Jump to content
Juff

Fjerne mandler i dk bor i se...

Recommended Posts

Hejsa For at gøre en lang historie kort, skal min søn have fjernet mandler i dk. Faktisk allerede til juni. Da han har været så meget syg har farmor passet ham både i dk og se, og han har været til læge i begge lande mange gange. Alt det er endt med at mandlerne skal fjernes i dk, og tiden er booket. Lægen ville dog lige undersøge helt præcis mht hendes økonomisk støtte vedr operationen. Hun mener dog det er ok. Så begynder jeg jo også at fundere lidt. Noah været til læge mange gange i dk på hans danske personnr. men hvordan er reglerne helt præcis med operationer i dk når han ikke har noget sygesikringskort. Han er født i dk, og vi forældre er begge danske statsborger med dansksygesikring og arbejder i dk ? Jeg vil jo ikke have en regning efterfølgende :rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fået fjernet mandlerne i Danmark for et halvt år siden - uden problemer. Dog sendte Rigshospitalet alligevel en regning på trods af, at de havde kopi af mit gule sygesikringsbevis for grænsegængere. Regnskabsafdelingen forklarede, at det var sådan deres system fungerede, men jeg skulle blot sende endnu en kopi til dem og så ville de lave en kreditnota. Mon ikke, at Rigshospitalet blot skal have en kopi af jeres (forældrenes) sygesikringsbevis?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har fået fjernet mandlerne i Danmark for et halvt år siden - uden problemer. Dog sendte Rigshospitalet alligevel en regning på trods af, at de havde kopi af mit gule sygesikringsbevis for grænsegængere. Regnskabsafdelingen forklarede, at det var sådan deres system fungerede, men jeg skulle blot sende endnu en kopi til dem og så ville de lave en kreditnota. Mon ikke, at Rigshospitalet blot skal have en kopi af jeres (forældrenes) sygesikringsbevis?
Men du betaler så også skat i DK, hvorfor du er omfattet Ders søn betaler ikke skat i danmark (antager jeg) og skal derfor betale selv, så vidt jeg har forstået reglerne

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men du betaler så også skat i DK, hvorfor du er omfattet Ders søn betaler ikke skat i danmark (antager jeg) og skal derfor betale selv, så vidt jeg har forstået reglerne
Har han ikke samme rettigheder til behandling i Danmark, som hans forældre?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm.. Måske er der noget om det: Lægehjælp for børn af pendlere Børn af pendlere skal søge planlagt lægehjælp, inklusive vaccinationer, i bopælslandet. Hvis barnet bor i Sverige, skal han eller hun altså gå til læge og på hospitalet der. Hvis barnet får brug for akutlægehjælp, gælder de samme regler som for forældrene. Det vil sige, at man kommer til det nærmeste hospital eller læge. Sakset herfra: http://www.oresunddirekt.com/article.aspx?type=article&id=44628

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo bare sådan at han har været til læge flere gange i danmark uden problemer, og har fået udskrevet penicillin osv. Lægen vil meget gerne selv operere, men jeg synes stadig der mangler en ordentlig afklaring/argument sort på hvidt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
...men jeg synes stadig der mangler en ordentlig afklaring/argument sort på hvidt.
Den har du jo sådan set i det forrige indlæg af Missarhh. Der står dit barn har ret til akut hjælp i dk. Resten skal foregå i se. Men få det på skrift fra Riget hvad de gør mht regning. Så kan du holde dem op på den.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Den har du jo sådan set i det forrige indlæg af Missarhh. Der står dit barn har ret til akut hjælp i dk. Resten skal foregå i se. Men få det på skrift fra Riget hvad de gør mht regning. Så kan du holde dem op på den.
ja ok. vidste ikke oeresunddirekt var eksperter på området :D nu er det ikke riget men så må vurderingen ligge hos lægen. hun mener som jo som udgangspunkt det er helt ok. Men altså hvis børn kan få akut hjælp, kan det jo jo altid vendes og drejes, specielt fra lægens side.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke akut Bortoperation af mandler er ikke akut og skal derfor göres I Sverige. Min mands kollega gik også for år tilbage gladeligt til den gamle familie läge trods at han arbejde i Sverige. Det var IKKE en lille regning han fik senere. Börn er som der står i tidligere indläg ikke tilknyttet det Danske läge system. Präcis ligesom pensionister. Og det er vel fair nok når man er udvandret.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

ok. tak for jeres svar, så fik vi det grundlæggende på plads. Nu er det så hendes egen praksis, så mon ikke hun kan få de penge hun nu gerne vil have af det offentlige ?... Men vi må nok hellere lige få det bekræftiget af hende inden.... god kristi himmelfarts ferie...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan? Det ändrer vel intet at det er hendes egen praksis, hun skal jo stadigväk aflevere et person nr for at få pengene. Og hun skal vel ikke operere barnet der?

ok. tak for jeres svar, så fik vi det grundlæggende på plads. Nu er det så hendes egen praksis, så mon ikke hun kan få de penge hun nu gerne vil have af det offentlige ?... Men vi må nok hellere lige få det bekræftiget af hende inden.... god kristi himmelfarts ferie...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det ändrer vel intet at det er hendes egen praksis' date=' hun skal jo stadigväk aflevere et person nr for at få pengene. Og hun skal vel ikke operere barnet der?[/quote'] Han har sørme et dansk personnr som er blevet brugt flittigt ved lægebesøg og recepter i danmark. Han er jo født i dk. Og jo, han skal opereres der.... Hvilket hun er god til og vi har fået hende anbefalet af mange.. Men det er nu heller ikke det der er problemet her. :) De er praktiserende læger / speciallæger indenfor øre-,næse, hals

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bortoperation af mandler er ikke akut og skal derfor göres I Sverige. Min mands kollega gik også for år tilbage gladeligt til den gamle familie läge trods at han arbejde i Sverige. Det var IKKE en lille regning han fik senere. Börn er som der står i tidligere indläg ikke tilknyttet det Danske läge system. Präcis ligesom pensionister. Og det er vel fair nok når man er udvandret.
Hvorfor er det fair for pensioister?? De betaler sq da også skat i DK. :(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Dansk person nr Jeg har da også et Dansk personnr, derfor kan jeg ikke gå til lägen i Danmark. Jeg har jo ingen sygesikring. Deri forskellen.

Han har sørme et dansk personnr som er blevet brugt flittigt ved lægebesøg og recepter i danmark. Han er jo født i dk. Og jo, han skal opereres der.... Hvilket hun er god til og vi har fået hende anbefalet af mange.. Men det er nu heller ikke det der er problemet her. :) De er praktiserende læger / speciallæger indenfor øre-,næse, hals

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er måske også lidt unfair. Men det er jo et valg man gör- men kan da godt se at man har ydet noget til landet engang.
Det er da ikke kun engang. Man betaler faktisk skat af sin pension på lige fod med alle andre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener Jeg mente det faktisk ikke sådan. Jeg mente at hvis man får pension fra DK har man ydet noget. At jeg skriver en gang begrunder jeg med at hvas man får pension derfra har man arbejdet der på et tidspunkt, men gör det ikke längere.

Det er da ikke kun engang. Man betaler faktisk skat af sin pension på lige fod med alle andre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg mente det faktisk ikke sådan. Jeg mente at hvis man får pension fra DK har man ydet noget. At jeg skriver en gang begrunder jeg med at hvas man får pension derfra har man arbejdet der på et tidspunkt' date=' men gör det ikke längere.[/quote'] Det er alt sammen meget godt, men jeg KAN ikke få ind i mit hoved, hvorfor man ikke kan være tilknyttet den danske sygehusvæsen, fordi man ikke arbejder i landet mere. Ja, man er udvandret, men så længe man betaler til DK, skal man også være berettiget til at for "noget for pengene". Selvfølgelig kan man bare overgå til svensk sygehusvæsen, men så skal man også betale skat i Svieige. Hvad får man for sine skattepenge som dansk pensionist i Sverige? Ingenting overhovedet. JO, man får sin pension, men den har man sq da betalt til i hele sit liv. Det er totalt urimeligt.:thumbdown

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
man får sin pension, men den har man sq da betalt til i hele sit liv.
Har man det? har man ikke blot løbende betalt for de ydelser man har modtaget og betalt for andres? Vidste ikke at ens skat var en opsparing og øremærket til ens egen pension allerede når den blev trukket. Ved godt mange føler at man har betalt til sin egen pension men sådan hænger det sku ikke sammen. Jeg hader virkelig den fremstilling...Pension er noget som vi er så heldige at andre betaler til os.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Håller fullständigt med Ulmus, om man betaler skatt i ett land har man väl rätt att "få tillbaka" något. Pede, vad menar du egentligen? Jag betaler till min pension varje månad (1/3 + 2/3 från firman). Det är MINA pengar givetvis.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Manel tråden Haha, forstår du spörger. Det var ikke for at ödelägge den ved at bringe det med pensionister op. Faktisk har jeg aldrig taget stilling til om det er retfärdigt eller ej. Det var bare et eksempel. Men som du ser så er börn ikke längere däkket af det Danske sygehus väsen.

hmm er tråden om mandlerne afsluttet :rolleyes:.........

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Update ! Tænker at det her kan have interesse for mange... Som jeg havde lidt på fornemmelsen, blev vi ringet op af lægen i dk, som sagde at de desværre ikke kunne få noget tilskud til operationen, men de selvfølgelig gerne ville operere ham stadigvæk da han trængte meget.. vi betalte selfølgelig de xxxx kr som det kostede uden at tøve... Det var dog en særpris, da det ikke var noget de havde været udsat for det før, og gerne ville hjælpe. Efter operationen har vi søgt om ersätning för vård i annat EU/EES-land, og i dag lå der brev for försäkringskassan om at vi får hele beløbet betalt tilbage :) Jeg havde egentlig ikke regnet med at de gik med til det.. Jeg havde forklaret at vi i dk kunne komme hurtigt til, samt noah havde haft halsbetændelse inkl pencilin mange gange, og det desuden var sværere at få godkendt denne operation i sverige. Jeg kom også ind på den bedre pasningsmulighed vi havde i dk efter operationen... Så det endte med en operation i dk uden omkostninger for et barn, der ikke er tilknyttet til det danske sygesikringsvæsen :th2: Blanket 5422 http://www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Blanketter/5422.pdf

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites