Jump to content
Marand

Tandlægeregning...igen

Recommended Posts

Jeg synes ellers jeg har gennemlæst alt hvad jeg kunne finde her på siderne om hvordan man får sin andel fra sygesikringen tilbage når man står med en tandlægeregning, men jeg er ikke blevet meget klogere- desværre- så nu prøver jeg altså at spørge jer igen, for jeg er godt forvirret. Altså- Var ved tandlæge igår, og skal have lavet en rodbehandling + et par småhuller. Tandlægen spørger hvorfra jeg jeg får tilskud (Fra DK eller SE). Da vi flyttede herover for snart 3 år siden, søgte vi om optagelse i forsäkringskassan, men fik afslag da vi arbejder i DK. Så den mulighed kan vi udlukke. Så vil jeg jo mene at jeg er berettiget til sygesikringsandelen i DK, men har netop snakket med Københavns Kommune der fortæller mig at jeg kun kan få min sygesikringsandel hvis jeg benytter en tandlæge i Danmark. Kan det virkelig passe? Jeg synes da at have læst om folk herinde der har fået refunderet noget af deres regninger...? Og skulle der sidde en tandkyndig derude vil jeg meget gerne rådgives lidt om hvorvidt, hvis jeg slet ingenting kan få via sygesikringen, det trods alt stadig kan betale sig at få lavet rodbehandlingen i Sverige eller Danmark sådan prismæssigt. Jeg ved slet ikke hvad sådan noget koster. Tandlægen i Sverige har ikke været inde og så hvor slemt det står til endnu, men siger fra 3000 og opefter. Ja, jeg ved godt at problematikken har været oppe og vende et par gange, men hvis der sidder en derude der hjælpe mig med et svar til netop min problemstilling, ville det være rigtig rart. Vh Maria

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
.... Altså- Var ved tandlæge igår, og skal have lavet en rodbehandling + et par småhuller. Tandlægen spørger hvorfra jeg jeg får tilskud (Fra DK eller SE). Da vi flyttede herover for snart 3 år siden, søgte vi om optagelse i forsäkringskassan, men fik afslag da vi arbejder i DK. Så den mulighed kan vi udlukke. .....
Det kan vist ikke passe. Jeg arbejder udelukkende i DK og modtager tilskud+Högkostnadskydd som enhver anden der bor i Sverige. Se evt. http://www.forsakringskassan.se/vardgivare/patient_andra_lander/ /Jolin

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Haløj, Jag har også kontaktet försäkringskassan i forbindelse med tandlæge behandling - og her var svaret også at man er dækket (vi högkostnadsskydd) så længe man har bopæl i landet (sverige) Har dog ikke i praksis forsøgt at få nogen penge ud af systemet endnu... Mvh Alex

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vist kun børn og folk mellem 20-29 år som kan få tilskud: Barn och ungdomar mellan 0 till 19 år. Barn och ungdomar får gratis tandvård till det år de fyller 19 år. Landstingen betalar deras tandvård. Om du är mellan 20 år och 29 år Från det år du fyller 20 år betalar socialförsäkringen en del av din tandvård. Du behöver inte betala hela kostnaden för ditt tandläkarbesök. Du betalar en patientavgift och Försäkringskassan betalar resten direkt till tandläkaren. Exempel En person som är 25 år går till tandläkaren en gång varje år för att se till att tänderna inte är sjuka. Det kallas för årlig kontroll. Priset är 500 kronor. Försäkringskassan betalar 106 kronor av det priset. Den 25 årige patienten betalar 394 kronor av priset. Om du är 65 år eller äldre Från det år du fyller 65 år betalar Försäkringskassan en del av kostnaden för en undersökning hos tandläkaren. Om du ska laga hål, eller ha annan bastandvård betalar Försäkringskassan lite mer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg synes ellers jeg har gennemlæst alt hvad jeg kunne finde her på siderne om hvordan man får sin andel fra sygesikringen tilbage når man står med en tandlægeregning, men jeg er ikke blevet meget klogere- desværre- så nu prøver jeg altså at spørge jer igen, for jeg er godt forvirret. Altså- Var ved tandlæge igår, og skal have lavet en rodbehandling + et par småhuller. Tandlægen spørger hvorfra jeg jeg får tilskud (Fra DK eller SE). Da vi flyttede herover for snart 3 år siden, søgte vi om optagelse i forsäkringskassan, men fik afslag da vi arbejder i DK. Så den mulighed kan vi udlukke. Så vil jeg jo mene at jeg er berettiget til sygesikringsandelen i DK, men har netop snakket med Københavns Kommune der fortæller mig at jeg kun kan få min sygesikringsandel hvis jeg benytter en tandlæge i Danmark. Kan det virkelig passe? Jeg synes da at have læst om folk herinde der har fået refunderet noget af deres regninger...? Og skulle der sidde en tandkyndig derude vil jeg meget gerne rådgives lidt om hvorvidt, hvis jeg slet ingenting kan få via sygesikringen, det trods alt stadig kan betale sig at få lavet rodbehandlingen i Sverige eller Danmark sådan prismæssigt. Jeg ved slet ikke hvad sådan noget koster. Tandlægen i Sverige har ikke været inde og så hvor slemt det står til endnu, men siger fra 3000 og opefter. Ja, jeg ved godt at problematikken har været oppe og vende et par gange, men hvis der sidder en derude der hjælpe mig med et svar til netop min problemstilling, ville det være rigtig rart. Vh Maria
Hvis du bor i sverige, skal tandlægen trække det fra som han normalt gør ved svenske patienter. Og vil han ikke det, så find en anden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du arbejder i DK, har du ret til tilskud fra sygesikringen, på lige fod med danskere der bor der. Du skal bruge dit grænsegænger bevis, tandlægen skal tage en kopi af det, som de kan sende ind til sygesikringen, ved spørgsmål om korrekt afregning. Hvis du ikke arbejder i DK, kan du ikke få noget fra DK, kender ikke reglerne i SE.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis du arbejder i DK, har du ret til tilskud fra sygesikringen, på lige fod med danskere der bor der. Du skal bruge dit grænsegænger bevis, tandlægen skal tage en kopi af det, som de kan sende ind til sygesikringen, ved spørgsmål om korrekt afregning. Hvis du ikke arbejder i DK, kan du ikke få noget fra DK, kender ikke reglerne i SE.
Ja ved brug af dansk tandlæge! Men ikke hvis du bruger en svensk, så skal du have tilskuddet i sverige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tilskud til tandlæge Jeg arbejder i Dk og bor i SE. Jeg har fået högkostnadsskydd hos min svenske tandlæge - eller mere korrekt tandlægen har fået det og beløbet er trukket fra regningen og jeg har betalt det mindre. Ved store tandbehandlinger er det absolut en fordel, idet du kan få op til 85 % af refenceprisen refunderet. Referenceprisen er den pris som forsakringskassan har fastlagt for de enkelte behandlinger - typisk lidt mindre end tandlægens pris. Se nedenstående faktablad: http://www.forsakringskassan.se/pdf-broschyr/faktablad/hogkostn_tandv.pdf Jeg har aldrig fået refunderet noget fra sygesikringen i DK - men jeg har hellere aldrig sendt noget ind, idet jeg jo har fået en del refunderet i SE, så den del ved jeg intet om. Jeg har fået refusion af Danmark, som jeg er medlem af uden problemer. Jeg er ikke medlem af forsakringskassan, idet grænsegængere ikke er medlemmer og det er ikke en forudsætning for at få tilskud til tandbehandling. Hilsen Gitte

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Svar på indlæg; "Hvis du arbejder i DK, har du ret til tilskud fra sygesikringen, på lige fod med danskere der bor der. Du skal bruge dit grænsegænger bevis, tandlægen skal tage en kopi af det, som de kan sende ind til sygesikringen, ved spørgsmål om korrekt afregning. Hvis du ikke arbejder i DK, kan du ikke få noget fra DK, kender ikke reglerne i SE." Jeg har 2 tandlægeregninger fra dec ´08 og feb ´09. Dem prøvede jeg først, at få penge på gennem min kommune, men fik der afslag, og de har så henvist mig til SE. Men, jeg er jo en "gammel" dreng på 43 - kan jeg godt henvende mig til SE? Mvh. Michael

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
"Hvis du arbejder i DK, har du ret til tilskud fra sygesikringen, på lige fod med danskere der bor der. Du skal bruge dit grænsegænger bevis, tandlægen skal tage en kopi af det, som de kan sende ind til sygesikringen, ved spørgsmål om korrekt afregning. Hvis du ikke arbejder i DK, kan du ikke få noget fra DK, kender ikke reglerne i SE." Jeg har 2 tandlægeregninger fra dec ´08 og feb ´09. Dem prøvede jeg først, at få penge på gennem min kommune, men fik der afslag, og de har så henvist mig til SE. Men, jeg er jo en "gammel" dreng på 43 - kan jeg godt henvende mig til SE? Mvh. Michael
Du skal give dem til din tandlæge og få pengene der!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites