Jump to content
CowboyTricks

Kørekort i Malmø - speciel situation... :-)

Recommended Posts

Hej folkens :) Jeg har en lidt speciel situation som kræver lidt lokal knowhow vedrørende kørelærere i Malmø eller omegn. Jeg var ved at tage kørekort i DK da jeg købte lejl i Malmø. Banken (i Sverige) krævede at jeg fik svensk cpr nummer, så det gjorde jeg. Jeg var så ikke klar over at adressen også blev flyttet. Det korte af det lange er så at jeg ikke må tage kortet færdigt. Manglede teoriprøve, køreteknisk anlæg og køreprøven. Jeg ved godt at jeg næppe får rabat nogen steder med sådan en melding og det er heller ikke det jeg fisker efter. Derimod vil jeg gerne finde en kørelærer som evt er dansk (om ikke andet en der taler engelsk), men vigtigst er at vedkomne er til at snakke med. Nu kender jeg ikke reglerne herovre så godt, men jeg gider simpelthen ikke gider tage hele lortet om igen! Hvis der er nogen der kender nogen eller har en god løsning er I velkommen til at skrive en mail på SALKERT2000@YAHOO.DK - ring eller sms på 31 37 40 95 eller skriv herinde. Ser frem til at høre fra Jer :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det korte af det lange er så at jeg ikke må tage kortet færdigt. Manglede teoriprøve, køreteknisk anlæg og køreprøven.
Hvad HAR du gennemført ? hmmmm I SE behøver du ikke følge teoritimer, det kan du læse derhjemme. Du skal bestå en teoriprøve, glatbane og en køreprøve. Det eneste du behøver en kørelærer til er, at gennemføre glatbanen. At jeg så ikke kan forestille mig at du kan ta' kørekort uden nogle køretimer, det er så en anden sag. Teoriprøven kan gennemføres på engelsk (og 99% sikker på at den også kan gøres på dansk)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er reglerne herovre sådan for kørekort at du ikke behøver hverken teori eller køre undervisning. Det kan klares med selvstudie. Så du er ikke nødsaget til at tage det hele om. Men det er nok en god ide at finde en kørelære herovre og få en time eller 2 og ikke mindst lige studere den svenske teori bog. Har hørt fra andre herinde at det ikke er ligesom i DK mht teori prøven. Hvem af kørelærerer du skal kontakte ved jeg ikke. Havde alle sammen da jeg flyttede over.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nye regler Der er også regler om et kursus ang. køresikkerhed. Blandt andet noget med alkohol og narkotika. Et halv dagskursus. Jeg tror ikke at man kan få en kørelærer der ikke lige vil have man tager nogen timer (Og der er jo ingen krav om kørertimer herovre) Men tager man kortet via en kørelærer så er jeg ret sikker på at man skal have timer. Køreskolerne risikerer nemlig at miste sin tilladelse hvis dumpeprocenten er for høj. Du skal vel ikke tage noget om. Du har jo åbenbart bare haft køretimerne :fight:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg stod i samme situation som dig - dog nåede jeg at bestå teoriprøven i Danmark, men det kunne jeg ikke bruge til noget i Sverige. Tag kontakt til en køreskole - fx http://www.erikslusttrafikskola.se - og så hjælper de dig videre. For mit vedkommende, så var det som at starte forfra med synsprøve, køretimer, teoriprøve, glatbane og køreprøve. Jeg kunne ikke tage teoriprøven på dansk, så jeg tog den på svensk og tog en ordbog med. Den måtte jeg dog ikke bruge under prøven. Det skal så siges, at prøven ikke var svær at forstå og at jeg faktisk fik færre fejl i den svenske end i den danske :rolleyes: På Erikslust Trafikskola har de en rigtig god svensk kørelærer, som forstår og snakker en smule dansk. Selvfølgelig kan jeg ikke huske hvad han hedder, men de har kun én kørelærer som tager danske elever ind. Hils fra Maria Schumacher :D Orv, noget helt andet er, at jeg blev fortalt at jeg skulle have boet i Sverige i 6 måneder inden jeg kunne få lov til at tage kørekort. Senere hen har folk fortalt mig, at dette ikke passer. Men det er da værd at tjekke op på.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
På Erikslust Trafikskola har de en rigtig god svensk kørelærer, som forstår og snakker en smule dansk. Selvfølgelig kan jeg ikke huske hvad han hedder, men de har kun én kørelærer som tager danske elever ind. Hils fra Maria Schumacher :D
Han hedder Jan. Ejeren af skolen er også halv dansk, men ved ikke om han tager elever ind. Dog kan jeg klart anbefale Jan. Og yes, den skal tages på Svensk - Ved ikke hvor man kan tage den på de andre sprog som én refererer til længere oppe. Og jeg har ellers tjekket en del! Men læs den bog du får/køber af skolen en 3-4-5 gange, så er det ikke noget problem. Du får også nogle online tests med, som du kan lege med.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Og yes, den skal tages på Svensk - Ved ikke hvor man kan tage den på de andre sprog som én refererer til længere oppe. Og jeg har ellers tjekket en del!
Jamen, så har du ikke tjekket nok. Når du går op til teoriprøven kan du vælge hvilket sprog den skal gennemføres på. Jeg tror der er 10-15 forskellige, men ved ikke om dansk er et af dem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jamen' date=' så har du ikke tjekket nok. Når du går op til teoriprøven kan du vælge hvilket sprog den skal gennemføres på. Jeg tror der er 10-15 forskellige, men ved ikke om dansk er et af dem.[/quote'] Prøven kan tages på mange forskellige sprog - arabisk, engelsk osv. Dansk var dog ikke et af sprogene, da jeg tog prøven for et års tid siden. TS: Du kan læse mere om at tage kørekort i Sverige her - http://www.korkortsportalen.se/ Edit: Nu fandt jeg lidt om teoriprøve på andre sprog http://www.korkortsportalen.se/VV_Templates/Page____1112.aspx Kunskapsprovet på andra språk än svenska Kunskapsprovet för körkortsbehörighet B finns översatt till följande språk: • albanska • arabiska • BKS (bosniska, kroatiska, serbokroatiska) • engelska • finska • franska • persiska • sorani • spanska • turkiska • tyska

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogen, som kan anbefale en god kørelærer, som kan tage private køretimer? Jeg er simpelthen træt af min egen, som har humorskift hver 2. gang. En dag er jeg god til at køre og er klar til prøven, anden dag er jeg dum, og vil aldrig bestå... Gerne vil prøve en anden, som er lidt mere stabilt med humøret og kan give gode råd i stedet for at skælde ud...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er der nogen' date=' som kan anbefale en god kørelærer, som kan tage private køretimer? Jeg er simpelthen træt af min egen, som har humorskift hver 2. gang. En dag er jeg god til at køre og er klar til prøven, anden dag er jeg dum, og vil aldrig bestå... Gerne vil prøve en anden, som er lidt mere stabilt med humøret og kan give gode råd i stedet for at skælde ud...[/quote'] Det lyder som Värnhems Trafikskole!?! :rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det lyder som Värnhems Trafikskole!?! :rolleyes:
Nej, Kristianssons køreskole. Forresten, jeg er ikke alene, som klager over kørelæreren. Derfor er det enorm vigtigt for mig at finde en anden lærer. Vil være meget taknemlig!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
jeg kan klart anbefale Erikssons trafikskola ved Nobeltorget.
Den skole kan jeg så ikke anbefale. Vi bestilte en tid til "Introduktionskurs för handledare", men vi blev ikke lukket ind til kurset, idet vi kom 5 min for sent. De kunne se os uden for butikken, men nægtede at lukke op :eek: Det var en underlig oplevelse, men det blev så værre idet de stadig sendte en regning. Da jeg ringede for at fortælle at vi aldrig fik "varen", fik vi afvide at sådan var det bare, vi skulle være kommet til tiden. Det var ikke lige det bedste indtryk vi fik af skolen og besluttede os for at finde en anden skole. :thumbdown

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det lyder som Värnhems Trafikskole!?! :rolleyes:
Nåda ... vi har ellers tænkt os at tilmelde os der som "handledare" og tage glatbane, teori osv. Hvad var din/jeres oplevelse med Värnhems?
Den skole kan jeg så ikke anbefale. Vi bestilte en tid til "Introduktionskurs för handledare"' date=' men vi blev ikke lukket ind til kurset, idet vi kom 5 min for sent. De kunne se os uden for butikken, men nægtede at lukke op :eek: Det var en underlig oplevelse, men det blev så værre idet de stadig sendte en regning. Da jeg ringede for at fortælle at vi aldrig fik "varen", fik vi afvide at sådan var det bare, vi skulle være kommet til tiden. Det var ikke lige det bedste indtryk vi fik af skolen og besluttede os for at finde en anden skole. :thumbdown[/quote'] Hvem tog I istedet?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nåda ... vi har ellers tænkt os at tilmelde os der som "handledare" og tage glatbane, teori osv. Hvad var din/jeres oplevelse med Värnhems? Hvem tog I istedet?
Vi har endnu ikke besluttet os, da projektet er udskudt lidt pga andre spændende ting som kom op imellem tiden. :rolleyes: Vi leder efter en skole som er vant til at undervise immigranter, da eleven jo er brasiliansk og taler lidt svensk, 100% engelsk mv. Så hvis nogle har gode erfaringer i denne retning, tager vi imod med kyshånd. :cool:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites