Jump to content
bananas

Udbetaling og svensk beskatning af SP-opsparing

Recommended Posts

Jeg satser på at få mit brev indenfor de næste 3 uger' date=' har jo bare ventet kun 25 dage :sick: og siden da er beløbet, jeg skal have udbetalt faldet med 500 kroner. Amatør selskab![/quote'] mærkeligt for mit beløb er vokset næsten 500kr :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du skylder mig 500 kr :th2: Mit brev er eeeendelig kommet i dag!
Hehe :D Du kan få en øl kan du! Men du må selv komme og hente den! Mit kom igår men kunne ikke lige skaffe frimærke idag!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Eller har de dem i denne føtex Lautrup Centret, Borupvang 2 :)
Sikke da en omvej at køre. Nuppede 2 stk 5,50 i seven in heaven i lufthavnen :) + et norsk se og hør, hvilket konen ikke blev helt tilfreds med... Men de kan da også bare lade være med ligne det danske :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Meddelelse fra Skatteverket... http://www.skatteverket.se/rattsinformation/stallningstaganden/2009/stallningstaganden2009/13156228809111.5.76a43be412206334b8980001120.html

Skatteverket anser att SP-bidraget inte kan liknas vid någon av de i 8 kap. IL uppräknade skattefria inkomsterna. Av uppgift från Danmark framgår att det SP-bidrag som utbetalas under år 2009 inte beskattas i Danmark utan utbetalning sker i stället efter att en fastställd avgift utgått. Skatteverket anser därför att skatteplikten inte ska omfatta högre belopp än vad personen fått utbetalat under året d v s att det är beloppet efter avdrag för avgifter som ska utgöra i Sverige skattepliktig inkomst. Frågan om avdrag för avgiften vid taxeringen aktualiseras således inte.
Som jeg læser det, skal man betale skat af nettobeløbet i Sverige....? :(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Men der står i sammenfatningen at det omfatter personer der er ubegrænset skattepligtige i Sverige - og som grænsegængere/skatteydere i Danmark er vi jo kun begrænset skattepligtige i Sverige og Danmark. Så skal vi vel ikke betale både afgift og skat??? "Det nettobelopp som härefter utbetalas utgör skattepliktig inkomst för den som är obegränsat skattskyldig i Sverige såväl enligt intern rätt som enligt skatteavtalet."

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men der står i sammenfatningen at det omfatter personer der er ubegrænset skattepligtige i Sverige - og som grænsegængere/skatteydere i Danmark er vi jo kun begrænset skattepligtige i Sverige og Danmark. Så skal vi vel ikke betale både afgift og skat??? "Det nettobelopp som härefter utbetalas utgör skattepliktig inkomst för den som är obegränsat skattskyldig i Sverige såväl enligt intern rätt som enligt skatteavtalet."
Du er som bosiddende i Sverige også fuldt skattepligtig til Sverige. Du er begrænset skattepligtig til Danmark af de indtægter du oppebærer i Danmark.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vi der bor i SE skal betale skat af vores SP opsparing i både DK & SE. og hvad hvis man nu placere sin SP-opsparing i egen pension opsparing. og hvad bliver den svenske skatte %. Det virker da som en dårlig forretning for os der bor i SE hvordan vil se opdate at man har fået dem udbetalt, de kan jo ik en gang hente andre økonomiske oplysninger mvh A

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du er som bosiddende i Sverige også fuldt skattepligtig til Sverige. Du er begrænset skattepligtig til Danmark af de indtægter du oppebærer i Danmark.
Well ... det afhænger vel af indkomststypen? Aktieudbytte beskattes jo i Sverige. Før jeg har et præcist og tydeligt svar fra Skatteverket bliver mine SP-penge ikke hævet (som dog vil blive geninvesteret på anden pensionsopsparing).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
HVis SKatteverket ikke kan svare hurtigt og klart på denne, så gør dem venligst opmærksomme på at de udstiller sig selv som nogen inkompetente fjolser. De vrøvler idet der er tale om udbetaling af Særlig PENSION. Sverige har afskrevet sig retten til at beskatte danske pensioner ligeså vel som Danmark har afskrevet sig retten til at beskatte Svenske pensioner. Dette er i dobbeltbeskatningsaftalens artikel 18.1. Jeg citerer: http://www.nordisketax.net/files/NTT_dan.pdf

Artikel 18 Pension m.m.

1.

Pension og livrente, som udbetales fra en kontraherende stat, og udbetaling fra en kontraherende stat i henhold til sociallovgivningen i denne stat til en person, der er hjemmehørende i en anden kontraherende stat, kan kun beskattes i den førstnævnte stat.

Skatteverket mener åbentbart ikke, at en særlig PENSION i virkeligheden er en pension, men derimod en social afgift. De avdrag på dansk löneinkomst som gjordes under åren 1998 - 2003 och betalades in som SP-bidrag betraktades i Sverige som en obligatorisk utländsk socialförsäkringsavgift. Avdrag medgavs därför för inbetalade belopp i enlighet med nuvarande 62 kap. 6 § IL.

Men det interessante er jo, at en stor del ikke har boet i Sverige i perioden 1998-2003 og derfor ikke har fået "svensk fradrag" for dette. Man forsøger nu at få penge for fradrag, man ikke har foretaget sig :rolleye: Skatteverket kalder endda SP-ordningen for en socialforsikringsafgift, hvilket jo er noget pjat. Skatteverket virker ikke som de koldeste cola'er i køleskabet i den her sag. Måske de burde have et link til lovgivningen om den Særlige Pensionsopsparing.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har snakket med ATP i telefonen og i starten benægtede de at der ville blive krævet skat i sverige. Til sidst fik jeg dem til at gå ind på skatteverkets hjemmeside og læse beslutningen, og de vil nu undersøge det, for de gav mig ret i at der står at de bliver beskattet i sverige også. De siger så at det var helt nyt for dem og de ikke have hørt noget om dette tidligere, og de undskyldte at de tidligere har udmeldt at de havde undersøgt det, men det har de åbenbart ikke snakket med dem, men kun gættet. Så de vil ringe tilbage til mig når de har undersøgt sagen. Spørgsmålet er så bare hvornår :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har snakket med ATP i telefonen og i starten benægtede de at der ville blive krævet skat i sverige. Til sidst fik jeg dem til at gå ind på skatteverkets hjemmeside og læse beslutningen, og de vil nu undersøge det, for de gav mig ret i at der står at de bliver beskattet i sverige også. De siger så at det var helt nyt for dem og de ikke have hørt noget om dette tidligere, og de undskyldte at de tidligere har udmeldt at de havde undersøgt det, men det har de åbenbart ikke snakket med dem, men kun gættet. Så de vil ringe tilbage til mig når de har undersøgt sagen. Spørgsmålet er så bare hvornår :)
Jeg har også sat mine kollegaer, der har forstand på de dansk/svenske forhold, i sving med at undersøge den afgørelse.. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Fra KPMGs Skattenyt 2008-034: 'I henhold til protokollen ændres artikel 18 med den konsekvens, at lempelsesmetoden skifter fra eksemption til credit. Det betyder, at også bopælslandet får ret til at beskatte pensionsudbetalinger m.v. Bopælslandet skal efterfølgende give nedslag (credit) i den beregnede skat for den skat, der er betalt i kildelandet, således at den samlede skattebyrde maksimalt svarer til skatten i det land, hvor skatteniveauet er højst.' Da SP i sin tid var et bidrag til Særlig Pensionsopsparing, er udbetalingen af SP i det sidste halvår af 2009 også at regne som en pensionsudbetaling. Danmark kan så beskatte, hvilket så bliver gjort med en afgift, da man ikke vil risikere, at SP-udbetalingen tvinger den gennemsnitlige skatteprocent på alle andre indkomster op. I henhold til overenskomsten og efterfølgende protokoller KAN Danmark beskatte. Og hvis Danmark kan beskatte, beskatter Danmark. Det nye fra sidste efterår er, at der så i Sverige gives nedslag for den skat, der er betalt af indkomsten i Danmark, hvor der tidligere blev givet nedslag for den skat, som indkomsten var skyld i. Heldigvis giver Skatteverket os lov til at selvangive det udbetalte beløb, så vi beskattes i Sverige af SP minus afgift. Ellers skulle vi have selvangivet det fulde SP-beløb, hvoraf der muligvis ville blive en svensk skat samtidig med, at der skulle betales 35 %(+) afgift af SP-udbetalingen i Danmark. For de flestes vedkommende havner det udbetalte beløb dog under personfradraget - ellers kan man få glæde af det svenske ROT-avdrag, hvis skatten bliver for høj. Det er min ydmyge vurdering, men det undrer mig lidt, at Skatteverket ser med milde øjne på, at der betales afgift. DK var nødt til at vedtage særlig lov, da Sverige begyndte sin fastighetsavgift, da der ikke er fradrag i Danmark for udenlandsk betalte afgifter i den danske ejendomsværdiskat.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så røget som det er speget - skjulte ændringer i Artikel 18.1 hmmm - det er simpelthen langt ude dette her. Vi lever ikke i en retsstat mere. Skatteverket henviser til "SFS 2008:653" Googler man det får man følgende frem. http://www.skatteverket.se/download/18.2e56d4ba1202f9501208000417/SFS_2008_653.pdf Dette lyder som om at man har lavet ændringer i dobbeltbeskatningsaftalen - incl. artikel 18.1. Men man har glemt at oplyse det på www.nordisketax.net som jo ellers er det site, som man i pressen har annoceret som den primære oplysningskilde til borgerne. Her er den gamle ordlyd (som stadigvæk ligger på sitet) fra http://www.nordisketax.net/files/NTT_sve.pdf

Artikel 18 Pension m.m. 1. Pension och livränta som betalas från en avtalsslutande stat och utbetalning från en avtalsslutande stat enligt sociallagstiftningen i denna stat till person med hemvist i annan avtalsslutande stat beskattas endast i den förstnämnda staten.

Og den nye ordlyd fra http://www.skatteverket.se/download/18.2e56d4ba1202f9501208000417/SFS_2008_653.pdf Artikel 18

Pension m.m.

1. 2) Pension och livränta som betalas från en avtalsslutande stat och utbetalning från en avtalsslutande stat enligt sociallagstiftningen i denna stat till person med hemvist i annan avtalsslutande stat får beskattas i den förstnämnda staten. Det lille 2-tal går til følgende note i bunden:

2 Artikel 18 punkt 1 har fått denna lydelse genom protokollet den 4 april 2008.

Så I det skjulte har gud ved hvilke embedsmænd lige åbnet op for dobbeltbeskatning af pensioner imellem de nordiske lande - inkl. SP. Men man har ikke oplyst det til borgerne, der på officielle sites har kunne læse direkte fejlagtig information. Betydningen er måske lille for danskere i Sverige, men for eksempel svenske pensionister i København på SINK skat kan jo pludselig få et skattesmæld af dimensioner, hvis de skal betaler op til 59% dansk skat, når de var vant til 25%. Og nu vil man gud hjælpe mig forsøge at hænge borgerne op på de mystisk skjulte regler med tilbagevirkende kraft. Og man oplyser naturligvis først reelt, når det ER for sent. Så der er ikke bare tale om dobbeltbeskatning, men reelt om dobbeltbeskatning med tilbagevirkende kraft. De nordiske lande er simpelthen ikke en retsstat mere på skatteområdet. Nå - lad os prøve at finde nogen fradrag, som kan annulere SP-skatten.

• Hvor stort er personfradraget i Sverige??
  • Kan man modregne renteudgifter direkte i indkomsten in Sverige?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nå - lad os prøve at finde nogen fradrag, som kan annulere SP-skatten.
  • Hvor stort er personfradraget i Sverige??
  • Kan man modregne renteudgifter direkte i indkomsten in Sverige?

ROT-avdrag - hvis man har fået lavet arbejde på sin bolig. Men er generelt helt enig med dig, det er simpelthen en gigantisk sviner af den danske stat at åbne op for dobbeltbeskatning uden at fortælle borgerne om det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Der må findes regler for oplysning at ændringer. ligesom aktieselvskaber skal melde det til fondsbørsen først inden det bliver offentligt kendt. At ændringerne ikke er oplyst ordentligt, må da kunne slå tilbage på dem der har lavet, så den bliver ophævet. Nogle der ved hvad skatteprocenten er i SE, på vores SP opsparing? mvh A

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan får skatteverket info om hvem der vælger at få udbetalt sin SP ? Sender SKAT den info til svenskerne eller forventer de man uopfordret selv oplyser det ? PS - Nej, er ikke ude på at snyde, er bare nysgerrig hvordan informationsstrømmen mellem skattemyndighederne er.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit bud er, at Skatteverket kan henvende sig til ATP med en forespørgsel, hvor man beder om en liste over svensk bosiddende personer, der har fået SP udbetalt. Adresserne ligger vel i en database, så selv jeg ville kunne lave et udtræk efter grundig instruktion, tavleundervisning og praktiske eksempler... Når man så har listen, hvor man selvfølgelig har bedt om fødselsdato (og CPR-nummer?), kan man vel have et par studentermedhjælpere til at finde de matchende svenske personnumre og tjekke vedkommendes deklarationer for 2009. Er SP-udbetalingen ikke angivet, skriver Skatteverket ganske venligt og gør opmærksom på, at man har oplysninger om, at der i 2009 er udbetalt penge fra Danmark, som Sverige kan beskatte og beder om oplysning om beløbets størrelse, eller også er det gjort let for borgeren, og de har angivet det svenske beløb, som man så kan acceptere eller gøre indsigelse imod. Men selvfølgelig gør vi det rigtige og selvangiver SP-udbetalingen på deklarationen. Ifølge Wikipedia: 'För inkomster intjänade under 2009 är grundavdraget 18 200 kronor.' hvilket med en kurs på 69 er ca. 12.500 DKK. Tilhører man den gruppe, hvis udbetaling er højere end ca. 12.500 kr., må man ty til ønsket om, at den svenske krone stiger eksplosivt omkring udbetalingstidspunktet, så det svenske grundavdrag er højere i danske kroner for derefter at falde til 'normale' 68-70 igen. Eller også bruger man retten til ROT-avdrag efterfølgende. Vi behøver ikke tage kurser i at formulere os kringlet. Det er en arbejdsskade, som vi forsøger at få anerkendt ved Arbejdsskadestyrelsen - de har bare ikke forstået vores anmeldelse endnu :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites