Jump to content
Thomasha

Advarsel vedr. fædre's overnatning i forbindelse med fødsel i Malmö

Recommended Posts

Vi skal have en dreng den 7. juni og er i den forbindelse i fuld gang med forberedelserne. På det seneste møde ved jordemoderen spurgte jeg om mulighederne for at jeg overnatter sammen med min kone og vores nyfødte, da jeg havde hørt, at dette visse steder ikke er muligt. Jordemoderen fortalte mig, at fødselsafdelingen i Malmö er blevet renoveret og de har i den forbindelse fjernet patienthotellet, så nu er der ikke længere plads til fædrene. Dermed sagt, at hvis I tager til Malmö sygehus for at føde, så skal I ikke regne med at kunne overnatte sammen. Jeg har på ingen måde tænkt mig at tage hjem efter fødslen og jeg ved, at min kone ville have det ekstremt dårligt med dette - især da det er vores første barn. Fik at vide, at det skulle være muligt at overnatte hele familien på fødselsafdelingen i Ystad og Lund, så nu planlægger vi at tage til Ystad, som vi i øvrigt har fået anbefalet af mange. Mvh. Thomas Haugaard

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ystad BB er fantastisk :thumbup: Men du skal altså heller ikke regne med at kunne overnatte der heller som far. Der er 2 familierum og hvis de er bookede er det bare ærgeligt. De forsøger, hvis det er muligt, at gøre plads til faderen i et alm. rum, men det afhænger af hvor mange nybagte mødre der er. Den dag jeg fødte var der 7 andre unger der kom ud samme dag, så der var ingen mulighed for faderen at overnatte (men det havde vi nu heller ikke tænkt os). Så ha i baghovedet at det ikke er sikkert det er muligt uanset hvor I tager hen, så hun ikke går i panik. Værre er det altså heller ikke, hun kan jo altid ringe efter personalet, hvis der er noget, men selvfølgelig er det da hyggeligt at være samlet, hvis det er det man håber på:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

hmmm... Måske er det bare mig, men jeg vil ikke gå glip af et eneste sekund i starten, så jeg vil gøre alt jeg kan for at overnatte efter fødslen. Ved, at min kone ville blive ekstremt ked af det, hvis jeg skulle tage hjem og hun skulle ligge der alene med den nyfødte uanset om hun kan få hjælp af personale. Jeg er overrasket over, at dette overhovedet kan forekomme. Det virker for mig helt tåbeligt, at jeg skulle køre hjem og ikke kan være sammen med familien hele tiden. Synes ærligt talt det er middelalderagtigt! Som I nok kan høre er jeg enormt irriteret over, at dette overhovedet er en problemstilling. Jeg vil gå i gang med at undersøge om der er steder, hvor det garanteres, at man som far overnatter med familien, for så tager vi derhen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Mon ikke generelt at første gangs fødende gerne vil have manden i nærheden den første nat..... Det er jo lidt noget nyt og tiltider følelsesladet med sådan en ny bette en..... Vi var ihvertfald glade for muligheden...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan åbenbart ikke vælge frit længere i DK. Jeg må ikke føde på Hvidovre og fik at vide, at siden min arbejdsplads er i centrum af København, så hører jeg under Rigshospitalet. So be it! Men jeg vil da også sindsygt gerne have min kæreste hos mig HELE tiden i starten. SÅ forståeligt, Thomas!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

UMAS var et lortested at føde. Kæresten var indlagt 4 døgn før hun fødte. Første nat sov jeg i en tv-stol. Anden nat fik jeg en beenie-bag og tæpper og rykkede ned på gulvet - meget bedre. Trejde nat fik de overtalt os til at jeg tog hjem. En mikroovn på gangen var alt der var til fædre. Efter sigende skulle det være ombygget kort efter kæresten fødte sidste år. Deres BB afdeling ligner noget de ville ha skammet sig over i 80ernes Rumænien. Så pinligt at skulle efterlade sin kæreste alene dér få timer efter fødslen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi skal have en dreng den 7. juni og er i den forbindelse i fuld gang med forberedelserne. På det seneste møde ved jordemoderen spurgte jeg om mulighederne for at jeg overnatter sammen med min kone og vores nyfødte, da jeg havde hørt, at dette visse steder ikke er muligt. Jordemoderen fortalte mig, at fødselsafdelingen i Malmö er blevet renoveret og de har i den forbindelse fjernet patienthotellet, så nu er der ikke længere plads til fædrene. Dermed sagt, at hvis I tager til Malmö sygehus for at føde, så skal I ikke regne med at kunne overnatte sammen. Jeg har på ingen måde tænkt mig at tage hjem efter fødslen og jeg ved, at min kone ville have det ekstremt dårligt med dette - især da det er vores første barn. Fik at vide, at det skulle være muligt at overnatte hele familien på fødselsafdelingen i Ystad og Lund, så nu planlægger vi at tage til Ystad, som vi i øvrigt har fået anbefalet af mange. Mvh. Thomas Haugaard
Hvis du havde læst nogen af de andre tråde om fødsler herinde ville du have vidst det. Men nok om det. Vi har selv lige været igennem det på malmö og kan kun anbefale det! Nej jeg fik ikke lov at sove derinde. Men det var egentlig ok for det var rart at kunne komme hjem og få en ordentlig nattesøvn. Så er du meget mere frisk om dagen og kan tage over for din kone/kæreste. På BB hvor vi var var det 2 mands stuer og derfor kan jeg godt forstå at manden ikke kan overnatte der. Flere steder i DK må manden heller ikke overnatte. Tror du vil sætte pris på en god nattesøvn og så kunne være der 110% for dit barn og kone/kæreste om dagen! Men pøj pøj med det. Endnu engang vil jeg gerne anbefale malmö!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
UMAS var et lortested at føde. Kæresten var indlagt 4 døgn før hun fødte. Første nat sov jeg på gulvet på et par tæpper. Anden nat fik jeg en beenie-bag udover tæpperne. Trejde nat fik de overtalt os til at jeg tog hjem. En mikroovn på gangen var alt der var til fædre. Efter sigende skulle det være ombygget kort efter kæresten fødte sidste år. Deres BB afdeling ligner noget de ville ha skammet sig over i 80ernes Rumænien. Så pinligt at skulle efterlade sin kæreste alene dér få timer efter fødslen.
Jeg kan slet ikke genkende noget i din fortælling om UMAS. Vi var ligeså derinde 4 dage før fødslen og 4 dage efter. Det hele var nyistandsat og lækkert. Så vi har nok været der efter jer.(oktober) Det er rigtigt at manden ikke får forplejning eller overnatning. Men jeg så det ikke som et problem. Sådan er vi så forskellige. Men ville helt klart vælge UMAS igen!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg kan slet ikke genkende noget i din fortælling om UMAS. Vi var ligeså derinde 4 dage før fødslen og 4 dage efter. Det hele var nyistandsat og lækkert. Så vi har nok været der efter jer.(oktober) Det er rigtigt at manden ikke får forplejning eller overnatning. Men jeg så det ikke som et problem. Sådan er vi så forskellige. Men ville helt klart vælge UMAS igen!
Vi var der Marts sidste år. Glæder mig at høre i har haft en meget positiv oplevelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi var der Marts sidste år. Glæder mig at høre i har haft en meget positiv oplevelse.
De var sikkert lige gået igang da i er gået ud af døren. For de var 98% færdig derinde da vi var der. Men vi så også et rum de ikke var nået til endnu. Så jeg kan godt følge jer mht udseendet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Enig, enig, enig... Oktober 07 - byggerod - men overordenlig kompetent personale..... og fra mit synspunkt er det allervigtigste. Jeg vil gå så langt som at sige 'hellere kompetent personale og rod, end spotles patienthotel og kluddermikler i jordmoder- og lægeuniformer'.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Lund må vel så være sagen? Jeg skal føde på Lund inden for en måneds tid. 4 timer efter Lillepigens ankomst flytter vi over på patienthotellet, hvis alt er gået fint. På patienthotellet koster det en vis sum for moderen med alle måltider inkluderet. Faderen betaler mere, og har 'kun' morgenmad inkluderet. Jeg har ingen anelse om hvad der er bedst - om faderen er der hele tiden eller ej - da jeg ikke har prøvet det før. Men jeg er da glad for, at vi i det mindste har muligheden! http://www.skane.se/default.aspx?id=81949 kig ind og læs mere på deres hjemmeside :) Held og lykke!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg har det lige omvendt, for jeg havde ikke lyst til at "sove" på et hospital når jeg kan SOVE hjemme. Som BS er inde på, så er man til gengæld frisk dagen efter, eller sådan nogenlunde da. Jeg bor 18 min i bil fra BB Ystad, så de extra ture frem og tilbage var peanuts. Ca. 2½ time efter jeg var blevet far, så fik jeg ustyrlig lyst til at sætte mig ud i bilen og køre hjem og lave mig noget mad. Sådan lige for at prøve at få samlet tankerne, og så kom jeg tilbage til BB Ystad to timer senere. Det var altså guld værd, sådan lige at træde et skridt ud af den nye situation, tænke lidt over begivenhederne i hjemlige omgivelser, og så træde tilbage til den nye situation igen. Det kan godt være det bare er mig, men jeg kan ikke se hvad jeg skulle kunne bidrage med, ved at sove sammen med mor/barn på hospitalet, hvor der er prof assistance døgnet rundt. Så vi var enige om at det fungerede fint for os at jeg tog hjem om natten... Og det fungerede rigtig fint :) Jeg ved dog ikke om der er nogle steder der lige frem GARANTERER at man kan få et familierum et par dage, men I kan jo håbe på at de steder der stiller sådanne rum til rådighed, de ikke har for mange fødsler den dag jeres barn vælger at hoppe ud :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Man kan åbenbart ikke vælge frit længere i DK. Jeg må ikke føde på Hvidovre og fik at vide' date=' at siden min arbejdsplads er i centrum af København, så hører jeg under Rigshospitalet. So be it! Men jeg vil da også sindsygt gerne have min kæreste hos mig HELE tiden i starten. SÅ forståeligt, Thomas!![/quote'] Hvad er det nu for noget crap.. ( ikke dit indslag Lizzer ) Er der en konkret offentlig beslutning vedr. dette, eller var det bare en sekretær som fyrede noget vås af :rolleyes: ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvad er det nu for noget crap.. ( ikke dit indslag Lizzer ) Er der en konkret offentlig beslutning vedr. dette, eller var det bare en sekretær som fyrede noget vås af :rolleyes: ?
Det må være en and! Endnu engang en, der ikke ved hvad der gælder for os grænsegængere...!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Måske er det bare mig, men jeg vil ikke gå glip af et eneste sekund i starten, så jeg vil gøre alt jeg kan for at overnatte efter fødslen. Ved, at min kone ville blive ekstremt ked af det, hvis jeg skulle tage hjem og hun skulle ligge der alene med den nyfødte uanset om hun kan få hjælp af personale. Jeg er overrasket over, at dette overhovedet kan forekomme. Det virker for mig helt tåbeligt, at jeg skulle køre hjem og ikke kan være sammen med familien hele tiden. Synes ærligt talt det er middelalderagtigt! Som I nok kan høre er jeg enormt irriteret over, at dette overhovedet er en problemstilling. Jeg vil gå i gang med at undersøge om der er steder, hvor det garanteres, at man som far overnatter med familien, for så tager vi derhen.
Ha ha, har dine forældre ikke fortalt dig hvordan det var i gaaaamle dage? Der sov man ikke sammen med barnet overhovedet! Man mente moderen havde brug for sin nattesøvn, så alle børn lå for sig selv adskildt fra forældrene -så snak du bare om middelalderagtigt:) Lund har heller ikke garanti (tror ikke der er garanti nogle steder), men du har jo ret til at tage hjem 6 timer efter fødselen, så kan I jo bare tage hjem og sove sammen;) Ahj, højst sandsynligt bliver der sikkert også plads til dig, jeg tror bare vi prøver at sige til dig, at det altså heller ikke er den store katastrofe, hvis du ikke kan. Men held og lykke med det:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det må være en and! Endnu engang en' date=' der ikke ved hvad der gælder for os grænsegængere...![/quote'] Det er desværre ikke løgn.. Havde ønsket Hvidovre, fordi man kunne og af praktiske årsager pga. motorvejen, som så mange andre, men blev ringet op af en meget sur dame fra Hvidovre, der sagde, at de ikke havde plads (!) Og at jeg da ikke sådan bare kunne vælge, men hvis motorvejen var så vigtig for mig, så kunne jeg komme på Glostrup. Øhhh... Men jeg hører åbenbart under Riget pga. arbejdsplads, så der går jeg nu. Blev også ret overrasket, for jeg anede ikke, at der var et issue..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er desværre ikke løgn.. Havde ønsket Hvidovre' date=' fordi man kunne og af praktiske årsager pga. motorvejen, som så mange andre, men blev ringet op af en meget sur dame fra Hvidovre, der sagde, at de ikke havde plads (!) Og at jeg da ikke sådan bare kunne vælge, men hvis motorvejen var så vigtig for mig, så kunne jeg komme på Glostrup. Øhhh... Men jeg hører åbenbart under Riget pga. arbejdsplads, så der går jeg nu. Blev også ret overrasket, for jeg anede ikke, at der var et issue..[/quote'] hmmm tror ikke hun kan dokumentere det... Den med arbejdspladsen lyder sgu lidt mystisk. Mange siger straks fra istedet for at undersøge, når de hører om ens "sverigesituation"..... Vi startede på hvidovre med alt fra start til slut for 2 år siden, da noah lige var produceret :rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ha ha, har dine forældre ikke fortalt dig hvordan det var i gaaaamle dage? Der sov man ikke sammen med barnet overhovedet! Man mente moderen havde brug for sin nattesøvn, så alle børn lå for sig selv adskildt fra forældrene -så snak du bare om middelalderagtigt:)
Men i gamle dage lavede manden heller ikke noget som helst andet end at gå på arbejde.. Hjem fra arbejde, ind i stolen, op med benene og læse avisen med piben i munden... Derefter kunne han lige overskue at få maden serveret, sætte sig ind i stolen igen, mens konen vaskede op og sørgede for børnene... Det har heldigvis ændret sig i mange hjem.......... Og husk du skylder mig et stykke medhold sannej.. Den skal jeg have nu :D.. Noget med noget latinsk...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
hmmm tror ikke hun kan dokumentere det... Den med arbejdspladsen lyder sgu lidt mystisk. Mange siger straks fra istedet for at undersøge, når de hører om ens "sverigesituation"..... Vi startede på hvidovre med alt fra start til slut for 2 år siden, da noah lige var produceret :rolleyes:
Hele historien er ret langt ude, for jeg fik "tænkepause" over weekenden og skulle ringe om mandagen igen. Der talte jeg med en anden halvsur dame, der sagde lige ud, at "jeg da sådan ikke bare kunne vælge". Begyndte at tvivle på, at jeg overhoved kunne få lov til at komme ind nogen steder!! Er der ikke noget med at det frie sygehusvalg er blevet ophævet? Det må da have noget med det at gøre, for det lød meget som om, at de vidste, hvad de talte om, men man ved jo aldrig :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du nu kigger på dit pap-sygesikringsbevis, står der, at du har ret til lægebehandling på lige fod med alle andre, der betaler skat i Danmark. Det samme gælder selvfølgelig, hvis du har lyst til at føde i Danmark. Du skal bede de pågældende sure damer om at fremsende dokumentation på det, de siger - og så iøvrigt bede dem glo på dit sygesikringsbevis. Det er fuldstændig det samme som når tandlæger ikke gider behandle dig eller når praktiserende læger afviser at behandle dig - det MÅ DE IKKE! Jeg er sikker på at LotteB kan finde en eller anden guld-forskrift, der fortæller mere om det! Uanset hvad, så er der rigtig, rigtig mange herinde fra, der har født i DK - og på mange forskellige sygehuse! BTW: Det frie sygehusvalg er suspenderet pga. strejken. Det har intet at gøre med dit krav på behandling i Danmark! http://www.sygehusvalg.dk/

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis du nu kigger på dit pap-sygesikringsbevis, står der, at du har ret til lægebehandling på lige fod med alle andre, der betaler skat i Danmark. Det samme gælder selvfølgelig, hvis du har lyst til at føde i Danmark. Du skal bede de pågældende sure damer om at fremsende dokumentation på det, de siger - og så iøvrigt bede dem glo på dit sygesikringsbevis. Det er fuldstændig det samme som når tandlæger ikke gider behandle dig eller når praktiserende læger afviser at behandle dig - det MÅ DE IKKE! Jeg er sikker på at LotteB kan finde en eller anden guld-forskrift, der fortæller mere om det! Uanset hvad, så er der rigtig, rigtig mange herinde fra, der har født i DK - og på mange forskellige sygehuse! BTW: Det frie sygehusvalg er suspenderet pga. strejken. Det har intet at gøre med dit krav på behandling i Danmark! http://www.sygehusvalg.dk/
Præcis hvad jeg også regnede med! Indtil sure-hvidovre-dame-1 ringede.. Men når man er "ny" gravid (slut januar) og ganske overvældet af situationen generelt, så er jeg ikke lige personen, der taler med alt for store bogstaver. Jeg var forberedt på meget, men ikke lige "jamen, vi har ikke plads til dig, sådan er det bare". Men det er endt godt alt sammen, for jeg ringede til Riget og fik den mest fantastiske behandling af lutter søde mennesker! Så nu er det bare dér, hvor jeg hører til. :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hotel Nu er det jo ikke noget hotel. Men et hospital. Man skal da väre glad for at man har mulighed for at väre der. Iövrigt ville jeg ikke have undväret at min mand har väret der når jeg har födt. Men alle behöver en tänkepause. Så det er faktisk väret rart at få lidt luft også

UMAS var et lortested at føde. Kæresten var indlagt 4 døgn før hun fødte. Første nat sov jeg i en tv-stol. Anden nat fik jeg en beenie-bag og tæpper og rykkede ned på gulvet - meget bedre. Trejde nat fik de overtalt os til at jeg tog hjem. En mikroovn på gangen var alt der var til fædre. Efter sigende skulle det være ombygget kort efter kæresten fødte sidste år. Deres BB afdeling ligner noget de ville ha skammet sig over i 80ernes Rumænien. Så pinligt at skulle efterlade sin kæreste alene dér få timer efter fødslen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Rh Nu er der jo folk bosiddende i DK der bliver "flyttet" også. Så måske kan det väre derfor. Iövrigt så er der folk der vil give sin höjre arm for at få lov at föde på RH. Men hvis transporten er så stort problem, hvorfor så ikke föde i Sverige?

Præcis hvad jeg også regnede med! Indtil sure-hvidovre-dame-1 ringede.. Men når man er "ny" gravid (slut januar) og ganske overvældet af situationen generelt' date=' så er jeg ikke lige personen, der taler med alt for store bogstaver. Jeg var forberedt på meget, men ikke lige "jamen, vi har ikke plads til dig, sådan er det bare". Men det er endt godt alt sammen, for jeg ringede til Riget og fik den mest fantastiske behandling af lutter søde mennesker! Så nu er det bare dér, hvor jeg hører til. :th2:[/quote']

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites