Jump to content
GoldMan

Gravid - 1'st Step? Nakkefolds-scanning m.m.

Recommended Posts

Tillykke! Tillykke! Det er en ret velfungerende maskine her i Sverige hvad angår fødsler. Få sendt konen til praktiserende læge for at få officielt bekræftet at hun virkelig er gravid. Herefter sender lægen hende til jordemoder (svensk: Barnmorska), som så har et program med først månedlige og senere ugentlige besøg hun skal på. Lidt senere kan I kigge rundt til de forskellige fødeklinikker i Skåne (Malmø, Lund, Helsingborg), som for de flestes vedkommende har en ugentlig rundvisning. Der er nemlig frit valg hvor man vil føde. Det er en god ide at tage en lille praktisk "generalprøve" så du ved hvor indgangen er og hvor slæden kan parkeres osv. =) Men vent nu til hun i hvert fald er over 12. uge.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ingen grund til at betale for et lägebesög. Hun kan enten ringe eller möde op i "öppen mottagning" på jeres Mödravårdscentral. Der kan hun få en test, eller hvis hun ringer, så får hun inbooket en tid til "inskrivning, typisk i uge 10-12. Derefter körer det på skinner - ingen lägebesög, Jordemoderen klarer det hele. og så er der 2 scanninger i uge 18 og 32.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Der er ingen grund til at betale for et lägebesög. Hun kan enten ringe eller möde op i "öppen mottagning" på jeres Mödravårdscentral. Der kan hun få en test, eller hvis hun ringer, så får hun inbooket en tid til "inskrivning, typisk i uge 10-12. Derefter körer det på skinner - ingen lägebesög, Jordemoderen klarer det hele. og så er der 2 scanninger i uge 18 og 32.
Da jeg var gravid, ringede jeg til mvc og de sagde det var det nok med en hjemmetest og kom først til indskrivning i uge 15. Jeg bestilte selv en tid til nakkefoldskanning på Riget. Tillykke med graviditeten! vh Pilu

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Både og... Jeg har lige fundet ud af at jeg skal være mor til Januar/Februar:) JUhuuuuu Er bare lidt i tvivl om hvordan det fungerer med læger i Sverige og Danmark. Jeg har taget kontakt til min danske læge og skal til at have lavet en vandrejournal. Men jeg vil også gerne have de undersøgelser jeg kan få her i Sverige, da jeg gerne vil føde her. Men vil det så sige at jeg får lavet 2 vandrejournaler? Og hvor skal man henvende sig? (Har aldrig været hos en læge i Sverige) Hvad har I andre mødre gjort dengang I var gravide? Glade hilsner en førstegangs fødende:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er lige begyndt mvc her i sverige jeg synes det fungere rigtig godt. Jeg ringede bare til mvc. og fik en tid til indskrivning. jeg har dog været til nakkefoldscanning i danmark da man ikke bliver tilbudt det her i sverige. mit første barn fødte jeg i dk det var også ok. Vi venter en ny til oktober mvh julie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
jeg er lige begyndt mvc her i sverige jeg synes det fungere rigtig godt. Jeg ringede bare til mvc. og fik en tid til indskrivning. jeg har dog været til nakkefoldscanning i danmark da man ikke bliver tilbudt det her i sverige. mit første barn fødte jeg i dk det var også ok. Vi venter en ny til oktober mvh julie
Man bliver da tilbudet nakkefoldsscanning i sverige, men dethar noget med din alder at gøre. Her i landskrona skal du være 33, mener i malmø skal man være over 35.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Man bliver da tilbudet nakkefoldsscanning i sverige' date=' men dethar noget med din alder at gøre. Her i landskrona skal du være 33, mener i malmø skal man være over 35.[/quote'] Så er det jo heller ikke alle der bliver tilbudt! I DK bliver alle jo tilbudt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
nej så er det jo nok derfor jeg ikke har fået tilbudet hi hi jeg er 24 år men det er jo meget radt at se om alt er vel' date=' ja og så få en lille kigger på bebse[/quote'] Da min kæreste blev gravid gik hun også til undersøgelser begge steder. Det er lidt extra med at møde op de forskellige steder men hun var glad for det. Fødslen foregik i malmö hvilket vi begge var MEGET tilfredse med. Men det står der mere om andetsteds herinde. Held og lykke med det hele og tillykke :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Mvc Ligger der sådan et sted i Malmö(MVC)? Nu har jeg søgt på eniro.se men jeg kan ikke finde det i Malmö. Får man lavet vandrejournal begge steder? Jeg har nemlig nåleskræk og vil helst ikke have taget flere prøver end nødvendigt.:scared:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kan man ikke bare møde op dernede? De har nemlig kun åbent på det tlfnr 1 time om dagen.
Nu findes der jo også mange MVC'er, specielt i Malmö kunne jeg forestille mig, jeg kunne også give dig nummeret til den i Skurup, men der er du ligesom også ligevidt:rolleye: Ring til din vårdcentral og forhør dig hvor du hører til (eller til sjukvårdsrådgivningen hvis du ikke kender din vårdcentral). Når du finder ud af hvor du hører til, kan du måske også finde en mailadresse til dem på nettet, så er du ikke afhængig af telefontid -eller indtal en besked på deres svarer, så kontakter de dig:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Da jeg var gravid, ringede jeg til mvc og de sagde det var det nok med en hjemmetest og kom først til indskrivning i uge 15. Jeg bestilte selv en tid til nakkefoldskanning på Riget. Tillykke med graviditeten! vh Pilu
Betalte du for denne scanning? For min danske læge har ikke styr på noget som helst. Hun siger at jeg ikke kan gå til noget i DK så længe jeg bor i Sverige(Selvom jeg har fortalt at jeg arbejder i DK) Hun siger at så skal jeg gå på privatklinikker og betale for det. Er i 9 uge nu, kan man stadig nå denne scaning?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Betalte du for denne scanning? For min danske læge har ikke styr på noget som helst. Hun siger at jeg ikke kan gå til noget i DK så længe jeg bor i Sverige(Selvom jeg har fortalt at jeg arbejder i DK) Hun siger at så skal jeg gå på privatklinikker og betale for det. Er i 9 uge nu' date=' kan man stadig nå denne scaning?[/quote'] Nakkefoldsscanningen skal gøres inden du går ind i den 13 uge, og du skal have taget blodprøver en uge før scaningen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nakkefoldsscanningen skal gøres inden du går ind i den 13 uge' date=' og du skal have taget blodprøver en uge før scaningen.[/quote'] Jeg har nu fået bestilt tid til scanning og skal ind og have taget blod i morgen på Riget. Resten af scanninger og diverse tager jeg i Malmö. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nakkefoldscanning

Jeg er også blevet gravid men er lidt tvilv om hvor vigtigt nakkefoldscanning er.. Jeg er blevet gravid for först gang og alt vil forgå her i Malmö, så ved jeg ikke om det vil väre nödvendig at have en nakkefoldscanning. Jeg er ikke blevet 35 år så får jeg kun 2 gange scanning i uge 18 og 32 i Malmö. Er der nogen som kan fortälle mig lidt mere om hvor vigtigt nakkefoldscanning er ? mvh lotus

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er også blevet gravid men er lidt tvilv om hvor vigtigt nakkefoldscanning er.. Jeg er blevet gravid for först gang og alt vil forgå her i Malmö, så ved jeg ikke om det vil väre nödvendig at have en nakkefoldscanning. Jeg er ikke blevet 35 år så får jeg kun 2 gange scanning i uge 18 og 32 i Malmö. Er der nogen som kan fortälle mig lidt mere om hvor vigtigt nakkefoldscanning er ? mvh lotus
Også kvinder yngre end 35 har en risiko for at føde et barn med downs syndrom. Hvis du fravælger nakkefoldsscan, så fravælger du også at kunne sige nej til et mongolbarn. Det må du 100% gøre op med dig selv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Fdhin, Tak for svar. Du gör mig mere tvivl om nakkefoldscanning. Jeg vil også gerne have sådan en scanning men jeg arbejder ikke i Dk. dvs at jeg ikke har ret til läge i Köbenhavn og i Malmö får gravid kvinder under 35 år ikke et tilbud om nakkefoldscanning. Kender nogen et sted hvor man kan komme og få en nakkefoldscanning i Malmö?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kender nogen et sted hvor man kan komme og få en nakkefoldscanning i Malmö?
Du kan få det gjort på alle private klinikker -mod betaling selvfølgelig. Specifikke steder kender jeg ikke, men hør på din MVC. Nu du blev nervøs fdhin's indlæg kan jeg gøre dig mere nervøs, ved at sige der også er en risiko forbundet for fosteret ved at få taget en nakkefoldsscanning:o. Dermed også sagt at risikoen ved både nakkefoldsscanningen og at du har et foster med Downs syndrom er utrolig lille!! Jeg valgte ikke at få taget nakkefoldsscanningen (ikke et fravalg, men er heller ikke berettiget til den), er fyldt 30, men da der ikke er nogen med sygdomm i fam. vurderede jeg, at jeg ikke ville betale for scanningen, selvom vi helt sikkert ville ha abort hvis en scanning viste downs syndrom (ikke et oplæg til diskussion...), men hvis du ved med dig selv, at du vil gå og være nervøs de resterende mange måneder, så er det måske værd at få den foretaget, bare så du slipper for at tænke på det... Men altså, risikoen er meget meget lille!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg fik lavet min scanning i mandags og jeg vil sige at jeg er glad for at jeg fik den taget. Det er rigtig rart at få afvide at alt ser ud som det skal. Bare det at se babyen er en oplevelse for sig selv:)
Jo, men nu drejer spørgsmålet sig om at få foretaget en nakkefoldsscanning eller ej. Man ser trods alt også fosteret på de normale scanninger;) Og at alt ellers er som det skal...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites