Sakhi 10 Anmeld indhold Skrevet May 27, 2009 Her er lidt af en historie! Jeg flyttede til Sverige for ca. et halvt års tid siden til Bunkeflostrand, til leje. Jeg arbejder for 3mobil lige på den anden side af broen, og har min brobizz aftale med dem, som kører via min løn. Fantastisk aftale - Samme måned som jeg flyttede købte jeg en bil, for jeg skulle have en til at pendle frem og tilbage med. Jeg købte bilen af en forhandler (en i Eslöv, som hedder Ucars), som jeg "sådan kendte" eller vidste, hvem var, fordi min gode kammerat havde købt en bil af ham. Bilen kostede 155.000SEK, jeg sendte ham mine 3 lønsedler og min arbejdskontrakt, finans blev godkendt (hos nordea), og jeg kom med de 20-25% til udbetaling. Så her for lidt siden har jeg "forelsket" mig i en bil til 290.000SEK hos en anden forhandler længere oppe i Sverige. Han gav mig et tilbud på min "gamle" bil og lavede et lille regnestykke på hvad jeg yderligere skulle lægge kontant (40.000SEK sagde han, og det var/er intet problem). Han skulle så høre med BMW finans, om jeg kunne låne penge der. Der var afslag, fordi jeg ikke har boet i sverige så lang tid. Overraskede mig ikke, for jeg havde hørt lidt med at BMW finans var lidt "strikse" - Han spurgte om jeg kendte en anden, som kunne være medkøber. Jeg gav ham så min onkels cpr. Der var afslag igen. Han har ingen indkomst i sverige. Han har boet i sverige og arbejdet i dk de sidste 20 år. Han var utrolig flink og er det stadig... Han sagde jeg evt. kunne tage kontakt til nordea, og høre hvad der var af muligheder. Nå, så jeg tog kontakt til ham forhandleren i Eslöv. Han sagde, at han kunne købe bilen, og så kunne jeg finansere den af ham. Så ville han finde ud af det med Nordea etc... Så han ringede og skrev lidt frem og tilbage til ham sælgeren længere oppe i sverige. Han lagde bilen til "side". Først ringede sælgeren fra Eslöv til mig, og spurgte mig om jeg EJEDE noget i sverige, og det gør jeg jo ikke. Han sagde så, at "hun" (går ud fra det var en fra Nordea) ikke var så glad for at låne mig penge. Han bad mig om at sende mine papire til ham. 3 lønsedler og arb. kontrakt. Der går så et par dage, og jeg hører fra Eslöv, at "banken" vil låne mig 70% af bilens pris, og det betød jeg skulle komme med lidt mere i kontant end de 40.000SEK. Så jeg spurgte hvor meget, og han sagde omkring 60.000SEK. Så sagde jeg okay til det. - Imellemtiden skriver jeg så til sælgeren længere oppe i sverige der har min bil, at jeg har fået god fra banken og at de vil låne mig 70% af bilen pris. Han gratulere og lægger en "SOLGT" lap på bilen.. Fortæller ham så, at ham i Eslöv nok ringer til ham igen.. Et par dage efter vågner jeg op til en mail, hvor sælgeren i Eslöv siger, at han har prøvet flere forskellige banker, men de vil ikke låne mig nogle penge. Santander, DnB Nor, Wasa, Nordea og Handelsbanken skriver han. Så jeg spurgte, hvad med dem der vil låne mig de 70%?? "De skiftede mening, efter de snakkede med chefen" sagde han. De har haft mange problemer med DK kunder, sagde han Jeg bliver godt sur og trist.. Jeg tog så kontakt til sælgeren oppe i sverige, og han sagde jeg skulle komme med en kontaktperson fra nordea og et telefonnummer, så skulle han hitte ud af noget til mig UDENOM ham i Eslöv. Det gjorde jeg så. Fik 2 navne fra nordea. Pia og Ann Göransson Da han personlig selv ringede til dem i Nordea, fortalte nordea ham, at der var mange svenske biler der bliver taget i DK, og så skal de indregistreres der i DK, og det jo ikke gratis. Synes det hele bare har været lidt noget lort... Og nu har jeg lidt som lidt droppet den bil... MEN: Ved ikke helt hvad jeg skal tro på? 1. Tror i sælgeren i Eslov har fået en løftet pegefinger, om det hele med at købe bilen, og sælge den til mig? Han tjener jo ikke rigtig på det? Han lægger jo bare en masse tid og arbejde i det? Har snakket meget med ham før i tiden og han er cool nok. 2. Eller er det rigtigt det med at der bliver taget svenske biler i dk, og så gider de svenske banker ikke rigtigt at finansere biler til dk'ere? For så bliver det sq sværer og sværer at købe bil i fremtiden? 3. Og så tænkte jeg på en ting...? Banken spurgte om jeg ejede noget? Forøger det ens chance for at låne noget?? For jeg regner sq ikke med at købe hus lige "foreløbig", først når jeg engang får lidt familie? Og der går sq lidt tid endnu. Er 22... Plus jeg egentlig ikke er så vild med tanken om at låne et million beløb og binde mig til det? Hvad hvis jeg vil leje hus eller lejlighed hele mit liv? Kan jeg så slet ikke låne til en "fed" bil eller?? Jeg har en sund økonomi, tjener godt, arbejder hos 3 som også er svensk (kan jo godt være at plus?), SKAL MAN SÅ EJE noget for at kunne låne?? Hvad nu hvis man ikke "gider" at eje noget? Kan man ikke bo til leje og have en "fed bil"? (bare et eksempel) Håber der nogle derude der har nogle forslag, tips, indslag, svar til det her.. mvh Sakhi Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mr. Griff 10 Anmeld indhold Besvaret May 28, 2009 underligt Hey.. Ja din hisorie lyder mærkelig. Jeg har hverken set eller hørt om nogle firmaer som ikke vil låne til os danskere. Da vi flyttede hertil sverige, købte vi bil og blev godkendt i Dnb Nor imens vi stadig boede i DK og vi havde slet ikke fået svensk cpr. nr endnu vi købte den med vores danske cpr. numre og fik tilføjet de svenske på da vi modtog dem. total uheldig situation du er i. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
chaospilot 10 Anmeld indhold Besvaret May 28, 2009 Det lyder lidt sært, men så alligevel ikke. Bankerne er blevet utroiligt forsigtige - og hvis de financierer en bil, som de er bange for vil blive brugt i dk under en proformaadresse i sverige, så så bliver den beslaglagt af myndighederne i dk - og kan du ikek betale den skyhøje afgift - og ikke mindrer bøde - ja så har de tabt bilen og pengene. Så derfor vil de gerne have du ejer noget her - så ved de, at du mener det, og vil blive boende. Desuden har du måske lidt friværdi her, og kan måske et bedre lån... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret May 28, 2009 Kreditprøvning Hver eneste gang du prøver at låne penge laver de en kreditprøvning. Og alle kan se at du prøver at låne penge og får afslag. Så de næste bliver mere forsigtige. Så det har ikke gjort det lettere for dig. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sakhi 10 Anmeld indhold Besvaret May 29, 2009 Er jeg så på den?? Dvs. jeg ikke kan låne nogle som helst steder? Men måske en lille chance, hvis jeg snakker personligt med en i nordea? (helst en dansktalende, selvfølgelig) -Ville det bare være bedst at være boende længe nok i Sverige (eller være registeret i Sverige), til at kunne låne (igen) i fremtiden? Nu ligger landet jo således, at jeg er verdens største mustang-freak. Jeg solgte min 67'er mustang i DK for at "kickstarte" et "liv" i det svenske. Jeg har da engang her i den kommende fremtid (måske til den næste sommer), planer om at investere i en 2010 mustang model. Vil det så se helt sort ud for mig, hvis jeg engang næste sommer skulle ansøge om lån til sådan en??!:( Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret May 29, 2009 Hørte samme histore, da jg købte min sidste bil - udlåneren ville gerne se dok. for jeg ejede ejendom i SE. Der var så heller ikke noget problem, med at låne - da de så min købekontrakt. Fik samme årsag - de er ikke glade for at låne til danskere, pga. proforma adresser. Folk der bare flytter tilbage og efterlader bilen inkl gæld mv. Du ville formentlig få det nemmere, hvis du købte en lejlighed/hus i SE - og så købte en bil lige bagefter. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
patbateman 10 Anmeld indhold Besvaret June 1, 2009 Jeg har tidligere skrevet om de relativt store og mange tap svenske banker oplever med danske indflyttere der kun er på "besøg" i Sverige. Jeg er overrasket over at det har taget mange banker så lang tid at identificere 1) lånetabene og 2) kilden til lånetabene. Dansker uden noget fast tilhørighed til Sverige er den største enkeltkilde (privatkunder) til tab i de 3 største svenske banker i 2008. Og det bliver ikke bedre i 2009. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites