Simone Bang 10 Anmeld indhold Skrevet March 16, 2009 Hej, jeg laver projektopgave i skolen i denne uge, og har emnet Øresundsregionen. Jeg kunne godt bruge noget hjælp til besvarelse af min problemstilling, af folk som selv bor i Malmø, eller tæt på Malmø, men også af andre. Min problemstilling er ret enkel: Synes du at Øresundsregionen er blevet en succes - hvorfor? - hvad kan gøres bedre? - hvad er godt som det er? - hvilke kulturmøder støder du på, når du bor i et andet land (hvis du gør)? Det ville hjælpe mig rigtig meget hvis der var nogen der kunne hjælpe mig inden uge 12 er færdig. På forhånd tak for hjælpen :) Simone Bang, Solrød. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret March 16, 2009 Rikke Rost hvor er du i dag? Det første svar til dette indlæg skal da klart være at øresundsregionen ikke bliver en succes før end Øresundsbron sænker deres priser på broen!!!:) (Simone Bang -kig lidt i de forskellige tråde herinde og brug søgefunktionen (søgeord kunne være bropriser, mobil, id-kort...) så finder du masser af brugbare historier som inspiration til mere specifikke spørgsmål, du kunne finde brugbare:)) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret March 16, 2009 Jeg er lige hér..... http://pendlerforum.oresundsbron.com/index.php? Er også et fantastisk sted at begynde..... Der kan du se en virksomhed der slet ikke er i trit med deres kunder. Dem vil de rent faktisk skide på. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret March 16, 2009 Hej, jeg laver projektopgave i skolen i denne uge, og har emnet Øresundsregionen. Jeg kunne godt bruge noget hjælp til besvarelse af min problemstilling, af folk som selv bor i Malmø, eller tæt på Malmø, men også af andre. Min problemstilling er ret enkel: Synes du at Øresundsregionen er blevet en succes - hvorfor? - hvad kan gøres bedre? - hvad er godt som det er? - hvilke kulturmøder støder du på, når du bor i et andet land (hvis du gør)? Det ville hjælpe mig rigtig meget hvis der var nogen der kunne hjælpe mig inden uge 12 er færdig. På forhånd tak for hjælpen :) Simone Bang, Solrød. Er øresundsregionen nu kun blevet til malmø? Og hvad mener du med "kulturmøder"? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret March 16, 2009 Har tænkt lidt... Din problemstilling er ikke enkel (nu ved jeg ikke hvilket stadie du er på i skolen, gymnasie, folkeren, hf???). Det er et meget bredt område du har valgt. Du kunne skrive en hel opgave om øresundsbron -ganske egnet hvis du gik på HTX, handelshøjskolen el. lign. Så er der problemstillingen omkring landendes forskelle i skat, pension, a-kasse og andre ydelser og alt sådan noget kedeligt noget -men selvfølgelig meget relevant for mange (alle...). Så er der de små kulturforskelle som inkl. forskellige traditioner og helligdage på forskellige tidspunkter -noget børnefamilier rammes af. Og alle vanskellighederne ved at få visse goder (rabatkort til ex. Bauhaus, volvo, handle i Jula osv.) når man ikke har indtægt i SE Så er der fordelene ved at kunne modtage offentlige ydelser (læge,tandlæge, graviditetsforberedelse osv.) i begge lande (gælder så kun for dem der stadig arbejder i DK) Og sådan kunne man blive ved (men så skal jeg tænke lidt mere...) Du kan også kigge på www. sydsvenskan.se de har en masse artikler i deres øresundsregionsektion om diverse finurligheder ved fx. at bo og arbejde i forskellige lande, der muligvis kunne være interessant. P.S. det er mit indtryk at langt de fleste svenskere (skåninge -resten tænker sgu nok ikke så meget over det) er glade for broen, da den har bidraget til enorm udvikling i hele sydskåne. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret March 16, 2009 Hej, jeg laver projektopgave i skolen i denne uge, og har emnet Øresundsregionen. [klip] Min problemstilling er ret enkel: Synes du at Øresundsregionen er blevet en succes - hvorfor? - hvad kan gøres bedre? - hvad er godt som det er? - hvilke kulturmøder støder du på, når du bor i et andet land (hvis du gør)? Når du siger øresundsregionen, hvad mener du så? Mener du om det geologisk er godt placeret, om integrationen, mener du handel på tværs af sundet, udvikling af erhvervslivet og økonomisk vækst, eller blot om det er en succes for folk der har bosat sig på den anden side af sundet? Prøv at finde et eller flere nøglepunkter du finder interessant og spørg om disse. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Simone Bang 10 Anmeld indhold Besvaret March 17, 2009 Nej, det er nok rigtigt at min problemstilling ikke er så enkel alligevel. Da jeg kun går i 9. klasse er det begrænset hvor avanceret opgave jeg skal lave, men min kusine og hendes mand der bor i Malmø anbefalede mig dette forum, så jeg tænkte at jeg lige ville prøve det af, for at høre folks svar. Vores overemne for projektopgaven er 'kulturmøder', og derfor er det en væsentlig del jeg skal have med - dvs. om danskere i Skåne støder på nogle kulturelle forskelle eller fordomme. F.eks. fik jeg fortalt at der er steder omkring Malmø hvor der er dannet det som svenskerne kalder for 'dansker ghettoer'. Min opfattelse er ellers indtil videre at svenskerne er meget glade for den vækst danskerne bringer med sig, og også er et rigtig venligt folk, som tager sig tid til at forstå og være forståelig når sprogbarrieren kan være lidt svær. For at min opgave ikke bliver for uoverkommelig har jeg valgt ikke at fokusere på alt det med skat og andre lidt for tekniske ting for folkeskolen. Har prøvet at sætte mig ind i det, men der er simpelthen så mange undtagelser. Har derfor valgt at fortælle hvordan det er for en gennemsnitsfamilie - og de betaler skat i det land de arbejder i, men er stadig sygesikret i begge lande, ikke? Alt i alt er det mest om det er en succes for de folk som bor i Sverige, men arbejder i Danmark, i forhold til om de synes at det alt i alt er dejligt at bo der, eller om der er så mange forhindringer og besværligheder at de synes der er noget der kunne gøres bedre. Håber jeg har formuleret mig lidt klarere nu :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larsk 14 Anmeld indhold Besvaret March 17, 2009 Du kan jo lave et par afstemninger her :) I stil med " har det været nemt at flytte til et nyt land" med 3-4 svarmuligheder, og " er der stor forskel på at bo i sverige og danmark" Et par styykker af den slags, så du har nogle tal ("15 ud af 40 mente ....." ) til din rapport. :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret March 17, 2009 Du kan jo lave et par afstemninger her :) I stil med " har det været nemt at flytte til et nyt land" med 3-4 svarmuligheder, og " er der stor forskel på at bo i sverige og danmark" Et par styykker af den slags, så du har nogle tal ("15 ud af 40 mente ....." ) til din rapport. :D Plus det kan være at Gio kan hjælpe Simone med at grave nogle af de gamle afstemninger frem. @ Simone: Husk også kildekritikken. Øresundsdebatten rammer jo kun en del af de danskere som bor her i Sverige, og det er ikke nødvendigvis dem alle der giver deres mening til kende. Du kan også tage kontakt til Foreningen Øresundsborger, som måske har lidt mere konkret information end hvad din gennemsnitlige bruger på denne debat kan levere. :) Held og Lykke Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret March 17, 2009 At danskere og skåninger kommer så godt ud af det med hinanden skyldes, at vi har samme kultur. Den er amerikansk. Danskere og skåninger svinger formidabelt sammen. Det skyldes, at begge parter har den forestilling om den anden, at han/hun er bedre end jeg er. Vi danskere synes, at svenskerne er alletiders og svenskerne synes det samme om os. Så begge parter skal virkelig anstrenge sig for at fucke "kulturmødet" op. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
EBL 11 Anmeld indhold Besvaret March 17, 2009 At danskere og skåninger kommer så godt ud af det med hinanden skyldes, at vi har samme kultur. Den er amerikansk. Du har ret og så alligevel ikke helt. Amerikansk og nordisk kultur minder som om hinanden på rigtig rigtig mange områder, og er så alligevel forskellige på nogen af de (i manges øjne) mest afgørende punker, bl.a i forhold til synet på konfliktløsning hvor US er en såkaldt maskulin kultur mens S og DK er en feminin kultur. Hvis man har interesse for den slags kan jeg anbefale en rigtig 'sjov' og ligetil men alligevel seriøs bog om kulturforskelle nemlig Geert Hofstede's: "Kulturer og organisationer". Specielt hvis man arbejder på en international arbejdsplads eller med internationale kunder kan man her i denne bog finde mange genkendeligheder ved de kulturer som ens internationale kontakter repræsenterer. Denne her side med Ingleharts forskellige 'verdenskort' er også interessant læsning Eksempel fra Hofstede's bog: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret March 18, 2009 At danskere og skåninger kommer så godt ud af det med hinanden skyldes, at vi har samme kultur. Den er amerikansk. Nu fick jag kaffet upp i näsan, Nils. Mina kolleger tittar märkligt på mig... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites