Jump to content
Jabbekot

Jeg er lidt forvirret mht. "overførsel" af barn

Recommended Posts

Hey derude.. Nu har jeg læst diverse tråde, men kan ikke finde en præcis fremgangsmåde, så her kommer lige lidt spørgsmål: Vi fik en dreng d. 11. marts og han blev født på Hvidovre Hospital. Han er blevet fødselsregistreret og navngivet via Hvidovre Kirke.. Nu skal vi så have ham gjort "svensk". * Hvad er hele den udførlige fremgangsmåde inkl. gode råd, bøjet ud i neon? :rolleye: * Og gerne en ditto udførlig fremgangsmåde mht. "børnepengene" fra DK? Tusind tak fra de forvirrede.. Jakob & Natascha

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tag op på skatteverket med fødselsattest fra dit danske hospital, så bliver dit barn forsynet med svensk cprnummer jeg kan ikke læse ud fra dit indlæg om i allerede er tilknyttet en barnvårdcentral, men der skal man også lige forbi..... mht børnepenge skal du have dem af fraflytningskommunen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Menace.. Tak for dit fine svar! Mht. Skatteverket, så skal jeg vel have "Bassen" med derop? Og skal han have noget billed-id lavet eller lign. fra DK inden vi tager derop? Jeg tænker som en slags "bevis" på at barnet er det rigtige.. Han er ikke tilknyttet en barnvårdcentral, fordi vi har gået/går hos en dansk sundhedssplejerske, da jeg ikke troede at det var muligt, at gå her i SV, når han endnu ikke var svensk.. Men med hensyn til børnebidraget: Er det så vores fraflytningskommune, eller hans "fødselskommune", der her er tale om? Det er nemlig ikke samme kommune.. Tak igen..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Han er ikke tilknyttet en barnvårdcentral, fordi vi har gået/går hos en dansk sundhedssplejerske, da jeg ikke troede at det var muligt, at gå her i SV, når han endnu ikke var svensk..
Vi fandt bare en på nettet og tog derop hvorefter vi fik tid med det samme Man får en bog med alle mulige oplysninger om hvornår, hvordan osv. Diverse cremer, d-dråber og vacciner (som jeg kan forstå er anderledes end i danmark) gives også der Vores sundhedsplejske booker også tid til lægen og tandlæge, vores trold er 8 måneder og har været 2 gange til læge, 1 gang til tandlæge, som er noget rutinemæssig-kontrol som forgår samme sted Der er også besøg hjemme hvor du får gode råd mht sikkerhed i hjemmet, samt diverse test i hjemmelige omgivelser :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi fandt bare en på nettet og tog derop hvorefter vi fik tid med det samme Man får en bog med alle mulige oplysninger om hvornår, hvordan osv. Diverse cremer, d-dråber og vacciner (som jeg kan forstå er anderledes end i danmark) gives også der Vores sundhedsplejske booker også tid til lægen og tandlæge, vores trold er 8 måneder og har været 2 gange til læge, 1 gang til tandlæge, som er noget rutinemæssig-kontrol som forgår samme sted Der er også besøg hjemme hvor du får gode råd mht sikkerhed i hjemmet, samt diverse test i hjemmelige omgivelser :-)
Kan man ikke bare behold egen læge i DK? og dermed blive barnets læge også. Man skal vel betale for læge besøg i SE. ( Har jeg hørt)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du er faktisk ikke tilknyttet fast til en læge i dk, du kan vælge hvilken som helst som har tid.... men... som skrevet i mange andre tråde her, så har dit barn kun ret til akut lægehjælp i danmark så jo, du kan sagtens tage dit barn med til DK til lægen, hvis det er akut jeg har ingen ide om hvad man skal betale i sverige, jeg benytter læge i danmark (da jeg kun har ret til at gå til læge der, fordi jeg betaler skat i DK) og vores barn benytter sundhedsplejske i sverige som er gratis, vi har heller ikke betalt for de rutinemæssige læge/tandlæge besøg samt vacciner, medicin eller andet barnet har fået Alt er bare ordnet af sundhedsplejsken...... men igen, vi har så heller ikke prøvet bare at tage op til lægen/sygehus eller andet i sverige akut Jeg ville nok mene at beløbet man evt. skal betale ville være mindre end transporttid/broafgift og benzin til DK

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
jeg har ingen ide om hvad man skal betale i sverige, jeg benytter læge i danmark (da jeg kun har ret til at gå til læge der, fordi jeg betaler skat i DK)
Hvis du er bosiddende i Sverige har du skam også ret til at gå til lægen dér selvom du er socialforsikret (betaler Skat osv) i DK.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites