Sisse 10 Anmeld indhold Skrevet February 24, 2009 Hvad er reglerne egentlig for hvornår man skal hente sine børn i förskola.. Altså da jeg gik hjemme på barsel gik vores store datter i förskola fra 8.30 til 12.30 hver dag hun måtte ikke være der længere da jeg gik hjemme.. begge vores børn går på samme förskola bare på forskellige stuer så fik jeg at vide at vis det ene barn er sygt så må det andet barn kun være i förskola til 12.30 og altså ikke til 16 som hun plejer... jeg møder senest så jeg aflevere om morgenen o min mand henter.. og det er ikke fordi vi ikke vil være sammen med vores børn, så ingen dumme kommentarer tak ;o) Men nogle dage er min mand tidlig hjemme allrede ved 11 tiden... kan det så passe han skal hente dem 12.30 ??? eller må han vente til kl. 14 f.eks.. syntes det er indviklet og når jeg har spurgt har de ikke rigtig givet mig et ordentligt svar... og synd hvis den ene er syg at det går ud over det andet barn og vi betaler jo for 2 fulde pladser om måneden.. mvh. Helene Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret February 24, 2009 läser lige med her. Indtil videre har vi haft begge hjemme, når den ene har väret syg, men det er også alt for besvärligt at have et sygt barn med bus igennem det halve malmö for at komme til dagis med den anden. Jeg kan da også godt forstå, at det i visse tilfälde vil väre godt for den, som ikke er syg at komme over til vennerne (isär hvis de har planlagt at skulle på udflugt eller lignende). er der overhovedet regler på det område? Jeg tror jeg vil spörge dem i vores dagis på fredag. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret February 24, 2009 Hvad er reglerne egentlig for hvornår man skal hente sine børn i förskola.. Altså da jeg gik hjemme på barsel gik vores store datter i förskola fra 8.30 til 12.30 hver dag hun måtte ikke være der længere da jeg gik hjemme.. begge vores børn går på samme förskola bare på forskellige stuer så fik jeg at vide at vis det ene barn er sygt så må det andet barn kun være i förskola til 12.30 og altså ikke til 16 som hun plejer... jeg møder senest så jeg aflevere om morgenen o min mand henter.. og det er ikke fordi vi ikke vil være sammen med vores børn, så ingen dumme kommentarer tak ;o) Men nogle dage er min mand tidlig hjemme allrede ved 11 tiden... kan det så passe han skal hente dem 12.30 ??? eller må han vente til kl. 14 f.eks.. syntes det er indviklet og når jeg har spurgt har de ikke rigtig givet mig et ordentligt svar... og synd hvis den ene er syg at det går ud over det andet barn og vi betaler jo for 2 fulde pladser om måneden.. mvh. Helene Den svenske lovgivning er sådan, at er du hjemme, skal dit barn også være det... Ergo kommer din mand hjem kl. 11 skal han hente jeres barn der! Nogen steder er de sikkert mere strenge med det end andre. Og er det ene barn sygt, må man mange steder ikke aflevere det andet da der er smittefare. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jenny 10 Anmeld indhold Besvaret February 24, 2009 Instämmer med senaste inlägget... Jobbar själv på förskola här i Malmö Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mc.Kinnell 10 Anmeld indhold Besvaret February 24, 2009 Helt korrekt hedder det vel Arbejdstid + transport På vores dagis er det "kun" ved smitsomme børnesygdomme at søskende skal blive hjemme og selvfølgelig kräksjuka, maginfluenza ol. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret February 24, 2009 Helt korrekt hedder det vel Arbejdstid + transport På vores dagis er det "kun" ved smitsomme børnesygdomme at søskende skal blive hjemme og selvfølgelig kräksjuka, maginfluenza ol. Jep og så skal man holde ungerne hjemme i 2 dage efter at der er blevet raske. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
plup 10 Anmeld indhold Besvaret February 24, 2009 Jep og så skal man holde ungerne hjemme i 2 dage efter at der er blevet raske. I vores dagis hedder det 1 feberfri dag. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret February 24, 2009 I vores förskola har vi 3 børn gående på 2 stuer. en på 5 og 2 på 3. Vi har aldrig været mødt med nogen som helst regler med hvornår vi skulle aflevere eller hente, hverken ved ferier, sygdomme hos den ene eller den anden eller tredje. Ej heller hvis vi hiver hele den ene stue hjem til børnefødselsdag er der nogen som helst kommentarer om at de andre er i förskola. Hvis vi forældre har en fridag og skal fede den og de små kommer i förskola kommer der heller ingen kommentarer fra nogen i förskolan. Til gengæld har vores børn jævnligt fri, bliver hentet tidligt af og til, afleveres nogen gange sent, vi respekterer alle "pædagogiske" lukkedage uden vrøvl, giver vores pædagoger en flaske vin eller en æske chokolade i ny og næ fordi de er skide gode til vores børn,og husker så ofte som muligt at høre til deres egne børn, hvem de er udenfor deres arbejde og har de brug for at få noget med fra Danmark (en snaps eller en gammel dansk) så har de den dagen efter. Jeg tror at reglerne i sverige er lavet for til dels at holde udgifterne nede (og vi får jo nærmest passet vores børn gratis i forhold til i DK), at sørge for at forældre har samvær med deres børn, og blokere for udnyttelse af "ugidelige sofa forældre" sådan over en stor bred kam. Og er man ikke en af dem, og viser at man gider sine børn og ikke er urimelig i sit "træk" på förskolan, så bliver relationen mellem dig, dine børn og förskolan også lige så smidig som man ønsker den. Eller også har jeg været HELT VILDT HELDIG :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Martin_M 10 Anmeld indhold Besvaret February 25, 2009 Hvordan ser det ud hvis man har hjemmekontor? Fx er man ansat i DK firma, men man har skåne som distrikt - så har man fx kontor hjemme og kun har 3 faste dage på kontoret i dk pr. md... Kolliderer dette med "reglerne" vedr. förskola? Nogle dage vil man jo være hjemme på "kontoret" mens man størstedelen af tiden vil være i "marken" Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mc.Kinnell 10 Anmeld indhold Besvaret February 25, 2009 Jeg tror at reglerne i sverige er lavet for til dels at holde udgifterne nede (og vi får jo nærmest passet vores børn gratis i forhold til i DK), at sørge for at forældre har samvær med deres børn, og blokere for udnyttelse af "ugidelige sofa forældre" sådan over en stor bred kam. Eller også har jeg været HELT VILDT HELDIG :-) Tror du har været rigtig heldig !! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret February 25, 2009 Hvordan ser det ud hvis man har hjemmekontor? Fx er man ansat i DK firma, men man har skåne som distrikt - så har man fx kontor hjemme og kun har 3 faste dage på kontoret i dk pr. md... Kolliderer dette med "reglerne" vedr. förskola? Nogle dage vil man jo være hjemme på "kontoret" mens man størstedelen af tiden vil være i "marken" så gälder det som arbejdsplads (hvis du vel og märke arbejder hehe) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Martin_M 10 Anmeld indhold Besvaret February 25, 2009 Også min tanke. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret February 26, 2009 I vores dagis hedder det 1 feberfri dag. Hej Plup, Ja - men ikke ved maveinfluenza. Maveinfluenza smitter op til to dage efter sidste omgang opkastning... Vigtigt at huske på - i vort dagis kom en mor til at aflevere sit barn en dag efter sidste omgang (hun havde dog kun kastet op en gang og moderen tænkte derfor ikke at det kunne have været maveinfluenza)... Men - dernæst var vi nogle stykker som fik en omgang også... så deeet - ik' så fedt! Smil, Winnie Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret February 26, 2009 kräksjuka' date= maginfluenza ol. Hej Mc.Kinnell, Ehhh...kräksjuka og maginfluenza er i mit vokabular et og samme... hvori ser du forskellen? Smil, Winnie Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret February 26, 2009 oh the joy of children... hehe men det er da altid noget at de pröver at tage forholdsregler... jeg er stadig helt lamslået over at hovedlus rent faktisk er et större problem i börnehaver og skoler idag end for 20 år siden ... Hej Plup, Ja - men ikke ved maveinfluenza. Maveinfluenza smitter op til to dage efter sidste omgang opkastning... Vigtigt at huske på - i vort dagis kom en mor til at aflevere sit barn en dag efter sidste omgang (hun havde dog kun kastet op en gang og moderen tænkte derfor ikke at det kunne have været maveinfluenza)... Men - dernæst var vi nogle stykker som fik en omgang også... så deeet - ik' så fedt! Smil, Winnie Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret February 26, 2009 oh the joy of children... hehe men det er da altid noget at de pröver at tage forholdsregler... jeg er stadig helt lamslået over at hovedlus rent faktisk er et större problem i börnehaver og skoler idag end for 20 år siden ... Ja, :D - det må du nok sige! But please... don't mention lus... my God - det er mit mareridt nr. 1 (sådan ca.) at min datter skal få det møg. Det er sådan set ikke det at skulle fixe hendes hår - men tænk hvis jeg selv får det... nej nej nej... den tanke kan jeg simpelthen ikke håndtere i mit hoved... ;)Winnie Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret February 26, 2009 jamen jeg kan virkeligt ikke fatte det ... men det er vel fordi mange foräldre er for stressede og enten ikke opdager det eller bare skider på det og sender ungerne afsted for gud forbyde de skulle holde ungerne hjemme lidt og afluse dem .. altså så slemt er lus jo heller ikke det klares jo let med lidt shampoo men jeg fatter bare ikke hvordan det kan väre et större problem idag end for 20 år siden .. jeg mener folk burde väre nået lidt längere i hygiejnen på 20 år Ja, :D - det må du nok sige! But please... don't mention lus... my God - det er mit mareridt nr. 1 (sådan ca.) at min datter skal få det møg. Det er sådan set ikke det at skulle fixe hendes hår - men tænk hvis jeg selv får det... nej nej nej... den tanke kan jeg simpelthen ikke håndtere i mit hoved... ;)Winnie Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret February 26, 2009 Vores børn har gået i 2 forskellige förskoler herovre, og vi har det på samme måde som Dan. Har hellere aldrig hørt for noget som helst, også selv om de ved at man har været hjemme. Tror altså det afhænger meget fra institution til institution. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MissCath 10 Anmeld indhold Besvaret February 26, 2009 jamen jeg kan virkeligt ikke fatte det ... men det er vel fordi mange foräldre er for stressede og enten ikke opdager det eller bare skider på det og sender ungerne afsted for gud forbyde de skulle holde ungerne hjemme lidt og afluse dem .. altså så slemt er lus jo heller ikke det klares jo let med lidt shampoo men jeg fatter bare ikke hvordan det kan väre et större problem idag end for 20 år siden .. jeg mener folk burde väre nået lidt längere i hygiejnen på 20 år Hovedlus har INTET med hygiejne at gøre! Lad os lige slå det fast! I Danmark er problemet f.eks. at forældre ikke gider gøre nok for at få bugt med kræene (som du også skriver), og derudover vil skide på den 'Store lusedag', hvor alle børn skal kæmmes og tjekkes for lus. Hvis alle blot fulgte lidt med på opslagene i institutionerne, og gad tage den halve time, det tager at kæmme håret, ville lusene hurtigt være væk! Om der findes 'Store lusedag' i Sverige, ved jeg dog ikke. Men mon ikke? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MissCath 10 Anmeld indhold Besvaret February 26, 2009 Eller også har jeg været HELT VILDT HELDIG :-) Vores børn har gået i 2 forskellige förskoler herovre' date=' og vi har det på samme måde som Dan. Har hellere aldrig hørt for noget som helst, også selv om de ved at man har været hjemme. Tror altså det afhænger meget fra institution til institution.[/quote'] Jeg tror også det handler om integration! Hvis man følger med i sine børns udvikling, kommunikerer med institutionen, følger de gængse retningslinier og generelt ikke tænker 'der må gælde særbehandling for mig og mine børn' (sådan er der jo altså nogle, der er!!!), så tror jeg også, at institutionerne er villige til at se på børn/forældre som individer og ikke skære dem over een kam. Velvilje og åbenhed samt kommunikation er vejen frem... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael k 10 Anmeld indhold Besvaret February 26, 2009 Hovedlus har INTET med hygiejne at gøre! Lad os lige slå det fast! I Danmark er problemet f.eks. at forældre ikke gider gøre nok for at få bugt med kræene (som du også skriver), og derudover vil skide på den 'Store lusedag', hvor alle børn skal kæmmes og tjekkes for lus. Hvis alle blot fulgte lidt med på opslagene i institutionerne, og gad tage den halve time, det tager at kæmme håret, ville lusene hurtigt være væk! Om der findes 'Store lusedag' i Sverige, ved jeg dog ikke. Men mon ikke? det er da dårlig hygiejne ikke at gide at göre noget ved lus!! så det er da en selvmodsigelse der vil noget .. jeg påstår ikke de opstår pga dårlig hygiejne men ikke at göre noget ved det er dårlig hygiejne... intet andet !!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites