ulmus 0 Anmeld indhold Skrevet March 19, 2009 Hejsan! Er der nogen af jer, der ved, hvor mange -eller rettere- hvor få timer, man skal arbejde i DK, for at bevare sin ret til sygesikring i Danmark??? Jeg ved at det har været oppe før, men det er længe siden, såååeehh, lidt opdatering, please. Ulmus Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thygesen 0 Anmeld indhold Besvaret March 19, 2009 Jeg ved det ikke med sikkerhed, men jeg mener det er 10 timer om måneden. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret March 19, 2009 Hejsan! Er der nogen af jer, der ved, hvor mange -eller rettere- hvor få timer, man skal arbejde i DK, for at bevare sin ret til sygesikring i Danmark??? Jeg ved at det har været oppe før, men det er længe siden, såååeehh, lidt opdatering, please. Ulmus Ok, du får lige en opdatering:D Du skal ha´ 9 t. pr. uge/39 t. pr. måned og indbetale til ATP. M.h.t. din efterløn, burde den ikke konflikte, så længe du opfylder ovenstående betingelser. Det sidste har jeg dog intet belæg for, men det vil være det mest sandsynlige:rolleyes: Ellers må du prøve at forhøre dig hos Sikringsstyrelsen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Flemming40 10 Anmeld indhold Besvaret March 26, 2009 M.h.t. din efterløn, burde den ikke konflikte, så længe du opfylder ovenstående betingelser. Det sidste har jeg dog intet belæg for, men det vil være det mest sandsynlige:rolleyes: Ellers må du prøve at forhøre dig hos Sikringsstyrelsen. Jeg vil foreslå, at du spørger din a-kasse eller Arbejdsdirektoratet. Denne pjece er hentet fra direktoratets hjemmeside http://www.adir.dk/graphics/informationsprodukter/pjecer/2007/03_efterloen_i_et_andet_eos-land_mv/pdf/om_at_faa_efterloen_ved_bopael_eller_arbejde_i_et_andet_eos-land_mv.pdf Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret March 26, 2009 Jeg vil foreslå, at du spørger din a-kasse eller Arbejdsdirektoratet. Denne pjece er hentet fra direktoratets hjemmeside http://www.adir.dk/graphics/informationsprodukter/pjecer/2007/03_efterloen_i_et_andet_eos-land_mv/pdf/om_at_faa_efterloen_ved_bopael_eller_arbejde_i_et_andet_eos-land_mv.pdf Spørgsmålet gik på, hvorvidt man stadig er berettiget til det særlige sundhedskort, når man er på efterløn, men samtidig har nogle timer ved siden af. Det fremgik måske ikke så klart af indlægget, men nu ved jeg, at Ulmus allerede (eller næsten) er gået på efterløn, så de regler er hun helt på det rene med;) Men ellers fin pjece:th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret March 26, 2009 Spørgsmålet gik på, hvorvidt man stadig er berettiget til det særlige sundhedskort, når man er på efterløn, men samtidig har nogle timer ved siden af. Det fremgik måske ikke så klart af indlægget, men nu ved jeg, at Ulmus allerede (eller næsten) er gået på efterløn, så de regler er hun helt på det rene med;) Men ellers fin pjece:th2: Hej Lotte! Nej, jeg er ikke gået på efterløn endnu og ved ikke, hvornår jeg gør det. Mit problem er, at jeg er godkendt til en operation på Hvidovre, men min ansættelse løber t.o.m. 30/6, og jeg når ikke at blive opereret inden. Jeg går derfor ud fra, at jeg bliver stoppet i forløbet og ikke får min operation. Derfor er jeg desperat for at finde en løsning, så jeg kan fortsætte med at være i sygesikringen i DK, til operationen er overstået en gang i efteråret. En af løsningerne kan være at melde mig arbejdsløs og så få et "minimumsjob", så jeg bevarer mit tilknytning, og samtidig ikke ryger på svensk A-kasse. Nogle forslag??? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret March 27, 2009 Hej Lotte! Nej, jeg er ikke gået på efterløn endnu og ved ikke, hvornår jeg gør det. Mit problem er, at jeg er godkendt til en operation på Hvidovre, men min ansættelse løber t.o.m. 30/6, og jeg når ikke at blive opereret inden. Jeg går derfor ud fra, at jeg bliver stoppet i forløbet og ikke får min operation. Derfor er jeg desperat for at finde en løsning, så jeg kan fortsætte med at være i sygesikringen i DK, til operationen er overstået en gang i efteråret. En af løsningerne kan være at melde mig arbejdsløs og så få et "minimumsjob", så jeg bevarer mit tilknytning, og samtidig ikke ryger på svensk A-kasse. Nogle forslag??? Øv, hvor er det dårlig timing. Jeg var ikke klar over, at der kom en operation på tværs:sad: Det er en tricky sag. Efter reglerne er der kun én måde at bevare sit sundhedskort på, som beskrevet længere oppe. Med din baggrund tror jeg sagtens du kan få et kortere- eller længerevarende vikariat på nedsat tid, f.eks gennem et af vikarbureauerne (finanskrise eller ej), MEN problemet er, at du vel skal være sygemeldt efter operation og hvem vil ansætte én, der står foran en sygeperiode:confused: Alternativt skal du prøve at få de relevante myndigheder (sikringsstyrelsen/velfærdsmin.) i tale og høre, om der kan gives dispensation, da det er et forløb du er påbegyndt og som strækker sig over en længere periode. Ved godt de ikke er lette at bide skeer med, men det er vel et forsøg værd, hvis du ikke allerede har prøvet;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret April 15, 2009 Hej Lotte! Nej, jeg er ikke gået på efterløn endnu og ved ikke, hvornår jeg gør det. Mit problem er, at jeg er godkendt til en operation på Hvidovre, men min ansættelse løber t.o.m. 30/6, og jeg når ikke at blive opereret inden. Jeg går derfor ud fra, at jeg bliver stoppet i forløbet og ikke får min operation. Derfor er jeg desperat for at finde en løsning, så jeg kan fortsætte med at være i sygesikringen i DK, til operationen er overstået en gang i efteråret. En af løsningerne kan være at melde mig arbejdsløs og så få et "minimumsjob", så jeg bevarer mit tilknytning, og samtidig ikke ryger på svensk A-kasse. Nogle forslag??? Jeg kom pludselig i tanke om at svare på denne her. Nu ved jeg ikke hvor lang løbetiden er på dit grænsegængersygesikringbevis. Men så længe det løber kommer der ikke nogen og inddrager det. Så hvis det løber til efter operationen er jeg næsten sikker på at du bare kan vise dem det, og så hører du ikke mere fra dem. Lad mig sige det sådan uden at sige for meget - det er i hvert fald prøvet før! Jeg tror også at de er forpligtiget til at færdiggøre et behandlingsforløb når først det er påbegyndt - men her kan man nemt ryge ud i en masse diskutioner. Med hensyn til et midlertidigt job. Kan ud ikke bare registrere dig selv som selvstændig erhversdrivende med en adresse I Danmark og indbetale til ATP som man bør i sådanne tilfælde. Der er jo ikke nogen krav om at dit selskab skal tjene penge. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites