Jump to content
Don A

Slut med Saab??

Recommended Posts

Og det er netop den svenske bil industri som sikrer lave priser. Hvis bilerne bliver produceret i landet, så bliver svenske kroner brugt på jobs i Sverige, og ikke på bilfabrikker i Tyskland.
Hvad er det for en lommefilosofisk antagelse?? Du mener altså at bilproducerende lande har billigere bilpriser end ikke-bilproducerende lande?? Den holder næppe vand!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hørte et længere indslag i SRP4 i dag omkring sagen, med interview af diverse specialister med påstået insider-viden. Selv efter dagens udsættelse, så mener de ikke der er andet end én vej. Når dét er sagt, så betyder "konkurs" jo ikke altid "bye-bye" *PUF* - now you see it, now you don't. Mon ikke de formår at trylle en investor eller flere frem fra skibs-kisten, som er interesserede i at videreføre SAAB v.2? Omvendt, så ér det jo sorthuls-konjuktur-tider, såeh...tja. De næste dage må vise hvad der sker. Et Sverige uden SAAB vil ikke være helt det samme. sb6e7d.jpg Riiiing-ding-ding-ding....og så ud i den svenske allemansrätt :th2:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvad er det for en lommefilosofisk antagelse?? Du mener altså at bilproducerende lande har billigere bilpriser end ikke-bilproducerende lande?? Den holder næppe vand!
Eksport og Import. Importvarer brandbeskattes (hvorfor tror du at du ikke bare må købe i USA uden at skattefar skal have sin andel?), mens vi ønsker at udlandet køber så mange af vore eksportvarer så muligt. Hvorfor tror du vi har den høje afgift på biler i DK? Fordi at ministerne er de eneste der må køre i en bimmer? Det er fordi en stor del af danskernes formue går til udlandet, da vi køber udenlandske biler (Ellerten blev ikke just en Sellert *pun intended*). Hvis vi som samfund skal blive rige, så skal andre købe vores varer. Det er "simpel" købmandsregning :(

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvorfor tror du vi har den høje afgift på biler i DK? Fordi at ministerne er de eneste der må køre i en bimmer?
De færreste af ministrene kører bimmer - de fleste tøffer rundt i en Folkevogn. Nemlig VW Phaeton. Faldt over denne artikel fra dec. 2007 så den er ret up-to-date: http://www.e-pages.dk/ejendomsavisen/102/16 Ved at Thor Pedersen har 2 Mercedes som han bruger på skift. Grunden til hans 2 biler ligger i hans afstand fra bopælen til Folketinget.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Eksport og Import. Importvarer brandbeskattes (hvorfor tror du at du ikke bare må købe i USA uden at skattefar skal have sin andel?), mens vi ønsker at udlandet køber så mange af vore eksportvarer så muligt.
Du vrøvler videre!! Diskussionen her handler jo om hvorvidt vi skal købe svenske biler eller ej - og de er altså ikke billigere i Sverige end de er i andre lande, så hvorfor skulle man så købe dem??

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Mon ikke du kan gøre en rigtig god handel hos en SAAB forhandler i disse dage ;)
For at det kan være en "god handel", skal begge parter jo være ualmindeligt tilfredse - og det bliver jeg aldrig med en SAAB :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
"Ejeren af Saab, General Motors (GM) i USA, er i store vanskeligheder, og har de seneste måneder været igennem omfattende reduktioner og omlægninger. Analytikere af den globale bilindustri har antydet, at en en kommende ejer af Saab kunne være tyske Opel." Det er jeg ikke helt sikker paa, jeg forstaar. :flov: Opel ejes jo ogsaa af GM. :confused:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Du vrøvler videre!! Diskussionen her handler jo om hvorvidt vi skal købe svenske biler eller ej - og de er altså ikke billigere i Sverige end de er i andre lande' date=' så hvorfor skulle man så købe dem??[/quote'] Jeg tror Lolikken snakker om statsøkonomi her - hvis jeg ikke huske helt forkert fra mine dage på skolebænken. Så påvirker forholdet mellem import og eksport af varer/knowhow mv. betalingsbetalancen og hermed det enkelte lands økonomi mv. Har behovet for import er størrer end eksport så går det negativt på betalingsbalance som igen påvirker en masse andre ting. for at kontrollere det kan man vælge, som DK har gjort, at begrænse importen ved at pålægge afgifter og skatter på importerede varer. Igen for at begrænse den enkelte forbrugers pengeforbrug på import. I Sverige har de tidligere tjent mange penge på eksport af biler mv. hvis det beløb bliver mindre, kan det betyde i sidste ende, at afgiften på biler kommer tilbage, for at hæmme import af biler og dermed forbrug af importvarer. I de fleste andre lande i EU, har de en meget stor del eksport, her i blandt er nogle store bilproducerende lande så som Tyskland og frankrig. England er heller ikke helt bagud på det område. Danmark derimod importerer faktisk mere end de eksporterer og i Norge er den helt galt, der er ikke meget andet eksport end Olie. Hvorfor også priser er høje på mange ting. De har også afgift på deres biler, tror den er 100%. Så priserne justerer mængden af import - Hvis man ser isoleret på bilhandel, så vil det selvfølgelig ikke give et logisk billede, for vi har lige så mange biler i DK som alle andre lande formentlig, pr. indbygger. Men så spares der på andre ting. Er min urgamle "viden" helt hen i vejret ? er sq mange år siden jeg har interesseret mig for den slags hehe. Men som Homer også siger, så vil priser på biler ikke stige i Sverige pga SAAB går ned. Der er nogle andre ting, så som Svenskerne ikke har råd til dyrer biler, og staten vil formentlig ikke går ind og smide afgift på igen. Alle har ret til en bil og et hus i Sverige, sådan som jeg oplever det.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
"Ejeren af Saab, General Motors (GM) i USA, er i store vanskeligheder, og har de seneste måneder været igennem omfattende reduktioner og omlægninger. Analytikere af den globale bilindustri har antydet, at en en kommende ejer af Saab kunne være tyske Opel." Det er jeg ikke helt sikker paa, jeg forstaar. :flov: Opel ejes jo ogsaa af GM. :confused:
Det jeg siger, du skulle have købt VW som klogeåge her hehe

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det jeg siger' date=' du skulle have købt VW som klogeåge her hehe[/quote'] Nej, en GTI er sgu for kedelig. Ikke mindst med DSG. :fight: Men forklar mig lige, hvordan det giver mening, at Opel køber Saab, når begge selskaber i forvejen har samme ejer. :confused:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Der er formentlig en fordel i selve selskabskonstruktionen - det er formentlig ikke GMs hoved selskab der ejer Opel, men et datteselskab, som kan køres videre uden problemer, hvor eneste drift er at eje Opel. Det vil sige det stadig er et overskudsgivende selskab. Som også kan hives ud fra moderselskabet, hvis der skulle opstå likviditets problemer.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg tror Lolikken snakker om statsøkonomi her - hvis jeg ikke huske helt forkert fra mine dage på skolebænken. Så påvirker forholdet mellem import og eksport af varer/knowhow mv. betalingsbetalancen og hermed det enkelte lands økonomi mv.
Det er lige nøjagtigt hva' lollikken ævler om =) Kan da være at statøkonomi har ændret sig radikalt efter vi blev undervist i det, men jeg tvivler =)
Har behovet for import er størrer end eksport så går det negativt på betalingsbalance som igen påvirker en masse andre ting. for at kontrollere det kan man vælge, som DK har gjort, at begrænse importen ved at pålægge afgifter og skatter på importerede varer. Igen for at begrænse den enkelte forbrugers pengeforbrug på import. I Sverige har de tidligere tjent mange penge på eksport af biler mv. hvis det beløb bliver mindre, kan det betyde i sidste ende, at afgiften på biler kommer tilbage, for at hæmme import af biler og dermed forbrug af importvarer. I de fleste andre lande i EU, har de en meget stor del eksport, her i blandt er nogle store bilproducerende lande så som Tyskland og frankrig. England er heller ikke helt bagud på det område. Danmark derimod importerer faktisk mere end de eksporterer og i Norge er den helt galt, der er ikke meget andet eksport end Olie. Hvorfor også priser er høje på mange ting. De har også afgift på deres biler, tror den er 100%. Så priserne justerer mængden af import - Hvis man ser isoleret på bilhandel, så vil det selvfølgelig ikke give et logisk billede, for vi har lige så mange biler i DK som alle andre lande formentlig, pr. indbygger. Men så spares der på andre ting. Er min urgamle "viden" helt hen i vejret ? er sq mange år siden jeg har interesseret mig for den slags hehe. Men som Homer også siger, så vil priser på biler ikke stige i Sverige pga SAAB går ned. Der er nogle andre ting, så som Svenskerne ikke har råd til dyrer biler, og staten vil formentlig ikke går ind og smide afgift på igen. Alle har ret til en bil og et hus i Sverige, sådan som jeg oplever det.
Godt eksempel og lækkert bonus info. Ang. Saab så nej. Hvis Saab alene dør, så er der ingen problemer. Men hvis Volvo også dør, og efterspørgslen hos Svenske underleverandører falder eller ophører så har Sverige stort set ingen virksomheder forbundet med personbiler (Bilforhandlerne er jo alligevel overflødige :fight: :D). Afgiften stiger nok ikke så dramatisk som i DK men jeg vil da minde om at i DK for et par år siden var man ikke kede af at ændre reglerne for gulplade biler så de kostede 100.000 mere i reg. afgift. Hvis den svenske regering står mellem valget af højere skatter eller afgifter så tror jeg at de med nuværende regering vælger afgifter på biler. Man kunne også vælge afgifter på benzin, men det tror jeg ville være endnu mere hæmmende for den svenske befolkning pga. de store afstande i landet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg ikke læst alt igennem om SAAB - og om det er hele SAAB koncernen der er på vej ned, eller kun deres bilproduktion. Både Volvo og SAAB producerer andre ting end biler, her i blandt stor leverandører til aviation, våben og det nautiske marked. Og så vidt jeg ved, så ejer GM kun den del der hedder bilproduktion hos SAAB.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg tror Lolikken snakker om statsøkonomi her - hvis jeg ikke huske helt forkert fra mine dage på skolebænken. Så påvirker forholdet mellem import og eksport af varer/knowhow mv. betalingsbetalancen og hermed det enkelte lands økonomi mv. Har behovet for import er størrer end eksport så går det negativt på betalingsbalance som igen påvirker en masse andre ting. for at kontrollere det kan man vælge, som DK har gjort, at begrænse importen ved at pålægge afgifter og skatter på importerede varer. Igen for at begrænse den enkelte forbrugers pengeforbrug på import. I Sverige har de tidligere tjent mange penge på eksport af biler mv. hvis det beløb bliver mindre, kan det betyde i sidste ende, at afgiften på biler kommer tilbage, for at hæmme import af biler og dermed forbrug af importvarer. I de fleste andre lande i EU, har de en meget stor del eksport, her i blandt er nogle store bilproducerende lande så som Tyskland og frankrig. England er heller ikke helt bagud på det område. Danmark derimod importerer faktisk mere end de eksporterer og i Norge er den helt galt, der er ikke meget andet eksport end Olie. Hvorfor også priser er høje på mange ting. De har også afgift på deres biler, tror den er 100%. Så priserne justerer mængden af import - Hvis man ser isoleret på bilhandel, så vil det selvfølgelig ikke give et logisk billede, for vi har lige så mange biler i DK som alle andre lande formentlig, pr. indbygger. Men så spares der på andre ting. Er min urgamle "viden" helt hen i vejret ? er sq mange år siden jeg har interesseret mig for den slags hehe. Men som Homer også siger, så vil priser på biler ikke stige i Sverige pga SAAB går ned. Der er nogle andre ting, så som Svenskerne ikke har råd til dyrer biler, og staten vil formentlig ikke går ind og smide afgift på igen. Alle har ret til en bil og et hus i Sverige, sådan som jeg oplever det.
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2009/02/09/093741.htm "Sidste år var overskuddet på betalingsbalancens løbende poster 31,2 milliarder kroner. Det er 19,2 milliarder kroner højere end overskuddet året før, som var på 12 milliarder, viser tal fra Danmarks Statistik. I december alene var der et overskud på 3,1 milliarder kroner på de løbende poster. Det er en stigning på 2,6 milliarder i forhold til samme måned året før." så jeg ved ikke hvor meget sandhed der er i at danmark importerer mere end det eksporterer. Men man kan sige at der er en række europæiske økonomier som lever af at eksportere ting de selv har lavet. Mens danmark nok (jeg ved det egentlig ikke) i højere grad handler med produkter der enten er helt produceret i udlandet, eller i høj grad består af dele produceret i udlandet. Jeg vil vel kalde det en "handels økonomi".

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Nu har jeg ikke læst alt igennem om SAAB - og om det er hele SAAB koncernen der er på vej ned, eller kun deres bilproduktion. Både Volvo og SAAB producerer andre ting end biler, her i blandt stor leverandører til aviation, våben og det nautiske marked. Og så vidt jeg ved, så ejer GM kun den del der hedder bilproduktion hos SAAB.
Det er "kun" Saab Automobile AB (ganske rigtigt ejet 100 % af GM) som er gået i betalingsstandsning. Saab med fly afdelingen og andet spas lever vist i bedste velgående (så godt som det nu kan gå i disse tider, når deres Grib ikke kan sælges). Volvo cars er ejet af Ford, som også skulle have overvejet at sælge deres europæiske mærker fra.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Thought so, så sker nok ikke så meget ved eksporten der hehe - de solgte jo kun 91.000 biler sidste år, stakkels saab griner. Så kan de lære ikke at forny deres design siden 1980'erne! Selv citroen måtte forny deres design, og kommer ind i det 21ende århundrede for at sælge biler.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er da en interessant udvikling for SAABs fremtid, ikke mindst at der blev sagt NEJ! til at staten skulle finansiere GM's korthus. Jeg syntes det er yderst positivt at den Svenske regering tager det udgangspunkt, istedet for at lade svenske skatteydere finansiere GM's idioti. Vedr. de tidligere posts og forsøg på hijacking af denne tråd, så gider jeg ikke forsøge på at forklare forskellen på told på handel ind og ud af EU kontra handel indenfor EU og så forvirringen omkring afgifter på biler i lande som DK ift. told. Hvis man ikke forstår grundlaget for EU's arbejde må det sgu stå for egen regning. Anyhow, for de af Jer, der er interesseret i hvad der sker med Saab, er dette website måske interessant: http://www.saabsunited.com/ Det er den nye udgave af http://www.trollhattansaab.net/ De har altid været gode til at samle SAAB nyhederne, og gør da også hvad de kan for at dække hvad der sker med SAAB nu :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...