larsk 14 Anmeld indhold Skrevet April 20, 2009 Länsstyrelsen har sendt mig et fint brev om at jeg kan vælge at blive optaget på den svenske vælgerliste til europaparlamentsvalget 2009. Og at dette vil medføre at jeg afgiver samme ret i dk, og kun får den tilbage ved at flytte til dk, eller aktivt udtræder af den svenske valgliste. Jeg bliver i øvrigt, uafhængigt af dette, automatisk tilmeldt den svenske valgliste til kommune- og läns-styre udfra min bolig, og kan kun opnå stemmeret til riksdagen, hvis jeg bliver svensk statsborger Jeg troede ikke jeg havde dk-stemmeret, heller ikke til eu-valg, når jeg er udvandret? Får man EU-valgkort fra dk tilsendt i se, hvis man ikke er har tilmeldt sig den svenske valgliste (hvor jeg end ikke aner, hvem der stiller op, og hvordan det er inddelt ) ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Cici_Barn 10 Anmeld indhold Besvaret April 20, 2009 Fik brev i sidste uge..læste og smed det i skraldespanden... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret April 20, 2009 Jf. borger.dk (som jeg tjekkede da jeg fik samme brev) skal man dukke op på et folkeregister, ambassade eller lignende med ID. https://www.borger.dk/EMNER/SAMFUNDOGRETTIGHEDER/POLITIKOGVALGSYSTEM/VALGSYSTEMET/Sider/europa-parlamentsvalg.aspx Europa-Parlamentsvalg 7. juni 2009 Næste valg afholdes den 7. juni 2009. Ved dette valg skal der vælges 13 danske medlemmer til Europa-Parlamentet. Brevstemme i Danmark Du kan brevstemme på ethvert folkeregister/borgerservicecenter i hele Danmark i perioden: mandag den 9. marts 2009 til og med fredag den 5. juni 2009. For at afgive din brevstemme skal du medbringe legitimation - dvs. pas, kørekort eller lignende. Brevstemme fra udlandet Hvis du opholder dig i udlandet, kan du stemme på en dansk ambassade eller et dansk konsulat. Her kan du stemme fra og med mandag den 9. marts 2009. Du skal afgive din stemme i god tid. Kommunen, der har optaget dig på valglisten, skal nemlig have modtaget din brevstemme, inden afstemningen går i gang på valgdagen. For at afgive din brevstemme i udlandet skal du medbringe legitimation - dvs. pas, kørekort eller lignende. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret April 20, 2009 Vi er sikkert mange der fik omtalte brev i sidste uge :) Europa-Parlamentet er for tørt, så mit brev røg ud. Gider hverken stemme i SE eller DK til det valg der. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvist 10 Anmeld indhold Besvaret April 20, 2009 Man skal senest 4. maj søge om at blive optaget på valglisten i DK (altså hvis man vil stemme i DK) http://valg.vfm.dk/valg/europavalg/EU-bosatte-danskere/Sider/Start.aspx Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret April 20, 2009 Vi har ikke fået noget brev her :( Personligt vil jeg gerne stemme for det er trods alt i EU at f.eks. diverse større miljøpolitikker bør fastlægges. Det nytter jo f.eks. ikke noget at vi i DK forbyder vores industri visse ting, hvis resten af EU skider det et langt stykke. Et stærkt EU parlament er vigtigt hvis der skal være lige spilleregler for alle i EU. At løsningerne så nogle gange er ret impotente er en anden sag :( Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Pede 10 Anmeld indhold Besvaret April 20, 2009 Dem der nu synes at piratpartiet.se er en go idé har jo her en perfekt mulighed for at sætte handling bag ord og skaffe dem en plads i EU ved valget. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
swoop 0 Anmeld indhold Besvaret April 20, 2009 Hvilke muligheder har jeg for at stemme? Jeg flytter til Malmö 1/6 .... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret April 20, 2009 Dem der nu synes at piratpartiet.se er en go idé har jo her en perfekt mulighed for at sætte handling bag ord og skaffe dem en plads i EU ved valget. Det har jeg så sandelig også tænkt mig :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret April 20, 2009 Hvilke muligheder har jeg for at stemme? Jeg flytter til Malmö 1/6 .... Du kan vel bare brevstemme i DK inden du flytter over? :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
APGraph 10 Anmeld indhold Besvaret April 21, 2009 har også fået samme brev, det blev lige smidt i skralderen da der ikke var en frankeret svar kuvert. Mvh A Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret April 21, 2009 har også fået samme brev' date=' det blev lige smidt i skralderen da der ikke var en frankeret svar kuvert.[/quote'] Yeps, IMO lidt ringe. Poster det nu alligevel, så piraterne kan få en ekstra stemme. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret April 21, 2009 Vi i Foreningen Öresundsborger opfordrer alle til at stemme i DK til europavalget. Vi klager jo over, at vi ikke har stemmeret - derfor er det vigtigt, at vi viser, at vi gerne vil stemme, når vi har mulighed for det. :th2: Til jer, der har smidt brevet ud - I kan så kun stemme i Sverige, da det tages som accept på at I vil stemme i Sverige, hvis I ikke sender brevet tilbage. Bare lige til orientering. M.v.h. Ulmus Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larsk 14 Anmeld indhold Besvaret April 21, 2009 Til jer, der har smidt brevet ud - I kan så kun stemme i Sverige, da det tages som accept på at I vil stemme i Sverige, hvis I ikke sender brevet tilbage. Bare lige til orientering. M.v.h. Ulmus Har du læst brevet? Det er lige modsat, hvis du IKKE svarer bliver du ikke optaget :o Pinligt Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret April 21, 2009 Man kan da netop ikke stemme til valget i Sverige, hvis man IKKE sender papiret ind til länet. Under mig i øvrigt. Sidst der var valg til Europa-Parlamentet blev jeg automatisk optaget som stemmeberettiget i Sverige. Denne gang kræver det en aktiv handling fra min side, for at jeg kan udøve min stemmeret i enten Sverige eller Danmark. Hvorfor har de ændret på den procedure? Jo mere besværligt, man gør det for borgerne, desto færre får man jo til stemmeurnerne :thumbdown Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret April 21, 2009 det bliver sku lidt svært at stemme i DK når det parti man vil stemme på ikke eksisterer der Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Junkeren 10 Anmeld indhold Besvaret April 22, 2009 Undskyld mig, men jeg synes det lyder hyklerisk, at os der til dagligt døjer med problemerne ved at have et liv på begge sider af landegrænserne i to EU-lande ikke gider stemme til EU-parlamentet. Men brokke os dagligt over bøvl forårsaget af mangel på arbejdskraftens frie bevægelighed over grænserne, gider vi godt. Det er der bare ikke noget der hedder - få fedtet det brev op af skralderen og smut ned forbi borgerservice en af de kommende uger. Og nej, det flytter ikke alverden at stemme til EU-parlamentet, men det er holdningen den er gal med. Hvorfor skulle Christiansborg arbejde for valgret til udenlandsdanskere, når de kan se en lav stemmeprocent til det valg, vi rent faktisk KAN stemme til?!?! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret April 22, 2009 Undskyld mig' date=' men jeg synes det lyder hyklerisk, at os der til dagligt døjer med problemerne ved at have et liv på begge sider af landegrænserne i to EU-lande ikke [u']gider stemme til EU-parlamentet. Men brokke os dagligt over bøvl forårsaget af mangel på arbejdskraftens frie bevægelighed over grænserne, gider vi godt. Det er der bare ikke noget der hedder - få fedtet det brev op af skralderen og smut ned forbi borgerservice en af de kommende uger. Og nej, det flytter ikke alverden at stemme til EU-parlamentet, men det er holdningen den er gal med. Hvorfor skulle Christiansborg arbejde for valgret til udenlandsdanskere, når de kan se en lav stemmeprocent til det valg, vi rent faktisk KAN stemme til?!?! Hvis man synes demokrati - eller med et ord, som ikke længere må anvendes: Folkestyre - er en god ide, undlader man at stemme til Vem vill bli EU-miljonär? Valget til det såkaldte Europa-Parlament (som ikke er Europa og ikke er et parlament) har lige så lidt at gøre med demokrati som valget til den kinesiske folkekongres. Det eneste ens stemme bliver brugt til er at legitimere et diktatur, (så i hvert fald må det snart være slut med at spille smart over for kineserne, som smiler høfligt, og nikker og siger we also can do better, når de hører om den vidunderlige europæiske model.) Hvis man er imod Folketinget og imod Riksdagen og ønsker i stedet for at blive mikrostyret af kræfter uden for ens indflydelse med udgangspunkt i Bruxelles, så er det jo bare hen at stemme. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larsk 14 Anmeld indhold Besvaret April 23, 2009 Det er der bare ikke noget der hedder - få fedtet det brev op af skralderen og smut ned forbi borgerservice en af de kommende uger. Brevet skal netop IKKE bruges hvis man vil smutte ned i Borgerservice. Er der ingen der læser de breve? Nej, man bliver ikke automatisk optaget på de svenske valglister ...suk ... det er derfor der er udsendt breve. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Junkeren 10 Anmeld indhold Besvaret April 23, 2009 Hvis man synes demokrati - eller med et ord, som ikke længere må anvendes: Folkestyre - er en god ide, undlader man at stemme til Vem vill bli EU-miljonär? Valget til det såkaldte Europa-Parlament (som ikke er Europa og ikke er et parlament) har lige så lidt at gøre med demokrati som valget til den kinesiske folkekongres. Det eneste ens stemme bliver brugt til er at legitimere et diktatur, (så i hvert fald må det snart være slut med at spille smart over for kineserne, som smiler høfligt, og nikker og siger we also can do better, når de hører om den vidunderlige europæiske model.) Hvis man er imod Folketinget og imod Riksdagen og ønsker i stedet for at blive mikrostyret af kræfter uden for ens indflydelse med udgangspunkt i Bruxelles, så er det jo bare hen at stemme. Dit indlæg er så sarkastisk, at jeg ikke kan finde en enkelt linie at citere, Nils... At du er imod Micket Mouse parlamentet er ingen undskyldning for ikke at stemme. Du er i den gode ret til at stemme blankt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret April 23, 2009 Dit indlæg er så sarkastisk, at jeg ikke kan finde en enkelt linie at citere, Nils... At du er imod Micket Mouse parlamentet er ingen undskyldning for ikke at stemme. Du er i den gode ret til at stemme blankt. At stemme blankt er dog lige så meningsløst som ikke at stemme. Hvis man man hader konceptet så må man stemme på dem man mener tjener danske/europæiske interesser bedst. Danmark har x antal pladser dernede og hvis der ikke stemmes, jamen så bliver det skam "bare" de store partier der fylder op med partisoldater som ikke kunne blive valgt ind i folketinget. Hvis nogen derude tror, at hvis man ikke stemmer til EU så skal Anarkoliberalismen nok komme, så er jeg bange for at de kommer til at vente forgæves ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret April 23, 2009 Har du læst brevet? Det er lige modsat, hvis du IKKE svarer bliver du ikke optaget :o Pinligt Det står der altså ikke i mit brev. Der står, at da jeg tidligere har stemt til Europavalget i Sverige, skal jeg sende brevet, hvis jeg vil ændre på dette - ellers får jeg valgkort i Sverige igen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret April 23, 2009 Det resultat jeg helst ser af dette fup-valg er en lav stemmeprocent. Så er det logisk ikke at stemme. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret April 23, 2009 Det resultat jeg helst ser af dette fup-valg er en lav stemmeprocent. Så er det logisk ikke at stemme. Du er en bitter mand Nils... Danmark og Sverige har for mange år siden meldt sig ind i EU (dengang EF) med diverse udviddelser til følge. Med i det følger muligheden (for mig at se krav) for at stemme til Europaparlamentet. Hvis du mener, at Danmark eller Sverige bør melde sig ud af EU, så bør du jo stemme på det parti, der går ind for det. Det kræver jo nok, at du enten flytter tilbage til Danmark eller bliver Svensk statsborger for at få stemmeret til Folketinget. Men der findes jo også folk i Europaparlamentet, som går ind for en nedtrapning af EU, som det ser ud nu. Hvis du ikke stemmer, så kan du absolut ikke tillade dig at brokke dig over noget som helst indenfor EU, når du ikke har gjort din indflydelse gældende. Det er for tyndt! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret April 23, 2009 Det resultat jeg helst ser af dette fup-valg er en lav stemmeprocent. Så er det logisk ikke at stemme. Hvad forventer du at en lav stemme procent fører med sig? Er der en regel om en minimum stemmeprocent, og hvis den ikke opnås så er afstemningen ugyldig? Eller er der noget andet bag? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites