Jump to content
alex

Udlandsdanskere opfattes som landsforrædere...

Recommended Posts

Synes personligt at det er ok - hvis man fraflytter Danmark har man altså ikke længere samme kontakt til landet. I samme boldgade, synes jeg også at dobbelt statsborgerskab er forkert. Man tager nogle valg og valg har oftes konsekvenser.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Artiklen tager slet ikke højde for udenlandsdanskere der bor i udlandet og arbejder (og betaler skat) i Danmark. Folk der er flyttet til USA og arbejder der skal selvfølgelig (efter min mening) ikke have stemmeret til danske folketingsvalg.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Synes personligt at det er ok - hvis man fraflytter Danmark har man altså ikke længere samme kontakt til landet. .
Det er jeg for så vidt enig i... Men, som Gio skriver, hvis man betaler skat i DK, så burde man altså ha' noget indflydelse på hvordan den forvaltes. Jeg arbejder i SE nu og jeg er nu ligeglad med stemmeretten til DK, jeg har intet i DK som binder mig til landet (altså, rent økonomisk)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Parade i Holstebros gader for "heltene" fra Afghanistan, fremherskende indädt fremmedhad, udlandsdanskere er landsforrädere, xfactor i nyhederne, rugbröd skal man da spise, leverpostej, skatten er höj men man får da noget får pengene, hospitaler langt under Ghana niveau.. osv. osv. osv. Suk! :sick:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Parade i Holstebros gader for "heltene" fra Afghanistan Suk! :sick:
Hvad skulle der da nu være galt med det? - hvis vi kan hylde håndboldpiger, cykelryttere og curlingdamer, og al ære og respekt for hvad de har gjort, så kan vi da vel for faen også godt lige løfte hatten for de drenge der har gjort en kanon indsats i Afghanistan med livet som indsats på vegne af os allesammen. Fint nok at man kan være politisk uenig med Danmarks militære engangementet i udlandet, det skal man have lov til, men soldaterne dem skylder vi da under alle omstændigheder et anerkendende klap på skulderen. Eller som man ynder at sige på den anden side af dammen: "If you can't stand behind our troops, please stand in front of them" :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvad skulle der da nu være galt med det? - hvis vi kan hylde håndboldpiger' date=' cykelryttere og curlingdamer, og al ære og respekt for hvad de har gjort, så kan vi da vel for faen også godt lige løfte hatten for de drenge der har gjort en kanon indsats i Afghanistan med livet som indsats på vegne af os allesammen.[/quote'] 1 - du har ikke megen humor. 2 - sidst jeg checkede havde hverken håndboldpigerne, Bjarne Riis eller curlingpigerne med de store numser besat et andet land så der er da en vis forskel. Men ret beset er alle fire eksempler på 'parader' lige laterlige. Og btw, lad lige være med at indbefatte os alle i din militære nationalfanatisme, besættelsen af Afghanistan og Irak er ikke på vegne af mig!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Og btw' date=' lad lige være med at indbefatte os alle i din militære nationalfanatisme, besættelsen af Afghanistan og Irak er ikke på vegne af mig![/quote'] Nej men ligemeget hvor venstreorienteret du er end er Sune, fortjener alle tropper at blive støttet...... De politiske beslutninger er noget andet..................... Ellers bliver jeg nød til at hænge dig ud som landsforræder for at holde mig til tråden ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nej men ligemeget hvor venstreorienteret du er end er Sune' date=' fortjener alle tropper at blive støttet...... [/quote'] "Alle tropper fortjener at blive støttet"...... jamen så - hip hip hurra for Einsatzgrupperne i Tyskland, hip hip hurra for de bosniske tropper i Srebrenica, hip hip hurra for hutu tropperne i Rwanda, hip hip hurra for de Røde Khmerer i Cambodia...... skal jeg blive ved?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Artiklen tager slet ikke højde for udenlandsdanskere der bor i udlandet og arbejder (og betaler skat) i Danmark. Folk der er flyttet til USA og arbejder der skal selvfølgelig (efter min mening) ikke have stemmeret til danske folketingsvalg.
Statsborgerskab = stemmeret. Så er den diskusion ikke længere, set med mine briller. Den skat som I TROR i betaler til Danmark, bliver hvert år sendt i en stor pose til Sverige, så teknisk set, betaler I ikke skatten til Danmark, men til Sverige. At hævde at Skat og stemmeret hører sammen er at skyde sig selv i foden. :rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Den skat som I TROR i betaler til Danmark' date=' bliver hvert år sendt i en stor pose til Sverige, så teknisk set, betaler I ikke skatten til Danmark, men til Sverige. [/quote']Du skuffer, Markowitch. Tror du selv Danmark bouncer 100% af vores skat videre til Stockholm? :rolleyes::lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du skuffer, Markowitch. Tror du selv Danmark bouncer 100% af vores skat videre til Stockholm? :rolleyes::lol:
Næh, egentlig ikke. Jeg tror at vores skat bouncer 67% til Stockholm. Deraf ryger 1% i Øresund og tilsidst er der ca. 32% af skatten der bliver i Danmark. Derfor betaler vi ikke ligesom danske danskere 100% af vores skat til Danmark. Skal vi så have 100% stemmeret kan man drilsk spørge? (og jeg mener ja iøvrigt). Skat og stemmeret hører ikke sammen for danske statsborgere i Danmark og skal derfor heller ikke høre sammen for os statsborgere i udlandet. Princippet er enkelt - statsborgerskab giver stemmeret.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Indflydelse Jeg er så en af dem der vidste hvad jeg gik ind til da jeg imigrerede til et andet land. Jeg vidste at min stemmeret forsvandt. Og hvorfor skulle jeg også have den. Jeg læser meget sjældent en Dansk avis. Ser sjældent Danske nyheder. Jeg ved kort sagt ikke meget om hvad der rør sig i samfundet. Hvorfor skulle jeg have stemmeret???

Statsborgerskab = stemmeret. Så er den diskusion ikke længere, set med mine briller. Den skat som I TROR i betaler til Danmark, bliver hvert år sendt i en stor pose til Sverige, så teknisk set, betaler I ikke skatten til Danmark, men til Sverige. At hævde at Skat og stemmeret hører sammen er at skyde sig selv i foden. :rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Svenskere Hvad så med alle de Svenskere der betaler skat i DK?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er så en af dem der vidste hvad jeg gik ind til da jeg imigrerede til et andet land. Jeg vidste at min stemmeret forsvandt. Og hvorfor skulle jeg også have den. Jeg læser meget sjældent en Dansk avis. Ser sjældent Danske nyheder. Jeg ved kort sagt ikke meget om hvad der rør sig i samfundet. Hvorfor skulle jeg have stemmeret???
De fleste danskere ved forhåbentligt hvad de går ind til, når de flytter til udlandet. Spørgsmålet er ikke om man bliver "overrasket" over dette bortfald af stemmeretten, men snarrer at man brutalt bliver frataget en statsborgers fundamentale rettighed. Det skal stå enhver fuldstændig frit om man vil stemme eller ej. Selv i Danmark er der statsborgere der ikke læser aviser eller ser nyheder og egentlig ikke med retfærdighed kan påstås at vide hvad der hænder i samfundet. Alligevel har disse statsborgere stemmeret. Kort sagt er kravet om "samfundsengagement", ligesom skatten, ikke en nødvendig forudsætning for stemmeret for danske statsborgere i Danmark og så skal det selvfølgelig heller ikke være det for danske statsborgere i udlandet. Iøvrigt så kan man også få Svensk statsborgerskab Skallstorp, så hvorfor ikke blot skifte til Svensk, i stedet for at leve et liv i demokratisk underskud og holde fast i et amputeret dansk andenrangs statsborgerskab? Hvis du stadig har et dansk statsborgerskab, så er det vel fordi der stadig er nogle følelser omkring Danmark. Det i sig selv er en stemmeret værdigt. Men, som sagt - følelser eller ej, Statsborgerskab er billetten til demokratiet uanset hvor man nu befinder sig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Forklaring Forklaringen på at jeg ikk ehar skiftet er kort og godt: Jeg forventer at min datter skal i lære i DK om nogen år. Og for at hun kan gå på skolen skal hun være Dansk statsborger.

De fleste danskere ved forhåbentligt hvad de går ind til, når de flytter til udlandet. Spørgsmålet er ikke om man bliver "overrasket" over dette bortfald af stemmeretten, men snarrer at man brutalt bliver frataget en statsborgers fundamentale rettighed. Det skal stå enhver fuldstændig frit om man vil stemme eller ej. Selv i Danmark er der statsborgere der ikke læser aviser eller ser nyheder og egentlig ikke med retfærdighed kan påstås at vide hvad der hænder i samfundet. Alligevel har disse statsborgere stemmeret. Kort sagt er kravet om "samfundsengagement", ligesom skatten, ikke en nødvendig forudsætning for stemmeret for danske statsborgere i Danmark og så skal det selvfølgelig heller ikke være det for danske statsborgere i udlandet. Iøvrigt så kan man også få Svensk statsborgerskab Skallstorp, så hvorfor ikke blot skifte til Svensk, i stedet for at leve et liv i demokratisk underskud og holde fast i et amputeret dansk andenrangs statsborgerskab? Hvis du stadig har et dansk statsborgerskab, så er det vel fordi der stadig er nogle følelser omkring Danmark. Det i sig selv er en stemmeret værdigt. Men, som sagt - følelser eller ej, Statsborgerskab er billetten til demokratiet uanset hvor man nu befinder sig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

For min skyld kan man godt indføre et decideret EU-statsborgerskab, hvor man så har stemmeret hvor man er bosat. Det der med nationalstater er efterhånden et levn fra en svunden tid.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest michaelbo
For min skyld kan man godt indføre et decideret EU-statsborgerskab' date=' hvor man så har stemmeret hvor man er bosat. Det der med nationalstater er efterhånden et levn fra en svunden tid.[/quote'] Det heiler, undskyld, hylder jeg. ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites