Jump to content
Thomasha

Advarsel vedr. fædre's overnatning i forbindelse med fødsel i Malmö

Recommended Posts

Men hvis transporten er så stort problem' date=' hvorfor så ikke föde i Sverige?[/quote'] :th2: Jeg kan tilföje, at vi begge gange havde mulighed for at faderen sov der, men set i lyset af, at jeg begge gange har födt om aftenen, så syntes vi ikke, der var nogen grund til, at vi begge var trätte den fölgende dag - for man er altså på et adrenalin-kick de fölgende mange timer, isär kvinden! Når det så er sagt, synes jeg da, at det er ärgeligt, at de har nedlagt patienthotellet. Men faktum er vel også at flere og flere välger at tage direkte hjem uden en overnatning.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik kejsersnit på UMAS og Brian fik derfor ikke muligheden for at sove der. Først ærgerede vi (mest jeg) os over det, men det var faktisk ok, fordi han kunne få hvilet ud og dermed tage lidt over for mig om dagen. Første nat syntes jeg dog at det havde været rart hvis han havde været der, men det var mest pga smerter efter kejsersnittet, det var sgu hårdt at skulle op og skifte Emil så kort efter operationen. vh Pilu

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

IKKE Hvidovre!

Så kan ja da også lige tilføje :scared:hvidovre:sick::sick: som en mulighed for overnattene fædre, for dem som vælger at føde i dk... Jeg var mere en velkommen til at overnatte et par nætter....
De har multiresistent bakterier på Hvidovre for tiden, og magter ikke, at udrydde dem! Hvis der opstår komplikationer, så er der forøget chance for, at komme hjem 2 i stedet for 3! Bare tanken gør, at jeg gerne vil krydse ild og vand…! Har lige været på Riget og det var OK! Og husk! Jo længere tid du tilbringer på et hospital, jo større chance har I/du for, at blive en del statistikken!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
De har multiresistent bakterier på Hvidovre for tiden' date=' og magter ikke, at udrydde dem! Hvis der opstår komplikationer, så er der forøget chance for, at komme hjem 2 i stedet for 3! Bare tanken gør, at jeg gerne vil krydse ild og vand…! Har lige været på Riget og det var OK! Og husk! Jo længere tid du tilbringer på et hospital, jo større chance har I/du for, at blive en del statistikken![/quote'] Uha det er jo ikke så godt.... :rolleyes: Men det var stadig en positiv oplevelse, og kan varmt anbefale hvidovre..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Min kone fødte på Malmö kvindeklinik. Vi fik en rigtig god service. Super godt personale, meget hjælpsomme og kompetente. Min kone som er brasiliansk og for det meste taler Engelsk her i Skandinavien, var meget tilfreds med hele forløbet. Så stort plus til Malmö hospital fra vores side! Vi overnattede begge på patienthotellet, som var gammelt en gammel bygning, men vi var da glade for muilgheden. Ærgeligt hvis den ikke eksisterer nu, nogen der ved om det kommer igen?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ærgeligt hvis den ikke eksisterer nu' date=' nogen der ved om det kommer igen?[/quote'] De sagde den IKKE ville komme igen. Vi var på BB så patient hospitalet var ikke en mulighed for os.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men i gamle dage lavede manden heller ikke noget som helst andet end at gå på arbejde.. Hjem fra arbejde, ind i stolen, op med benene og læse avisen med piben i munden... Derefter kunne han lige overskue at få maden serveret, sætte sig ind i stolen igen, mens konen vaskede op og sørgede for børnene... Det har heldigvis ændret sig i mange hjem.......... Og husk du skylder mig et stykke medhold sannej.. Den skal jeg have nu :D.. Noget med noget latinsk...
Det får du så, de kaldes Homo neanderthalensis :D Og vi kan da kun være enige i, at det heldigvis har ændret sig i de fleste hjem -men det har jo ikke noget at gøre med at de nyfødte babyer ikke fik lov at ligge hos deres mødre -andet end at alt bestemt ikke var bedre i gamle dage:cool:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lund har heller ikke garanti (tror ikke der er garanti nogle steder)' date=' men du har jo ret til at tage hjem 6 timer efter fødselen,[/quote'] Yes, de "tvang" også os til at blive i 6 timer. Et par timer efter fødslen (førstegangsfødende) spurgte vi, om vi ikke bare kunne køre hjem. De ville dog ikke helt slippe os så hurtigt og refererede deres 6-timers regel, så vi endte med at tilbringe nogle timer på patienthotellet også (dog uden at betale). Vores ultrakorte møde med patienthotellet i Lund efterlod os dog med et positivt indtryk af, at der var rigeligt med værelser, hvor begge forældre uden problemer kunne sove sammen med sin nyfødte (men en decideret garanti kan de vel aldrig rigtigt give, hvis der er run på). Vores værelse havde bad, 2 senge og TV - og der var vist nok mulighed for room service. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville helt klart anbefale Ystad BB alle 3 gang jeg har været der har det været tiptop. Kompetente JM'er og sygeplejersker meget hyggeligt men som andre har skrevet kan de ikke love at familierummet er ledigt. Ang. overnattende fædre - Personligt har det passet mig fint at farmand er smuttet når alt er overstået( både for at bebse og jeg har fået tid sammen uden en pyldret far ;) ) så han kan komme hjem og sove og være frisk til at tage over senere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi skal have en dreng den 7. juni og er i den forbindelse i fuld gang med forberedelserne. På det seneste møde ved jordemoderen spurgte jeg om mulighederne for at jeg overnatter sammen med min kone og vores nyfødte, da jeg havde hørt, at dette visse steder ikke er muligt. Jordemoderen fortalte mig, at fødselsafdelingen i Malmö er blevet renoveret og de har i den forbindelse fjernet patienthotellet, så nu er der ikke længere plads til fædrene. Dermed sagt, at hvis I tager til Malmö sygehus for at føde, så skal I ikke regne med at kunne overnatte sammen. Jeg har på ingen måde tænkt mig at tage hjem efter fødslen og jeg ved, at min kone ville have det ekstremt dårligt med dette - især da det er vores første barn. Fik at vide, at det skulle være muligt at overnatte hele familien på fødselsafdelingen i Ystad og Lund, så nu planlægger vi at tage til Ystad, som vi i øvrigt har fået anbefalet af mange. Mvh. Thomas Haugaard
Er lidt nysgerrig efter tråden har udviklet sig. Har det ændret din indstilling til at tage hjem og sove eller hvordan?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Igen sjovt som man kan se så forskelligt på tingene :-) Min kæreste fødte på UMAS i oktober 2006, 3 uger efter vi var flyttet herover, hun var 2. gangs fødende og havde født 1. gang på Hvidovre, kunne vi bytte den 1. fødsel så skulle den også være på UMAS, alt fungerede bare, alle var søde og smilende alt i alt bare perfekt. Jeg sov ikke på hospitalet hverken 1. eller 2. gang, syntes ikke jeg havde behovet, samt var der jo en masse hjemme der skulle gøres klar til hjemkomsten.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt korrekt at vi har frit sygehusvalg, men hvis et hospital er fyldt op, så hjælper det jo ikke noget. Og lige med fødsler så ved hospitalerne (herunder Hvidovre) med ca 9 mdrs- varsel (minus nogle måneder for ens læge skal jo lige vide det og sende papirerne ind) om de er sådan ca fyldt op plus/minus nogle dage. Og derfor kan man (desværre) få den besked at man skal søge hvor man har "hjemme" som jo for en del af os er i København. Vi fødte på frederiksberg første gang (efter at have forsøgt at få "plads" på Hvidovre, og fordi vi anden gang skulle have tvillinger med planlagt kejsersnit fik vi godkendt en fødsel på hvidovre. Iøvrigt til hele tråden her - Thomas - hvorfor alt den ståhej? Regn med at det naturligvis går helt kanon, og så er i alle ude af døren senest dagen efter. livet på en fødegang er sgu ikke det samme som derhjemme, så tag du hjem og sov første nat eller dag, få en god gang søvn, for det gør du ikke på hospitalet, og så vær 100% på toppen for din frue når du henter dem, hvor hun har brug for at du kan tage over når hun har brug for en lille lur. Det højeste du går glip af er lidt skrigen og måske en lille tjæreklat i bleen, og jeg lover dig - det kommer i massevis i tiden derefter. Hilsen Dan Far til 4 :-)

Hvis du nu kigger på dit pap-sygesikringsbevis, står der, at du har ret til lægebehandling på lige fod med alle andre, der betaler skat i Danmark. Det samme gælder selvfølgelig, hvis du har lyst til at føde i Danmark. Du skal bede de pågældende sure damer om at fremsende dokumentation på det, de siger - og så iøvrigt bede dem glo på dit sygesikringsbevis. Det er fuldstændig det samme som når tandlæger ikke gider behandle dig eller når praktiserende læger afviser at behandle dig - det MÅ DE IKKE! Jeg er sikker på at LotteB kan finde en eller anden guld-forskrift, der fortæller mere om det! Uanset hvad, så er der rigtig, rigtig mange herinde fra, der har født i DK - og på mange forskellige sygehuse! BTW: Det frie sygehusvalg er suspenderet pga. strejken. Det har intet at gøre med dit krav på behandling i Danmark! http://www.sygehusvalg.dk/

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Og en tilføjelse -på patienthotellet i Lund (måske det gælder alle patienthoteller?) har du ikke mulighed for at få hjælp af personalet, som du har hvis mor ligger alene på BB. Det er måske også værd at tage med...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu er der jo folk bosiddende i DK der bliver "flyttet" også. Så måske kan det väre derfor. Iövrigt så er der folk der vil give sin höjre arm for at få lov at föde på RH. Men hvis transporten er så stort problem' date=' hvorfor så ikke föde i Sverige?[/quote'] Er også overbevist om at RH bliver en super oplevelse! Føde i Sverige? Det kunne jo sagtens blive virkelighed, hvis det pludselig skal gå stærkt. Er sikker på at de før har set en fødende kvinde :) Det er nemmere at gå til tjek osv. i DK i forbindelse med arbejdstiden - og så kan farmand også være med..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Og en tilføjelse -på patienthotellet i Lund (måske det gælder alle patienthoteller?) har du ikke mulighed for at få hjælp af personalet' date=' som du har hvis mor ligger alene på BB. Det er måske også værd at tage med...[/quote'] Jeg havde begge gange en telefon lige ved hånden, hvor jeg kunne tilkalde jordemoder på alle tider af dögnet, hvis jeg havde brug for hjälp - enten selv eller med barnet. Så det var en mulighed på MAS.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
...Det er nemmere at gå til tjek osv. i DK i forbindelse med arbejdstiden - og så kan farmand også være med..
Du har vel barsel? Så er det vel lettest at gå til tjek i SE? Men det er jo en smagssag

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du har vel barsel? Så er det vel lettest at gå til tjek i SE? Men det er jo en smagssag
Tror der menes tjek af moderen (inden fødsel). Her benyttede vi selv Hvidovre, fordi det gav mest mening (tættere jo arbejdet for os begge). Fra og med fødslen overgik vi så til SE (mht. tjek af sønnike), idet dette nu gav mest mening.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tror der menes tjek af moderen (inden fødsel). Her benyttede vi selv Hvidovre' date=' fordi det gav mest mening (tættere jo arbejdet for os begge). Fra og med fødslen overgik vi så til SE (mht. tjek af sønnike), idet dette nu gav mest mening.[/quote'] Ja det kan være det var sådan. Suzanne gik både i DK og SE indtil hun skulle på barsel. Så var det kun SE.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alt det gode input Først og fremmest tak for alle de gode og informative svar på tråden. Jeg har ikke ændret min holdning til at jeg enormt gerne vil overnatte, men samtidig er jeg selvfølgelig klar over, at dette ikke er afgørende for at vi får en god oplevelse. Samtidig skal det siges, at det ikke bare er et spørgsmål om, at jeg gerne vil overnatte for at opleve de første timer sammen med barnet. En vigtig del skyldes også, at min kone virkelig gerne vil have, at jeg er der. Tror faktisk at tanken om at jeg ikke er der kan bekymre hende meget og det er vel det sidste hun har brug for når hun skal føde. Men det har været fint at kunne vise hende alle jeres svar, så hun også kan se, at der er mange der har haft gode oplevelser uden at faderen har overnattet. Er sikker på, at hun er lidt bedre forberedt på at jeg eventuelt må køre hjem. Igen tak for alle svarene. Det bliver fantastisk. Thomas

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Man kan åbenbart ikke vælge frit længere i DK. Jeg må ikke føde på Hvidovre og fik at vide' date=' at siden min arbejdsplads er i centrum af København, så hører jeg under Rigshospitalet. So be it! Men jeg vil da også sindsygt gerne have min kæreste hos mig HELE tiden i starten. SÅ forståeligt, Thomas!![/quote'] Hiver lige denne gammel tråd frem igen, da jeg nemilg også lige har fået denne besked i dag, og sag og søgte lidt i gamle tråde om andre havde været ude for det :) og det kan jeg jo så se der er.......så helt forkert kan det da ikke være, selvom det lyder meget mærkeligt :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hiver lige denne gammel tråd frem igen' date=' da jeg nemilg også lige har fået denne besked i dag, og sag og søgte lidt i gamle tråde om andre havde været ude for det :) og det kan jeg jo så se der er.......så helt forkert kan det da ikke være, selvom det lyder meget mærkeligt :)[/quote'] I forbindelse med lægevalg har du som grænsegænger frit valg ved valg af læge. Ikke alle læger ved det, men det har du. Så må det vel også gælde i forbindelse med fødsel. Kan man vælge dansk hospital hvis kun mandan arbejder i DK, moderen i SE? Vh, Lars.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
I forbindelse med lægevalg har du som grænsegænger frit valg ved valg af læge. Ikke alle læger ved det, men det har du. Så må det vel også gælde i forbindelse med fødsel. Kan man vælge dansk hospital hvis kun mandan arbejder i DK, moderen i SE? Vh, Lars.
Ja, det var jo også min overbevisning, men sådan er det ikke i praksis kender flere der har stået i den situation nu :) men det afhænger også lidt af plads situationen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hiver lige denne gammel tråd frem igen' date=' da jeg nemilg også lige har fået denne besked i dag, og sag og søgte lidt i gamle tråde om andre havde været ude for det :) og det kan jeg jo så se der er.......så helt forkert kan det da ikke være, selvom det lyder meget mærkeligt :)[/quote'] Hva' pokker. En lille ny på vej? :) Margith var til 12-ugers scanning på Hvidovre lige efter nytår. En uges tid efter fik hun et brev om, at hun ikke kunne føde på Hvidovre pga. pladsmangel og skulle således vælge et andet hospital selv. Vi fik ikke lige fulgt op på deres henvendelse, da vi alligevel bare har tænkt os at snuppe Lund igen, da det ligger nærmest vores bopæl, og vi havde en god oplevelse dér, da Mads blev født. Nå men 2-3 uger senere kommer der så et nyt brev fra Hvidovre, der siger, at hun alligevel skal være velkommen til at føde hos dem, men i næste uge (til 20-ugers scanningen) meddeler vi dem, at de fint kan give pladsen til en anden, da vi igen vælger Lund.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hva' pokker. En lille ny på vej? :) Margith var til 12-ugers scanning på Hvidovre lige efter nytår. En uges tid efter fik hun et brev om, at hun ikke kunne føde på Hvidovre pga. pladsmangel og skulle således vælge et andet hospital selv. Vi fik ikke lige fulgt op på deres henvendelse, da vi alligevel bare har tænkt os at snuppe Lund igen, da det ligger nærmest vores bopæl, og vi havde en god oplevelse dér, da Mads blev født. Nå men 2-3 uger senere kommer der så et nyt brev fra Hvidovre, der siger, at hun alligevel skal være velkommen til at føde hos dem, men i næste uge (til 20-ugers scanningen) meddeler vi dem, at de fint kan give pladsen til en anden, da vi igen vælger Lund.
ja og jeg er da ikke den eneste kan jeg se :) så i udnytter lige det danske system inden i fravælger det hæhæ ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ja og jeg er da ikke den eneste kan jeg se :) så i udnytter lige det danske system inden i fravælger det hæhæ ;)
hehe, ja det kan man sige. :) Men egentligt er det primært, fordi det simpelthen bare er det nemmeste, da vi jo arbejder i kbh. Scanningerne ligger jo gerne midt i ens arbejdstid, men når det sker i Hvidovre, kan man lynhurtigt komme frem og tilbage på kontor-pinden igen. :) Med samme begrundelse skal fødslen ske i Lund, fordi det er lynhurtigt at komme til og fra. Det tager under et kvarter at køre dertil, når vi i juli måned med al sandsynlighed alligevel begge er hjemme og nyder lidt sommerferie.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites