Jump to content
Glasius-Nyborg

Dansk for udlændinge bosiddende i Sverige

Recommended Posts

Hejsa Jeg er ny er på forumet men håber I kan hjælpe. Min kone og jeg overvejer at flytte til Malmø, vi kan lide landet og de gode priser :th2: Min kone er fra Lithauen og går i dag til Dansk på Studieskolen i KBH. Problemmet er at hun stadig gerne vil gå til dansk, men de skriver at man skal have en Dansk bopælsadresse. Er der nogen her der ved hvad vi kan gøre hvis vi flytter til Malmø. Kender I til andre steder hvor man kan gå og ikke skal betale en formue eller bliver vi nødtil at få privat undervisning. ? Vi har begge arbejde i DK, hun er selvstændig, jeg arbejder med IT hos et firma i Ballerup. Ved ikke om det gør en forskel. På forhånd tak. Casper

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener Folkuniversitetet i Lund har udbudt kurser i dansk for udlændinge uden svenskkundskaber. Men hvis hun allerede går til et kursus i København, er det nok mest praktisk at fortsætte der, selv om der kommer til at koste noget mere, end I betaler nu.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit råd vil være at I skal blive boende til hun har lært dansk. Hvis hun er effektiv tager det ikke lang tid af få det lært. Men så igen hvis I regner med at blive boende i Sverige er det måske mere hensigtsmæssigt at få lært svensk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tiden er ikke til at hun skal lære svensk, lige midt i et dansk undervisning forløb. Det vil være lidt dumt hvis hun stopper nu. Tilgængel ved vi jo aldrig hvad fremtiden bringer så måske senere, når vi får børn og de begynder at snakke svensk. Men indtil da vil dansk være at foretrække, hun arbejder jo også i DK og vennekredsen er blevet opbygget i DK nu. Mht. Lund må jeg kigge nærmere på dette. Jeg har siddet og kigget nærmere på alternativer på Studieskolen og måske vil det ikke være et problem hvis vi bare flyttede skole. Er der andre som er i samme situation eller kender til det. Mvh Casper

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske i skulle tænke jer endnu en gang, før I flytter. Det er set alt for mange gange at par flytter til sverige for at det er billigt og endnu oftere at de ryger tilbage igen, når de finder ud af at venner og bekendte ikke liiiige popper over broen i tide og utide for at besøge. Flytter du til Sverige, bør du være forberedt på et liv i Sverige og dermed også det svenske sprog og tilhørende lyst til at skabe en ny omgangskreds ( med mindre at du er én af dem, der efter at have brokket sig over ghettoen i Ishøj, bosætter sig i Bunkeflo Strand :laugh: ) (Generalisering er nu en god ting :th2: ).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites