Jump to content
jolin

Bruger i salt i Jeres opvaskemaskine?

Recommended Posts

Bruger i salt i Jeres opvaskemaskine? Har lige købt en Electrolux opvaskemaskine, og syntes ikke jeg kunne finde beholderen til salt. Det viser sig at der slet ikke er en sådan beholder. Den er heller ikke beskrevet i manualen. Jeg har åbenbart fået en "svensk" udgave af denne opvaskemaskine, da jeg ved at kigge i en dansk manual (fundet på nettet) kan se saltbeholderen beskrevet og afbilledet. Maskinerne er altså helt ens, på nær at der ikke er nogen saltbeholder i min maskine. Er vandet så blødt her i Malmö at det ikke er noget jeg skal bekymre mig om?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bruger ikke salt. Vi bruger nogen multitabs af mærket Neophos tror jeg det staves. De indeholder alt hvad vi behøver. Vandet er rimelig blødt og fattigt på kalk i malmö så det burde ikke være nødvendigt med salt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi bruger ikke salt. Vi bruger nogen multitabs af mærket Neophos tror jeg det staves. De indeholder alt hvad vi behøver. Vandet er rimelig blødt og fattigt på kalk i malmö så det burde ikke være nødvendigt med salt.
kommer vidst an på hvor i malmö har ne kammerat der boede i noget betonbyggeri derinde og det var ret så kalket ... så meget at han köbte kalkbrydere i dyre domme.. men salt til opvaskemaskiner bruger man jo ikke pga kalk men derimod for at bryde spändingerne i vandet .. deraf navnet afspändingssalt..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
kommer vidst an på hvor i malmö har ne kammerat der boede i noget betonbyggeri derinde og det var ret så kalket ... så meget at han köbte kalkbrydere i dyre domme.. men salt til opvaskemaskiner bruger man jo ikke pga kalk men derimod for at bryde spändingerne i vandet .. deraf navnet afspändingssalt..
Afspændingssalt? Det har jeg aldrig hørt om. Tror du blander salt og afspænding. Det er to forskellige ting. Salt bruger man netop hvis man har kalkholdigt vand, da det binder kalken.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Afspændingssalt? Det har jeg aldrig hørt om. Tror du blander salt og afspænding. Det er to forskellige ting. Salt bruger man netop hvis man har kalkholdigt vand, da det binder kalken.
4 - Reservoir til afspændingssalt sakset fra brugsanvisningen til min bosch opvasker... men ja bosch tager nok fejl de ved jo ikke meget om den slags

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
4 - Reservoir til afspændingssalt sakset fra brugsanvisningen til min bosch opvasker... men ja bosch tager nok fejl de ved jo ikke meget om den slags
Det er nok de sædvanlige fantastiske oversætteres skyld :D http://www.taenk.dk/test/opvaskemaskiner/gode-raad/ Salt blødgører vandet i tilfælde af for meget kalk, og har ikke noget med afspændingsmiddel at gøre. (som gør at vandet løber hurtigere af det vaskede, og resultatet er til at holde ud at se på)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens
Bruger i salt i Jeres opvaskemaskine?
Det afhænger helt af, hvor kalkholdigt dit vand er (hårdhed) - du bør derfor måle vandets kalkindhold eller spørge vandværket. Efterfølgende indstilles opvaskemaskinen jvf. manualen, medmindre du har købt en prof. maskine uden dette afkalkningssystem. I så fald har du 2 muligheder - hvis altså afkalkning (salt) ér nødvendigt: 1) anvend multitabs (3 i 1, 4 i 1 osv.) 2) installér et afkalkningsanlæg før opvaskemaskinen Sidstnævnte kan være en flaske, man tilslutter mellem vandhane og opvaskemaskine - eller mere sofistikerede systemer. Køb og rådgivning får man hér: www.hoh.dk/03_standard/aqa_total.shtml Jeg har en række år boet eet sted i DK (VEstkysten), hvor vandets hårdhed var så lavt, at anvendelse af salt var unødvendigt. Maskinen behøver det ikke - saltet anvendes kun for at blødgøre vandet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bruger i salt i Jeres opvaskemaskine? Har lige købt en Electrolux opvaskemaskine, og syntes ikke jeg kunne finde beholderen til salt. Det viser sig at der slet ikke er en sådan beholder. Den er heller ikke beskrevet i manualen. Jeg har åbenbart fået en "svensk" udgave af denne opvaskemaskine, da jeg ved at kigge i en dansk manual (fundet på nettet) kan se saltbeholderen beskrevet og afbilledet. Maskinerne er altså helt ens, på nær at der ikke er nogen saltbeholder i min maskine. Er vandet så blødt her i Malmö at det ikke er noget jeg skal bekymre mig om?
Vi bruger afspænding, men ikke salt. Finder det ikke nødvendigt. Vh, Lars.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer vel også an på om det er en diskmaskin eller diskbänkmaskin.. Har haft 2 diskbänkmaskiner uden saltbeholder ( en noname og en elektro hellios ), og har nu en svensk købt bosch diskmaskin med saltbeholder :rolleyes: Så vidt jeg husker fandtes den elektro hellios diskbänkmaskin med og uden saltbeholder...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger salt og afspænding og billigt opvaskemaskinepulver. Det fungerer glimrende - jeg har ikke forsøgt mig uden salt, men med dagsprisen på salt tænker jeg ikke at det er værd at eksperimentere med når der nu engang ER saltbeholder i den Bosch maskine jeg har.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Mogens
Det kommer vel også an på om det er en diskmaskin eller diskbänkmaskin.. Har haft 2 diskbänkmaskiner uden saltbeholder ( en noname og en elektro hellios ), og har nu en svensk købt bosch diskmaskin med saltbeholder. Så vidt jeg husker fandtes den elektro hellios diskbänkmaskin med og uden saltbeholder...
Hvis man gider læse mit indlæg, nævner jeg lidt om dette...
Jeg bruger salt og afspænding og billigt opvaskemaskinepulver. Det fungerer glimrende - jeg har ikke forsøgt mig uden salt, men med dagsprisen på salt tænker jeg ikke at det er værd at eksperimentere med når der nu engang ER saltbeholder i den Bosch maskine jeg har.
Jow, det er opvaskeresultatet, der tæller. Så kig på resultatet, og er et dårligt, så må der gøres noget ift. dette :) Man behøver ikke nødvendigvis at bruge salt, fordi der er beholder i

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Har du stadig problemmer min ven??.. :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi bruger stadig salt her :) Faktisk var der større problemer da fruen havde fundet noget "økologisk" afspænding - det virkede godt nok ikke særlig godt og opvasken var pjask våd efter tørring. Efter skift tilbage til almindelig afspænding tørrede den igen fint.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites