Jump to content
Nicklas.N

Øresundskort og rejsegaranti

Recommended Posts

Hej folkens. Fra d. 1. august skal jeg også begynde at pendle frem og tilbage mellem Malmø Centralstation og Hellerup. Jeg har tænkt mig at købe Øresundspendler kort fra DSB, således at jeg kan gøre krav på DSBs rejsegaranti, når mine toge bliver forsinkede. Jeg læste også lige tråden hvor i samler alle forsinkelser. Hvad er det i præcis gør, når i gør brug af rejsegarantien. Udfylder i blot denne formular: http://www.dsb.dk/Global/PDF/Blanketter/Rejsetidsgaranti_oresund_skrivbar2.pdf og vedhæfter en kopi af jeres øresundskort? Og så foregår det hele automatisk? Hvordan beregnes kompensationen? Jeg kan læse, at man kan få forlænget pendlerkortet. Er det ikke det bedste at gøre?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Nicklas :) First off, godmorgen Nicklas. Eller snarligt godnat fra mig, Lise :) Og så et indledende spørgsmål: Du skal have almindeligt pendlermånedskort, ikke?

Fra d. 1. august skal jeg også begynde at pendle frem og tilbage mellem Malmø Centralstation og Hellerup.
Det er jeg ked af, du er nødt til ;)
Hvad er det i præcis gør' date=' når i gør brug af rejsegarantien. Udfylder i blot denne formular: [url']http://www.dsb.dk/Global/PDF/Blanketter/Rejsetidsgaranti_oresund_skrivbar2.pdf og vedhæfter en kopi af jeres øresundskort?
Ja (indsæt selv smiley her). Andre relevante bilag kan du selvfølgelig også vedlægge kompensationsansøgningen (= blanketten). Pt. kan man desværre IKKE aflevere blanketten elektronisk. På Hovedbanen er der dog (stort set) altid mulighed for at aflevere dine ansøgningsblanketter; i både DSB's billetsalg og kviksalg, begge ved indgangen, der vender ud mod Vesterbrogade, findes der postkasser, hvor der står "DSB Rejsetidsgaranti" på. Hvis det ene salg har lukket, har det overfor som regel åbent. Du kan også vælge at sende dem ind med brev til adressen, der står øverst til venstre på blanketten. Men der er jo altid den lille risiko for, at brevet ikke når frem, og at du så skal gøre det hele igen derefter. Det er dog en god mulighed at have, hvis du ikke ofte gør ophold på Hovedbanen.
Og så foregår det hele automatisk?
Også ja (indsæt selv smiley også her). Jeg afleverer altid i postkasserne på Hovedbanen, og der plejer at gå 7-10 dage, så får jeg brev med posten med info om min kompensation. Dette er også andres oplevelse.
Hvordan beregnes kompensationen?
Mht. udbetaling i penge ved jeg det faktisk ikke, for jeg har valgt at få min kompensation "udbetalt" i form af billetter. Hvis du vil vide, hvordan kompensationen er mht. udbetaling i billetter, spørger du bare, Nicklas. Hvad gælder udbetaling til konto, er der så nogen, der kan komme med input? Jakriborg, briped, thn eller andre? ;)
Jeg kan læse' date=' at man kan få forlænget pendlerkortet. Er det ikke det bedste at gøre?[/quote'] Det kommer an på.... Mener du, at du kan forlænge pendlerkortet, sådan så du ikke kun skal have de obligatoriske 30 dage, som Skånetrafiken kører med, men eventuelt mere end det? For så er det smart at køre med 40 dage, hvis nu de 30 dage er til og med søndag, og du sjældent vil rejse frem og tilbage over broen i weekenden. Eller op til en ferie, så er DSB's måde at lave pendlerkort meget mere flexibel i forhold til Skånetrafikens. Til gengæld er Skånetrafikens pendlerkort upersonlige (altså uden billede), og du kan låne det ud til en ven, et familiemedlem eller en kæreste, så de kan bruge det i stedet for dig, hvis I vil det. Skriv endelig med flere spørgsmål - vi er her for at hjælpe :) With love, Lise. P.S.: Samme problem med mig som med briped - jeg er sgu FOR glad! "You have included 6 images in your message. You are limited to using 4 images so please go back and correct the problem and then continue again."

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak the nice girl for det lange svar :). Nej jeg tror jeg skal have et øresundskort. Jeg har nemlig kigget her: http://www.dsb.dk/Find-og-kob-rejse/Indland/Priser-og-Zoner/Priser-over-Oresund/ Jeg går ud fra et øresundskort gælder for en måned ad gangen? Men er et øresundskort ikke også et pendlerkort? Nu kender jeg ikke så meget til trafiksystemet i København/Malmø, jeg er nemlig en fynbo som skal flytte til storbyen! Ja jeg kunne godt tænke mig at høre, hvordan kompensation i form af billetter foregår? Vil det sige man får nogle billetter med posten, og så behøver man ikke at forny sit kort før man har opbrugt sine billetter? Nu læste jeg også at Skånetrafikkens pendlerkort er upersonligt, hvilket jo er meget smart. Desuden er deres månedskort nogle hundreder kroner billigere end DSB. Men kan det passe at godkendelsesprocessen for forsinkelser er vanskeligere end hos DSB?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nej jeg tror jeg skal have et øresundskort. Jeg har nemlig kigget her:http://www.dsb.dk/Find-og-kob-rejse/Indland/Priser-og-Zoner/Priser-over-Oresund/ Jeg går ud fra et øresundskort gælder for en måned ad gangen? Men er et øresundskort ikke også et pendlerkort?
Jo, det er det samme. Det at de kalder det et "Øresundskort" er bare en smart måde at sige at det gælder til at køre over broen. Det er et ganske almindeligt pendlerkort, periodekort, kald det hvad du vil.
Ja jeg kunne godt tænke mig at høre' date=' hvordan kompensation i form af billetter foregår? Vil det sige man får nogle billetter med posten, og så behøver man ikke at forny sit kort før man har opbrugt sine billetter?[/quote'] Korrekt. Du får en billet der gælder tur/retur (samme dag) til samme strækning som dit pendlerkort. Så du kan vente med at forlænge dit kort til du har brugt dine biletter. Skånetrafikens ansøgningsblanket har vist lidt flere felter de gerne vil have du skal udfylde. F.eks. "aktuelt afgangstidspunkt" og "hvad gik galt?" osv. DSBfirsts blanketter er lidt mere straight-forward. Men som det også er blevet diskuteret før, så er det jo ikke altid man ved hvad der er gået galt fordi der ikke bliver informeret en SK** over højtalerne, og kan de forlange at man noterer aktuelt afgangstidpunkt hver eneste gang man tager et tog? Så selvfølgelig skal du købe dit kort hos Skånetrafiken sålænge der er noget at spare. (Skånetrafiken forhøjer muligvis deres priser om et par mdr.) PS. Nicklas btw. hvis du er i tvivl om hvorfor nogen af os andre køber kort hos DSB, når nu de er billigere i Sverige, så er det fordi vi er studerende med ret til SU-rabat. Så er kortet billigere i DK :) Ellers havde vi sgu også købt i Sverige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. til kompensation i form af rede penge. Man kan jo som pendler benytter sig af én af to ordninger. Enten ansøger man om en rejsetidsgaranti-billet hver gang man er forsinket 25+ minutter. Eller... Man tilmelder sig Pendler-rejsetidsgaranti. Her bliver den totale rettidighed for alle tog (for den strækning du har kort til) beregnet på månedsbasis, og udfra denne beregning bliver man så kompenseret et kontant beløb der bliver overført til ens Nem-konto. Man kan kun benytter sig af én af ordningerne. Bemærk at ovenstånde gælder Øresundskort køb i DK. Altså ikke Skånetrfikens kort. Om Skånetrafiken giver mulighed for kontant-kompensation ved jeg ikke noget om.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
PS. Nicklas btw. hvis du er i tvivl om hvorfor nogen af os andre køber kort hos DSB' date=' når nu de er billigere i Sverige, så er det fordi vi er studerende med ret til SU-rabat. Så er kortet billigere i DK :) Ellers havde vi sgu også købt i Sverige.[/quote'] Eller hvis man som i mit tilfælde har 47 dage til sommerferien næste gang jeg skal købe. Der kan det også betale sig lige at smutte over på dansk kort denne ene gang, da det svenske SKAL være på 30 dage

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bemærk at ovenstånde gælder Øresundskort køb i DK. Altså ikke Skånetrfikens kort. Om Skånetrafiken giver mulighed for kontant-kompensation ved jeg ikke noget om.
Man kan kun få kontanter udbetalt fra Skånetrafiken, hvis man pga. en forsinkelse har kørt taxi eller i egen bil. Så erstattes man med en fast kilometertakst eller højst 500 SEK for taxi.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for informationerne, så blev jeg lidt klogere. Nu er pris forskellen mellem DSB og skånetrafik heller ikke så stor, desuden skal jeg til Hellerup, så tror jeg det er lettest at jeg køber pendlerkortet hos DSB! Tak skal i have allesammen. Jolin: Er det så ikke bedst at tilmelde mig Pendler-rejsetidsgaranti, så får man automatisk kompenseret? Eller er der nogen økonomisk ulempe ved det?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Om det ene er bedre end det andet afhænger vel af, hvor ofte du kommer ud for at blive forsinket i mere end 25 minutter. Og om du har tid, energi og mundvand nok til at udfylde blanketter, fotokopiere/skanne dit månedskort, folde det hele pænt sammen og slikke på den til formålet præfabrikerede lim... Den seneste måned har jeg oplevet over 30 forsinkelser = 30+ fribilletter. Jeg er ikke så sikker på, det ville være lige så indbringende for mig, hvis jeg var tilmeldt DSB's ordning med en økonomisk kompensation i stedet. Tvivler på, at de giver 100% pengene tilbage:lol: I øvrigt dækker DSB's ordning med økonomisk kompensation også kun udvalgte strækninger, mener fx ikke at de dækker strækningen fra Lund til København, men kun fra Malmø til København. Og så er der i øjeblikket en del penge at spare, hvis man køber et almindeligt månedskort i Sverige pga. den svenske krones nedtur på valutamarkedet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåh okie :). Så vil jeg også hellere have fri billetter det må være lettest! Men hvad så hvis ens pendlerkort er udløbet og man bliver forsinket på en fribillet, er der nogen kompensation der? Eller gælder rejsegarantien kun for pendlerkortet. Jakriborg: Vil det sige du har pendlerkort Skånetrafikken, er de lige nemme at hive kompensation ud af som DSB?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, fribilletter kan omveksles til nye fribilletter, så på den måde er det jo nærmest en selvkørende mølle:D I hvert fald indtil de får lært at køre til tiden... Og der burde ikke være nogen forskel på, hvordan de håndterer ærinder om kompensation, uanset om du vælger Skånetrafiken eller DSBFirst.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tak for informationerne' date=' så blev jeg lidt klogere. Nu er pris forskellen mellem DSB og skånetrafik heller ikke så stor, desuden skal jeg til Hellerup, så tror jeg det er lettest at jeg køber pendlerkortet hos DSB![/quote'] Hvorfor lettere hvis du også er i Malmø hver dag? Du sparer ca. 200 kr om måneden. Det er da 2400 på et år. Dem kunne jeg da godt bruge på et eller andet :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåh så lytter jeg til Jolin! Så bliver det købt hos Skånetrafikken. Nu spørg jeg så måske lidt dumt, hvad så med billetten fra strækningen fra København H til Hellerup, skal jeg så have fat i et pendlerkort fra DSB til den strækning?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du køber et månedskort der gælder til hele strækningen. Du kan købe månedskort med gyldighed fra et hvilket som helst sted i Skåne til et hvilket som helst sted i hovedstadsområdet. Malmø-Hellerup hedder Øresundstakstzone A (Malmö) til zone EFL (Hellerup/Valby)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Jakriborg, hvor kan du se det med zonerne, jeg har kigget på: http://www.skanetrafiken.se/templates/InformationPage.aspx?id=23939&epslanguage=SV men kan ikke se det (RETTET: Har fundet det nu! :)). Forresten når man har pendlerkort, f.eks. DSB1, er man så garanteret en siddeplads? Eller bestiller man det særskilt og koster det ekstra? Og sidste spørgmål: Kan man køre med S-tog i Danmark med øresundskort, hvis øresundskortet "rækker" til zonerne?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Reserverede pladser er for turister, flyrejsende og tilsvarende endagsrejsende, der køber en enkeltbillet og samtidig reserverer plads. Reserverede pladser er altså ikke en mulighed for pendlerkvæget, der dagligt må lade sig transportere stuvet sammen som netop en kvægtransport. At købe månedskort til første klasse giver dig kun ret til at opholde dig i førsteklasse-afdelingen - men det kan jo også blive stående, hvis der ikke er tilstrækkeligt med siddepladser. Og ja, Øresundskort gælder til al offentlig transport inden for kortets gyldighed - metro, S-tog, bybusser, regionalbusser, privatbanetog, osv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, du kan så bare ikke nøjes med at reservere en plads - du er nødt til at købe en enkeltbillet til strækningen. Pladsreservationer sælges kun i forbindelse med billetkøb. Tidligere var det sådan, at man slet ikke kunne reservere på "korte" strækninger mellem Skåne og Hovedstadsområdet, men kun på strækninger der gik over en läns-grænse, fx en rejse mellem København og Kalmar. Da DSBFirst overtog gjorde de det muligt at reservere plads på Øresundstogene for 30 SEK på selv kortere strækninger, men kun i forbindelse med billetkøb http://www.oresundstag.se/sv/Priser-och-regler/Platsreservation/

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nåh for søren, men i DK kan man vel godt reservere billet alene. Så kan jeg i det mindste reservere for strækningen København H til Hellerup..... men så kan jeg kun sidde ned i 25 minutter hmm. Er der virkelig ingen mulighed for at reservere en arbejdsplads uden at skulle købe en hel billet hmm..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg ved, så kan du ikke reservere plads på tog i Danmark ved rejser lokalt inden for hovedstadsområdet. Desuden så er det næppe strækningen mellem København H og Hellerup, hvor det er svært at få en siddeplads, men snarere mellem Malmø og København.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nåh for søren, men i DK kan man vel godt reservere billet alene. Så kan jeg i det mindste reservere for strækningen København H til Hellerup..... men så kan jeg kun sidde ned i 25 minutter hmm. Er der virkelig ingen mulighed for at reservere en arbejdsplads uden at skulle købe en hel billet hmm..
Umiddelbart nej. Det nærmeste du kommer til det er at købe pendlerkort til 1. klasse. Der er sjældent fyldt helt op. Mener faktisk aldrig jeg har set en fuld 1. klasses kupe

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil vove den påstand at du endog meget ofte kan finde dig en siddeplads - vel og mærke hvis du er villig til at bevæge dig blot en smule væk fra din absolutte favorit ind/udstigningsdør. Det ses tit at der er totalt fyldt bagest i toget fra København mens der er masser af pladser længere fremme.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Umiddelbart nej. Det nærmeste du kommer til det er at købe pendlerkort til 1. klasse. Der er sjældent fyldt helt op. Mener faktisk aldrig jeg har set en fuld 1. klasses kupe
Det er mest et problem, når folk i afmagt over ikke at få en siddeplads på 2. klasse sætter sig på en plads i 1. klasse og bliver sure/tvære eller simpelthen nægter at flytte sig, når folk med billet til 1. klasse faktisk gerne vil have en plads.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites