Jump to content
lovebuine

Dansk A-kasse vs svensk A-kasse

Recommended Posts

jeg har surfet lidt rundt, men kan kun finde at man får 2500sek efter skat pr uge. er der nogen der kender det præcise beløb man får i svensk a-kasse pr md, før skat og hvad man får i den danske a-kasse pr md før skat??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Svenskerne har desværre en af Europas dårligste A-Kasse system med ekstrem dårlig dækning, kun overgået af England der er en smule værre. Jeg vil anbefale dig at tegne en lønsikring, da 10.000 svenske kroner om mdr. nettto langtfra dækker behovet for den almindelige borger... I dag er det knap 6500 danske kroner du vil få ud af en almindelig a-kasse i Sverige hvis det uheldige skulle ske i disse krise tider at du gik hen og mistet dit arbejde. Jeg har i dag tegnet en ekstra lønsikring hos www.enforsakring.se, de dækker 80% af hele min brutto løn dog kun det som A-kasse ikke dækker. Eks. Får man 30.000 danske i løn brutto så ser regnskabet sådan ud. 30.000 danske kroner = 43.200 svenske kroner Almindelig A-Kasse dækker de første 15.000 Svenske, så mangler du at få dækket 28200, her går så denne lønsikrings kasse ind og dækker 80% af de 28200 kr. for en overkommelig mdrs. beløb. En lille beregning viser at man med en løn på 30.000 danske kroner i stedet for at få udbetalt 10.000 SEK vil man faktisk gå hen og få udbetalt 26.100 SEK. med ovenstående forsikring som har en overkommelig mdr. pris. Der findes også andre produkter som går hen og dækker ens lån på i banken, hvor de betaler hele lånet af inklusiv amortering, men jeg personligt følte at det var en smule dyrt i forhold til hvormeget der egentlig blev dækket, hvis nogen også vil undersøge denne produkt så hedder firmaet bag cardiff. Mvh. Caleb

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Svenskerne har desværre en af Europas dårligste A-Kasse system med ekstrem dårlig dækning, kun overgået af England der er en smule værre. Jeg vil anbefale dig at tegne en lønsikring, da 10.000 svenske kroner om mdr. nettto langtfra dækker behovet for den almindelige borger... I dag er det knap 6500 danske kroner du vil få ud af en almindelig a-kasse i Sverige hvis det uheldige skulle ske i disse krise tider at du gik hen og mistet dit arbejde. Jeg har i dag tegnet en ekstra lønsikring hos www.enforsakring.se, de dækker 80% af hele min brutto løn dog kun det som A-kasse ikke dækker. Eks. Får man 30.000 danske i løn brutto så ser regnskabet sådan ud. 30.000 danske kroner = 43.200 svenske kroner Almindelig A-Kasse dækker de første 15.000 Svenske, så mangler du at få dækket 28200, her går så denne lønsikrings kasse ind og dækker 80% af de 28200 kr. for en overkommelig mdrs. beløb. En lille beregning viser at man med en løn på 30.000 danske kroner i stedet for at få udbetalt 10.000 SEK vil man faktisk gå hen og få udbetalt 26.100 SEK. med ovenstående forsikring som har en overkommelig mdr. pris. Der findes også andre produkter som går hen og dækker ens lån på i banken, hvor de betaler hele lånet af inklusiv amortering, men jeg personligt følte at det var en smule dyrt i forhold til hvormeget der egentlig blev dækket, hvis nogen også vil undersøge denne produkt så hedder firmaet bag cardiff. Mvh. Caleb
tjaaa det lyder jo fint nok må man sige fordi jeg har faktisk lige mistet mit job, så er det vel for sent at lave sådan en forsikring ik?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er du sælger?? :rolleyes::p
Muhahaha... :D Nej det er jeg ikke, og har ingen interesse i at folk køber forsikring hos den pågældende firma, vil bare hjælpe da jeg godt ved at den dag jeg mister mit arbejde, og får svært ved at få et nyt så er det umuligt at leve for 10.000 svenske når man har lejlighed, lån og bil ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Muhahaha... :D Nej det er jeg ikke, og har ingen interesse i at folk køber forsikring hos den pågældende firma, vil bare hjælpe
...jamen - så skriv da en pris, for hulen da - så folk har en indikation af hvad nævnte sikring ca. koster :rolleyes::D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
tjaaa det lyder jo fint nok må man sige fordi jeg har faktisk lige mistet mit job' date=' så er det vel for sent at lave sådan en forsikring ik?[/quote'] Ja desværre, man kan ikke melde sig ind hvis man ved at man bliver afskediget. Der er også en ancinetet som skal opnåes inden man kan få udbetalt nogen penge, ligesom A-Kasse. Man kan henholdsvis tegne en hvor man opnår ancinetet efter ½ år og efter 1år, begge har forskellige priser og mindre forskelle i betingelser mht. selvrisiko og dæknings periode.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
...jamen - så skriv da en pris' date=' for hulen da - så folk har en indikation af hvad nævnte sikring ca. koster :rolleyes::D[/quote'] Så læs dog hvad der står på firmaets hjemmeside og beregn SELV en pris!! :laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
...jamen - så skriv da en pris' date=' for hulen da - så folk har en indikation af hvad nævnte sikring ca. koster :rolleyes::D[/quote'] Hvis jeg var USA's præsident havde jeg sagt "That was a good question" :th2: Det er lidt ligesom bil forsikring, man kan ikke bruge min pris til noget som helst. Det kommer nemlig an på såmeget eks. hvad for en uddannelse man har, universitet, vidergående eller andet! Hvad for et arbejde man har i hvilken sektor, hvor gammel man er. Er man medlem af fagforening eller ikke osv. Men jeg betaler selv kun den sølle beløb af 226 svenske kr. om mdr. Men her har jeg været lidt smart, man kan nemlig vælge at forsikre 30% eller 40% af ens løn i stedet for 80%, og så skal man holde øjne og øre åbne, hvis masse fyringer er på vej i firmaet så kunne man ringe ind med det samme og sætte sin dækning op til 80%. Man må godt sætte den op og ned alt efter ens velbehag, man kan godt sætte dækningen højere op bare man ikke allerede ved at man ryger eller man allerede har fået fyre seddlen. Derfor vil det bedste være at man går ind på denne hjemmeside: www.enforsakring.se og få tastet ens oplysninger for at se hvad prisen vil være :) /Caleb

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så læs dog hvad der står på firmaets hjemmeside og beregn SELV en pris!! :laugh:
Har jeg ikke tid til -jeg skal lave lektier :p
Hvis jeg var USA's præsident havde jeg sagt "That was a good question" :th2: Det er lidt ligesom bil forsikring, man kan ikke bruge min pris til noget som helst. Det kommer nemlig an på såmeget eks. hvad for en uddannelse man har, universitet, vidergående eller andet! Hvad for et arbejde man har i hvilken sektor, hvor gammel man er. Er man medlem af fagforening eller ikke osv.
Tak - så blev jeg/vi det klogere. Jeg var ikke klar over der spillede så mange parametre ind - men det er jeg så nu :thumbup:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tja' date=' det er jo meget godt altsammen, problemet er bare, at det er svenske fagforbund og a-kasser der kan vælges.[/quote'] 1: Når du skal have A-Kasse så overgår du til den svenske side, her kan du vælge den A-Kasse du gerne vil overgå til når eller hvis dagen kommer. 2:Mht. Fagforbund så er jeg medlem af DFL i DK, i Sverige er det vidst delt op efter hvad for en sektor man arbejder indenfor, for mit vedkommende var der ingen fagforbund der dækket IT-Folk i Sverige, derfor valgte jeg Unionen som tager alle hvis sektor ikke er dækket indenfor de andre fagforbund. Man kunne også ringe til EN-Forsäkring og fortælle hvordan ens situation er, så vil de anbefale dig den ene fagforbund eller den anden, man skal blot være opmærksom på at der kan være rimelige stor pris forskelle på kontingent alt efter hvad for en fagforbund man vælger at overgå til (Igen når eller hvis dagen kommer). Den A-Kasse der vil give billigst kontingent hos EN-Forsäkring er nok "AEA Akademikernas (SACA)" men her skal man enten være jurist eller advokat for at komme ind, AEA (SACA) spørge ikke efter dokumentation, men det kan forekomme at der bliver lavet check. EN-Forsäkring medarbejder sagde at jeg sagtens kunne melde mig selv ind i den, for at opnå den billigste kontingent hos dem, men jeg personligt kan ikke lide at tage chancer i sådan noget! Det skulle lige passe at man mister sit job, og samtidigt også mister sin ret til dækning :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1: Når du skal have A-Kasse så overgår du til den svenske side, her kan du vælge den A-Kasse du gerne vil overgå til når eller hvis dagen kommer. 2:Mht. Fagforbund så er jeg medlem af DFL i DK, i Sverige er det vidst delt op efter hvad for en sektor man arbejder indenfor, for mit vedkommende var der ingen fagforbund der dækket IT-Folk i Sverige, derfor valgte jeg Unionen som tager alle hvis sektor ikke er dækket indenfor de andre fagforbund. Man kunne også ringe til EN-Forsäkring og fortælle hvordan ens situation er, så vil de anbefale dig den ene fagforbund eller den anden, man skal blot være opmærksom på at der kan være rimelige stor pris forskelle på kontingent alt efter hvad for en fagforbund man vælger at overgå til (Igen når eller hvis dagen kommer). Den A-Kasse der vil give billigst kontingent hos EN-Forsäkring er nok "AEA Akademikernas (SACA)" men her skal man enten være jurist eller advokat for at komme ind, AEA (SACA) spørge ikke efter dokumentation, men det kan forekomme at der bliver lavet check. EN-Forsäkring medarbejder sagde at jeg sagtens kunne melde mig selv ind i den, for at opnå den billigste kontingent hos dem, men jeg personligt kan ikke lide at tage chancer i sådan noget! Det skulle lige passe at man mister sit job, og samtidigt også mister sin ret til dækning
Skulle du ikke nævne at det ikke er nødvendigt at være medlem af en fagforening herovre for at være medlem af en a-kasse?:) Grunden til at medlemssksbet hos AEA for jurister og advokater er vel at arbejdsløsheden hos denne gruppe er lav;)Tror sgu ik du for erstatning, hvis det viser sig at du ikke har denne uddannelse... Er selv medlem hos AEA (dog ikke den for juranørderne) og afgiften for medlemskabet skifter fra år til år, så det er svært at sige en pris på akasse:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Skulle du ikke nævne at det ikke er nødvendigt at være medlem af en fagforening herovre for at være medlem af en a-kasse?:) Grunden til at medlemssksbet hos AEA for jurister og advokater er vel at arbejdsløsheden hos denne gruppe er lav;)Tror sgu ik du for erstatning, hvis det viser sig at du ikke har denne uddannelse... Er selv medlem hos AEA (dog ikke den for juranørderne) og afgiften for medlemskabet skifter fra år til år, så det er svært at sige en pris på akasse:)
Hey jeg har gået rundt med tanken om at denne forsikring er billigere hvis man er medlem af en A-Kasse og Fagforening, det er ihvertfald den indtryk jeg havde, og derfor også af den grund at jeg har meldt mig ind i DFL i DK, for senere henne at overgå til Unionen i SE hvis dagen skulle komme hvor jeg ikke havde arbejde længere. Nu har jeg lagt en besked, og bedt dem ringe mig op for at forhøre mht. det punkt. Mht. Fagforeningen AEA hvis du dukker op og siger at du vil melde dig selv ind i deres fagforening, så spørge de ikke efter dokumentation på at du er uddannet indenfor Jura såvidt jeg har forstået, men ja det er da en chance at tage som jeg i øvrigt har valgt fra, derfor har jeg "taget" unionen i stedet for. Mvh. Caleb

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hey jeg har gået rundt med tanken om at denne forsikring er billigere hvis man er medlem af en A-Kasse og Fagforening, det er ihvertfald den indtryk jeg havde, og derfor også af den grund at jeg har meldt mig ind i DFL i DK, for senere henne at overgå til Unionen i SE hvis dagen skulle komme hvor jeg ikke havde arbejde længere.
Hmm, muligvis snakker vi ikke om samme ting:) Jeg siger bare, at du ikke behøver være medlem af en fagforening for at blive medlem af en a-kasse, den forsikring du snakker om kender jeg ikke noget til, det kan da godt være den er billigere, hvis man er medlem af begge dele:) Jeg vidste ikke at man skulle være medlem af noget bestemt i DK for at overgå til noget bestemt i SE, kan man ikke vælge selv? Er det fordi man arbejder i DK men bor i SE de vælger hvor man havner i SE i tilfælde af arbejdsløshed?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hmm, muligvis snakker vi ikke om samme ting:) Jeg siger bare, at du ikke behøver være medlem af en fagforening for at blive medlem af en a-kasse, den forsikring du snakker om kender jeg ikke noget til, det kan da godt være den er billigere, hvis man er medlem af begge dele:) Jeg vidste ikke at man skulle være medlem af noget bestemt i DK for at overgå til noget bestemt i SE, kan man ikke vælge selv? Er det fordi man arbejder i DK men bor i SE de vælger hvor man havner i SE i tilfælde af arbejdsløshed?
Hey, Nej det er klart at man ikke SKAL være medlem af en Fagforening for at kunne få A-Kasse. Ja løn forsikringen bliver billigere hvis man er medlem af både A-Kasse og fagforening. Man overgår vel mht. Fagforening til den tilsvarende fagforening i Sverige, Eks. er man medlem af DFL (Forsikrings branchen i DK) så overgår man vidst til FTF i Sverige (facket för försäkring och finans). Det giver ingen mening for mig at man overgår til en anden fagforening, men at det skulle være påbudt ved jeg så ikke, det kan jeg ikke svare på :) /Caleb

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige haft kontakt til den svenske FTF og de siger at jeg ikke kan blive medlem hos dem hvis jeg arbejder i DK, kun hvis man arbejder i Sverige. De siger også at man ikke kan overføre sin ancinnetet fra Danmark til Sverige hvis man skulle blive arbejdsløs !? Nu er jeg sgu ude på lars tynd skid#s mark ! Er der nogen der ved hvad man gør i sådan et tilfælde!? /Caleb

Hej. För att du ska kunna bli medlem i FTF i Sverige måste du ha en anställning i Sverige för. Du är nu anställd i Danmark. Och då ska du tillhöra DFL. Om du mister ditt arbete i Danmark så kan du inte flytta över ditt medlemskap till FTF och få ersättning från FTF. Ersättning ska du få från Danmark. Häls. Annelie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Transport Jeg er flyttet til transport og har fået min ancinnitet med. Man skal have en E ? blanket fra DK.

Har lige haft kontakt til den svenske FTF og de siger at jeg ikke kan blive medlem hos dem hvis jeg arbejder i DK, kun hvis man arbejder i Sverige. De siger også at man ikke kan overføre sin ancinnetet fra Danmark til Sverige hvis man skulle blive arbejdsløs !? Nu er jeg sgu ude på lars tynd skid#s mark ! Er der nogen der ved hvad man gør i sådan et tilfælde!? /Caleb

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Anciennitet er relevant i forhold til a-akasse' date=' og du kan altid blive medlem af alfa-kassan, som ikke er en fagspecifik a-kasse.[/quote'] Hej, De forskellige fagforeninger i Sverige tilbyder Lønsikring de første 3 mdr. du mister dit job, nogen mere end 3 mdr. For at kunne opnå denne mulighed skal man have en hvis anciennitet i fagforeningen, ellers kan man ikke få hjælp! Det du skriver til mig er så at jeg skal udover at være medlem af en A-Kasse + Fagforening i DK, også skal betale for medlemskabet hos en Svensk fagforening ved siden af ! Forstår jeg det korrekt? /Caleb

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, havde ikke lige tænkt i de baner med lønsikring, men ja, hvis medlemskab af svensk fagforening er et krav for at tegne en lønsikring hos et bestemt firma, så må du jo melde dig ind i en svensk fagforening og dermed opnå anciennitet. Det er dog langtfra alle fagforeninger i Sverige, som vil optage medlemmer, der arbejder i udlandet. Men du må jo spørge dem, du tegner forsikringen hos, hvordan du skal forholde dig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Okay' date=' havde ikke lige tænkt i de baner med lønsikring, men ja, hvis medlemskab af svensk fagforening er et krav for at tegne en lønsikring hos et bestemt firma, så må du jo melde dig ind i en svensk fagforening og dermed opnå anciennitet. Det er dog langtfra alle fagforeninger i Sverige, som vil optage medlemmer, der arbejder i udlandet. Men du må jo spørge dem, du tegner forsikringen hos, hvordan du skal forholde dig.[/quote'] Nu tænkte jeg på den Lønsikring som er "indbygget" i Fagforeningerne, de fleste fagforeninger i Sverige tilbyder 3-4 mdrs lønsikring ovenpå A-kassen, fagforeningen går ind og dækker 80% af fortjeneste. Hvis man er arbejdsløs mere end de 3-4 mdr er det så her at Lønsikrings firmaer overtager. Men at kunne få hjælp af fagforeningerne skal man jo have denne ancinnetet, nu ved jeg ikke med skallstorp om du fik en dækning med? Eller du flyttet måske ikke fagforening fra DK til SE i forbindelse med at du mistet et arbejde !? /Caleb

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Normalt er der ingen grund til at bytte fagforening, blot fordi man mister sit job. Og jeg vil tro de fleste svenske fagforeninger har krav om, at man har arbejde i Sverige for at kunne være medlem af en svensk fagforening. A-kasserne er reguleret ved EU-lov, så man kan overføre sin anciennitet, men fagforeninger er jo ikke omfattet af den lovgivning. Du må simpelthen tage fat i det forsikringsfirma/den fagforening som tilbyder dig lønsikring og spørge, hvordan du skal forholde dig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites