Nicklas.N 10 Anmeld indhold Skrevet May 15, 2009 Hej jeg er i den situation, at jeg skal flytte sammen med min kæreste til Malmø pr. 1/7-09. Pt. er jeg boende hos mine forældre i Danmark. Ved siden af mit daglige job i København, driver jeg en enkeltmandsvirksomhed i Danmark, der snart skal omdannes til et ApS. Jeg har læst her inde at der er visse skatteregler man skal tage højde for, når man har virksomhed i Danmark og er bosiddende i Sverige. Indtil jeg har fået undersøgt reglerne grundigt vil jeg gerne høre Jer, om I ved om jeg kan gå til Skatteverket i Sverige og bede om et svensk personnr., uden at de vil opfatte/registrere mig som bosiddende i Sverige, og derved gøre de regler gældende vedr. min virksomhed i Danmark (som jeg pt. ikke har overblik over hvad det indbefatter). Kontrakten for lejeboligen vi har fundet i Malmø er underskrevet af min kæreste som er svensker. Kan jeg bruge den til noget i forbindelse med ansøgning af mit svenske personnr., når kontrakten ikke står i mit navn? Grundet til at jeg vil have et svensk personnr. hurtigst muligt er så jeg kan gå ned og oprette en bankkonto i Nordea og få overflyttet nogle penge så vi kan få betalt nogle regninger her i starten. Det er også lettere at "færdes" rundt i Sverige når man har svensk personnr. -- Måske kan jeg også spørge sådan, hvis jeg bor i Malmø 3-4 dage om ugen, og 3-4 dage om ugen i København (hos mine forældre), vil jeg kunne få lov til at få et svensk personnr., så kan jeg få oprettet en bankkonto og kreditkort til brug, når jeg er i Sverige? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Cobitten 10 Anmeld indhold Besvaret May 15, 2009 Du kan kun få svensk personnr. hvis du er bosiddende i Sverige og før dette kan ske skal du have en flyttemeddelelse fra den danske kommune, hvor der står at du fraflytter Danmark. For at have virksomheden i Danmark skal du naturligvis have virksomheden registreret på en dansk adresse og det kunne være dine forældres. Ved personligt ejet virksomhed er det ligegyldigt om du bor i udlandet, men jeg tror faktisk at et aktie- eller anpartsselskab skal være registreret af en person med dansk adresse eller en anden dansk virksomhed. Uanset hvad, så vil du blive beskattet efter de danske regler da din indtægt ligger i Danmark (70% reglen). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Admin 12 Anmeld indhold Besvaret May 15, 2009 Du kan kun få svensk personnr. hvis du er bosiddende i Sverige og før dette kan ske skal du have en flyttemeddelelse fra den danske kommune, hvor der står at du fraflytter Danmark. For at have virksomheden i Danmark skal du naturligvis have virksomheden registreret på en dansk adresse og det kunne være dine forældres. Ved personligt ejet virksomhed er det ligegyldigt om du bor i udlandet, men jeg tror faktisk at et aktie- eller anpartsselskab skal være registreret af en person med dansk adresse eller en anden dansk virksomhed. Uanset hvad, så vil du blive beskattet efter de danske regler da din indtægt ligger i Danmark (70% reglen). Hvad går den regel ud på ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jolin 15 Anmeld indhold Besvaret May 15, 2009 Du kan kun få svensk personnr. hvis du er bosiddende i Sverige og før dette kan ske skal du have en flyttemeddelelse fra den danske kommune' date=' hvor der står at du fraflytter Danmark.[/quote'] Dette er ikke korrekt. Flyttebevis/meddelelse er afskaffet. Det er nok at møde op på skatteverket med dit pas og sige at du gerne vil flytte til Sverige. Myndighederne i Sverige oplyser myndighederne i DK om at du er flyttet til Sverige. Men du får ikke et svensk personnr. før den dag du flytter. Altså siger du at du flytter 1/7 får du personnummeret med posten 1/7 eller måske dagen efter. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret May 15, 2009 Du kan få et svensk samordningsnummer som ligner et personnr., hvis du ikke bor i Sverige, men af skattemæssige årsager har brug for et svensk personnr., fx fordi du arbejder i Sverige eller har virksomhed i Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nicklas.N 10 Anmeld indhold Besvaret May 15, 2009 Vil jeg med et svensk samordningsnummer kunne gå til banken og få oprettet en bankkonto? Og hvad skal der til for at få sådan et nummer? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nicklas.N 10 Anmeld indhold Besvaret May 15, 2009 Du kan kun få svensk personnr. hvis du er bosiddende i Sverige og før dette kan ske skal du have en flyttemeddelelse fra den danske kommune, hvor der står at du fraflytter Danmark. For at have virksomheden i Danmark skal du naturligvis have virksomheden registreret på en dansk adresse og det kunne være dine forældres. Ved personligt ejet virksomhed er det ligegyldigt om du bor i udlandet, men jeg tror faktisk at et aktie- eller anpartsselskab skal være registreret af en person med dansk adresse eller en anden dansk virksomhed. Uanset hvad, så vil du blive beskattet efter de danske regler da din indtægt ligger i Danmark (70% reglen). Jeg har et fysisk kontor i Danmark, så der er min enkeltmandsvirksomhed knyttet til. Så det skulle nok ikke være noget problem med det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret May 15, 2009 Vil jeg med et svensk samordningsnummer kunne gå til banken og få oprettet en bankkonto? Og hvad skal der til for at få sådan et nummer? Ja, det vil jeg mene, du kan, men spørg Skatteverket hvordan du får det, og hvad der evt. kræves. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Cobitten 10 Anmeld indhold Besvaret May 16, 2009 Hvad går den regel ud på ? Man blir beskattet i det land hvor man har 70% af sin indtægt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Cobitten 10 Anmeld indhold Besvaret May 16, 2009 Vil jeg med et svensk samordningsnummer kunne gå til banken og få oprettet en bankkonto? Og hvad skal der til for at få sådan et nummer? Da du har dansk virksomhed og derfor bliver beskattet i DK, så er der igen grund til ikke at flytte adressen til Sverige - med mindre du af helt specielle årsager ikke vil have svensk adresse og være i stand til at køre en bil på udlandske (ej danske) plader. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Cobitten 10 Anmeld indhold Besvaret May 16, 2009 Dette er ikke korrekt. Flyttebevis/meddelelse er afskaffet. Det er nok at møde op på skatteverket med dit pas og sige at du gerne vil flytte til Sverige. Myndighederne i Sverige oplyser myndighederne i DK om at du er flyttet til Sverige. Men du får ikke et svensk personnr. før den dag du flytter. Altså siger du at du flytter 1/7 får du personnummeret med posten 1/7 eller måske dagen efter. Der er åbenbart sket noget indenfor de sidste 5 år - det var jeg ikke klar over, men det gør det da lidt lettere :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Datski_kille 10 Anmeld indhold Besvaret August 6, 2009 Selskab/enkeltmandsfirma Har lige talt med SKAT Øresund idag, der har meddelt mig at en enkeltmandsvirksomhed med dansk adresse og hvor ejer er bosiddende i Sverige, er omfattet af dobbeltbeskatningsreglerne. D.v.s. at evt. sparet skat skal afregnes med Sverige. Det er derfor en god ide at oprette et ApS i DK. På denne måde kommer du ikke i klemme. Det kræver kun en dansk adresse til firmaet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Klintwork 10 Anmeld indhold Besvaret February 18, 2010 Oh dear. Jeg skal flytte til Malmö og har dansk enkeltmandsvirksomhed. Jeg har danske og svenske kunder, men udfører 80%-100% af mit arbejde i Danmark. Hvad betyder dobbeltbeskatning da? Hvad bliver jeg beskattet dobbelt af? Og hvordan ville en konvertering til Aps hjælpe? På forhånd tak. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites