Jump to content
BS

Vandboring i haven?

Recommended Posts

Hvem klarer sådan noget? Jeg har en boring som egentlig har virket fint det første år vi havde huset. Men nu har jeg lidt problemer med den. Hvilke firmaer kan sådan noget?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvem klarer sådan noget? Jeg har en boring som egentlig har virket fint det første år vi havde huset. Men nu har jeg lidt problemer med den. Hvilke firmaer kan sådan noget?
Hva' der galt?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hva' der galt?
Det er som om hullerne i det nederste rør er stoppet til så når pumpen starter op suger den hurtigt røret tomt og kan derefter kun levere et meget lille tryk. Naboen snakkede noget om der skulle sættes tryk på ned i røret så det kunne "blæses igennem" Men med lidt mere tryk end en alm hobby kompressor kan lave.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Problemet var at jeg ikke helt vidste hvad jeg skulle google på svensk :o
min kammerat arbejder for dem her http://www.jorgensmarkarbete.se/default.asp?HeadPage=310 de gör det vidst også jeg kan höre ad om der er noget rabat at hente når han komme rhjem
Ja prøv og hør om de kan sådan noget og evt en pris på hvad det sådan ca koster? Det skal godt 4m ned

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er som om hullerne i det nederste rør er stoppet til så når pumpen starter op suger den hurtigt røret tomt og kan derefter kun levere et meget lille tryk. Naboen snakkede noget om der skulle sættes tryk på ned i røret så det kunne "blæses igennem" Men med lidt mere tryk end en alm hobby kompressor kan lave.
Hm. Mon ikke det var bedre at bore lidt længere ned - et job for "brunnsborraren", men det tager han jo nok penge for. Det er vel en dykpumpe - altså en pumpe, der er sænket ned i røret? Ellers skift til sådan en. En dykpumpe kan eventuelt sænkes længere ned, så der kommer mere undertryk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hm. Mon ikke det var bedre at bore lidt længere ned - et job for "brunnsborraren"' date=' men det tager han jo nok penge for. Det er vel en dykpumpe - altså en pumpe, der er sænket ned i røret? Ellers skift til sådan en. En dykpumpe kan eventuelt sænkes længere ned, så der kommer mere undertryk.[/quote'] Borringen er ca 8m dyb. Vandet er allerede i 4m. Det er desværre ikke en brønd men blot et ca 2" rør der er boret ned i jorden så det er en pumpe der står på jorden med en slange i hullet og en tilbageløbs ventil i bunden. 20m ved siden af har naboen en borring på 4½m og bruger samme pumpe og slange og det virker uden probs. Så det er et eller andet i min borring der er gal.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Grav et hul i jorden til pumpen' date=' så den kommer en meter længere ned.[/quote'] Den står ca. 40cm under jordoverfladen men det vil ingen betydning have. Den kan sagtens suge det op... Har testet i naboens boring

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det, der begrænser mængden af vand, er, at vandspejlet synker til et niveau, hvor pumpen er på det yderste af, hvor højt den klarer at suge op og derfor arbejder ineffektivt. Hvis røret er otte meter, så ligger vandspejlet måske et par meter fra bunden, når pumpen arbejder. Hvis man sænker vandspejlet, når pumpen arbejder, ved at sænke pumpen, så vil der løbe mere vand til boringen, og pumpen vil pumpe tilsvarende mere. Men hvis pumpen er så effektiv nu, at røret næsten er suget tomt, når den arbejder, så er der selvfølgelig ikke noget vundet ved at grave den længere ned.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det' date=' der begrænser mængden af vand, er, at vandspejlet synker til et niveau, hvor pumpen er på det yderste af, hvor højt den klarer at suge op og derfor arbejder ineffektivt. Hvis røret er otte meter, så ligger vandspejlet måske et par meter fra bunden, når pumpen arbejder. Hvis man sænker vandspejlet, når pumpen arbejder, ved at sænke pumpen, så vil der løbe mere vand til boringen, og pumpen vil pumpe tilsvarende mere. Men hvis pumpen er så effektiv nu, at røret næsten er suget tomt, når den arbejder, så er der selvfølgelig ikke noget vundet ved at grave den længere ned.[/quote'] Sagen er den det har virket. Men kan godt følge dig i din teori.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror jeg havde fundet frem kobberpindene og boret et nyt hul selv, det er lidt tidskrævende og du for lidt ondt i armene, men det koster ikke noget. sætter derefter en spolspids på et rør og kobler det til en hydrofor. materialet kan gå på et par få tusindelapper.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites