Rene 10 Anmeld indhold Skrevet February 18, 2009 Hejsa. Ville lige høre om der var lidt info at hente her. Mig og min kæreste arbejder begge i DK, og er jo derfor dækket af den gule sygesikring. Vi vil så tegne ekstra forsikring i gennem Europæiske Rejseforsikring for at kunne få hjemtransport som ikke er dækket mere. Vores normale forsikring dække ikke dette. Hvorledes med vores lille søn, som jo ikke arbejder i DK, og derfor ikke er dækket af den gulesygesikring. Skal vi have et kort fra SE, og hvorledes dækker dette? Kan vi bare tegne igennem Europæiske for ham også og så er han dækket ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Sune 10 Anmeld indhold Besvaret February 18, 2009 Hejsa. Ville lige høre om der var lidt info at hente her. Mig og min kæreste arbejder begge i DK, og er jo derfor dækket af den gule sygesikring. Vi vil så tegne ekstra forsikring i gennem Europæiske Rejseforsikring for at kunne få hjemtransport som ikke er dækket mere. Vores normale forsikring dække ikke dette. Hvorledes med vores lille søn, som jo ikke arbejder i DK, og derfor ikke er dækket af den gulesygesikring. Skal vi have et kort fra SE, og hvorledes dækker dette? Kan vi bare tegne igennem Europæiske for ham også og så er han dækket ? Han skal naturligvis have hjemtransport gennem et eller andet. Husk dog lige at checke om jeres normale 'Hem försäkring' ikke dækker dette. Derudover skal i kontakte jeres fraflytningskommune ang. blå sygesikringebevis til jeres søn. Dette er på grund af at hans forældre ikke betaler sociale bidrag i Sverige, hvorfor han rent sygedomsrejsemæssigt ikke hører til Sverige. Også selv om han til enhver tid går til lægen i Sverige med hans svenske personnummer som andre 'svenske' børn. Don't ask, sådan er det bare ;-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret February 18, 2009 Blå sygesikring Mine unger fik altså blå sygesikring herovre uden problemer Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene 10 Anmeld indhold Besvaret February 19, 2009 Ok, jeg har nu talt med Rødovre Kommune, som er vores fraflytter kommune, og de siger at vores søn ikke er forsikret i DK. Jeg har talt med Europæiske i DK, og de vil ikke forsikre vores søn, da han jo ikke har "Det særlige sundhedskort" Jeg har talt med Europæiske i SE, som gerne vil tegne os. Men.... Da vi i sin tid flyttet herover, mener jeg at kunne huske at man lavede en anmelding om at man var flyttet herover. Der var en masse papier, der iblandt en anmeldelse om at bliver tilsluttet det svenske sygesikring. Der fik vi jo afslag, da vi ikke har job her. Så vi skal betale 3 gange prisen hos Europæiske sverige på grund af dette. Er vores søn automatisk dækket af denne svenske sygesikring, eller hvordan ? Vi har nu tegnet hos europæiske DK for os 2 voksne, og for barnet i sverige, med fuld dækning hos Europæiske SE. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Pede 10 Anmeld indhold Besvaret February 19, 2009 Hvis i arbejder i DK er i socialforsikret i DK - jeres søn er socialforsikret i Sverige og ikke i DK. Hvis der opstår et akut behov for hjælp kan man til enhver tid modtage samme hjælp som de lokale i ethvert EU-land. Hvordan det forholder sig med kronisk eller langvarig sygdom samt eventuel hjemtransport for ens barn - samt dokumentation for at man er socialforsikret i Sverige - er jeg ikke sikker på. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
rijac 10 Anmeld indhold Besvaret February 19, 2009 Re: Hejsa Vi har en søn, som har været meget afhængig af det danske sygehusvæsen. Dengang vi flyttede til SE -i 2005- fik vi besked på at han selvfølgelig altid kan få det gule kort, så længe vi arbejder i DK. Nu er vi så efter 3 år blevet afvist. Ærgeligt med sådan er det jo. I den forbindelse har jeg været i dialog med en del vedr. dette emne. nedenstående er et referat fra en mail: ----------------------------------------------------------------------- Regsu.,j.nr. 2009-11413-196 I anledning af din mail kan Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse vejledende oplyse følgende på baggrund af dansk lovgivning og reglerne i EF-forordning 1408/71 om vandrende arbejdstageres sociale sikring: Efter dansk lovgivning har man ret til alle ydelser efter sundhedsloven, når man har bopæl i Danmark, dvs. er folkeregistret her. Når man flytter fra Danmark, mister man denne ret. Efter reglerne i EF-forordning 1408/71 er en person socialt sikret, herunder syge(for)sikret i den medlemsstat, hvor han / hun er arbejdstager. Hvis man bor i en anden stat end beskæftigelsesstaten, har man ret til alle offentlige sundhedsydelser i både beskæftigelsesstaten og bopælsstaten - i princippet til udgift for beskæftigelsesstaten. Hvis man vender hjem til sit bopælsland hver dag eller mindst en gang om ugen, betragtes man som grænsearbejder. En grænsearbejders familiemedlemmer, der ikke er selvstændigt sikret, fx på grundlag af beskæftigelse, har alene ret til alle offentlige sundhedsydelser i bopælsstaten og til akut nødvendig sygehjælp i ægtefællens beskæftigelsesstat. Et familiemedlem til en dansk sikret grænsearbejder, der bor i Sverige, har således ikke ret til et særligt sundhedskort, og har ikke ret til ikke-akutte sundhedsydelser, fx kontrolundersøgelser, i Danmark. Familiemedlemmet har derimod efter EF-forordning 1408/71, artikel 19, ret til alle offentlige sundhedsydelser i bopælslandet, her Sverige. Ministeriet henviser dig derfor til Försäkringskassan på dit bopælssted med dit spørgsmål om, hvordan din søn kan få fortsat behandling og kontrol af sine medfødte misdannelser. Med venlig hilsen Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse Kontoret for Regional Sundhed Slotsholmsgade 10 - 12 1216 København K------------------------------------------------------------------------ I denne forbindelse har jeg så fået bekræftet -fra forsikringskassen i SE- at vi fortsat skal anskaffe det blå kort til vores børn i DK. :rolleye: Vi trives godt i SE - men for satan hvor er det omstændigt.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene 10 Anmeld indhold Besvaret February 19, 2009 Fin mail der. Viser jo bare igen at de ser ud ti lat det helt kommer an på hvorhenne, hvem og hvornår man spørger så får man forskellige svar. I forbindelse med vores kontakt til Europæiske har vi også fået 3 forskellige udlægninger af om de ville forsikre vores søn eller ej. Problemet er jo lidt, at man ikke rigtig tør stole på noget længere. Lad os sige at vi ansøger om et blåt eu-sikringskort, tegner en forsikring igennem Europæiske, og tager afsted. Min søn brækker armen, og komme på hosital, hvor de se vi har dækning, så de laver hvad der laves skal, og sender ham med sygetransport hjem. Der går så lige et par dage/uger, og Europæiske får regningen for sygetransport, og lægebehandling. Jeg går ud fra at de betaler for hjemtransporten, men lægehjælpen kan de vel sende videre til det offentlige, da vi jo er sikret der. Behandling af brækket ben koster 400.000, (bare for eksemplets skyld), så de vil jo gerne have deres penge. Dansk sygesikring vil ikke lige udbetale 400.000 uden at checke om alt er ok. De finder ud af min søn ikke arbejder/bor i DK, og synes ikke han skal have dækket sin lægeudgift. Europæiske får dette at vide, og sender regningen til mig, samt transport regning på ekstra 400.000, da jeg har afgivet urigtige oplysninger ved tegnelsen. Pointen er lidt at selvom jeg har et papir på at jeg er dækket, er dette rent faktisk tilfældet når der kommer en regning på 800.000, og ingen kan finde ud af reglerne? Jeg må prøve at tale med Försäkringskassan også, når vi kommer hjem. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret February 19, 2009 I forbindelse med vores kontakt til Europæiske har vi også fået 3 forskellige udlægninger af om de ville forsikre vores søn eller ej. Du sørger naturligvis for at få det på skrift fra Europæiske, så de ikke efterfølgende kan sende dig en regning eller beskylde dig for at have forholdt dem vigtige oplysninger. Noget helt andet er, at har man en svensk indboforsikring ("hemförsäkring"), så er rejseforsikring og hjemtransport som regel inkluderet i forsikringen, så man ikke behøver at tegne nogen ekstra rejseforsikring separat, medmindre man skal ud at rejse i over 45 dage. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites