partymanDK 10 Anmeld indhold Skrevet March 6, 2009 Hej med jer, Jeg er en let uheldig herre. Jeg var på road-trip i 08, og i prag var der en gut der neglegerede sin vigepligt, og trak fra en sidevej, ud foran mig og min bil blev totalskadet. Personen var tjekke, og politiet var på stedet og foretog rapport om forsikringsselskaber osv. Så vidt mig og de 2 vidner jeg havde med i bilen fik fortalt, tog han fuld ansvar for skaden. Da vi kom hjem, tilbød Sveland at vurere bilens værdi og udbetale mod at jeg midlertidigt betalte selvrisikoen på 5.000 SEK, imens sagen blev afviklet med personens forsikring i tjekkiet. I hele vurderingstiden måtte jeg pga. mit arbejde som kørende konsulent ud og leje bil, hvilket ikke indgik i min forsikring, men da jeg ikke har skyld i ulykken blev jeg fortalt at det var muligt at claime udgiften hos modpartens forsikring. Det beløb sig i lidt over 8.000 DKK. Så nu har jeg så lige over 10.000 DKK ude og hænge, og da dette skete for omkring aug. 08, er der altså gået meget meget lang tid. Jeg har henvendt mig til kontaktpersonen der behandlede sagen dengang, og han fortæller at jeg hører noget så snart der er nyt i sagen, og at han ville tjekke op på det. Det er en måned siden nu, og jeg føler mig lidt sat på et sidespor. Er der andre der har haft lign. oplevelse? Evt. ved hvad man skal gøre for at få skred i sagen? Om der er nogle retningslinjer, eller en instans som man kan klage til? Om de bare sylter en til man glemmer pengene? Skal man punke dem pr uge basis eller er der andre hints? Håber nogen kan hjælpe /Kenneth Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret March 6, 2009 Ja jeg har haft samme oplevelse bare med en bil i DK... Det var dog hos Länsförsäkringar... Der endte det med jeg selv måtte kontakte modpartens selskab for at få dækket min udlejningsbil og min selvrisiko - og det tog næsten et år fra uheldet til alt var afsluttet... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
partymanDK 10 Anmeld indhold Besvaret March 7, 2009 Damm. og så i DK. Der burde man næsten tro der var mere ordnede forhold end min udgave, hvor de kommer fra tjekkiet. Det tegner umiddelbart ikke lyst for mig, men jeg må bare væbne mig med tålmodighed, og evt. forsøge at få en venlig tjekke til at hjælpe mig med oversættelse. /Kenneth Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret March 7, 2009 Damm. og så i DK. Der burde man næsten tro der var mere ordnede forhold end min udgave, hvor de kommer fra tjekkiet. Det tegner umiddelbart ikke lyst for mig, men jeg må bare væbne mig med tålmodighed, og evt. forsøge at få en venlig tjekke til at hjælpe mig med oversættelse. /Kenneth Det var nu både snøleri på dansk og svensk side som gjorde det trak så lang tid ud Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
chaospilot 10 Anmeld indhold Besvaret March 7, 2009 Jeg har prøvet præcist det samme. Dit krav af udlæg for lejebil mm. kan du gøre gældende direkte til det tjekkiske selskab - men først når de har accepteret skyldsplaceringen. Får modparten - mod forventning - ikke 100% skyld, så får du ikke en klejne til lejebil. I mit tilfælde var modparten dansk, og det danske forsikringsselskab forsøgte selvfølgeligt at tage røven på mig ved at jeg skulle betale 70 øre pr. km. selv + en masse andet. Du kan risiskere at løbe ind i lignende forsikringspraksiser i tjekkiet - væbn dig med tolmodighed. Det bliver en lang og sej kamp, hvor kun vedholdendhed vil gøre dig til en vinder. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret March 7, 2009 Jeg har prøvet præcist det samme. Dit krav af udlæg for lejebil mm. kan du gøre gældende direkte til det tjekkiske selskab - men først når de har accepteret skyldsplaceringen. Får modparten - mod forventning - ikke 100% skyld, så får du ikke en klejne til lejebil. I mit tilfælde var modparten dansk, og det danske forsikringsselskab forsøgte selvfølgeligt at tage røven på mig ved at jeg skulle betale 70 øre pr. km. selv + en masse andet. Du kan risiskere at løbe ind i lignende forsikringspraksiser i tjekkiet - væbn dig med tolmodighed. Det bliver en lang og sej kamp, hvor kun vedholdendhed vil gøre dig til en vinder. Hvordan fik du kravet vedr. egenbetaling på 70 øre pr. km frafaldet..? Talte med forsikringsoplysningen som oplyste at det er standard praksis at selskaber i DK gør sådan og man bare må acceptere det... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
partymanDK 10 Anmeld indhold Besvaret March 8, 2009 Jeg har prøvet præcist det samme. Dit krav af udlæg for lejebil mm. kan du gøre gældende direkte til det tjekkiske selskab - men først når de har accepteret skyldsplaceringen. Får modparten - mod forventning - ikke 100% skyld, så får du ikke en klejne til lejebil. I mit tilfælde var modparten dansk, og det danske forsikringsselskab forsøgte selvfølgeligt at tage røven på mig ved at jeg skulle betale 70 øre pr. km. selv + en masse andet. Du kan risiskere at løbe ind i lignende forsikringspraksiser i tjekkiet - væbn dig med tolmodighed. Det bliver en lang og sej kamp, hvor kun vedholdendhed vil gøre dig til en vinder. Du har helt ret i at jeg venter på den endelige skyldsplacering, det er også hvad Sveland fortæller mig og det ville også give mest mening. Så det er dét, jeg rykker dem for. Hvad angår skylden, så kan vi jo ikke tjekkisk og politi-tolken på stedet kunne meget lidt engelsk, men vi var 3 i min bil, som alle kan bruges som vidner, og politimanden forsikrede mig at det papir jeg ikke kunne læse (som jeg skulle skrive under på) var en erklæring om at jeg var uden skyld og at modparten tog hele skylden. Det med kravet, ja - det er også noget hø... jeg fik jo også kun 57k i vurdering, selvom den lign. bil jeg købte kostede mig 75k. Så forsikring i SE sutter. Men jeg regner med at jeg i næste uge begynder at tage en dybere og mere kontant fremgangmåde i brug med min forsikring. Så må de hoste op med navnene, så jeg kan sparke liv i hovederne i tjekkiet. Men tak for indlæget. /Party Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites