olana 10 Anmeld indhold Skrevet May 23, 2009 Uha, nu det snart. Kun 3 uger til termin og er så småt ved at få det sidste på plads. Men mangler dog lidt hjælp! Vi bor og skal også føde i Malmø. Jeg tænker på om jeg har forstået rigtigt at en baby bliver registreret automatisk på hospitalet når man har født? Eller har jeg overhørt noget? Skal man en tur på Skatteverket eller noget i den dur? Når jeg har født får vores baby dansk statsborgerskab og skal jeg i den forbindelse meddele noget til Danmark? Jeg tænkte allerede at få skaffet de rigtige papirer til at blive skrevet op til dagis, men hvor gør man det henne? Og sidst men ikke mindst- Nogen der har styr på hvilken autostole der er godkendte og topkvalitet her i Sverige?? Andre der har termin snart og bor omkring Almvik der har lyst til at lave en mødregruppe?:th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bluee 10 Anmeld indhold Besvaret May 23, 2009 Vores fik personnummer på sygehuset og dansk cpr nummer ved barnedåb i DK og blev dermed registereret i begge lande. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret May 23, 2009 Uha, nu det snart. Kun 3 uger til termin og er så småt ved at få det sidste på plads. Men mangler dog lidt hjælp! Vi bor og skal også føde i Malmø. Jeg tænker på om jeg har forstået rigtigt at en baby bliver registreret automatisk på hospitalet når man har født? Eller har jeg overhørt noget? Skal man en tur på Skatteverket eller noget i den dur? Når jeg har født får vores baby dansk statsborgerskab og skal jeg i den forbindelse meddele noget til Danmark? Jeg tænkte allerede at få skaffet de rigtige papirer til at blive skrevet op til dagis, men hvor gør man det henne? Og sidst men ikke mindst- Nogen der har styr på hvilken autostole der er godkendte og topkvalitet her i Sverige?? Andre der har termin snart og bor omkring Almvik der har lyst til at lave en mødregruppe?SLAP AF!!!;) Du behøver ikke forberede alt, det skal nok gå alligevel:) men okay, en autostol burde du nok hurtigst muligt skaffe, da du skal transportere din baby hjem i den (hvis du altså transporterer hjem i bil). Google kan hjælpe dig med at finde div. test og forum om anbefaling af autostole. Lige den første, som du skal bruge op til 6-9 måneder ca. kan det godt betale sig at leje (hedder babyskydd på svensk, den til lidt større babyer hedder bilbarnstol, men hvis du skal finde brugt på blocket, søg på bilbarnstol mange af dem er babyskydd). Din baby bliver automatisk registreret, du får papirer fra skatteverket og ellers får du en masse papirer når du ligger på BB om hvordan og hvorfor, så brug ikke energi på at tænke ikke så meget:) Registrering i DK kender jeg ikke noget til, for jeg er personligt ligeglad. Dagis -gå ind på din kommunes hjemmeside, der finder du alt du behøver. En god ting at have er en bærbar computer, for så kan man søge og læse om alt det her babyhalløj mens ungen spiser (=konstant) :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
olana 10 Anmeld indhold Besvaret May 23, 2009 Jeg er skam helt aslappet. Men kan lige så godt bruge tiden fornuftigt nu hvor jeg er gået på barsel!! Jeg må prøve om jeg kan finde noget om autostole på svensk. Jeg er stadig itvivl om hvordan man bliver registreret i DK. Vi skal holde barnedåb i Malmø så derfor er det i hvert fald ikke sådan det lader sig gøre for os. Andre der har nogle gode svar der kan bruges også!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
moni 10 Anmeld indhold Besvaret May 23, 2009 Hej olana, Jeg har termin d.7.7. og er også interesseret i at finde mødre til en mødregruppe, så kontakt mig endelig:-) Jeg skal selv føde på Hvidovre, så jeg er ikke inde i hvordan det foregår, når man føder i Sverige... Mvh monica Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Johan&Kir 10 Anmeld indhold Besvaret May 23, 2009 Pas Vi fødte i DK og fik derfor automatisk dansk CPR. Vi meddelte senere på forsikringskassen i sverige, Leilanis fødsel, og fik derfor hendes svenske cpr. NU har hun adgang til svensk BVC osv... Noget helt andet!: er der nogen der kender til at skaffe pas til en 10 mrd baby. Vi bor i sverige og er ansat i Danmark. Det er normalt vores arbejdskommune der sørger for at sådan noget, er det det samme med pas?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret May 23, 2009 Hvilken om helst kommune Man kan gå på hvilken som helst kommune og få pas.Vi fødte i DK og fik derfor automatisk dansk CPR. Vi meddelte senere på forsikringskassen i sverige' date=' Leilanis fødsel, og fik derfor hendes svenske cpr. NU har hun adgang til svensk BVC osv... Noget helt andet!: er der nogen der kender til at skaffe pas til en 10 mrd baby. Vi bor i sverige og er ansat i Danmark. Det er normalt vores arbejdskommune der sørger for at sådan noget, er det det samme med pas??[/quote'] Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret May 23, 2009 Og sidst men ikke mindst- Nogen der har styr på hvilken autostole der er godkendte og topkvalitet her i Sverige?? Vi er blevet rigtig glade for Acta Graco. De laver rigtig mange forskellige stole lige fra helt små til store stole. De er godkendte og konsumentverket har dem i en ny test, Bedst i test. Mht dansk cpr nr. Hvorfor er det så vigtigt? I bor i sverige og skal ikke bruge det. Barnet er alligevel ikke berettiget til andet end akut behandling i dk og det får "den" også uden dk cpr nr. Det svenske kommer helt af sig selv. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
olana 10 Anmeld indhold Besvaret May 25, 2009 Super BS! Jeg vil kigge efter en Acto Graco;-) Og nej det er ikke så vigtigt med registrering i DK, ville bare väre sikker på ikke at gå glip af noget;) Man er vel nybegynder og må starte et sted. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret May 25, 2009 Mht dansk cpr nr. Hvorfor er det så vigtigt? I bor i sverige og skal ikke bruge det. Barnet er alligevel ikke berettiget til andet end akut behandling i dk og det får "den" også uden dk cpr nr. Det svenske kommer helt af sig selv. Ikke helt enig BS. Vi har ofte brugt/har haft brug for noahs danske personnummer mht lægebesøg, og recept udskrivelse i dk.Desuden kan det være praktisk mht børneopsparing mm. i danmark. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret May 25, 2009 Ikke helt enig BS. Vi har ofte brugt/har haft brug for noahs danske personnummer mht lægebesøg, og recept udskrivelse i dk.Desuden kan det være praktisk mht børneopsparing mm. i danmark.Well, nu har barnet vel egentlig ikke ret til at gå til lægen i DK, og jeg går personligt heller ikke udfra at min unge nogensinde får behov for det danske sygehusvæsen, vi bor jo i SE, og mht. børneopsparingerne, bliver der jo bare oprettet fiktive. Men måske bliver jeg klogere hen af vejen, det står jo selvfølgelig en frit for at få et dansk personnummer:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret May 25, 2009 Well' date=' nu har barnet vel egentlig ikke ret til at gå til lægen i DK, og jeg går personligt heller ikke udfra at min unge nogensinde får behov for det danske sygehusvæsen, vi bor jo i SE, og mht. børneopsparingerne, bliver der jo bare oprettet fiktive. Men måske bliver jeg klogere hen af vejen, det står jo selvfølgelig en frit for at få et dansk personnummer:)[/quote'] Om de har ret til det ved jeg ikke ( kommer vel an på hvor grænsen for akut går til ), men vi har som nævnt fået meget hjælp i dk uden problemer eller regninger... Det er vel individuelt om man får behov for det danske sygevæsen, men vi har haft meget glæde af at kunne bruge både det danske og svenske.... Mht børneopsparingen tror jeg det kommer meget an på banken, nogle er mere stædige end andre. Så hvorfor have begge personnr. indprintet, når nu muligheden er der... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret May 25, 2009 Det er vel individuelt om man får behov for det danske sygevæsen' date=' men vi har haft meget glæde af at kunne bruge både det danske og svenske....[/quote']Ja, det må da være dejligt at kunne udnytte den gratis service i begge lande:cool: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites