Jump to content
Nielsen

Selvangivelse 2008

Recommended Posts

Hmm.. det i siger med rubrik 41-42-44 stemmer ikke med hvad jeg fik at vide online tidligere på dagen. Der skulle mine danske renteudgifter fjernes fra rubrik 42 før systemet ville godtage mine indtastninger eftersom jeg bruger Grænsegængerreglen. Derfor skulle jeg bruge rubrik 4XX (et eller andet) til renteudgifter samt renteindtægter og selv fratrække de 2 beløb før jeg indtastede rest udgiften. Renteindtægter er medtaget i Servicebrevet netop fordi de ikke automatisk er medtaget på årsopgørelsen. Bruger man Grænsegængerreglen bliver man beskattet af renteindtægter - og skal opgive de danske i DK. Tror der er nogen af jer der har skrevet tidligere der ikke helt har så meget styr på dette som i giver udtryk for (eller også er det mig men jeg giver nu heller ikke udtryk for at jeg ved det hele om skat).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt være at SKAT har lagt en eller anden validering ind i TastSelv - måske det ikke er muligt at benytte 41-42-44 hvis man også har noget at tilføje til Supplement :confused: men hvorfor har de felterne med hvis ikke de må benyttes :rolleye: EDIT: 41-42-44 er jo også kun til danske renteudgifter - udenlandske skal på Supplement.

Hmm.. det i siger med rubrik 41-42-44 stemmer ikke med hvad jeg fik at vide online tidligere på dagen. Der skulle mine danske renteudgifter fjernes fra rubrik 42 før systemet ville godtage mine indtastninger eftersom jeg bruger Grænsegængerbeskatningen. Derfor skulle jeg bruge rubrik 4XX (et eller andet) til renteudgifter samt renteindtægter og selv fratrække de 2 beløb før jeg indtastede rest udgiften.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var netop mine danske renteudgifter fra kassekreditten jeg havde indtastet i 42. Den gik ikke. Den skulle over på supplementet - Supplementet er til hvis man ønsker at blive beskattet efter Grænsegængerreglen og der skal de danske renter også indføres. Ps. hvis du ikke medtager dine danske renteindtægter og samtidig bliver beskattet efter Grænsegængerreglen vil jeg mene du skal være lidt tys-tys med det eftersom det jo er klar skatteundragelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

har lige et problem her.. prøver at indtaste de manglende oplysninger som befordringsfradrag og renteudgifter men så får jeg et mindre beløb til udbetaling end den jeg har nu uden de oplysninger... forstår den ikke, skulle den ik blive større eller har jeg misset noget.....?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, min vil heller ikke godkendes, der står i rubrik 42 renteudgifter - ja fra kasskredit i dk, men den blir fejlmeldt. Efter 15 min ventetid, og så en medarbejder der forsøgte alt muligt, fandt hun frem til at det skal flyttes over på supplementet, som nævnt tidligere. Mener det var rubrik 407 eller 408 - kan selvfølgelig ikke komme ind nu.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Fatter nada af skats beregninger... Har angivet ~25.000 i ekstra befordring, og det giver mig 4.773kr på kontoen... Ringede til skat som sagde at det jo var noget jeg selv havde forskudsindberettet - ja doh, I know this! Men hvordan giver et fradrag på 25k små 5k på kontoen. Det kunne hun ikke svare på og sagde jeg skulle gå ind og rette det på tastselv... Hvad er det lige jeg skal rette?!?! :S

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der er betalt i rente er højere end det beløb indgivet til skat fra bankens side, der har jeg sendt rettelse ind nu. Jeg har skulle betale 3kr mere i am bidrag end beregnet, that's it... Min indkomst har været 30.000 højere end forskudsopgørelsen kan jeg se... Men den skat bliver jo betalt løbende af min arbejdsgiver? Eller er der noget jeg misforstår? Edit: De skriver endda selv hvad der er fratrukket i det restbeløb jeg skal have tilbage....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Min indkomst har været 30.000 højere end forskudsopgørelsen kan jeg se... Men den skat bliver jo betalt løbende af min arbejdsgiver? Eller er der noget jeg misforstår?
Ja.. Den skat som din arbejdsgiver indeholder bliver jo beregnet som et gennemsnit over hele året baseret på din forskudsopgørelse. Så hvis du tjener 30.000 ekstra skulle den gennemsnitlige skat være højere.. så hjælper det ikke så meget at du har lidt ekstra befordringsfradrag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogen der kan fortælle mig hvad den gennemsnitlige SEK kurs var i 2008 da jeg ikke kan finde det nogen steder. Jeg går ud fra at man skal bruge denne til at beregne sit rentefradrag. Mht. ægtefællefradrag når min bedre halvdel jo ikke har nogen form for indkomst, så går jeg ud fra at der i rubrik 59 skal indtastes 41000 kr, men hun er vel ikke skattepligtig til den danske stat som der spørges om nedenfor rubrik 59? :rolleye: Skatteregler og noder er sgu nok de to ting i verden der forvirrer mig mest :laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja.. Den skat som din arbejdsgiver indeholder bliver jo beregnet som et gennemsnit over hele året baseret på din forskudsopgørelse. Så hvis du tjener 30.000 ekstra skulle den gennemsnitlige skat være højere.. så hjælper det ikke så meget at du har lidt ekstra befordringsfradrag.
Argh damnit :thumbdown ... Troede lige jeg skulle have lidt penge tilbage :P Men tak for svar...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der et sted hvor jeg kan se hvad jeg har betalt i rente i Sverige? Jeg har modtaget et brev fra Nordea med mit hus lån, men det er også alt. Kan man finde det på skatteverket.se? hvis ja hvor?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Skatteverket har endnu ikke åbnet op for at man kan se noget der. Du må da ha' en idé om hvad du har haft af lån i 2008 - og så finde disse rente informationer i dine egne oversigter. Du skal måske kontakte dine lånegiver i SE?? Personligt har jeg da modtaget årsoversigter fra alle mine lånegivere.

Er der et sted hvor jeg kan se hvad jeg har betalt i rente i Sverige? Jeg har modtaget et brev fra Nordea med mit hus lån, men det er også alt. Kan man finde det på skatteverket.se? hvis ja hvor?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu har jeg ikke Nordea men Swedbank. Der kunne jeg logge ind på netbanken og se oversigten - den blev ikke sendt på post. Det er muligt, at det er det samme hos Nordea.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ser ud til at SKAT ikke har lagt rubrik 56 ind - kan du ikke 'bare' skrive dem ind under rubrik 477 "Ligningsmæssige fradrag" - og så hvis de vil ha' dokumentation give dem 'den rigtige årsag'. Og du er sikker på at vi grænsegængere KAN trække godgørende formål/foreninger fra??

Hvor søren skriver man ind sine godtgørelser til godgørende formål/foreninger? Den rubrik synes jeg ikke' date=' jeg kan finde.[/quote']

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det ser ud til at SKAT ikke har lagt rubrik 56 ind - kan du ikke 'bare' skrive dem ind under rubrik 477 "Ligningsmæssige fradrag" - og så hvis de vil ha' dokumentation give dem 'den rigtige årsag'. Og du er sikker på at vi grænsegængere KAN trække godgørende formål/foreninger fra??
Sidste år kunne jeg godt indtaste dem under rubrik 56 på tast selv. Men synes dog, jeg har hørt noget om, at fremover skal foreningerne selv indberette bidragene. Men kan ikke huske om det først gælder fra næste år.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så burde du jo kunne se beløbet som allerede kendt hos SKAT, hvis den pågældende forening havde indberettet et bidrag. Måske du bliver nød til at ringe til SKAT :scared:

Sidste år kunne jeg godt indtaste dem under rubrik 56 på tast selv. Men synes dog' date=' jeg har hørt noget om, at fremover skal foreningerne selv indberette bidragene. Men kan ikke huske om det først gælder fra næste år.[/quote']

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

På min kærestes selvangivelse fremgik de heller ikke, men de var med så selve årsopgørelsen. Så de var åbenbart indberettet af foreningen, og ikke synlige på selvangivelsen. De kan dog ses i ens skattemappe, så der kan du evt. kontrollere inden du udfylder selvangivelsen. Indtaster du dem selv, risikerer du at de optræder dobbelt. Kan du selvfølgelig bare rette igen inden den låses, hvis det er.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sidste år kunne jeg godt indtaste dem under rubrik 56 på tast selv. Men synes dog' date=' jeg har hørt noget om, at fremover skal foreningerne selv indberette bidragene. Men kan ikke huske om det først gælder fra næste år.[/quote'] Jf. forslaget til skattereformen (hvor det meste jo skal gælde fra 2010), så fjerner de bundfradraget på 500 kr og til gengæld kan der kun fratrækkes det som de almennyttige foreninger indberetter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites