Jump to content
Don A

Slut med Saab??

Recommended Posts

Jeg havde faktisk den tanke i går aftens ... men tænkte det måske ville være for barnligt ... åbenbart var der nogen som havde en anden tanke :D
Jeg synes da, at det er en naturlig løsning for GM. Mvh. Michael

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Lad falde hvad der ikke kan stå selv....hvorfor poste penge i et sort hul? Saab har jo ikke en bæredygtig forretningsmodel. De laver kedelige biler....de laver dyre biler. De laver ikke biler der kører langt på literen....de laver ikke små biler. De laver ikke bil med sjæl... Ergo finito!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
De laver kedelige biler.... De laver ikke bil med sjæl...
Jeg er ikke sikker på SAAB-kørere er enige med dig' date= Brian. Bare fordi du ikke bryder dig om deres biler.... Jeg kender flere der kører SAAB, og flere der også har skiftet en gammel SAAB ud med en ny SAAB. Der ér andet i verden end tyske biler! ;) At de så ikke kan få skidtet til at køre rundt, tja - det er en skam. Men i min optik er det ikke produktets skyld.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er ikke sikker på SAAB-kørere er enige med dig' date=' Brian. Bare fordi [i']du ikke bryder dig om deres biler.... Jeg kender flere der kører SAAB, og flere der også har skiftet en gammel SAAB ud med en ny SAAB. Der er andet i verden end tyske biler! At de så ikke kan få skidtet til at køre rundt, tja - det er en skam. Men i min optik er det ikke produktets skyld.
Eye of the beholder... Mvh. Michael

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Bevares Jesper....Naturligvis er der det. Der er jo Lamborghini, Ferrari og Koenigsegg. Samt lidt andet småt som Caterham osv.....når det nu ikke må være tysk. Saab har bare ikke fundet ud af hvad de er oppe imod. Saab's kabiner er gode....Der er bare andre der er 10 gange federe og med meget mere udstyr... Det nytter så ikke at de bygger den på en Opel platform og kalder den Saab. Det ved folk og så køber de Opel istedet...det er billigere og ligeså godt. Der er ingen argumenter tilbage for at købe Saab biler....ingen fornuft i det længere. Trist men sandt....lidt ligesom Hummer.

Jeg er ikke sikker på SAAB-kørere er enige med dig' date=' Brian. Bare fordi [i']du ikke bryder dig om deres biler.... Jeg kender flere der kører SAAB, og flere der også har skiftet en gammel SAAB ud med en ny SAAB. Der ér andet i verden end tyske biler! ;) At de så ikke kan få skidtet til at køre rundt, tja - det er en skam. Men i min optik er det ikke produktets skyld.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
At de så ikke kan få skidtet til at køre rundt' date=' tja - det er en skam. Men i min optik er det ikke produktets skyld.[/quote'] Den var godt ny (jeg ved, hvad du mener, men ofte ér det netop produktets skyld). Der er for få Saab-nørder tilbage, som sætter pris på Saab'ens "mangler". Og de nye - som f.eks. The Stillings - har for sent opdaget Saab'ens kvaliteter ha ha :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan se, jeg nåede at sælge min Saab i tid. Synd for Saab for i mine øjne har Saab altid været bedre end Volvo, har kørt bedre, gået mindre i stykker. Saab's turboer og 4x4 er klasser over fx. Volvo's ditto. Men der har nok været for lidt udvikling til at kunne holde tingene i ave og priserne på nye Saab'er har også været for dyre.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ved at være et stykke tid siden jeg var her inde sidst, tror det er tæt på et år siden, men nu kom det mig lige for øre at der lige frem var refereret til os, så må man da lige ind og se hva det er for novet :-) Men Jo vi har de seneste 3 måneder købt 2 Saab Aero, hvilket har markeret enden på en æra på hen ved 40 BMWér gennem de seneste 15 år, nogen vil måske påstå en vis fanatisme, omkring BMW, som jeg ikke direkte vil afvise, for den er her endnu. Den primære årsag til at vi valgte at slutte med BMW er en kombination af to ting, dels troede vi var færdige med at være entusiastisk omkring hverdagsbiler og det nu er sportsvognene det galt, samt at du som BMW ejer i Sverige ejere et andet og ringere produkt end hvis du bor i Tyskland, det er ikke en gang et gæt eller en teori det er bare en konstatering. BMW er de mest velkørende hverdagsbiler du finder på markedet og det er takket være en helt ekstrem teknologisk overtag BMW har i forhold til konkurrenterne. Kompetencen til at bevare det findes ikke i Sverige eller Danmark for den sags skyld, det er et helt andet og meget, meget højere niveau du finder i Tyskland, hvilket vi har benyttet i flere år, men det har vi sgu ikke tid til i længden, det kan jeg uddybe i en anden tråd hvis jeg gider ;-) Tilbage til Saab, nu efter 3 måneder i Saab, så må jeg bare konstaterer at jeg savner ikke BMWerne på nogen måde, specielt ikke i den trafik situation vi har idag, jeg har iøvrigt heller ikke mødt nogen BMWer endnu med færre end 4 udstødningsrør der har kunne Køre fra mig ;-) så.... Nu er jeg nød til at sige at Saab altid har interesseret mig, siden 85 tror jeg, vi har haft et par af dem som vinterbiler, med alvorligt mange km tidligere, men det har de været helt ligeglade med de har bare kørt og kørt, tror jeg har skiftet et par vinduesviskere, det er vidst det. Det er rigtigt at 9-3 fra 04 og frem fik kvalitets mæssigt lidt meget GM over sig på plast interiør, men det har sjovt nok aldrig smittet af på 9-5erne, de er i noget højere kvalitet inden i. Saab har alle dage gået sine helt egne veje når det gælder design, men kedelige det er de altså ikke, de er ikke som resten af det lemminge design du ser idag, det kan man jo mene hvad man vi om, men det dyrt at skille sig ud fra mængden, hvilket Saab ikke har haft råd til, som en lille del af årsagen, største delen er i virkeligheden virkelig dårlig administration af Saab, dog kan man sige Victor Müller kom ind for sent til han kunne gøre noget det havde været et mirakel hvis han kunne redde det to gang. Jeg tror heller ikke vi har set det sidste til Saab, det er måske det bedste der kunne ske for en evt. ny ejer, for der var lavet mange rekonstruktioner inden, så nu er det muligt at starte op på en ny side. Hvad de færreste måske ved er at Saab reservedele for mange år siden blev udskilt som et selvstændigt selskab, som alle årene har kørt med et fornuftigt overskud. Saab reservedele køre videre i bedste velgående og det er som med alle andre bilmærker i øvrigt at det er forhandlerne der bære garantiforpligtigelserne, så alt er det plejer for kunderne. Så skynd jer bare ud at køb jer en masse Saab i bliver ikke skuffede. Saaberne er faktisk billigst i Sverige sammenlignet med europa lige nu. Personligt er jeg ked af den skæbne Saab lider lige nu, ikke mindst for de 2-3000 medarbejder og for Trollhätten som samfund, jeg beundre alle der går deres egne veje og gør det målrettet med passion for det gjorde Saab. Det var Saab et forbillede på, Saab var banebrydende på mange ting ikke mindst de turbobiler i alle køre rundt med idag, det var Saab først med og er måske stadig den fabrik i verden med størst knowhow på området, se bare her:

Personligt synes jeg heller ikke staten skal overtage Saab, men jeg kan undre mig over hvorfor den svenske stat ikke har gået ind og holdt hånden under Saab, som vi har set USA gøre det for Ford og selveste GM, samt Frankrig for Renault. ikke mindst for de mange medarbejdere der er direkte berørt, samt endnu flere der er indirekte berørt som underleverandøre. Jeg tror det havde betydet alt, der er en række fede modeller på vej, 9-4X som ville have blevet en stor succes, den var bl.a. nomineret som en af de 5 SUVér til årets SUV i USA, Sammen med en lille Saab i Mini klassen med en række smarte detaljer, for ikke at tale om Aero X, fy fan den er häftig. Ja så sidder vi her igen og havde regnet med vi kunne nøjes med at interessere os for sportsvogne og så kommer de 9-3 og 9-5ere her til at fyrre op i nogle gamle gløder, så nu der fuld knald på igen, vi køre på lørdag til Trollhätten for at markerer støtte til Saab og i særdeleshed medarbejderne der er ansvarlige for de fine køremaskiner vi nyder hver dag. Det markeres ud over Trollhätten i 76 lande samtidig, det bliver super spændende og folk kommer langvejs fra. Ta endelig med hvis du har en Saab eller bare gerne vil støtte, jeg har måske et sæde fri hvis man vil med ellers kan vi følges hvis i skal ha Saaberne luftet, regner med at stikke fra Skurup kl. 08.00. Læs mere her: http://www.outside-saab.com/

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg giver dig ret i det meste Michael. Har selv lige haft en Saab 9-3 Aero fra 2008 (2.8 Turbo med 4x4) og det var sgu en fin bil - kvaliteten var helt okay, gode sæder, billig at servicere, hvis man trak den væk fra Malmö (men det er generelt med de fleste bilmærker jo). Jeg er heller ikke så bekymret for reservedele til reparation af selve bilerne. Det som jeg vil være bekymret over, er karroseri dele, det er her, jeg tror der kommer store problemer. Jeg har en kammerat som har en 9-3 Turbo X. Da han fik den leveret ville sidespejlet ikke klappe ind. Han skulle have et nyt sidespejl, hvilket var umuligt at fremskaffe, så forhandleren fik fat på et sidespejl fra en anden bil, som ikke var solgt efter 3 måneder. Man er nødt til at få styr på de dele også, hvis man vil være mere sikker.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Der bliver ikke problemer med nogen reservedele. Det er rigtigt at der gennem hele perioden med rekonstruktioner og specielt her det seneste halve år har været problemer med visse reservedele. Men det skyldes at Saab reservedele har været holdt gidsel af flere underleverandører, grundet Saab Automobiler´s manglende betalinger. Nu når Saab automobiler er konkurs, så køre det bare der ud af igen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Det er ved at være et stykke tid siden jeg var her inde sidst, tror det er tæt på et år siden, men nu kom det mig lige for øre at der lige frem var refereret til os, så må man da lige ind og se hva det er for novet :-)
Tak for et super indlæg! :th2:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det rygtes i øvrigt at Youngman har møde med konkurs administrationen inden for de næste 14 dage. Det sætter jo liv i forhåbningerne om at goe gamle Saab´s genopståen i endnu bedre form. Det gode ved Youngman i den forbindelse er at Youngman ikke er bilproducent, umiddelbart heller ingen ambition om at blive det, hvilket f.eks. i Volvo tilfældet er en Kinesisk bil producent, men igen så kan ingen af disse mærket flyttes ud af Sverige uden de taber det hele på gulvet, det er essentielt for ejerne at bilerne er Svenske. Det tror jeg selv kineserne er helt med på. Er der ikke nogen der skal have deres Saaber luftet på lørdag ?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
... så kan ingen af disse mærket flyttes ud af Sverige uden de taber det hele på gulvet' date=' det er essentielt for ejerne at bilerne er Svenske. Det tror jeg selv kineserne er helt med på[/quote'] Men næppe rentabelt? - og hvis det var, hvorfor køber kineserne ikke op som sidst, hvor de købte produktionsgrejerne til den gl. model? Der er næppe "ret mange / ingen andre" Saab-ejere end jer "herinde" ?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det jo bare et spørgsmål om at få flere kinesiske underleverandører ind i pipeline, så skal det nok blive en fin forretning, det jo det der sker på Volvo, det fungerer jo fint. Der var da en enkelt der var Saab ejer, da jeg læste i denne lange tråd, hva er der med jer andre, er i Lemminger, tør i ikke ;-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jo selvfølgelig findes der andre Saab ejere. Vi er lykkelige over at være ejere af en 2008 95'er kombi. Der har ikke været noget med den, udover en baglygte der var gået ud. Det er en super sikker bil.. fik 5 stjerner fra ncap. Det føles egentlig også rart, at man kan fylde E85 på den mange steder i Sverige. Det skulle være mere miljøvenligt. Hvis det var, at vi ikke skulle noget lørdag så tror jeg vi eller jeg havde troppet op!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Er der ikke nogen der skal have deres Saaber luftet på lørdag ?
Jeg skulle lige have vidst det en måneds tid forinden, så kunne jeg måske have koordineret det med et weekendbesøg hos Autotech i Trollhättan med henblik på montering af diverse. :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...