Jump to content
Juff

Mitsubishi Lancer Ralliart

Recommended Posts

Det var nu også ganske pænt og udramatisk. Dagens kick er jo når man kommer ud af betalingsanlægget mod dk, og så bare kan accelerere i bund op ad rampen. Kl. lidt over 9 er der sjældent nogen i vejen. Og der var dannemare kommet ud lidt før mig, men holdt sig :confused: sært nok foran et stykke op..... :tongue2:
hehe... det var nu heller ikke så alvorligt ment :D.. Man må gerne når man kan.. Har prøvet at lege med ham dannemare også, han ligger op til ræs hele tiden..... men holdte sig dog bagved i bimmeren :rolleyes:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
hehe... det var nu heller ikke så alvorligt ment Man må gerne når man kan.. Har prøvet at lege med ham dannemare også, han ligger op til ræs hele tiden..... men holdte sig dog bagved i bimmeren :rolleyes:
ja, den er sgu for tung vejet op i mod dens kræfter. :( men jeg kan huske, at jeg syntes, den var superhurtig lige da jeg fik den :rolleyes: det går jo sikkert samme vej med opc'en, og så må jeg have mig en 370z næste gang (også selvom mulen sikkert nu skriger plastic fantastic om dens interiør:D)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
ja' date=' den er sgu for tung vejet op i mod dens kræfter. :( men jeg kan huske, at jeg syntes, den var superhurtig lige da jeg fik den :rolleyes: det går jo sikkert samme vej med opc'en, og så må jeg have mig en 370z næste gang (også selvom mulen sikkert nu skriger plastic fantastic om dens interiør:D)[/quote'] Hvad har/havde den 530d af HK til at trække dens 1900 kilo ?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvad har/havde den 530d af HK til at trække dens 1900 kilo ?
Peak hk er 193. Samme som opc'en har med sine kun 1200 kilo. :) Til gengæld fortæller peak hk jo ikke hele historien for jeg tror samtidig, at gennemsnits-hk (målt over hele dens rev range) i bmw'en ligger ret pænt (jeg har dog ikke lige en dyno-graf ved hånden), og således kan den stadig bryste sig af nogenlunde anstændige 8,3 sek til de første hundrede (med tomatgear). jaja, nogen raket er det jo bestemt ikke. :o

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Nu vi snakker hk og så'n, så lavede jeg for et par dage siden en tabel for "transmission output torque" for en standard Corsa OPC (med udgangpunkt i den dynograf, du (juff) sendte mig et link til for nogle dage siden):

	Engine		Transmission output torque (ft-lb):
	torque		1st	2nd	3rd	4th	5th	6th
RPM	(ft-lb)		3.82	2.16	1.48	1.07	0.88	0.74	<- gear ratio
----	-------		----	----	----	----	----	----
1000	83		317	179	123	89	73	61
1500	117		447	253	173	125	103	87
2000	148		565	320	219	158	130	110
2500	159		607	343	235	170	140	118
3000	152		581	328	225	163	134	113
3500	148		565	320	219	158	130	110
4000	152		581	328	225	163	134	113
4500	152		581	328	225	163	134	113
5000	152		581	328	225	163	134	113
5500	148		565	320	219	158	130	110
6000	141		539	305	209	151	124	104
6500	128		489	276	189	137	113	95

redline = 6500 RPM Shifting 1st -> 2nd at redline: 6500 * 0,565 =~ 3700 next gear RPM Shifting 2nd -> 3rd at redline: 6500 * 0,685 =~ 4500 next gear RPM Shifting 3rd -> 4th at redline: 6500 * 0,723 =~ 4700 next gear RPM Shifting 4th -> 5th at redline: 6500 * 0,822 =~ 5300 next gear RPM Shifting 5th -> 6th at redline: 6500 * 0,841 =~ 5500 next gear RPM Bemærk dog at talle i "Engine torque"-kolonnen er wheel torque (i foot-pound) og ikke engine torque numbers. Dvs. der skal lige lægges noget i retning af 13-17% til tallene. Gad altså ikke lige til at lave alle beregninger om, da jeg opdagede fejlen. :rolleyes: Laver det i et regneark næsten gang. :o

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Peak hk er 193. Samme som opc'en har med sine kun 1200 kilo. :) Til gengæld fortæller peak hk jo ikke hele historien for jeg tror samtidig, at gennemsnits-hk (målt over hele dens rev range) i bmw'en ligger ret pænt (jeg har dog ikke lige en dyno-graf ved hånden), og således kan den stadig bryste sig af nogenlunde anstændige 8,3 sek til de første hundrede (med tomatgear). jaja, nogen raket er det jo bestemt ikke. :o
ok. troede egentlig den havde mere, men nu kender jeg jo heller ikke årgangen. kan se en ny 530d har 235 hk.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Nu vi snakker hk og så'n, så lavede jeg for et par dage siden en tabel for "transmission output torque" for en standard Corsa OPC (med udgangpunkt i den dynograf, du (juff) sendte mig et link til for nogle dage siden): Bemærk dog at talle i "Engine torque"-kolonnen er wheel torque (i foot-pound) og ikke engine torque numbers. Dvs. der skal lige lægges noget i retning af 13-17% til tallene. Gad altså ikke lige til at lave alle beregninger om, da jeg opdagede fejlen. :rolleyes: Laver det i et regneark næsten gang. :o
cool nok, sådan en vil jeg også have :rolleyes:...... mine moment tal bliver dog nok først 3-cifret et godt stk oppe i rpm ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det vil sige at ved 4000 omdr. har min bil 790x3,571 = 2821nm i første gear.....???? Så kan jeg godt forstå Audis gearkasser er spændt godt for.......
Det vil jeg mene, ja. I første gear, altså. Og det er jo så ikke helt hele, der når frem til de drivende hjul (tabet er størst med 4WD). Dette er i hvert fald, hvad jeg har læst mig til (og forhåbentligt forstået korrekt :)). Følgende links er gode - specielt det første link, som inspirerede mig til at lave tabellen for OPC'en, så jeg kunne se, hvor det var mest optimalt at skifte gear for maks. acceleration (ved redline, som jeg også regnede med (dette gælder for de fleste moderne biler)): http://www.allpar.com/eek/hp-vs-torque.html : "To figure out your shift points knowing only torque, generate tables of transmission output torque vs. RPM for each gear. To get transmission output torque, multiply the engine torque by the gear ratio. You are simply comparing gear to gear, so the final drive ratio can be ignored. You may also need to know the relationship between RPM in one gear and RPM in another gear (which is RPM * (gear2ratio/gear1ratio) at any particular vehicle speed.) Then it's easy to see what shift points to choose to maximize your transmission output torque at all times." http://www.team-integra.net/sections/articles/showArticle.asp?ArticleID=707 : "Why do cars have gears? The major and often overlooked reason is torque multiplication. Most people don't even think about this yet it's one of the most important aspects of making your car go faster with better gearing." http://www.rubydist.com/Family/Power.html : "There are several ways to accomplish the objective of creating more torque at the drive wheels. The first is done every time a vehicle is accelerated from a stop. The transmission is engaged in 1st gear. The torque is multiplied by the reduction ratio of the transmission, increasing the torque at the drive wheels. That is why your little pony accelerates faster in first gear than in second." Lidt ekstra om power vs torque og peak power vs avg. power: http://www.vettenet.org/torquehp.html http://www.team-integra.net/sections/articles/showArticle.asp?ArticleID=467 http://craig.backfire.ca/pages/autos/horsepower

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Mere... http://www.mustangsandmore.com/ubb/DanJonesTorqueVsHP.html : "What this all boils down to is, as far as maximum automobile acceleration is concerned, all that really matters is the maximum torque imparted to the ground by the tires (assuming adequate traction). At first glance it might seem that, given two engines of different torque output, the engine that produces the greater torque will be the engine that provides the greatest acceleration. This is incorrect and it's also where horsepower figures into the discussion. Earlier, I noted that the torque and horsepower peaks of an engine do not necessarily occur simultaneously. Considering only the torque peak neglects the potential torque multiplication offered by the transmission, final drive ratio, and tire diameter. It's the torque applied by the tires to the ground that actually accelerates a car, not the torque generated by the engine. Horsepower, being the rate at which torque is produced, is an indicator of how much *potential* torque multiplication is available. In other words, horsepower describes how much engine rpm can be traded for tire torque. The word "potential" is important here. If a car is not geared properly, it will be unable to take full advantage of the engine's horsepower."

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...