sikker på det? Jeg er faktisk ret sikker på, at skatteverket havde gjort netop dette på vores deklaration for 2008. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gustaf 10 Anmeld indhold Besvaret September 30, 2009 Hej Miriam, Det kunne være interessant at høre hvad i får ud af det møde med PWC. Det kunne måske være en inspiration til, hvor man skal pensioneres. Det lyder ikke som om det skal være i Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret September 30, 2009 Hej Miriam, Det kunne være interessant at høre hvad i får ud af det møde med PWC. Det kunne måske være en inspiration til, hvor man skal pensioneres. Det lyder ikke som om det skal være i Sverige. Ja, det bliver ret interessant, da min mor nærmer sig og også er bosat her. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
frujensen 10 Anmeld indhold Besvaret November 17, 2009 Hej Miriam Tør man spørge om I har fået en afklaring på problematikken omkring kapitalpensionbeskatning mv.? mvh Fru Jensen Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites