Jump to content
BS

Foto klubben: Skærm kalibrering?

Recommended Posts

Vi snakkede om det den første gang vi mødtes og ved at et par stykker har købt og nu har jeg selv købt mig en Spyder 3 Elite. Dog ikke testet endnu. Hvad er folks erfaringer med dem? Jeg har et håb om at mine print bliver bedre nu når jeg får kalibreret skærmen. Tror nemlig den har været helt skæv i forhold til hvad printeren tror jeg mener :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg kunne tydelig se forskel efter jeg har kalibreret den. Angående udprint har jeg ikke fået lavet nogen endnu. Skal dog snart til at bestille en bunke.
Nu printer jeg selv på originalt papir og blæk med tilhørende profil. Men stadig var specielt hudfarver helt skæve. Så jeg er rigtig spændt på om det får rettet noget op. Ved alm surf rundt på www lægger jeg ikke mærke til at skærmen viser forkert men ved redigering og print ser jeg dog tydeligt. Så håber det er skærmen den er gal med!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Når du surfer rundt på nettet gør du det højst sandsynligt uden nogen form for farvestyring. Hvis du har kalibreret din skærm så bliver du nødt til at bruge mozilla firefox, hvor du har sat farvestyring til, for at få noget ud af den kalibrering du har udført. Angående farver på printer så er der lidt information på http://www.dscolourlabs.co.uk/quality_advice.cfm

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

En god regel er at man aldrig skal stole på en skærm. også selvom den lige er kalibreret, en skærm er vejledende. punktum. kig på farve værdierne i info panelet i photoshop og døm ud fra det. Og husk altid farver kan debateres til evighed, da det er en smags sag. Mvh A

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
En god regel er at man aldrig skal stole på en skærm. også selvom den lige er kalibreret, en skærm er vejledende. punktum.
Er egentlig ligeglad med hvor skæve farverne er, bare de er lige så skæve på printeren :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
kig på farve værdierne i info panelet i photoshop og døm ud fra det. Og husk altid farver kan debateres til evighed, da det er en smags sag. Mvh A
Hvis to skærme er kalibreret efter samme standard, så skulle de gerne vise det samme. At farver er en smags sag er i denne sammenhæng noget vrøvl. Hvis jeg har tager en billede og fremkaldt det på min computer og jeg så derefter sender det til dig, så skulle du jo gerne se det samme som det jeg gør. Da de fleste ikke har kalibreret til samme standard, så er den eneste mulighed for at vise et billede jeg har taget til nogen er at printe det ud for derefter at sende det med posten.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så fik jeg kalibreret min skærm og det gjorde en hel del forskel. Det var primært de mørke og lyse toner der blev ændret radikalt men som helhed har det gjort stor forskel. Mine print matcher også mere hvad jeg ser på skærmen. De er dog bare en smule mørkere end på skærmen. Men der arbejdes på sagen. 1300dkr for en Spyder Elite på Ebay. Det synes jeg er ok.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mine print matcher også mere hvad jeg ser på skærmen. De er dog bare en smule mørkere end på skærmen. Men der arbejdes på sagen. 1300dkr for en Spyder Elite på Ebay. Det synes jeg er ok.
Hvad har du kalibreret luminance til? Som standard er den vsit sat til 175, men der er mange der anbefaler at man kalibrere til 120 da det passer til udprint.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvad har du kalibreret luminance til? Som standard er den vsit sat til 175' date=' men der er mange der anbefaler at man kalibrere til 120 da det passer til udprint.[/quote'] Hmm for at være ærlig ved jeg det ikke men skal da lige tjekke op på det... Tror den valgte en default værdi. Men er der ikke noget med at hvis man lader den være connected så kan den måle lyset i rummet og justere ud fra det?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men er der ikke noget med at hvis man lader den være connected så kan den måle lyset i rummet og justere ud fra det?
Da du kaliberede din monitor målte den lyset i rummet. Hvis lyset ændres meget i rummet kræver det en ny kalibrering. Du kan se om forholdene i rummet er de samme som da du kalibrerede, hvis der ikke er en rød streg over ikonet. Du skal lave en ny kalibrering hvor du søger for at ramme et luminasence omkring de 120. Skærmen kommer nok til at virke mørk, men du vender dig hurtigt til det. Til gengæld vil udprint bliver mere konsistent med det du ser på skærmen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Da du kaliberede din monitor målte den lyset i rummet. Hvis lyset ændres meget i rummet kræver det en ny kalibrering. Du kan se om forholdene i rummet er de samme som da du kalibrerede, hvis der ikke er en rød streg over ikonet. Du skal lave en ny kalibrering hvor du søger for at ramme et luminasence omkring de 120. Skærmen kommer nok til at virke mørk, men du vender dig hurtigt til det. Til gengæld vil udprint bliver mere konsistent med det du ser på skærmen.
Tak for tippet. Prøver at lave en ommer ved lejlighed

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Brian fik du ikke nok hjælp forleden, eller talte jeg til døve ører? Drak du Fuel hele aftenen efter vores date??? Teori on; Medmindre man køber en skærm der er decideret solgt med en garanti for kvaliteten ifht. f.eks. et givent inputspace eks. AdobeRGB som f.eks. Eizo skærme der lover op til 98% nøjagtighed, så er det altid en tillempelse af forhold. Dermed sagt at kan man IKKE læse og omvandle RGB og CMYK værdier til noget forståeligt i sit hoved, så er det alligevel en god hjælp at hardware kalibrere sin monitor. Der er dog flere ting i og med at to skærme aldrig bliver ens! og det er sagt med sikkerhed da det er de færreste der har skærme med samme batch nummer, producent og panel version. Skærmkalibrering er en forbedring af fabriksindstillingen bevares, men forvent nu ikke 100% match imellem den, andre skærme og print, it will never happen! Trods alle de år farvestyring har været det undertippede buzz-word i grafiske kredse, så er det stadig et teoretisk begreb med WYSIWYG konceptet som er mere end svært at udleve 100% i praksis. Frakkel, med Luminance mener du så Candella (Cd) værdien? Den kan man som udgangspunkt godt sætte til 120Cd (teoretisk modsvarende lysstyrken af 120 Stearinlys samlet på en kvadratmeter, eller 1stk 100W moderne glødelamper.... teori opfundet i 1948.... modern science yes!) Mht. at kalibrere for ambient belysning, så har jeg et lidt ambivalent forhold til det, da jeg som sådan godt kan se det positive i det. Desværre er det negative, at hvis man har et arbejdsrum, der lyset ændrer sig alt afhængigt af hvornår man så arbejder, og lige så meget på grund af hvilke lyskilder man bruger når der ikke er eksempelvis dagslys i rummet, så er det til at kaste over højre skulder! Du vil ikke se særlig mange amatører der sidder med dagslysrør i lamperne og farve korrigeret vægfarver (RAL-kode-et-eller-andet lidt mellem kold og varm hvid!) Derfor er det lidt synd at få en skræmprofil der måske konstaterer at du har for meget blå i rummet, og derfor uretmæssigt korrigerer for det også når den belysning ikke er i brug. Husk også lige på når vi tager det helt ud i ekstremerne, at har du farvet eller mønstret påklædning på mens du arbejder, kan reflektionerne i skærmen påvirke dit visuelle resultat.... men det er helt der ude hvor jeg ikke gidder være med :-) Det bedste man kan gøre er at være relativt konsistent med sit arbejdsmiljø, hvis det er muligt. Et godt tip er at droppe halogen belysning da de ofte har en ustabil farvegespektrum. Et halogen dagslysrør koster ikke alverdens, set i forhold til levetid men det er igen op til en hvor langt man vil gå. Husk, et print kan KUN evalueres op mod en kalibreret skærm i en lyskilde som matcher skærmprofilens whitepoint temp. setting. Et godt tip er 6500 Kelvin som modsvarer dagslys på en overskyet dag. Husk jo lavere Kelvin, jo varmere vil billedet synes! Mange anbefaler 5500K, men det er jeg ikke tilhænger af.... (langhåret eller?) Bare man sørger for ikke at arbejde i et helt mørkt rum, da det kan overforstærke ens opfattelse af kontrast. Sådan Brian blev du så klogere den her gang, eller tabte jeg dig igen inden for de første 2 linier? :-D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

:-) super, så sagde vi jo i reglen det samme, som jeg bare refererede direkte til som Cd og ikke "Luminance" der jo er en lidt forkert måde at softwaren skriver det på! Det er nok for nemheden skyld at det er sådan, da mange vil kigge undrende på en måleenhed i Cd, hvor Luminance er en generel betegnelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Brian fik du ikke nok hjælp forleden' date=' eller talte jeg til døve ører? Drak du Fuel hele aftenen efter vores date???[/quote'] Hey hey...se lige datoen for indlægget. Det var FØR vi havde møde i hovedvagten:D Men mht drikke fuel i arb tiden. Ja for faen da. Der er det jo gratis :D Men jo det gav god mening det du sagde den dag. Så tak for det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Der sidder en sensor af en vis størrelse som måler hvor meget lys der rammer den. Da sensoren har en størrelse måler den hvor meget lys det rammer på sensorens areal og omsættes til lys pr areal.Hvis sensoren fyldte hele skærmen vil man få hvor mange candela skærmen lyser med. Men da sensoren kun fylder en lille del, så kan sensoren ikke sige om hvor meget lys der er i alt kommer fra skærmen, kun noget om hvor meget der er pr areal. Derfor er det korrekt at programmet oplyser det i luminance(på dansk kaldet luminans eller mere forståeligt lystæthed).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Men frakkel, det er jo kun en teoretisk værdi. Den har dog den fordel, at fremholder man Candellaværdien op imod et givent areal, i det her tilfælde standardens 120Cd/M2, så kan man derfra også nemt beregne om den Cd værdi er en given styrke på det areal som kalibrerings sensoren analyserer. Men anywho man kan tærske langhalm på Colormanagement teori, og mange meninger kan være bygget på samme grundlag! I min Gretag i1 kalibrator er det nu Candella man indstiller, derfor mit spørgsmål! :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tjaeh... efter 8 timer næsten kun i sit eget selskab bliver man lidt underlig når diæten kun består af Single-Malt whiskey!!!
/me følger interesseret med i denne tråd på sidelinien :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men frakkel, det er jo kun en teoretisk værdi. Den har dog den fordel, at fremholder man Candellaværdien op imod et givent areal, i det her tilfælde standardens 120Cd/M2, så kan man derfra også nemt beregne om den Cd værdi er en given styrke på det areal som kalibrerings sensoren analyserer. Men anywho man kan tærske langhalm på Colormanagement teori, og mange meninger kan være bygget på samme grundlag! I min Gretag i1 kalibrator er det nu Candella man indstiller, derfor mit spørgsmål! :-)
Måske du burde holde lidt igen med de whiskey;) Candela er den totale udstråling. Det er de færeste sensorer der måler den totale udstråling hvis dette overhovedet findes? Det eneste jeg vedhæfter mig ved er at når man laver et udprint så får man det samme som man ser på skærmen. Dette får man bedst ved ikke at skærmen udstråler for meget ej heller de forkerte farver. Du ved åbenbart en del om farver på monitor så derfor må du også derfor give BS ret i at når han kalibrerer sin monitor til den rigtige cd/m^2 så får han det ca. det samme print som det han så på sin monitor og det der dette som han ønsker sig. Pointen med denne diskussion er hvordan man for det bedste udprint. Problemet var/er at billedet han udprinter er for lyst i forhold til det man ser på skærmen. Derfor rådede jeg ham til at sætte cd/m^2 (luminance) ned til 120 cd/m^2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Problemet var/er at billedet han udprinter er for lyst i forhold til det man ser på skærmen. Derfor rådede jeg ham til at sætte cd/m^2 (luminance) ned til 120 cd/m^2
Lige modsat dog. Printet var mørkere end skærmen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites