Jakriborg 10 Anmeld indhold Skrevet March 17, 2009 Hvad er egentlig forskellen på en "matte" og en "husse"? Har det noget med deres køn at gøre? Og hvad ville man sige på dansk? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret March 17, 2009 Ja forskellen ligger i kønnet. På dansk siger vi hundens herre - den herre kan også godt være af hunkøn, men det med to herrer til kæledyrene fungerer ikke rigtig på dansk. Sikkert en kulturforskel. ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret March 17, 2009 Ja, det lyder lidt mere familiært med "matte" og "husse" end herre eller ejer. Har jeg forstået det rigtigt, at "matte" er hvis ejeren er en hun, og "husse" er hvis ejeren er en han? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret March 17, 2009 Ja matte er hunkøn som i mutter. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bagheera 10 Anmeld indhold Besvaret March 17, 2009 Matte er forkortelse af Matmor Husse er forkortelse af Husfar Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret March 17, 2009 Ja jeg har sgu aldrig kunne forholde mig til de to udtryk der, det lyder simpelthen bare for åndsvagt når man står der et sted med sin hund i snor, og så man bliver omtalt som "husse" af dem man nu engang er stoppet op for at snakke med Nej, en "husse" kunne jeg aldrig drømme om at omtale mig selv som, men fint nok hvis det gør det nemmere for svenskerne at holde styr på hvem det er der står med hundesnoren i hånden... Jönsson: "Er det ikke Toft der leger med sin hund der" ?? Svensson: "Nej, det er vist Husse der leger med sin hund der"... Jönsson: "Nåh ja, så forstår jeg bedre"... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites