cbpwr 10 Anmeld indhold Skrevet April 1, 2009 Hejsa. Min kone er ikke Svensk eller Dansk statsborger, og har midlertidig ophold og arb. tilladelse i 5år. Hun har arbejdet 2 mnd for et par år siden i Sverige. Findes der noget Svensk SU til uddannelse ? En veninde til hende har sagt at man kun kan få SU (eller Svensk SU) når det er man er Svensk Statsborger, eller man er gift med en Svensker. Nu skriver jeg Svensk SU, det hedder sikkert noget andet, men sådanne en ordning findes vel i Sverige? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret April 1, 2009 Hejsa. Min kone er ikke Svensk eller Dansk statsborger, og har midlertidig ophold og arb. tilladelse i 5år. Hun har arbejdet 2 mnd for et par år siden i Sverige. Findes der noget Svensk SU til uddannelse ? En veninde til hende har sagt at man kun kan få SU (eller Svensk SU) når det er man er Svensk Statsborger, eller man er gift med en Svensker. Nu skriver jeg Svensk SU, det hedder sikkert noget andet, men sådanne en ordning findes vel i Sverige? Kilde: http://www.csn.se Du kan få grundläggande rätt till studiestöd, om du uppfyller något av följande villkor: Du har - permanent uppehållstillstånd (PUT) - status som flykting, skyddsbehövande eller har fått uppehållstillstånd på grund av synnerligen ömmande omständigheter enligt Migrationsverket - uppehållsrätt och är EU-medborgare samt har arbetat i landet i minst två år - uppehållsrätt och är EU-medborgare samt gift eller sammanboende sedan minst två år. Den du är gift eller sammanboende med ska vara en svensk medborgare eller någon som bor i Sverige och själv har grundläggande rätt till studiestöd. I vissa fall räcker det med en kortare sammanboendetid i Sverige. - uppehållsrätt och är EU-medborgare samt var under 20 år vid inresan. Du har följt med eller senare anslutit dig till dina föräldrar som bor och arbetar i Sverige - permanent uppehållsrätt (PUR) - arbete i Sverige. Du kommer från ett annat EU/EES-land eller från Schweiz och du ska vidareutbilda dig inom ditt yrkesområde i Sverige. en anhörig som arbetar i Sverige. Du är gift eller sambo med eller barn till någon som kommer från ett annat EU/EES-land eller från Schweiz. ställning som varaktigt bosatt i Sverige eller i ett annat EU-land enligt Migrationsverket. Du har dessutom uppehållstillstånd i Sverige. Om du är barn till gästforskare eller till turkisk medborgare som arbetar i Sverige finns speciella regler. Kontakta oss för mer information. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites