Jump to content
peter_k

ROT Avdrag

Recommended Posts

Hej, Sådan ca. i januar måned begyndte alle reklamer fra div. byggemarkeder at være oversvømmet med teksten "ROT Avdrag". Som jeg forstår "ROT Avdrag" kan man trække udgifter til håndværkere fra i sin svenske skat. Jeg har kapitalindkomst (Fra eget Aps) som jo skal beskattes i sverige, mon jeg kan få glæde af ROT avdrag ? Jeg har fundet flg. info om ROT avdrag: http://www.regeringen.se/sb/d/11257 Det der bekymrer mig er flg. passage derfra: För att få skattereduktion måste du alltså ha fyllt 18 år (senast vid årets utgång) och vara obegränsat skattskyldig i Sverige under någon del av året. I vissa fall kan även du också ha rätt till skattereduktion om du är begränsat skattskyldig i Sverige. Men då krävs att du har ett överskott av förvärvsinkomster som uteslutande eller så gott som uteslutande kommer från Sverige. MVH, Peter

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg læser det som om at du ikke kan. Jeg tænker også følgende: Jeg ejer et halvt hus. Jeg betaler skat i Sverige' date=' min mand i DK. Kan vi så kun trække halvdelen fra mon :rolleye:[/quote'] Hver person i hustanden kan trække 50.000 fra i sin svenske skat. Så ja du kan trække fra, men ikke din mand.. Men vent til juni, der trækker håndværkeren det direkte af regningen og der kan vi alle få fradrag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hver person i hustanden kan trække 50.000 fra i sin svenske skat. Så ja du kan trække fra, men ikke din mand.. Men vent til juni, der trækker håndværkeren det direkte af regningen og der kan vi alle få fradrag.
Man får vel ikke fradraget hos håndværkeren hvis han ikke kan hente det hjem igen et andet sted?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

ok - det fandt jeg så - det er pr. 1. juli. Men - det er vel stadig de samme regler som gælder for hvem der må få skattereduktionen? Jeg er lønnet i DK og kan derfor ikke få glæde af ROT. Det kan min kæreste til gengæld, da hun er lønnet i Sverige. Men da vi købte huset, blev jeg - af hensyn til bankens kreditvurdering - indskreven som den eneste ejer af huset. Men vi bor der jo sammen, deler udgifterne osv. Den går vel teoretisk ikke så?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ok - det fandt jeg så - det er pr. 1. juli. Men - det er vel stadig de samme regler som gælder for hvem der må få skattereduktionen? Jeg er lønnet i DK og kan derfor ikke få glæde af ROT. Det kan min kæreste til gengæld, da hun er lønnet i Sverige. Men da vi købte huset, blev jeg - af hensyn til bankens kreditvurdering - indskreven som den eneste ejer af huset. Men vi bor der jo sammen, deler udgifterne osv. Den går vel teoretisk ikke så?
det har ingen betydelse... du kan få rot-avdrag på arbejde du får udfört i en lejet hus ... min kammerat har lige fået malet osv i det hus han lejer ejeren ville ikke betale det eftersom han havde fået det gjort inden udlejningen ... men det fik min kammerat avdraget på .. så man behöver ikke eje for at få avdraget så din käreste kan godt få det hvis hun vel og märket er folkbogfört der

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er jeg nu ikke 100% sikker på - desværre: Dessutom får du bara göra ROT-arbeten på ett småhus som du äger eller i en bostadsrätt som du är innehavare till när arbetet utförs. Kilde: http://www.regeringen.se/sb/d/11257#item120637
men det er jeg ... det tog 3 uger så havde de bahandlet og godkendt det så... nu har de jo også ändret i reglerne 6-7 gange siden det trådte i kraft ...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Noget kan vel trækkes fra på 08 selvangivelsen... Jeg fik i lavet noget i dec 08 og det regner jeg da med at trække fra på 08 angivelsen. Det er der vel ikke noget problem i? Sidst, hvor findes der mere info om forhåndsbesked?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Perioden fra og med den 8. dec 08 til 31/12-08 opgives sammen med det der er indkøbt i 09 - og hæver ikke beløbsgrænsen på de 50.000 kr. Vad händer med skattereduktionen för ROT-arbete som utförs under 8-31 december 2008? Kostnad för arbeten under denna tid kommer att läggas samman med kostnader som man har under 2009. Det betyder att det tak om 50 000 kronor i skattereduktion som gäller för 2009 även omfattar perioden 8-31 december 2008. Därefter gäller max 50 000 kronor per år och individ. Kostnad för arbete som utförts 8-31 december 2008 kommer att beaktas i deklarationen som ska lämnas 2010. Kilde: http://www.regeringen.se/sb/d/11257#item120637

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen ändring efter 1 Juli Jeg kan ikke se at der er nogen ändring i hvem der kan benytte rot avdraget efter 1 Juli. Det er vist samme betingelser som der er nu. Bare at de bliver afdraget direkte. De bliver jo stadigväk registreret på personen. Så jeg kan ikke se nogen ändring for DK arbejdende

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites