Juliana 10 Anmeld indhold Skrevet April 2, 2009 Nu hvor jeg skal flytte med mine børn til sverige kan jeg ikke beholde min a-kasse i dk. Er p.t. på barsel og skal så have mamaledig fra sverige når jeg får personnummer. Inden det modtog jeg tabt arbejdsfortjeneste på grund af min datter. Har været medlem af a-kassen og fagforening i 8 år nu. Kan man flytte a-kassen til f.eks. Alfa a-kassan uden at være i arbejde lige nu? har skrevet til dem men fatter ikke helt hvad de skriver. først forstår jeg at jeg ikke behøver at være i arbejde og da jeg så spørger om det igen får jeg at vide at jeg skal kunne fremvise min ansættelseskontrakt. Nogen der kan hjælpe med det? Plus er der noget der hedder fagforening i sverige? Sætter ind det svar jeg har fået fra alfa-kassan Hej Rafiqa, du får ett medlemskap hos oss den 1:a samma månad som din inträdesansökan inkommer. Skickar du den till exempel så att den är oss tillhanda i januari så får du medlemskap från den 1 januari. Det är en handläggningstid innan du får besked men det viktiga är när din ansökan inkommer. Du behöver inte vara i arbete om du byter akassa uatn du fyller i "byte av akassa" på ansökningsblanketten. Se till att skicka anslutningsblanketten till oss så fort du ankommer till Sverige. Blanketten heter "ansökan om anslutning" och går att skriva ut från vår hemssida www.alfakassan.se. Hoppas att du fått svar på dina frågor. Med vänliga hälsningar Alfa-kassan Også den sidste e-mail jeg har fået: Hej! För att ansluta dig till Alfakassan ska du skicka in blanketten Ansökan om anslutning. Denna blankett måste vi få från dig samma månad eller senast månaden efter du har sagt upp ditt medlemskap i dansk a-kassa. Får vi in din ansökan senare uppstår ett glapp i försäkringsperioden. Detta innebär bland annat att du inte kan få inkomstrelaterad ersättning vid arbetslöshet, då du måste ha varit sammanhängande ansluten i minst ett år. Däremot kan du ansöka om ett nytt inträde från den månaden du skickat in handlingarna. Utöver blanketten ansökan om anslutning ska du bifoga en del andra handlingar: Underlag för fastställande av bosättningsstat Anställningsavtal Ansogning om attest E- 301 DK eller N 301 DK Både ditt svenska och danska personnr Hör gärna av dig med namn och adress eller ring vår kundtjänst, så kan vi skicka dessa blanketter till dig. Nedan följer information om villkoren för att beviljas ersättning. Din tid med mammaledighet kan räknas som överhoppningsbar tid, läs mer om detta nedan: Ersättning Att ansöka Om man blir arbetslös och vill söka ersättning är det viktigt att man anmäler sig som arbetslös på arbetsförmedlingen då man kan tidigast få ersättning från den dagen. När man har anmält sig där får vi meddelande om detta, och skickar då ut information om hur man söker ersättning. Vi skickar även kassakort för ett antal veckor framåt. För att ansöka om ersättning skickar man in: * Blanketten Anmälan om arbetslöshet * Intyg över din sysselsättning de senaste 12 månaderna Arbete styrks med arbetsgivarintyg, studier med slutbetyg/examensbevis eller dylikt samt vår blankett ”Intyg om studier”. Vid annan sysselsättning kan du bifoga en skriftlig förklaring på vad du gjort. Vid så kallad överhoppningsbar tid förlängs perioden som ska intygas, läs mer om överhoppningsbar tid på vår hemsida. Blanketter finns att skriva ut på vår hemsida samt att tillgå på arbetsförmedlingen. Villkor för ersättning För att ha rätt till arbetslöshetsersättning krävs att vissa villkor är uppfyllda. Läs nedan: Grundvillkor: kunna och vilja ta ett arbete på minst tre timmar varje arbetsdag och i genomsnitt minst 17 timmar i veckan kunna och vilja ta lämpliga arbeten, inget hinder får finnas för att ta dessa arbeten vara anmäld som helt eller delvis arbetslös och arbetssökande hos den offentliga arbetsförmedlingen tillsammans med arbetsförmedlingen upprätta en handlingsplan inom tre månader från arbetslöshetens inträde aktivt söka arbete Arbetsvillkor: För att uppfylla ett arbetsvillkor ska du, under den senaste 12-månadersperioden, ha förvärvsarbetat 6 kalendermånader med minst 80 timmar per månad. Du kan även ha rätt att räkna in tid med föräldrapenning eller totalförsvarsplikt med högst 2 månader i arbetsvillkoret. Omfattningen ska motsvara minst 80 timmars förvärvsarbete per månad. Det finns en alternativ regel som innebär att du ska ha arbetat minst 480 timmar under en sammanhängande period om 6 kalendermånader. Var och en av dessa månader ska då innehålla minst 50 timmars arbete. Du kan även här räkna in totalförsvarsplikt eller föräldrapenning och du ska då ha arbetat i minst 300 timmar under minst 4 av de 6 kalendermånaderna. Överhoppningsbar tid För att få ersättning ska man uppfylla ett arbetsvillkor inom de senaste tolv månaderna före arbetslösheten. Denna period kan i vissa fall förlängas, så kallad överhoppningsbar tid. Detta betyder att arbete som ligger längre tillbaka än tolv månader kan medräknas i arbetsvillkoret. Den överhoppningsbara tiden kan längst vara i fem år. Exempel på överhoppningsbar tid: när man varit sjuk deltagit i något arbetsmarknadspolitiskt program vård av eget barn som inte fyllt två år, eller adoptivbarn två år efter barnets ankomst till familjen tid med föräldrapenning hel närståendepenning totalförsvarsplikt i vissa fall heltidsutbildning kan förlänga perioden (en heltidsutbildning som avslutats efter fyllda 25 år eller som har föregåtts av sammanhängande heltidsarbete i minst 5 månader räknas i de flesta fall som överhoppningsbar tid). Hoppas detta gav svar på dina frågor. Har du ytterligare funderingar är du välkommen att ringa vår kundtjänst, tel: 0771-550099 eller skicka ett mail. Med vänlig hälsning, Alfakassan Sundbyberg Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret April 2, 2009 Jeg kan da oversætte brevet, så får du da lidt svar på dine spørgsmål:) Du får et medlemsskab hos os den 1. i samme måned som vi modtager din ansøgning om indtrædelse. Sender du den f.x. så vi modtager den i januar, bliver du medlem 1. januar. Der er håndteringsventetid (hedder det det?:o) inden du får besked, men det vigtige er hvornår vi modtager din ansøgning. Du behøver ikke være i arbejde hvis du skifter akasse, du udfylder bare "byte av akassa" på ansøgningsblanketten. Du skal sende ansøgningsblanketten så snart du er flyttet til Sverige. Blanketten hedder "ansökan om anslutning" og kan downloades fra vores hjemmeside www.alfakassan.se. Og der findes fagforeninger i SE, det hedder fackförbund:) edit: Nå, nu kom der mere til dit indlæg, kigger lige, så kan jeg måske skrive et bedre svar... Ok, nu har jeg læst hvad de skriver. De skriver ansættelseskontrakt i mailen, da det er mest normalt tror jeg, men som der står i "att ansöka" skal du medsende et "intyg" altså et certifikat der viser hvad du har lavet de sidste 12 måneder. Hvis du ikke har været i arbejde eller studeret, skal du skriftligt forklare dette. Når du skal være mamMaledig for du jo nok laveste sats, men hvis du har arbejdet længere tilbage end de 12 måneder KAN dette tages i betragtning ved det såkaldte "överhoppningsbar tid", måske din tid med tabt arbejdsfortjeneste kan gå ind under "hel närståendepenning". Jeg ved ikke hvad det er, men det lyder da som en slags erstatning for at tage sig af en nærstående... Var det svar nok? ellers må du skrive igen:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juliana 10 Anmeld indhold Besvaret April 2, 2009 SanneJ Takker mente det også, men blev forvirret da den anden person svarede mig. Betaller det sig at melde sig til fagforening allerede nu? skal jeg også udfylde en anden attest ved flytning af det? :o Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret April 2, 2009 Betaller det sig at melde sig til fagforening allerede nu? skal jeg også udfylde en anden attest ved flytning af det? :oDu behøver ikke være medlem i fagforening for at være medlem i akasse herovre:) Men hvis du vil, tror jeg først du kan efter at være flyttet (du skal nok ha personnummer) og så er det ellers bare at tilmelde sig via deres hjemmeside (eller hvordan den enkelte fagforening nu vil det). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juliana 10 Anmeld indhold Besvaret April 2, 2009 SanneJ Nu har jeg taalt med min dansk a-kasse for at høre hvordan jeg griber tingene an. hun var ikke helt sikker. hmmm ... ved du om jeg skal melde mig ind i en svensk a-kasse eller skal jeg udflylde en attest for at blive overflyttet .... hvordan håndterer jeg det hele? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret April 2, 2009 Nu har jeg taalt med min dansk a-kasse for at høre hvordan jeg griber tingene an. hun var ikke helt sikker. hmmm ... ved du om jeg skal melde mig ind i en svensk a-kasse eller skal jeg udflylde en attest for at blive overflyttet .... hvordan håndterer jeg det hele?Nej, du kan ikke regne med at nogle danske myndigheder kender noget til flytning til udland ej heller dem der måske burde:o I den mail du har fået fra alfakasse, skriver de, at du skal indsende blanketten "Ansökan om anslutning" samme måned eller senest måneden efter du har opsagt din danske akasse. Ellers opstår der karenstid. Så meld dig ud af din danske, når du flytter og når du er flyttet så indsend din ansøgning til den svenske. Jeg mener dog at når jeg tilmeldte mig svensk akasse udmeldte de mig af min danske... Men ihvertfald hvis du ud og indmelder dig i samme måned i henholdsvis dk og se skal det ikke være noget problem -hvornår du så får penge fra försäkringskassen er en anden sag:o Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juliana 10 Anmeld indhold Besvaret April 4, 2009 SanneJ Tro jeg melder mig ind i den svenske også må de hjælpe med at melde mig ud ... vil ikke melde mig ud af den danske og finde ud af at jeg skal være medlem i den svenske i 12 måneder. Men jeg må vel først gøre det når jeg har personnummer ikke? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret April 4, 2009 Meld dig ikke ud Den Svenske hjälper dig IKKE med at melde dig ud. Du skal have en E noget attest fra din Danske. Min a-kasse i K sagde at jeg ikke skulle melde mig ud för den Svenske var ok. Jo du skal have person nr Tro jeg melder mig ind i den svenske også må de hjælpe med at melde mig ud ... vil ikke melde mig ud af den danske og finde ud af at jeg skal være medlem i den svenske i 12 måneder. Men jeg må vel først gøre det når jeg har personnummer ikke? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites