Jump to content
Juliana

Ny flyttet til Malmö

Recommended Posts

Så er jeg flyttet over Sundet med min famillie bestående af 2 börn og forhåbentligt også snart min mand. Men jeg er simpelthen ret uvidende og selv om jeg bor p.t. hos min svigerfamillie (i Rosengård i Malmö) ved de heller ikke alt. Håber I kan hjälpe. 1. Har en datter der fylder 6 år den 28.december i år. Hvor skal hun starte fra sommer? Er det skole? eller dagis? Hvordan skriver jeg hende op? Hvad med sproget? 2. Har en sön på lidt mere end 2 måneder. Han skal når min barsel fra dk ender starte i dagis. Hvornår kan man ansöge om plads og hvor gör man det henne? Er man sikkret pladsen når ens barsel ender? og hvis ikke kan jeg tage det resterende dage i sverige på barsel (tänker på svensk barsel). Har dansk barsel i 12 måneder. 3. Hvor kan man skrive sig op for at söge bolig? Har skrevet mig op i MKB. Kender i andre steder? På forhånd tak for det. :rose: Juliana

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Eyedoctor en ting mere ... min datter har gået til öjenläge i köbenhavn (er meget langsynet og skeler engang imellem). hvordan får jeg fat i en öjenläge her? skal jeg snakke med vårdcentralen? for ringede der nemlig idag, men hun vidste ikke hvad jeg skal. :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Juliana. Der er mange gode tips, raad etc. paa oresunddirektes hjemmeside: http://www.oresunddirekt.com/fp.aspx?lang=1013 Du kan ringe og skrive til dem, og jeg har god erfaring med at de svarer hurtigt tilbage. Og ellers ligger kontoret ved Store Torv i Malmo. Ville mene at din datter skal starte i skole, og saa maa du jo se hvad der ligger der hvor I skal bo. Hvis det er i Malmo kommune I skal bo kan du jo kontakte dem www.malmo.se. Du kan skrive dit barn op til dagis lige saa snart du har en adresse og svensk personnummer. Svensk personnummer fik vi paa skatteverket - www.skatteverket.se. Jeg skrev vores dreng op til dagis online. Fandt under www.malmo.se det omraade hvor vi skulle bo i og skrev ham op til 3 steder. Du kan ringe til stederne og presse lidt paa naar tiden naermer sig for at du skal til at arbejde igen. Vi fik plads efter 3 mdr. ventetid og vores son begyndte i dagis dagen efter han 1. aars fodselsdag. Ang. bolik kan du evt. kigge paa blocket.se. Og generelt er google jo en god ting. Jeg sogte meget paa www.google.se oog fandt som regel det jeg sogte efter, i hvert fald tit en email eller tlf. nr. Held og lykke. Signe

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1. Har en datter der fylder 6 år den 28.december i år. Hvor skal hun starte fra sommer? Er det skole? eller dagis? Hvordan skriver jeg hende op? Hvad med sproget?
- Din datter skal starte i skole i det år hvor hun flyder 6, dvs. her til sommer. - Du skriver hende op til skole her: Rosengård Medborgarkontor Wachtmeisters väg 2 Tel: 040-34 64 06, 040-34 64 05 Fax: 040-34 26 42 e-post: rosengard@malmo.se - Sproget er ikke noget problem, det går lynhurtigt med at lære det (2-3 mdr), mine børn er i gang med deres tredie sprog og det har på ingen måde virket hæmmende for deres indlæring, tværtimod. Venner får de også let.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
2. Har en sön på lidt mere end 2 måneder. Han skal når min barsel fra dk ender starte i dagis. Hvornår kan man ansöge om plads og hvor gör man det henne? Er man sikkret pladsen når ens barsel ender? og hvis ikke kan jeg tage det resterende dage i sverige på barsel (tänker på svensk barsel). Har dansk barsel i 12 måneder.
Her kan du ihvertfald se svarene på de første 2-3 af spørgsmålene.... http://www.malmo.se/skolautbildning/forskoleverksamhet15ar/anmalantillforskoleverksamhet.4.33aee30d103b8f15916800051941.html

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites