LADYMARION 10 Anmeld indhold Besvaret July 3, 2009 Jo' date=' men nu drejer spørgsmålet sig om at få foretaget en nakkefoldsscanning eller ej. Man ser trods alt også fosteret på de normale scanninger;) Og at alt ellers er som det skal...[/quote'] Jeg synes i hvert fald det var rart at få vished om hvorvidt fosteret havde det. I 18 uge er det lidt sent at få det afvide synes jeg Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
lotus 10 Anmeld indhold Besvaret July 4, 2009 Hej Sennej, Tak for dit svar.. Jeg er jo under 30 år og har ikke set der er Downs syndrom i familien så kan jeg tage det lidt roligt med nakkefoldsscanning. Det er hellere ikke noeget som jeg går rundt og tänker over. Jeg er faktisk ikke bekymret mig så meget, fordi jeg er jo en sund kvinde så vil jeg også tro på at mit barn bliver rask og sundt. Jeg tänker bare lidt på nakkefoldsscanning, fordi jeg läser om det i forum. Måske nogle gange skal man lade väre med at läse eller höre så meget fra de andre. Man bliver bare mere bekymret af det.:scared: Men synes også at det er sent at man får den förste scanning i uge 18 i Se.. Jeg har hört at i DK får gravidkvinder den förste scanning i ca uge 12. Min jordmor har sagt til mig at man får scanning först i uge 18 fordi der ikke er så meget at se når foster er så lille .. Men det er jo spändende at få set på den lille foster har det godt. Jeg må snakke lidt mere med min jordmor på mandag når jeg får den förste undersögelse. Håber at alt går godt !! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret July 4, 2009 Hej Sennej, Tak for dit svar.. Jeg er jo under 30 år og har ikke set der er Downs syndrom i familien så kan jeg tage det lidt roligt med nakkefoldsscanning. Det er hellere ikke noeget som jeg går rundt og tänker over. Jeg er faktisk ikke bekymret mig så meget, fordi jeg er jo en sund kvinde så vil jeg også tro på at mit barn bliver rask og sundt. Jeg tänker bare lidt på nakkefoldsscanning, fordi jeg läser om det i forum. Måske nogle gange skal man lade väre med at läse eller höre så meget fra de andre. Man bliver bare mere bekymret af det.:th2:Præcis! simpelthen det bedste råd jeg kan gi -lad være med at tænke så meget:) (og når man gør det, tænk modtanken -hvorfor skulle det ikke gå godt/være normalt?). Man kan hurtigt blive sindsyg af at tænke på alt det der KAN gå galt, og det er jo alt det forfærdelige man får lige i synet på fora og i aviserne. Men heldgivis hører den slags jo reelt set til sjældenthederne. Selvom det er sent med den første scanning i uge 18, så havde jeg det sådan, at sådan er reglerne i SE, de har ikke fundet det nødvendigt med en tidligere, og det går så nok, Sverige er trods alt ikke et uland -og tilgengæld får vi så en scanning i uge 32, hvor man virkelig kan se at det er et barn der snart kommer ud:) Men man skal selvfølgelig gøre hvad man selv har det bedst med. Held og lykke med det hele! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
lotus 10 Anmeld indhold Besvaret July 4, 2009 :th2:Præcis! simpelthen det bedste råd jeg kan gi -lad være med at tænke så meget:) (og når man gør det, tænk modtanken -hvorfor skulle det ikke gå godt/være normalt?). Man kan hurtigt blive sindsyg af at tænke på alt det der KAN gå galt, og det er jo alt det forfærdelige man får lige i synet på fora og i aviserne. Men heldgivis hører den slags jo reelt set til sjældenthederne. Selvom det er sent med den første scanning i uge 18, så havde jeg det sådan, at sådan er reglerne i SE, de har ikke fundet det nødvendigt med en tidligere, og det går så nok, Sverige er trods alt ikke et uland -og tilgengæld får vi så en scanning i uge 32, hvor man virkelig kan se at det er et barn der snart kommer ud:) Men man skal selvfølgelig gøre hvad man selv har det bedst med. Held og lykke med det hele! Tak tak :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jschroll 10 Anmeld indhold Besvaret November 4, 2009 Nakkefoldsscanning Jeg er læge og min kone og jeg har valgt ikke at få lavet nakkefoldsscannig. Efter endt scanning og blodprøvesvar får man "en sandsynlighed" for om fostret har downs syndrom. Det vil sige at man får ikke noget klart svar og metoden er meget omdiskuteret blandt læger. Cutt-off værdien er 1/250 og i følge sundhedsstyrelsen kommer hele 5% af kvinderne i "højrisikogruppen", med 70.000 fødsler er det 3500 kvinder. Et svimlende tal når man tænker på hvor få mongolbørn der fødes. For at være sikker på at der er tale om downs syndrom, tager man så en moderkage biopsi med risiko for abort. Det anslås at 30 raske fostre bliver aborteret pga denne procedure. En sidste problemstilling er de 66500 kvinder der har fået at vide at alt er normalt. De har måske stadig en gennemsnitssandsynlighed på 1/2000 og derfor vil der stadig blive født børn med downsyndrom på trods af de mange millioner kroner samfundet bruger på scanningerne. Jeppe Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret February 17, 2010 Ingen velkørende maskine Tillykke! Det er en ret velfungerende maskine her i Sverige hvad angår fødsler. Vores erfaring med den "velkørende maskine" hvad fødsler angår er, at det svenske sygehusvæsen er fucked up. Baseret på vores erfaringer vil jeg for alt i verden undgå det svenske sygehusvæsen. Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
darksaint 0 Anmeld indhold Besvaret February 17, 2010 For lidt over 3 uger siden fik vi en lille dreng inde på Malmö UMAS syntes 99% af tingene gik fint....faderen må ikke overnatte og der er kun måltider til moderen, men det er jo heller ikke et hotel...personalet var professionelle og utroligt hjælpsomme så efter min bedste overbevisning er opgaven løst til UG :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret February 17, 2010 Er lidt på jagt efter erfaringer fra nyere tid angående fødselssteder, har født begge vores børn på Hvidovre så kender ikke nogle andre steder. Så plusser og minusser modtages gerne :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
claussmits 10 Anmeld indhold Besvaret February 17, 2010 Vores erfaring med den "velkørende maskine" hvad fødsler angår er, at det svenske sygehusvæsen er fucked up. Baseret på vores erfaringer vil jeg for alt i verden undgå det svenske sygehusvæsen. Vh, Lars. Kan man få en begrundelse på ovenstående? Min kæreste er gravid (uge 21) derfor vil vi da gerne vide hvorfor du mener at det svenske sygehusvæsen er "fucked up" angående fødsler? Indtil nu er vi tilfredse, men vi har også kun været til en enkel scanning samt nogle jordemor besøg. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret February 17, 2010 Kan man få en begrundelse på ovenstående? Min kæreste er gravid (uge 21) derfor vil vi da gerne vide hvorfor du mener at det svenske sygehusvæsen er "fucked up" angående fødsler? Well, som med alt andet vil der jo altid nogle være, som får en dårlig oplevelse, mens andre får det modsatte. Min kones fødselsforløb på Lunds Universitetshospital forløb eksempelvis til vores allerstørste tilfredshed. Til gengæld har vi ikke været specielt imponeret over oplevelsen på Hvidovre (hverken denne gang eller for 2 år siden i forbindelse med første graviditet) i forbindelse med de forskellige scanninger (informationsniveau og personalets attitude). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Frakkel 10 Anmeld indhold Besvaret February 17, 2010 Klart anbefale ystad. 275 sek koster det for faderen at overnatte inkl 3 måltider. Vi födte for tidligt og startede på malmö. Da gustav er født for tidligt krævede han lidt ekstra tid på hospitalet. Vi blev efter nogen tid flyttet til ystad. klart en forbedring af personlig service på Ystad éfter min mening. For ind og ud er malmö måske godt men i vores situation vil jeg have foretrukket ystad fra starten af. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MissCath 10 Anmeld indhold Besvaret February 17, 2010 Min jordemoder (som jeg gik til her i Sverige, mens jeg var gravid) anbefalede mig at tage på Ystad, selvom Lund ligger nærmere os. Hun fortalte at det er mindre fødeafdeling, hvor man føler sig HJEMME, hvor man bliver fulgt af den samme person hele vejen igennem, og i det hele taget skulle Ystad være langt mere... personligt. Jeg har i det hele taget kun hørt godt om Ystad. Jeg valgte så at vi kørte til Lund, da jeg dels skulle være med i en undersøgelse, som skulle foregå straks efter fødslen og dels fordi jeg ikke lige kunne overskue at skulle køre alt for langt med veer. Lund var absolut en god oplevelse (som jeg også har skrevet i den anden tråd). Sødt personale og styr på tingene. At jeg så ikke kan huske så forfærdelig meget efter at jeg fik min bedste ven - lattergassen - ind over, gør nok ikke den store forskel. Uanset hvordan man vender og drejer det, er Lund en samlebånds-fødefabrik - sagt med et smil på læben. Når man tænker på at Cecilie var baby nummer 1009, der var født på Lund i 2009 (den 9.april), så kan man ligesom sætte det i perspektiv - der ryger altså nogle babyer igennem dér! Men det ændrer ikke ved, at personalet var søde og rare, professionelle hele vejen igennem og vi fik en rigtig god oplevelse (det jeg kan huske af det). Ydermere var der jo så patienthotellet, hvor vi begge kunne overnatte, hvis vi ville (Trolden kørte hjem og fik sovet), og der var mulighed for assistance på alle plan, hvis vi havde behovet, ligesom der var mad, hvis vi havde de lyster. Vi valgte så at overnatte, da vi så slap for at køre ind til lægetjekket næste dag. Jeg har jo ingen præferencer til danske hospitaler, men vil til hver en tid vælge Lund igen, hvis det bliver aktuelt. Jeg kan for min grød heller ikke forstå at man gider køre til DK for at føde. Den eneste grund jeg kan se, er at barnet får et dansk CPR-nummer... Fortæl os lige, hvad du finder ud af, Miriam ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
GoldMan 10 Anmeld indhold Besvaret February 18, 2010 Første barn = Lund Andet barn = Malmö Winner = Lund Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret February 18, 2010 Kan man få en begrundelse på ovenstående? Min kæreste er gravid (uge 21) derfor vil vi da gerne vide hvorfor du mener at det svenske sygehusvæsen er "fucked up" angående fødsler? Indtil nu er vi tilfredse, men vi har også kun været til en enkel scanning samt nogle jordemor besøg. Åh, det er en lang, lang, historie. Jeg kan skrive den ultra korte her, og måske kommer jeg i humør til at skrive en længere. Nu skriver jeg fødsel, men jeg skulle nok have skrevet graviditeter, for i dette tilfælde endte det med en spontan abort. Vi oplevede ved hvert et møde med sundhedsvæsen et stresset og udueligt system som det er svært at komme i kontakt med. Det er min kærestes første graviditet, så hun var lidt usikker på, om alt var normalt osv. En hjemmetest viste sig positiv, og da hun alligvel skulle til lægen i anden sammenhæng tænkte vi, at vi kunne få testet det hos en læge for at være mere sikker. En masse problemer her som jeg springer over, men det endte med at lægen invilgede i at teste - og resultatet blev råbt ud i venteværelset... hvor en af min kærestes arbejdskammerater tilfældigvis sad og lyttede med. Og nej, min kæreste var ikke helt så tilfreds med at det blev proklameret på den måde. Nå... Hvis det så bare var det... Hun havde det ikke så godt, havde en del ondt... og vi kontaktede lægen igen (enormt svært at komme i kontakt med dem), som spurgte, om ikke hun var gravid. Jo. "Men så kan jeg ikke gøre noget... så er det barnmorskan", sagde lægen. Problemet er bare, at barnmorskan ikke tager imod før x antal uger inde i graviditeten. Nå, så fik vi en indkaldelse på et tidspunkt. Først til et fælles informationsmøde, hvor barnmorskan blev forbavset over, at der var så mange gravid (det er babyboom, sagde hun). Men det læste jeg også her på Sunddebat at det var for nogle år siden. Det kommer åbenbart bag på dem flere gange. Her fik vi god nok nogle telefonnumre, man kan ringe til, hvis man får problemer. Så langt, så godt... Ved det individuelle møde fik min kæreste dårlig information. Hun havde spørgsmål til smerterne og til hvordan fødselen foregik, muligheder for kejsersnit osv... Hun fik slet ikke stillet sin nysgerrighed mæt - alt blev bare henvist til, at det er noget, som der er svar på i bogen (som vi fik udleveret). Nå... smerterne tager til... en weekend vælger vi at tage på akuten - og bliver efter lang ventetid (og at vi blev glemt i nummerkøen) bliver vi afvist, fordi man kun kan komme til akuten, hvis man har blødninger. Om mandagen (tror jeg, husker ikke alle detaljer korrekt) ringer min kæreste til barnmorskan. Ingen tager telefonen, men der bliver ringet tilbage til hende efter et par dage, da man kunne lægge sit telefonnummer... Barnmorskan mener ikke at vi skal være bekymrede. Lørdagen efter begynder hun at bløde og smertene tager til. Vi tager igen til akuten... de spørger hvor meget det bløder og mener så ikke, at det er noget særligt. De sender os hjem og beder os komme tilbage, hvis det bliver værre. Det gør det så dagen efter. Blødningerne stopper ikke, men smerterne tager til. Vi tager igen til akuten - og får at vide, at der ikke er nogen læge. Vi skal ringe til barnmorskan om mandagen. Det gør vi så. Men der er ingen, der tager telefonen. Vi lægger en besked, ingen ringer tilbage. Om tirsdagen vælger vi igen at tage på akuten. Får snakket med en læge/barnmorka som siger, at så må vi nok hellere skanne, men at der ikke er tid i dag, men i overmorgen. Så vælger jeg at spørge, om ikke hun kan presse os ind et sted, hvorefter hun bliver meget vred, drejer skærmen til mig, og siger arrigt: "du kan jo selv se... der er ikke tid". Dagen efter, på vej fra arbejde, ringer min kæreste mens jeg er på broen. Det gør rigtigt ondt og hun spørger, hvornår jeg er hjemme. Jeg siger, at hun må ringe til en abulance, hvis det er så alvorligt, hvilket hun vælger at gøre, og da jeg kommer hjem, ser jeg hende ligge på gulvet i en blodpøl. Ambulancen er stadig ikke kommet. Jeg ringer og hører om status, og de siger, at den er på vej. Jeg kan så se, at en ambulance udenfor fumler med at finde husnummeret, og jeg går på altanen for at vise vej og går derefter ned for at hente dem. Jeg fortæller (på engelsk), at jeg tror min kæreste har fået en spontan abort, hvortil de svarer, at de ikke forstår engelsk. Det kommer så op, kigger og siger, at det jo nok er en abort. En masse bøvl omkring at få hende kørt til hospitalet - gider ikke skrive det ned nu.... På hospitalet bliver hun så indlagt. Om natten, når jeg er gået, kommer en anden pige ind på stuen. Når jeg kommer dagen efter om morgenen, fortæller min kæreste, at hun (hende, der kom ind om natten) har ligget og skreget hele natten. Det viser sig så, at hun tilsyneladend har to graviditeter, hvoraf den ene er udenfor livmoderen. Den udenfor livmoderen har lavet så meget ravage, at æggelederen er sprunget, og der er blog i bugen (eller noget lignende). Denne unge pige kommer til at ligge i næsten 24 timer i smerter inden hun kommer under operationsbordet. Min kæreste får at vide, at lægerne gerne vil lave en udskrabning, og hun ligger nu og venter time efter time... en masse, jeg ikke gider at skrive om nu, men vi får overtalt lægerne til at give hende nogle piller, så hun kan få en medicisk udskrabning i stedet. Det var heller ikke helt let. Ovenstående er den korte historie... Det skal i øvrigt lige siges, at min kæreste er svensk statsborger og taler flydende svensk. Så det kan godt være, at det svenske sundhedsvæsen er velsmurt og velkørende. Men det må være i situationer, hvor alt på forhånd kører gnidningsfrit. Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret February 19, 2010 Er lidt på jagt efter erfaringer fra nyere tid angående fødselssteder, har født begge vores børn på Hvidovre så kender ikke nogle andre steder. Så plusser og minusser modtages gerne :) Skal man sige tillykke??? :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret February 19, 2010 Lars, det var da en kedelig oplevelse I har haft. Modsat må jeg så sige, at jeg har en helt anden oplevelse af akuten i Malmö. Jeg havde også stärke smerter, og kom ind og blev undersögt af både läge og jm uden blödninger, der blev scannet med det samme (ja, man får lov at vente, men sådan er det jo altid på skadestuen) og de henviste mig til en mvc, hvor jeg skulle booke til med en jm. De var utroligt söde. Det samme kan siges, da jeg födte begge vores börn på Malmö - söde og imödekommende, jeg blev ikke sendt hjem, på trods af, at jeg ikke havde stärke veer, og de fulgte op på födslen hele dagen, indtil jeg födte först på aftenen. Jeg välger helt sikkert malmö igen, hvis det bliver aktuelt :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LADYMARION 10 Anmeld indhold Besvaret February 19, 2010 Er lidt på jagt efter erfaringer fra nyere tid angående fødselssteder, har født begge vores børn på Hvidovre så kender ikke nogle andre steder. Så plusser og minusser modtages gerne :) Hej Miriam Jeg fødte for 3 uger siden på Malmø Sygehus. Og kan kun tale varmt om fødselsgangen. Jeg kom i brusebad, karbad og fik lattergas som jeg gerne ville, de lyttede meget til mig og da babyen til sidst havde lidt svært ved at komme ud kom der ekstra personale med det samme for at hjælpe mig med at presse min datter ud. Jeg er glad for jeg ikke valgte at føde i DK. Ville ikke kunne overskue at skulle køre over broen når man har veer. Hvornår har du termin? Hilsen Marion Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret February 19, 2010 Skal man sige tillykke??? :D Ja, det kan man da godt :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret February 19, 2010 Hej Miriam Jeg fødte for 3 uger siden på Malmø Sygehus. Og kan kun tale varmt om fødselsgangen. Jeg kom i brusebad, karbad og fik lattergas som jeg gerne ville, de lyttede meget til mig og da babyen til sidst havde lidt svært ved at komme ud kom der ekstra personale med det samme for at hjælpe mig med at presse min datter ud. Jeg er glad for jeg ikke valgte at føde i DK. Ville ikke kunne overskue at skulle køre over broen når man har veer. Hvornår har du termin? Hilsen Marion Det lyder godt, jeg hælder også til Malmö. Men selve turen til Hvidovre og Malmö er nogenlunde lige lange for os, så det betyder ikke så meget. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret February 19, 2010 Ja' date=' det kan man da godt :D[/quote'] Jamen så stort tillykke!!! Hvornår skal det väre? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret February 19, 2010 Jamen så stort tillykke!!! Hvornår skal det väre? Tak :) der er noget tid endnu, det er først til sep. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites