Martin_M 10 Anmeld indhold Besvaret June 30, 2009 jo det er netop det Bananas skriver lidt om Ok. Bare helt almindeligt, eller er der noget specielt man skal være opmærksom på? For så skal der da fratrækkes renteudgifter med tilbagevirkende kraft på næste selvangivelse... Er noget interesseret i at høre mere, for det bliver til lidt mere end småpenge her... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thomas_lund 10 Anmeld indhold Besvaret June 30, 2009 Renteudgifterne til billånet kan så pludselig bruges i Sverige åbenbart (nu hvor det ikke kunne bruges i DK på selvangivelsen). Men sikke noget svineri generelt.. /T Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret June 30, 2009 Renteudgifterne til billånet kan så pludselig bruges i Sverige åbenbart (nu hvor det ikke kunne bruges i DK på selvangivelsen). Men sikke noget svineri generelt.. /T selvfølgelig kan de bruges i DK ??!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thomas_lund 10 Anmeld indhold Besvaret June 30, 2009 OH!?!?!?!? Der står ellers rimelig klart og tydelig i selvangivelsen, at rentefradraget ikke gælder billån og andre forbrugslån. Noget jeg har misforstået?!?!?! Så har jeg lige 2.5 time til at rette det endnu (Sorry for at pludselig hugge tråden) --- Edit: Damn - var lige inde og checke, og der er et felt 464 med "Andre udenlandske private nettorendeudgifter". Tak Miriam - der redede du mig lige et par kroner. Havde ellers opgivet de renter fuldstændig. /T Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret June 30, 2009 OH!?!?!?!? --- Edit: Damn - var lige inde og checke, og der er et felt 464 med "Andre udenlandske private nettorendeudgifter". Tak Miriam - der redede du mig lige et par kroner. Havde ellers opgivet de renter fuldstændig. /T Så gir du bare en lille en ved lejlighed :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret June 30, 2009 OH!?!?!?!? Der står ellers rimelig klart og tydelig i selvangivelsen, at rentefradraget ikke gælder billån og andre forbrugslån. Noget jeg har misforstået?!?!?! Så har jeg lige 2.5 time til at rette det endnu (Sorry for at pludselig hugge tråden) --- Edit: Damn - var lige inde og checke, og der er et felt 464 med "Andre udenlandske private nettorendeudgifter". Tak Miriam - der redede du mig lige et par kroner. Havde ellers opgivet de renter fuldstændig. /T Du kan godt trække renteudgifter af privat karakter fra - dvs. også forbrugslån og billån. Det står i Kildeskattelovens §5B https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=16579 § 5 B. Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst gives fradrag efter skattelovgivningens almindelige regler for skattepligtige efter § 1, stk. 1, for følgende udgifter, der vedrører den skattepligtiges familiemæssige og personlige forhold: 1) Udgifter, herunder renteudgifter, vedrørende bolig i egen ejendom, i det omfang de overstiger indtægter af ejendommen, herunder lejeværdi af egen bolig, beregnet efter danske regler. 2) Renteudgifter, stiftelsesprovisioner m.m. af privat karakter. 3) Indbetalinger til pensionsordninger og A-kasse-indbetalinger, der er fradragsberettigede efter pensionsbeskatningsloven. 4) Bidrag til velgørende foreninger, jf. ligningslovens § 8 A. 5) Underholdsbidrag, jf. ligningslovens §§ 10 og 11. Renteudgifter som man IKKE kan trække fra fx., hvis man har taget lån til køb af værdipapirer og stillet værdipapirerne som sikkerhed. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Martin_M 10 Anmeld indhold Besvaret July 1, 2009 Har lige snakket med ATP/SP og ham jeg havde fat i, havde ikke hørt om dobbeltbeskatning i Sverige, men jeg gav ham en masse info vedr. www.nordisketax.net og artikel 18.1 - som han ville smide videre til sig foresatte... Han forstod ikke hvordan Sverige overhovedet kunne beskatte udbetalingen, specielt da den vedrører penge indtjent i 1998-2003, hvor jeg ikke har boet i Sverige......... Ville have bremset min udbetaling, men den står til at blive smidt på nemkontoen på mandag, så jeg må desværre æde dobbeltbeskatningen... Med mindre ATP kunne gøre noget sepcielt - skal have fat i dem når de åbner efter kl 9. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Ann 10 Anmeld indhold Besvaret July 2, 2009 Er der ikke nogen der har fået en respons fra ATP der kan poste den her? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
spiff 0 Anmeld indhold Besvaret July 2, 2009 Svar på ditt e-brev till Skatteverket: Hej! Eftersom du är bosatt i Sverige räknas du ju som obegränsat skattskyldig och är skattskyldig för alla dina inkomster både från Sverige och utlandet. Det går bra att använda Skatteverkets skatteuträkningsprogram. Du anger inkomsten som betalas ut under allmän pension. Angiver man 20.000 i allmän pension, giver det som tidligere skrevet en skat på 579 SEK. Har man derudover rentefradrag på blot ~2.000 eller mere, giver det en skat på 17 SEK :). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Vicksen 10 Anmeld indhold Besvaret July 2, 2009 Er der ikke nogen der har fået en respons fra ATP der kan poste den her? Respons fra ATP?!?!?!?! Jeg venter stadig på mit brev, trods seks opkald samt en sendt mail :thumbdown Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Ann 10 Anmeld indhold Besvaret July 2, 2009 Jeg har fået to. Du kan få et af mine. :p Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
frujensen 10 Anmeld indhold Besvaret July 2, 2009 Total forvirret Svar på ditt e-brev till Skatteverket: Hej! Eftersom du är bosatt i Sverige räknas du ju som obegränsat skattskyldig och är skattskyldig för alla dina inkomster både från Sverige och utlandet. Nu er jeg helt forvirret. Hvad sker der når man bor i Sverige og får efterløn eller folkepension eller anden f.eks. PFA pension, skal skatteverket så også have del i den kage? Kapitalpensionen skal skatteverket åbenbart også have skattepenge af. mvh FruJensen Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret July 2, 2009 Svar på ditt e-brev till Skatteverket: Hvad sker der når man bor i Sverige og får efterløn eller folkepension eller anden f.eks. PFA pension, skal skatteverket så også have del i den kage? Efterløn og folkepension er reguleret i DBO'en. Ud fra de seneste udmeldinger fra Skatteverket er en kapitalpension ikke, men en ratepension vil være. I hvert fald som jeg forstår det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret July 2, 2009 Svar på ditt e-brev till Skatteverket: Hej! Eftersom du är bosatt i Sverige räknas du ju som obegränsat skattskyldig och är skattskyldig för alla dina inkomster både från Sverige och utlandet. Nu er jeg helt forvirret. Hvad sker der når man bor i Sverige og får efterløn eller folkepension eller anden f.eks. PFA pension, skal skatteverket så også have del i den kage? Kapitalpensionen skal skatteverket åbenbart også have skattepenge af. mvh FruJensen Ved min mor ville undersøge det lidt nærmere, da hun nærmer sig meget kraftigt... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
frujensen 10 Anmeld indhold Besvaret July 2, 2009 ok, så skal man altså vurdere om kapitalpensionen skal konverteres til en ratepension. Tak for svar. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
anton 0 Anmeld indhold Besvaret July 2, 2009 Du er globalindkomstskattepligtig til Sverige, hvis du bor i Sverige. Hvis du modtager pensioner fra Danmark, skal det svenske Skatteverk have beløbet at vide, så de kan få en del af kagen, hvis det viser sig, at den danske skat af pensionerne er lavere end den svenske skat af pensionerne. Det bevirker, at pensionister i Norden, der bor i et land, men som modtager pension fra et andet, altid vil komme til at betale den højeste af de to landes skattesatser. Bor man i Danmark og modtager pension fra Sverige, betaler man lidt skat i Sverige, og man betaler så differencen op til dansk skat i Danmark. Er det den omvendte situation, betaler man skat i Danmark og finder så ud af om man skal betale yderligere svensk skat. Da skatten i Danmark p.t. er verdens højeste, skal der nok ikke betales skat i Sverige af pensioner fra Danmark. Der er dog overgangsregler for dem, der allerede modtog pension, da ændringen af protokollen trådte i kraft. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Vicksen 10 Anmeld indhold Besvaret July 2, 2009 Jeg har fået to. Du kan få et af mine. :p He, he, he...Fristende, da det efterhånden ville være skønt bare at ha' en eller anden form for brev fra ATP Behold du det dog bare, da jeg venter en sand strøm af breve i næste uge, min mand og jeg har nemlig sammenlagt kontaktet dem en 8 - 10 gange efterhånden Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Marraffay 10 Anmeld indhold Besvaret July 2, 2009 Stadig intet modtaget her, hverken jeg eller fruen. Og imellemtiden rasler kronerne af den endelige udbetaling - suk! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Cronatus 13 Anmeld indhold Besvaret July 6, 2009 Jeg har igen snakket med ATP eftersom de aldrig ringede tilbage til mig, og sjovt nok siger telefon medarbejderne stadig at man ikke skal betale skat i sverige. jeg forklarede ham så at jeg vist allerede har en sag kørende på dette derinde og de ikke har ringet tilbage til mig endnu, så han viderstillede mig til ATP, som så kom med de dårlige nyheder. De kan INTET gøre hvad angår svensk beskatning på nuværende tidspunkt, og ud fra de premiser som de har nævnt i beslutningen har de ret til at beskatte pengene. De arbejder dog stadig på det inde hos ATP (yeah right), for at finde en løsning med skatteverket. MEN de har ikke opdateret deres medarbejdere, de har ikke opdateret ATP's hjemmeside eller meldt noget andet ud hvad dette angår på nuværende tidspunkt. Så umiddelbart lyder det som om at vi skal betale skat her i sverige af de udbetalte penge :(... Heldigvis for mit vedkomne er beløbet nok så lille at det kommer under personfradraget :(... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
zabel 10 Anmeld indhold Besvaret July 6, 2009 Personfradrag? Nu stopper i med det personfradrag! Som jeg har forstået det, har man intet personfradrag i sverige, men mindre man udfører arbejde i sverige. Tager jeg fejl? Som de fleste herinde ved, er der en KÆMPE ulempe ved at tage arbejde i sverige, hvis man primært arbejder i DK. I dette tilfælde skal ens danske arbejdsgiver betale sygeforsikring m.m. (vistnok i omegenen af 30% af årslønnen), så det er en meget dårlig idé. Kan nogen helt præcist forklare om vi skal betale skat af SP? Gerne så alle kan forstå det! Også gerne hvilke fradrag man som dansker, med arbejde i DK, kan have af fradrag i sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
JkMa 10 Anmeld indhold Besvaret July 6, 2009 Det er trist at høre, men efter at ha fulgt med her i tråden er man vel ikke overrasket Man må håbe der kommer en løsning hvis ATP virkelig får talt med skat i sverige. Nu er jeg ikke så klog på sådanne skatte regler osv. Så vil lige høre jer kloge hoveder, er det så brutto eller netto beløbet der skal noteres i næste svenske selvangivelse?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret July 6, 2009 Nu stopper i med det personfradrag! Som jeg har forstået det, har man intet personfradrag i sverige, men mindre man udfører arbejde i sverige. Tager jeg fejl? Som de fleste herinde ved, er der en KÆMPE ulempe ved at tage arbejde i sverige, hvis man primært arbejder i DK. I dette tilfælde skal ens danske arbejdsgiver betale sygeforsikring m.m. (vistnok i omegenen af 30% af årslønnen), så det er en meget dårlig idé. Kan nogen helt præcist forklare om vi skal betale skat af SP? Gerne så alle kan forstå det! Også gerne hvilke fradrag man som dansker, med arbejde i DK, kan have af fradrag i sverige. Jf. skatteberegningen inde på www.skatteverket.se får man også personfradrag af pensioner. Så det må altså forventes der er et personfradrag. Jeg gider ikke læse op på det, men forventer deres skatteberegningsprogram er korrekt. Mht. det med at arbejde, så er det irrelevant i dette tilfælde. Hvis man gider læse den udmelding Skatteverket er kommet med, så skal man betale skat i Sverige af SP-pengene. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Ann 10 Anmeld indhold Besvaret July 6, 2009 Men Hr. Rode - Skatteverket har jo afgjort at SP pengene ikke er en pension... hva' så? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Cronatus 13 Anmeld indhold Besvaret July 6, 2009 Såvidt jeg kan forstå skatteverket har en et grundfradrag på 18.200, og dette stiger alt efter hvor meget man tjener. Jeg fandt listen for 2009 her: http://www.skatteverket.se/download/18.6d02084411db6e252fe80009053/grundavdrag2.pdf Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret July 6, 2009 Men Hr. Rode - Skatteverket har jo afgjort at SP pengene ikke er en pension... hva' så? Nu skal du jo ikke blande tingene sammen. Skatteverket mener ikke, at SP-udbetalingen er en pension og derfor skal beskattes i Sverige. Det er ikke det samme som at SP-udbetalingen ikke skal deklareres som en pension på selvangivelsen. Skatteverket har ikke udtalt sig om hvor det skal påføres endnu, men højst sandsynligt i rude 14-16. Det er blot et gæt fra min side ud fra hvad jeg har kunne læse mig frem til. Hvorfor så som en pension eller lignende.. jo, for at der ikke skal betales pensionsafgift af indkomsten. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites