Jump to content
Nicklas.N

Øresundskort og rejsegaranti

Recommended Posts

Skånetrafikens ansøgningsblanket har vist lidt flere felter de gerne vil have du skal udfylde. F.eks. "aktuelt afgangstidspunkt" og "hvad gik galt?"
Jeg udfylder aldrig "hvad gik der galt" med mindre det er overfyldt tog der er årsagen til at jeg ikke kommer med. Jeg har fået en god håndfuld kompensations billetter hvor jeg ikke har udfyldt egentlig afgangstidspunkt, så selvom feltet er der tager de det åbenbart ikke så højtideligt om det er udfyldt. Og så har jeg jo lavet en dejlig nem PDF formular som er lige til at udfylde, udprinte og indsende. Har en til mig selv hvor jeg kun skal udfylde selve forsinkelsen, resten er udfyldt. Og så lige en indscannet kopi af min billet, bare klikke på billet området i PDF formularet og indsætte :) Formularen, u-udfyldt (stadig med mulighed for at indsætte indscannet billet) er tilgængelig på min forsinkelses side: http://eod.dk/forsinkelser/
Men man har da ingen chancer for at vide om den person som sidder på 1. pladsen rent faktisk kun har en 2. klasse billet.
Man skal da bare stå og skule til en af dem der ligner en 2. klasse ;) eller bare spørge/sige ud i kupéen sådan de alle kan høre det "Sikke populær 1. klasse er blevet efter jeg købte 1. klasse billet, mon nu alle også har 1. klasse billet", og så stirre på en der ligner en 2. klasse og give det store smil ;) Kan være meget morsomt at se hvordan folk reagerer når de godt ved at de burde flytte sig ;) Som andre har nævnt er 1. klasse stort set aldrig fyldt, og når togføreren kontrollerer billetterne bliver de der ikke har 1. klasse ofte bedt om at flytte sig ud på 2. klasse. Tror faktisk kun det er når folk alligevel står i gangene at første klasse bliver fyldt, og så står de også op derinde.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Briped, det var da en smart side du lige har der, er det kun dig som bruger den side? Mht. at gemme data i pdf formularen, så kræver det lige man har den fulde version af adobe reader ikke? Jeg kiggede lige på skånetrafikkens formular, der står "FRANKERES EJ - SKÅNETRAFIKKEN BETALER POTOT". Skal side 1 limes på en konvolut eller hvordan :S. På formularen står der i øvrigt: Reser du med tåg på periodkort måste du bifoga ett inspektionskvitto från restillfället, vid avgång eller ankomst. Hvordan kan det så være at i andre kan registrere de forsinkelser som folk poster herinde?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig sendt dem nogen "inspektionskvitto", det kan jo heller ikke lade sig gøre, da Skånetrafikens automater ikke findes på alle stationer i hovedstadsområdet. Jeg tror nok, det er meningen, at man skal sende inspektionskvitto, hvis forsinkelsen alene vedrører rejse inden for Skåne. Altså hvis toget fx er forsinket mellem Malmø og Lund, så skal du sørge for at "stemple" dit kort i automatien i enten Malmø eller Lund, når du står på eller af toget. Men det virker vistnok ikke for månedskort som gælder til zoner uden for Skåne, altså kan man ikke få noget inspektionskvitto, hvis man har et kort der gælder til hovedstadsområdet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Forskelle mellem DSB(First) og Skånetrafiken: Hey Nicklas! Tja, mange skriver til dig i løbet af dagen - så må jeg copy paste en hel masse, fordi jeg er overdrevent B-menneske og sover om dagen ;) Dette bliver så lang en besvarelse, at jeg deler den op i flere beskeder for at den forhåbentlig kan blive mere overskuelig for dig :o Du skrev i går:

Nu læste jeg også at Skånetrafikkens pendlerkort er upersonligt' date=' hvilket jo er meget smart. Desuden er deres månedskort nogle hundreder kroner billigere end DSB. Men kan det passe at godkendelsesprocessen for forsinkelser er vanskeligere end hos DSB?[/quote'] Og Jakriborg svarede:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Et kort med SU-rabat koster 759 DKK for 30 dage. Så der er ikke vanvittig stor forskel, men lidt billigere med et dansk kort. + de er lidt mere fleksible i DK. Man skal købe mindst 30 dage af gangen, men man kan godt købe f.eks. 40 dage hvis det passer med at man har ferie derefter eller lign.
Netop som jolin skriver, så er DSB(First) lidt mere flexibelt end Skånetrafiken. Jeg er IKKE fan af DSBFirst, jeg vil bare sikre mig, at du får begge sider af sagen, så du selv kan overveje dine muligheder.
Nu spørg jeg så måske lidt dumt' date=' ....?[/quote'] I nogle situationer findes der dumme spørgsmål, men dit hører ikke til dem. Du er fynbo og har ingen chance for at vide alle de ting, som vi, der bor herovre, ved. Btw, jolin:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Sidste post til Nicklas: #3 i rækken :)

Men man har da ingen chancer for at vide om den person som sidder på 1. pladsen rent faktisk kun har en 2. klasse billet.
Du er sød, Nicklas. Men jo, der er en måde. Ligesom briped foreslog: Spørg dem, der sidder der. Du har betalt for din plads på 1. klasse, og du må i denne situation ikke være bange for at "stand up for yourself" og sige, at en 2. klasse-passager ikke har ret til at stjæle din plads. For det har vedkommende ikke.
Briped' date=' det var da en smart side du lige har der, er det kun dig som bruger den side?[/quote'] Jeg ville ønske, jeg kunne sige, jeg brugte den, men de sidste måneder har jeg kørt uden mit kort over broen og har derfor ingen personlig gavn af siden. Men den er genial, så brug den, hvis du kan. Og download Foxit Reader i stedet for Adobe Reader, hvis du ikke kan gemme filen - Cobitten herinde fra har lært mig, at det program fylder mindre, men fungerer lige så godt ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan man næppe bruge bilen som arbejdsplads, medmindre man har privatchauffør;) Ang. forskelle mellem DSB og Skånetrafiken, så har DSB tilsyneladende indført en begrænsning med, at man højst kan indsende 2 blanketter om kompensation pr. dag. Skånetrafiken har ingen sådanne begrænsninger. Og hvis nogen skulle være i tvivl, så kan DSB's kort og billetter naturligvis også bruges til at søge om kompensation hos Skånetrafiken, hvis det handler om en forsinkelse, der er opstået på en rejse inden for Skåne. Kompensationen består så i at man får tilsendt et frikort til en 22 timers rejse inden for Skåne på en valgfri dag inden for de næste 6 måneder. Medmindre man altså vælger økonomisk kompensation, fordi man har kørt i bil eller taxi.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Nu kan man næppe bruge bilen som arbejdsplads' date=' medmindre man har privatchauffør;)[/quote'] Nej, men hvis Nicklas først skal til at betale extra for at få chancen for en siddeplads (som ikke engang er sikker), komme hjem klokken 19-20 hver aften for at få den siddeplads (=arbejdsplads), såkan Nicklas lige så godt lave arbejdet hjemmefra og så køre derind. Do you catch my drift?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Bil vs. Tog Bil vs. Tog Det koster små 3000 DKK (sidst jeg regnede på det) for 44 ture (22 dage) over broen. Dertil kommer udgifterne til brændstof, vægtafgift, forsikring, slidtage og sikkert andre ting jeg har glemt. Et Øresundskort koster 1775 SEK (1235 DKK med nuværende kurs). Og når man så kører i bilen skal man sidde og bande over alle de andre "lorte" billister som har valgt at køre på samme tid som en selv og dermed skaber myldretidstrafik, og dermed ikke giver en nogen vinding sådan rent tidsmæssigt. For slet ikke at snakke om at skulle holde sig vågen bag rettet, ikke kan læse eller arbejde mens man transporteres mellem hjem og arbejde. Og hvis man bliver forsinket, fordi broen er lukket eller en trafikulykke eller hvad der nu ellers kunne være årsag til en forsinkelse når man kører i bil, bliver man ikke kompenseret som man gør ved togtrafikken. Gør man? Jeg kan kun se 1½ fordel ved bilen i forhold til toget. Den kører (som regel) når man selv har tid til at køre og hvis man har mulighed for at køre uden for myldretiden bringer den også en hurtigere til destinationen.

Briped' date=' det var da en smart side du lige har der, er det kun dig som bruger den side?[/quote'] Der er flere end mig der bruger http://eod.dk/forsinkelser/, og jeg opfordrer da også jævnligt at alle bruger den. Jo flere der tilføjer på den (også selvom de ikke selv kan drage nytte af det) jo flere får gavn af den ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ser bare så underligt ud at man har 4 forsinkelser fra København H til Malmö C samme dag, men ingen i den anden retning :) Jeg holder mig altid til én ud- og én hjemrejse. Jeg synes andet er at presse mit held lidt for meget, især hvis nu ud og hjemrejse overlapper hvilket de ofte gør når der er problemer med spor/signal/tunnel/bro.
Jeg nævnte det, fordi det da hænder for mig, måske ikke fire forsinkelser i samme retning, men fire forsinkelser på en dag er bestemt ikke umuligt - jeg kan fx dele/låne mit kort ud pga. stor fleksibilitet hvad angår besøg/arbejde på Sjælland, og på den måde kan to personer faktisk opleve at blive forsinkede på en og samme dag, i værste fald under både ud- og hjemrejsen - eller jeg oplever at blive forsinket på flere strækninger med togskifte/ophold undervejs. Det hænder også, at jeg skal til København en tidlig morgen og være der i bare en time eller to, og så igen om aftenen, og af den grund tager hjem i mellemtiden. Faktisk er det jo så uheldigt, at man kun kan veksle en garantibillet til en anden garantibillet, hvis man oplever mere end én forsinkelse på en dag... Og jo længere en strækning, du rejser over, og jo flere togskifte, du foretager undervejs, desto større er risikoen for, at du bliver forsinket. Om folk vil misbruge oplysningerne i databasen til at skaffe sig en gratis billet er nok deres egen sag. Men hvis man gør det, skal man nok passe på ikke at "overdo it"... Jeg ved, at Skånetrafiken i deres dataregister kan registrere og samkøre oplysninger, så derfor giver det sig selv, at man ikke kan påstå at være på to efter hinanden følgende tog fx.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Undrer mig over, hvor du blev af? Håber ikke, vi har skræmt dig væk :) - Lise.
Hej Lise. Tak for det lange svar, jeg skal vende tilbage til tråden når jeg kommer hjem til Danmark i næste uge. Pt. er jeg på besøg hos min kæreste i Stockholm, så jeg har ikke været aktiv på nettet siden! :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Fordi Skånetrafikkens kort er upersonlige og fordi de ikke giver muligheden for at lave disse "inspektionskvitto" for Øresundskort, så man laver bare en kopi og vedlægger.
Når det elektroniske rejsekort indføres på både Sjælland og i Skåne, ændrer det nok måden, man skal søge om kompensation på, samt eliminerer muligheden for snyd.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hej så har jeg endelig fået tid til at svare på de mange svar! Som det ser ud så tror jeg nok jeg prøver ad med et Skånekort, så må jeg se hvor langt jeg kan komme med det. Duer det ikke med kompensation, så må jeg købe fra DSBFirst næste gang :). Og Lise, jeg foretrækker helst med tog, hvis der er mulighed for en siddeplads, for jeg arbejder som IT konsulent, så hvis jeg arbejder i tog, så kan jeg allerede starte min dag i det øjeblik jeg stiger ind i toget. Samt kan jeg arbejde på hjemturen. Jeg synes det vil være anstrengende hvis jeg skulle pendle i bil 2x1 time hver eneste dag og det ikke kan medregnes som arbejdstid. Så jeg må prøve toget i første omgang og se om det er til at holde ud, hvis ikke må jeg arbejde hjemme nogle af dagene og komme mindre til KBH!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Så er DSB også kommet på overarbejde - Berlingske har i dag en artikel med overskriften "Togene kører som vinden blæser", og nu er der pludselig 5 ugers ventetid på at få svar på en reklamation http://www.berlingske.dk/article/20090725/danmark/907250304/ http://www.berlingske.dk/article/20090724/danmark/707240063/

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Lige et spg da jeg snart skal til at køre over med min stak af garantibilletter: Gælder de også ved omstigning til metro/bus/s-tog når man kommer til DK ? nogen erfaringer med dette? Ved godt at de burde virke men ikke altid virkeligheden spiller sådan.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Har kun været ude for i en af busserne at de kiggede underligt og sagde de aldrig havde set sådan en billet før' date=' så jeg måtte lige i gang med forklaringen bag garantibilleterne ;)[/quote'] Det samme har jeg oplevet i busserne både i Kbh og i Malmø. En chaufør i 4A rystede på hovedet og sagde at de nu skulle holde styr på så mange forskellige billettyper at det var umuligt at finde hovede og hale i. Kan godt forstå ham. På de danske garantibiletter står der at de gælder til Bus, tog metro, S-tog osv. Noget lign. står vel på de svenske?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
På de danske garantibiletter står der at de gælder til Bus' date=' tog metro, S-tog osv. Noget lign. står vel på de svenske?[/quote']Ikke direkte. Der står på forsiden hvilke zoner billetten gælder indenfor. På bagsiden står der "Biljette gäller för resa i Öresundstaxesystemet tur och retur på den sträcka som finss angiven på fremsidan av biljetten."

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...