Jump to content
jacobe

Olie til slidt Mondeo-motor

Recommended Posts

Jeg tror ikke min gamle Mondeo V6 fra 2000 ville blive ked af at få skiftet motorolie, og iflg. instruktionsbogen skal den have 5W-30... men den har kørt 250.000 efterhånden så måske ville en anden visko være at foretrække...? Nogle tommelfingerregler om den slags?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg rebooter lige min egen gamle tråd igen... Har fået et tilbud på service hos Mekonomen på bl.a. olieskift. De har tænkt sig at hælde hundedyr Castrol Magnatec 5w-30 på bilen, en udskrivning på rundt regnet SEK 800,00... I Biltema koster olie jo noget mindre pr. liter, og med lidt research har jeg erfaret, at Biltemas olie skulle være Statoil-olie med deres egne mærkater. Et par spørgsmål: 1) Er der nogen her som kører på Biltema-olie uden nogen problemer overhovedet? 2) Er der andre bud på, hvad man kan hælde i en gammel Ford V6-motor med 275.000 på klokken? Mit kørselsbehov ligger på højst 10.000 km om året, og bilen får aldrig tæsk. I Biltema er såvel 5w-40 og 10w-40 noget billigere end deres 5w-30, så hvis den kan køre fint på nogle af disse er der jo en del penge sparet dér... 3) Hvordan har værksteder som f.eks. Mekonomen det med, at man selv medbringer olie og beder dem om at bruge denne?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1) Er der nogen her som kører på Biltema-olie uden nogen problemer overhovedet?
Tjek! 5w-40 på den gamle Audi.
2) Er der andre bud på' date=' hvad man kan hælde i en gammel Ford V6-motor med 275.000 på klokken? Mit kørselsbehov ligger på højst 10.000 km om året, og bilen får aldrig tæsk. I Biltema er såvel 5w-40 og 10w-40 noget billigere end deres 5w-30, så hvis den kan køre fint på nogle af disse er der jo en del penge sparet dér...[/quote']Kig lidt på viskositet efter årstiden - og lad ellers være med at skæve for meget til helsyntetisk, efter min mening. Din bil er jo ikke en performance-racer. Ergo penge ud ad vinduet. ...hvis du spørger mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
:flov::mad::sick: Men lyder absolut positivt at din egen kører fint på Biltema 5W-40. Du har immervæk et NOGET større kørselsbehov end jeg.
Slidt bil efterhånden - så jeg vil ikke spendere mere end højest nødvendigt. Men der skal da nok være nogle der mener, at alt andet end Castrol Helsyntestisk 0w-666 Bling-Oil er hul i hovedet. ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Slidt bil efterhånden - så jeg vil ikke spendere mere end højest nødvendigt. Men der skal da nok være nogle der mener' date=' at alt andet end Castrol Helsyntestisk 0w-666 Bling-Oil er hul i hovedet. ;)[/quote'] Det er der sikkert mange der mener. Biltemas olie fejler dog ikke noget. Har selv kun brugt deres 5w30 fuldsyntestisk på min første nye bil i 5 år, og min fader og bror bruger dem også på deres honda og audi. Begge nye biler. Min far er total hysterisk mht sine biler. Hans første Audi 1.8T årgang 1994, blev solgt for få år siden. Den har kun kørt på biltemas olie, og altid kørt fint........ Hvis han kan bruge den kan jeg ihvertfald også :o Jeg bruger den selv til at toppe op med på min 2 måneder gamle mazda 6. :thumbup:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg rebooter lige min egen gamle tråd igen... Har fået et tilbud på service hos Mekonomen på bl.a. olieskift. De har tænkt sig at hælde hundedyr Castrol Magnatec 5w-30 på bilen, en udskrivning på rundt regnet SEK 800,00... I Biltema koster olie jo noget mindre pr. liter, og med lidt research har jeg erfaret, at Biltemas olie skulle være Statoil-olie med deres egne mærkater. Et par spørgsmål: 1) Er der nogen her som kører på Biltema-olie uden nogen problemer overhovedet?
Yeps, kan tilskrive mig de andre. Vores (nu solgte) Rover 620Si kørte gennem flere år (og titusindevis af kilometer) på passende motorolie og -filter købt i Biltema. Ingen problemer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har engang arbejdet på en smøreoliefabrik, i administrationen ganske vist, men plejede alligevel omgang med en del ingeniører. Deres råd til alt som havde kørt mere end 100-150.000 km i dansk klima, var en 10W-40 delsyntetisk eller en 15w-40 mineralsk. Alt over det var penge lige ud af vinduet. Og btw, jeg kender produktionspriserne på en lækker emballeret helsyntetisk 5w-30 motorolie, og jeg kan oplyse at det er ca. lige så godt som at trykke sine egne pengesedler ;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jmaen, så kan jeg vist roligt putte Biltema-sovs i min gamle Mondeo :thumbup: Nu er det så bare spørgsmålet, om jeg kan få Mekonomen eller et andet værksted til at bruge min medbragte olie, istedet for deres eget valg...?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jmaen, så kan jeg vist roligt putte Biltema-sovs i min gamle Mondeo :thumbup: Nu er det så bare spørgsmålet, om jeg kan få Mekonomen eller et andet værksted til at bruge min medbragte olie, istedet for deres eget valg...?
Nogen må jo svare dig - så jeg påtager mig opgaven - "Spørg hos Mekonomen" :eek: - de ved det :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget overskuds-agtigt af dig - tak skal du have. Tillad mig at omformulere mit spørgsmål så: hvis Mekonomen IKKE vil hælde min medbragte olie i motoren, har nogen så kendskab til andre værksteder som ikke har noget imod det?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg plejer at bruge Speedy´s autoservice på ystadsvägen, mellem dyrehospitalet og ICA Maxi. De har også en afd. i lund. De bruger statoils olie (læs:det samme som biltema´s) og er ihvertfald så billige at det ikke kan betale sig for mig at køre på "gør det selv"...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Såfremt de vil vil de nok starte med at fortælle hvor god deres olie er i forhold til biltemas. Men en opgave er vel en opgave så længe de får deres timeløn :) Mange værksteder montere jo også medbragte fælge og hjul sommer/vinter...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites