Jump to content
Nielsen

Selvangivelse 2008

Recommended Posts

Jeg er forvirret og jeg skal have det skåret ud i pap. Skattemedarbejderen hos Skat Øresund sagde explicit til mig at jeg IKKE skulle skrive renteindtægter på selvangivelsen da de skulle beskattes i Sverige. Jeg bliver beskattet i DK efter grænsegængerreglen. /Jolin

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også rigtigt. HVIS man har både danske renteudgifter OG danske renteindtægter trækkes disse fra hinanden (som også Pede skriver). Man fratrækker så de resterende renteudgifter på den danske selvangivelse hvis der er nogen tilbage efter at de danske renteindtægter er fratrukket. Der vil i dette tilfælde ikke være nogen danske renteindtægter at skrive på den svenske selvangivelse. HVIS der derimod stadig er danske renteindtægter tilbage efter at de danske renteudgifter er fratrukket - skal disse renteindtægter skrives på den svenske selvangivelse. I dette tilfælde er der så heller ingen danske renteudgifter som man kan få fradrag for i DK. Hvis man ikke har nogen danske renteudgifter at modregne i sine danske renteindtægter - skal alle danske renteindtægter på den svenske selvangivelse. PS.: husk at omregne til SEK når der indberettes på den svenske selvangivelse. Håber ikke at det blev for ulæsligt/uforståligt :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er også rigtigt. HVIS man har både danske renteudgifter OG danske renteindtægter trækkes disse fra hinanden (som også Pede skriver).
Den er jeg så uenig i, og det er heller ikke, hvad jeg gør. Alle mine renteindtægter (fra alle valutaer og lande) ryger på den svenske - alle renteudgifter (fra alle valutaer og lande), som er tilladt at overføre, ryger på den danske. Siden rentefradragsretten er 32% i Danmark og skatten på renteindtægter i Sverige er 30% er det også det som er mest fordelagtigt at gøre. Og jeg vil mene, at det er det, som lovgivningen siger er gældende. Hvad forskellige forvirrede blanketter siger, er jeg græsk katolsk overfor - det er loven, som tæller.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Skattemedarbejderen hos Skat Øresund sagde explicit til mig at jeg IKKE skulle skrive renteindtægter på selvangivelsen da de skulle beskattes i Sverige. Jeg bliver beskattet i DK efter grænsegængerreglen. /Jolin
Jeg vil mene at de har 100% ret (altså i dette tilfælde ;))

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg modtog min selvangivelse per brev igår selvom jeg angav forlængst og også har modtaget min retur-skat for 2 uger siden. Damen jeg snakkede med hos Skat Øresund idag sagde de ikke kunne se hvem der havde angivet online så alle modtager selvangivelsen. Hmm....Lyder mystisk men det var meddelelsen. Desuden lød ham i omstillingen helt paf da jeg bad om Skat Øresund - han lagde røret og så gik der 2 minutter inden han returnerede med et: "ja, det må blive sådan her..:" :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg modtog min selvangivelse per brev igår selvom jeg angav forlængst og også har modtaget min retur-skat for 2 uger siden. Damen jeg snakkede med hos Skat Øresund idag sagde de ikke kunne se hvem der havde angivet online så alle modtager selvangivelsen. Hmm....Lyder mystisk men det var meddelelsen. Desuden lød ham i omstillingen helt paf da jeg bad om Skat Øresund - han lagde røret og så gik der 2 minutter inden han returnerede med et: "ja, det må blive sådan her..:" :-)
Nu har jeg også modtaget en selvangivelse på papir, selvom jeg har angivet elektronisk for nogle uger siden. Sig mig....HVAD F***** LAVER DE PÅ SKAT? Jeg har andre ting at lave, end at overbevise dem om at jeg har betalt hvad jeg "skylder". :sick::sick::sick:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu har jeg også modtaget en selvangivelse på papir, selvom jeg har angivet elektronisk for nogle uger siden. Sig mig....HVAD F***** LAVER DE PÅ SKAT? Jeg har andre ting at lave, end at overbevise dem om at jeg har betalt hvad jeg "skylder". :sick::sick::sick:
Hvis årsopgørelsen er dannet behøver du ikke bruge så meget tid på den og kan højst sandsynligt bare smide selvangivelsen ud.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis årsopgørelsen er dannet behøver du ikke bruge så meget tid på den og kan højst sandsynligt bare smide selvangivelsen ud.
Den blev dannet efter jeg havde tastet-selv' date=' og jeg har en fin kopi af den liggende.
Det var netop hvad jeg fik at vide af damen fra Skat Øresund - kyl skidtet i skraldespanden og hop ud i havden igen:-)
*ahh*...klar tale! :th2: Jeg er dog lige inde og køle af, efter at have siddet på terrassen og læst dagens fangst af reklamer. Efter sådan en ½ times tid i forårssolen, så skal man liiige holde øje med den blege IT-hud :p

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rart at vide. Så kan jeg rligt fjerne den fra mit skrivebord. Takker:th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

og så er der dem af os, der SKAL vente på papirversionen kommer med posten.. Skat har mig noteret som ejer af den bolig i DK (som jeg ikke er). De har fundet ud af, at det er min svenske lejlighed, som de har skrevet forkert ind i systemet... men de kunne ikke selv rette det :surprise: Det eneste der kan rette fejlen, er åbenbart en note jeg selv skal skrive og fortælle dem, at jeg ikke ejer en bolig i DK og vedlægge noten selvangivelsen, som jeg skal sende med posten.. jeg synes ikke det er ret 2009 agtigt...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Nielsen! Min mand og jeg har boet herovre i snart fem år og har stadig problemer med skat. Nogle gange kan jeg taste selv på skat.dk andre kan jeg ikke. I år har jeg ikke kunne og jeg har først lige fået min selvangivelse med posten i sidste uge. Så mon ikke din er undervejs. Fristen for indberetning af selvangivelse for grænsegængere er 1 juli 2009. Håber det lykkes for dig :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Nielsen! Min mand og jeg har boet herovre i snart fem år og har stadig problemer med skat. Nogle gange kan jeg taste selv på skat.dk andre kan jeg ikke. I år har jeg ikke kunne og jeg har først lige fået min selvangivelse med posten i sidste uge. Så mon ikke din er undervejs. Fristen for indberetning af selvangivelse for grænsegængere er 1 juli 2009. Håber det lykkes for dig :)
Velkommen i klubben, jeg oplever præcist det samme. Jeg går i spænding og venter på min årsopgørelse, efter at have indberettet på papir for 7 uger siden, jeg kunne ikke vente på papirversionen så jeg downloade istedet de nødvendige papirer - en ren skabelon fra SKATs hjemmeside som jeg udfyldte. Er dog nogen der har et gæt på hvor meget længere end 7 uger man skal forvente at vente...? Det har sikkert bragt kuk i sagerne at jeg har indsendt en håndskrift udfyldt downloaded planket, eller også har de bare travlt derinde ....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg sendte papir udgaven ind for en lille måned siden og går nu og venter på årsopgørelsen. Meget sjovt det du nævner med at tastselv kun virker nogle gange. Jeg ringede ind til skatØresund som fortalte at jeg burde kunne anvende tastselv men at det af uforklarlige årsager var blevet blokeret. Jeg fik en historie om at hvis skat's medarbejdere i løbet af skatteåret havde været inde og lave nogle ændringer (uklart hvilken slags) i min interne opsætning, så ville tastselv blive blokeret for selvangivelse. Men i mit tilfælde var der ikke sket ændringer, så de kunne altså ikke forklare hvorfor netop min tastselv var blevet blokeret. Det kan derimod være en god forklaring på hvorfor man nogle år godt kan bruge tastselv og andre år ikke... Virker godt nok lidt uproff synes jeg, håber at de får styr på det, så vi forhåbentlig en dag kan få samme niveau af service som resten af deres kunder i butikken - man må vel gå ud fra at vi et eller andet sted betaler for det :rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg sendte papir udgaven ind for en lille måned siden og går nu og venter på årsopgørelsen. Meget sjovt det du nævner med at tastselv kun virker nogle gange. Jeg ringede ind til skatØresund som fortalte at jeg burde kunne anvende tastselv men at det af uforklarlige årsager var blevet blokeret. Jeg fik en historie om at hvis skat's medarbejdere i løbet af skatteåret havde været inde og lave nogle ændringer (uklart hvilken slags) i min interne opsætning, så ville tastselv blive blokeret for selvangivelse. Men i mit tilfælde var der ikke sket ændringer, så de kunne altså ikke forklare hvorfor netop min tastselv var blevet blokeret. Det kan derimod være en god forklaring på hvorfor man nogle år godt kan bruge tastselv og andre år ikke...
I mit tilfælde holder den forklaring meget godt faktisk....:thumbup: fint tak så fik jeg det mysterium opklaret.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan nogen anbefale en revisor? Hejsa, Vi flyttede til Sverige i august 2008 fra Kbh. og fik selvangivelse for 2008 for ca. en måned siden - den var fuldstændig blank og vi skal dermed selv finde alle informationer (og vist nok også udfylde to forskellige formularer!). Er der nogen, der kan anbefale en revisor, som kan hjælpe privatpersoner med selvangivelsen?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogen der ligesom jeg har været nødsaget til, at indberette ændringer til årsopgørelsen via papir, som har været så heldige at få den endelige årsopgørelse retur fra skattefar, eller er jeg den eneste der stadig går og venter......? Det kunne jo være meget rart at vide hvor mange penge man kan tillade sig at holde sommerferie for :scared:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er der nogen der ligesom jeg har været nødsaget til, at indberette ændringer til årsopgørelsen via papir, som har været så heldige at få den endelige årsopgørelse retur fra skattefar, eller er jeg den eneste der stadig går og venter......? Det kunne jo være meget rart at vide hvor mange penge man kan tillade sig at holde sommerferie for :scared:
Hej. Jeg sendte ind for ca. 1 1/2 måned siden, og fik retur i sidste uge - så jeg tror at tålmodighed er nøgleordet her :) Husk at du nok skal gå ind via tast selv - mener ikke de automatisk sender årsopgørelsen ud pr. post med mindre man vælger det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej. Jeg sendte ind for ca. 1 1/2 måned siden, og fik retur i sidste uge - så jeg tror at tålmodighed er nøgleordet her :) Husk at du nok skal gå ind via tast selv - mener ikke de automatisk sender årsopgørelsen ud pr. post med mindre man vælger det.
Du burde få en e-mail når den ligger klar på tast selv, såfremt du altså har oplyst din e-mail adresse...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmm ok, jamen så venter jeg da bare tålmodigt..... jeg håber bare ikke at de har smidt mine indberettelses papirer væk så jeg ikke får mit og konens ikke-fortrykte fede kørselsfradrag, for dem kan man vel ikke kræve med tilbagevirkende kraft ?!?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hmmm ok' date=' jamen så venter jeg da bare tålmodigt..... jeg håber bare ikke at de har smidt mine indberettelses papirer væk så jeg ikke får mit og konens ikke-fortrykte fede kørselsfradrag, for dem kan man vel ikke kræve med tilbagevirkende kraft ?!?[/quote'] jo, det kan man sagtens.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi venter osse stadig' date=' og sendte ind så snart det var muligt - så de har åbenbart bare travlt derinde...[/quote'] Det er da altid noget at man ikke er den eneste, men det er nu stadig irriterende, specielt fordi de fleste andre bare har kunne ordne det hele på tas-selv og har fået opgørelsen 2 sekunder efter :mad:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites