dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret March 11, 2009 Man skal ikke undervurdere en Astra OPC :D Hehe, det er faktisk bare Corsa OPC'en, jeg har købt mig. ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret March 11, 2009 Tis' os..... :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret March 11, 2009 Det var nu også ganske pænt og udramatisk. Dagens kick er jo når man kommer ud af betalingsanlægget mod dk, og så bare kan accelerere i bund op ad rampen. Kl. lidt over 9 er der sjældent nogen i vejen. Og der var dannemare kommet ud lidt før mig, men holdt sig sært nok foran et stykke op..... hehe... det var nu heller ikke så alvorligt ment :D.. Man må gerne når man kan.. Har prøvet at lege med ham dannemare også, han ligger op til ræs hele tiden..... men holdte sig dog bagved i bimmeren Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret March 11, 2009 hehe... det var nu heller ikke så alvorligt ment Man må gerne når man kan.. Har prøvet at lege med ham dannemare også, han ligger op til ræs hele tiden..... men holdte sig dog bagved i bimmeren ja, den er sgu for tung vejet op i mod dens kræfter. :( men jeg kan huske, at jeg syntes, den var superhurtig lige da jeg fik den det går jo sikkert samme vej med opc'en, og så må jeg have mig en 370z næste gang (også selvom mulen sikkert nu skriger plastic fantastic om dens interiør:D) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret March 11, 2009 ja' date=' den er sgu for tung vejet op i mod dens kræfter. :( men jeg kan huske, at jeg syntes, den var superhurtig lige da jeg fik den det går jo sikkert samme vej med opc'en, og så må jeg have mig en 370z næste gang (også selvom mulen sikkert nu skriger plastic fantastic om dens interiør:D)[/quote'] Hvad har/havde den 530d af HK til at trække dens 1900 kilo ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret March 11, 2009 Hvad har/havde den 530d af HK til at trække dens 1900 kilo ? Peak hk er 193. Samme som opc'en har med sine kun 1200 kilo. :) Til gengæld fortæller peak hk jo ikke hele historien for jeg tror samtidig, at gennemsnits-hk (målt over hele dens rev range) i bmw'en ligger ret pænt (jeg har dog ikke lige en dyno-graf ved hånden), og således kan den stadig bryste sig af nogenlunde anstændige 8,3 sek til de første hundrede (med tomatgear). jaja, nogen raket er det jo bestemt ikke. :o Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret March 11, 2009 Nu vi snakker hk og så'n, så lavede jeg for et par dage siden en tabel for "transmission output torque" for en standard Corsa OPC (med udgangpunkt i den dynograf, du (juff) sendte mig et link til for nogle dage siden): Engine Transmission output torque (ft-lb): torque 1st 2nd 3rd 4th 5th 6th RPM (ft-lb) 3.82 2.16 1.48 1.07 0.88 0.74 <- gear ratio ---- ------- ---- ---- ---- ---- ---- ---- 1000 83 317 179 123 89 73 61 1500 117 447 253 173 125 103 87 2000 148 565 320 219 158 130 110 2500 159 607 343 235 170 140 118 3000 152 581 328 225 163 134 113 3500 148 565 320 219 158 130 110 4000 152 581 328 225 163 134 113 4500 152 581 328 225 163 134 113 5000 152 581 328 225 163 134 113 5500 148 565 320 219 158 130 110 6000 141 539 305 209 151 124 104 6500 128 489 276 189 137 113 95redline = 6500 RPM Shifting 1st -> 2nd at redline: 6500 * 0,565 =~ 3700 next gear RPM Shifting 2nd -> 3rd at redline: 6500 * 0,685 =~ 4500 next gear RPM Shifting 3rd -> 4th at redline: 6500 * 0,723 =~ 4700 next gear RPM Shifting 4th -> 5th at redline: 6500 * 0,822 =~ 5300 next gear RPM Shifting 5th -> 6th at redline: 6500 * 0,841 =~ 5500 next gear RPM Bemærk dog at talle i "Engine torque"-kolonnen er wheel torque (i foot-pound) og ikke engine torque numbers. Dvs. der skal lige lægges noget i retning af 13-17% til tallene. Gad altså ikke lige til at lave alle beregninger om, da jeg opdagede fejlen. Laver det i et regneark næsten gang. :o Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larsk 14 Anmeld indhold Besvaret March 11, 2009 OPC'en er 7,2 på 0-100 ikke? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret March 11, 2009 Det vil sige at ved 4000 omdr. har min bil 790x3,571 = 2821nm i første gear.....???? Så kan jeg godt forstå Audis gearkasser er spændt godt for....... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret March 11, 2009 Peak hk er 193. Samme som opc'en har med sine kun 1200 kilo. :) Til gengæld fortæller peak hk jo ikke hele historien for jeg tror samtidig, at gennemsnits-hk (målt over hele dens rev range) i bmw'en ligger ret pænt (jeg har dog ikke lige en dyno-graf ved hånden), og således kan den stadig bryste sig af nogenlunde anstændige 8,3 sek til de første hundrede (med tomatgear). jaja, nogen raket er det jo bestemt ikke. :o ok. troede egentlig den havde mere, men nu kender jeg jo heller ikke årgangen. kan se en ny 530d har 235 hk. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret March 11, 2009 Nu vi snakker hk og så'n, så lavede jeg for et par dage siden en tabel for "transmission output torque" for en standard Corsa OPC (med udgangpunkt i den dynograf, du (juff) sendte mig et link til for nogle dage siden): Bemærk dog at talle i "Engine torque"-kolonnen er wheel torque (i foot-pound) og ikke engine torque numbers. Dvs. der skal lige lægges noget i retning af 13-17% til tallene. Gad altså ikke lige til at lave alle beregninger om, da jeg opdagede fejlen. Laver det i et regneark næsten gang. :o cool nok, sådan en vil jeg også have ...... mine moment tal bliver dog nok først 3-cifret et godt stk oppe i rpm ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret March 11, 2009 OPC'en er 7' date='2 på 0-100 ikke?[/quote'] Ja. Den skulle have haft 4WD som din, så den lidt nemmere kunne få fodfæste i 1. gear. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret March 11, 2009 Det vil sige at ved 4000 omdr. har min bil 790x3,571 = 2821nm i første gear.....???? Så kan jeg godt forstå Audis gearkasser er spændt godt for....... Det vil jeg mene, ja. I første gear, altså. Og det er jo så ikke helt hele, der når frem til de drivende hjul (tabet er størst med 4WD). Dette er i hvert fald, hvad jeg har læst mig til (og forhåbentligt forstået korrekt :)). Følgende links er gode - specielt det første link, som inspirerede mig til at lave tabellen for OPC'en, så jeg kunne se, hvor det var mest optimalt at skifte gear for maks. acceleration (ved redline, som jeg også regnede med (dette gælder for de fleste moderne biler)): http://www.allpar.com/eek/hp-vs-torque.html : "To figure out your shift points knowing only torque, generate tables of transmission output torque vs. RPM for each gear. To get transmission output torque, multiply the engine torque by the gear ratio. You are simply comparing gear to gear, so the final drive ratio can be ignored. You may also need to know the relationship between RPM in one gear and RPM in another gear (which is RPM * (gear2ratio/gear1ratio) at any particular vehicle speed.) Then it's easy to see what shift points to choose to maximize your transmission output torque at all times." http://www.team-integra.net/sections/articles/showArticle.asp?ArticleID=707 : "Why do cars have gears? The major and often overlooked reason is torque multiplication. Most people don't even think about this yet it's one of the most important aspects of making your car go faster with better gearing." http://www.rubydist.com/Family/Power.html : "There are several ways to accomplish the objective of creating more torque at the drive wheels. The first is done every time a vehicle is accelerated from a stop. The transmission is engaged in 1st gear. The torque is multiplied by the reduction ratio of the transmission, increasing the torque at the drive wheels. That is why your little pony accelerates faster in first gear than in second." Lidt ekstra om power vs torque og peak power vs avg. power: http://www.vettenet.org/torquehp.html http://www.team-integra.net/sections/articles/showArticle.asp?ArticleID=467 http://craig.backfire.ca/pages/autos/horsepower Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret March 11, 2009 Mere... http://www.mustangsandmore.com/ubb/DanJonesTorqueVsHP.html : "What this all boils down to is, as far as maximum automobile acceleration is concerned, all that really matters is the maximum torque imparted to the ground by the tires (assuming adequate traction). At first glance it might seem that, given two engines of different torque output, the engine that produces the greater torque will be the engine that provides the greatest acceleration. This is incorrect and it's also where horsepower figures into the discussion. Earlier, I noted that the torque and horsepower peaks of an engine do not necessarily occur simultaneously. Considering only the torque peak neglects the potential torque multiplication offered by the transmission, final drive ratio, and tire diameter. It's the torque applied by the tires to the ground that actually accelerates a car, not the torque generated by the engine. Horsepower, being the rate at which torque is produced, is an indicator of how much *potential* torque multiplication is available. In other words, horsepower describes how much engine rpm can be traded for tire torque. The word "potential" is important here. If a car is not geared properly, it will be unable to take full advantage of the engine's horsepower." Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret March 13, 2009 Så fik jeg lavet det regneark. :th2: Det er lavet i OpenOffice, men jeg har også gemt en kopi af det i Excel-format (97/2000/XP). http://sentinel.dk/tranny-output-torque-calculator.ods http://sentinel.dk/tranny-output-torque-calculator.xls Man input'er selv egne værdier i de cyanblå felter... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larsk 14 Anmeld indhold Besvaret April 15, 2009 Gå og gemme sig i andre biler *hrmpf* Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret April 15, 2009 Gå og gemme sig i andre biler *hrmpf* :laugh: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret June 6, 2009 Kanske BMW lader 120i udgå og laver den til en 125i til samme pris .............. http://www.automotorsport.se/news/18293/bmw-125i-coupé-en-klassisk-bmw/ så kom den :) 3 eller 5 døre Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret June 6, 2009 Dannemare, du må se at møde tidligere på job - så jeg kan betragte den lille sorte i bakspejlet hele vejen over broen hehe. Nogen update, på hvilken en bil det er blevet til ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites