Jump to content
bananas

Udbetaling og svensk beskatning af SP-opsparing

Recommended Posts

Hvorfor har jeg en digital signatur ??? Hvorfor er det lige, at jeg skal have sendt et brev med almindelig post for at kunne få udbetalt SP'en? Jeg kunne jo lige så godt gøre det via min digitale signatur. Tilsyneladende er ATP ikke omfattet af eDag og eDag2, der stiller krav om, at alle offentlige myndigheder skal acceptere henvendelser og kommunikation elektronisk.... Men ATP er jo principielt set heller ikke offentlig...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige akkurat snakket med ATP, fordi jeg jo egentlig troede at de ikke havde min eller kærestens adresse, men joo det har de. Brevene er åbenbart bare gået tabt, men fik bestilt nogle nye og de skulle komme i næste uge.. :love:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Min tålmodighed er efterhånden også ved at være brugt op. Kommer det ikke med posten i morgen' date=' stiller jeg mig i telefonkøen til ATP:mad:[/quote'] Ring nu. Det tog under 15sec at komme igennem. De har sendt et nyt brev.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak, det gjorde jeg så. Og kom heldigivs igennem med det samme. :thumbup: Men fik så den besked, at der kan gå hele to uger, inden et nyt brev skulle være fremme! :mad: Post fra hovedstadsområdet burde ellers kunne nå til Skåne på en dag! Måske skulle man bare troppe op på deres kontor i Hillerød og bede om at få det udleveret i stedet:rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmmmmmmm :confused: Hvordan i himlens navn, kan ATP vide, at brevene er gået tabt????? Lidt bonus-info: Min mand arbejder i Sverige og har ikke nogen form for kontakt til det danske arb.marked længere - ej heller bankkontakt. Det glade budskab fra ATP var, at han kunne forvente, at få sine penge til december, når han nu ikke havde en konto hvor pengene kunne placeres :mad: Gad vide, om Vi andre også kommer til, at vente til december????

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige talt med ATP i dag - og den hjælpsomme medarbejder fortalte at udsendelse af breve til Sverige og Tyskland var forsinket, men jeg kunne forvente at det blev sendt i denne uge. Til gengæld var det den rigtige adresse de havde stående på mig... :thumbup:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

beskatning af SP

De har intet med disse penge at gøre' date=' da de er optjent og beskattet i Danmark.[/quote'] Hos Øresunddirekt skriver vi, at det kan være klogt at vente med at få udbtealt sine SP penge, indtil det er afklaret om Skatteverket vil beskatte beløbet. Når man får beløbet udbetalt vil Skat i Danmark pålægge beløbet en afgift, mellem 35 og 50%. Da det er en afgift og ikke en skat, er denne ikke omfattet af den dansk/svenske dobbeltbeskatnings overenskomst. Øresunddirekt har spurgt Skatteverket, om beløbet i så fald vil blive beskattes i Sverige. Den sag er skatteverket ved at undersøge. I mellemtiden anbefaler vi derfor at man ikke få udbetalt beløbet. Øresunddirekt vil informere om dette så snart vi har et svar fra Skatteverket.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
at en en afgift ikke er omfattet af dobbelbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Sverige.. men det er som skrevet endnu uafklaret om beløbet vil blive beskattet i Sverige.
HVilken tidshorisont kan man forvente inden en afklaring? Vil skat.dk indberette overfor skatteverket at man har fået udbetalt eller er det op til en selv at gøre?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens
Jeg har lige talt med ATP i dag - og den hjælpsomme medarbejder fortalte at udsendelse af breve til Sverige og Tyskland var forsinket, men jeg kunne forvente at det blev sendt i denne uge.
Vi fik et brev angående udbetalingen (en opgørelse) for laaang tid siden ;)
Hvad er forskellen på en afgift og en skat?
Kassen pengen "falder" ned i...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hos Øresunddirekt skriver vi' date=' at det kan være klogt at vente med at få udbtealt sine SP penge, indtil det er afklaret om Skatteverket vil beskatte beløbet.[/quote']Hvor? En søgning på hhv. "afgift" og "beskatning" giver ikke nogle hits der henviser til ovenstående!? Søgning på "SP" er åbenbart for kort en syntax, til at scriptet vil godkende det :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hos Øresunddirekt skriver vi, at det kan være klogt at vente med at få udbtealt sine SP penge, indtil det er afklaret om Skatteverket vil beskatte beløbet. Når man får beløbet udbetalt vil Skat i Danmark pålægge beløbet en afgift, mellem 35 og 50%. Da det er en afgift og ikke en skat, er denne ikke omfattet af den dansk/svenske dobbeltbeskatnings overenskomst. Øresunddirekt har spurgt Skatteverket, om beløbet i så fald vil blive beskattes i Sverige. Den sag er skatteverket ved at undersøge. I mellemtiden anbefaler vi derfor at man ikke få udbetalt beløbet. Øresunddirekt vil informere om dette så snart vi har et svar fra Skatteverket.
HVis SKatteverket ikke kan svare hurtigt og klart på denne, så gør dem venligst opmærksomme på at de udstiller sig selv som nogen inkompetente fjolser. De vrøvler idet der er tale om udbetaling af Særlig PENSION. Sverige har afskrevet sig retten til at beskatte danske pensioner ligeså vel som Danmark har afskrevet sig retten til at beskatte Svenske pensioner. Dette er i dobbeltbeskatningsaftalens artikel 18.1. Jeg citerer: http://www.nordisketax.net/files/NTT_dan.pdf

Artikel 18 Pension m.m.

1.

Pension og livrente, som udbetales fra en kontraherende stat, og udbetaling fra en kontraherende stat i henhold til sociallovgivningen i denne stat til en person, der er hjemmehørende i en anden kontraherende stat, kan kun beskattes i den førstnævnte stat.

Jeg kan ikke forstå at Skatteverket skal bruges så lang tid på at undersøge den sag, når teksten er så soleklar.

Er 2+3 = 5?? Det er vi ikke sikre på - det må vi undersøge!

:rolleye:

Jeg venter i hvert fald ikke frivilligt - men jeg kan åbenbart blive tvunget til at vente på at ATP får fumlet min adresse frem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
HVis SKatteverket ikke kan svare hurtigt og klart på denne, så gør dem venligst opmærksomme på at de udstiller sig selv som nogen inkompetente fjolser. De vrøvler idet der er tale om udbetaling af Særlig PENSION. Sverige har afskrevet sig retten til at beskatte danske pensioner ligeså vel som Danmark har afskrevet sig retten til at beskatte Svenske pensioner. Dette er i dobbeltbeskatningsaftalens artikel 18.1. Jeg citerer: http://www.nordisketax.net/files/NTT_dan.pdf

Artikel 18 Pension m.m.

1.

Pension og livrente, som udbetales fra en kontraherende stat, og udbetaling fra en kontraherende stat i henhold til sociallovgivningen i denne stat til en person, der er hjemmehørende i en anden kontraherende stat, kan kun beskattes i den førstnævnte stat.

Jeg kan ikke forstå at Skatteverket skal bruges så lang tid på at undersøge den sag, når teksten er så soleklar.

Er 2+3 = 5?? Det er vi ikke sikre på - det må vi undersøge!

:rolleye:

Jeg venter i hvert fald ikke frivilligt - men jeg kan åbenbart blive tvunget til at vente på at ATP får fumlet min adresse frem.

Gotta love this :D Smukt når nogen kan sætte de "store drenge" på plads :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak Bananas! Jeg har sendt det brev tilbage for lææææænge siden, så jeg ville godt nok blive tosset, hvis den svenske stat også ville ha skat af de penge! Regnede dog ikke med det, men dejligt at få det bekræftet:th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites