Jump to content
Fagerborn

Investeringsforeninger / Fonde

Recommended Posts

Er der nogen af jer, der gør meget i investeringsforeninger i DK eller fonde i SE, og kan se nogen fordele / ulemper ved at have det i det ene eller andet land? Er investeringsforeninger generelt en dyrere service i Danmark end fonde er i Sverige? Og hvordan fungerer det med skatten, hvis man får en masse udbytte i Sverige, men har dansk løn?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige lavet en søgning på, hvordan de bedste investeringsforeninger er gået i dansk nordnet siden nytår: dk%20fonder.jpg Og efterfølgende, hvordan de bedste fonde er gået i svensk Nordnet siden nytår: se%20fonder.jpg Jeg har sorteret SAMTLIGE fonde i udbudet, og det er da mærkeligt, at f.eks. Nordea og SEB slet ikke udbyder de samme foreninger / fonde i begge lande. Eller ??? Er det valutakursens fald, der gør, at fonde i Sverige generelt går bedre end i Danmark, eller at udbudet i Sverige er anderledes? Jeg synes da kursfaldet skete længere tilbage end efter årsskiftet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har sorteret SAMTLIGE fonde i udbudet, og det er da mærkeligt, at f.eks. Nordea og SEB slet ikke udbyder de samme foreninger / fonde i begge lande. Eller ???
Markeligt - ja måske - men der er indtil flere logiske medvirkende årsager. Den største hedder dansk skat. Kun investeringsafdelinger, som kan finde ud af at udregne dansk skat efter "gennemsigtighedsprincippet" som om de var en privatperson kan godkendes af skat til at blive accepteret som "aktieindkomst" - hvilket vil sige at gevinster + udbytte bliver beskattiget med 28%/43% satserne. Kan en investeringsforening ikke finde ud af at udregne dansk skat efter de totalt FUBAR regler for danske privatpersoners frie midler bliver gevinster og udbytter fra en sådan forening beskattet som kapitalindkomst - dvs. med 59% for dem som betaler topskat. I praksis kan ingen udenlandske foreninger finde ud af de FUBAR danske skatteregler, hvorfor de reelt er lukket ud af det danske investeringsmarked for frie midler. En af de mest effektive tekniske handelshindringer set i lang tid. I Sverige er der intet til hinder for at udenlandske fonde kan sælge sig selv til lokalbefolkningen. Derfor er der et langt større, bredere og mere professionelt udvalg i Sverige.
Er det valutakursens fald, der gør, at fonde i Sverige generelt går bedre end i Danmark, eller at udbudet i Sverige er anderledes? Jeg synes da kursfaldet skete længere tilbage end efter årsskiftet.
ja - det skyldes valutakursfaldet af SEK. De fleste aktieforeninger har jo investeret i aktier uden for DKK og SEK området.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

vil det så sige at jeg kan forvente, efter at Sverige har trukket sin skat, at jeg skal betale op til indkomstskat i Danmark af de foreninger, jeg lige har meldt mig til i Sverige, og som ikke decideret opgiver, at de adskiller renter og aktier?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er der nogen af jer, der gør meget i investeringsforeninger i DK eller fonde i SE, og kan se nogen fordele / ulemper ved at have det i det ene eller andet land? Er investeringsforeninger generelt en dyrere service i Danmark end fonde er i Sverige? Og hvordan fungerer det med skatten, hvis man får en masse udbytte i Sverige, men har dansk løn?
For mit eget vedkommende har der været mange ulemper ved at have bopæl i SE og depot i DK og hér mener jeg mht. beskatningen. Beskatning af danske investeringsbeviser er en jungle. Har bl.a haft en afdeling udelukkende med obligationer, men som blev behandlet efter aktiebeskatningsloven. Der blev indeholdt udbytteskat på 28% og ved salg opgøres gevinster og tab efter et såkaldt modificeret lagerprincip. I realiteten er der tale om renteindtægter, men prøv lige og forklar det til Skatteverket:rolleye:
vil det så sige at jeg kan forvente' date=' efter at Sverige har trukket sin skat, at jeg skal betale op til indkomstskat i Danmark af de foreninger, jeg lige har meldt mig til i Sverige, og som ikke decideret opgiver, at de adskiller renter og aktier?[/quote'] Jamen hvis SE har opkrævet dig fuld Skat, skal du anmode om tilbagebetaling, så vidt jeg forstår dit link fra Nordisk eTax i anden tråd. Det er faktisk præcis det jeg har gjort, men med omvendt fortegn, altså anmodet om tilbagebetaling i DK og derefter selvangivet i SE. Desværre er det efterhånden sådan, at man investerer efter hvad der er lettest for én at håndtere skattemæssigt, frem for at kigge på, hvad der tjener en bedst:thumbdown Nedenstående artikel fra sidste år beskriver meget godt mine frustrationer http://www.erhvervsbladet.dk/article/20080224/news03/702220067/

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Desværre er det efterhånden sådan, at man investerer efter hvad der er lettest for én at håndtere skattemæssigt, frem for at kigge på, hvad der tjener en bedst:thumbdown
Sådan har det sgu været i mange år i Danmark - rent skattekaos. Hos min tidligere arbejdsgiver, som var en investeringsforening, oplevede vi nogen gange, at Skat's medarbejdere ringede til os for at høre om reglerne. Antallet af personer, der fuldstændigt har fattet eller kan sætte sig ind i samtlige danske skatteregler for investeringsforeninger er efter mit skøn under 50. Antallet af personer, der kan finde ud af at optimere efter dem er under 10.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Post 4, det jeg mener er, at når jeg har betalt svensk kapitalindkomstskat (30%) af de investeringsforeninger, kan jeg så risikere, at dansk skat ikke nøjes med at betragte aktier og foreninger under én hat, som Sverige gør, men at de kræver yderligere skat helt op til dansk (kapital-)indkomstskatteniveau? (med fradrag for det man har betalt i Sverige)? Tre af de foreninger, jeg sætter penge, har kun aktier, mens en kun har rentepapirer. Der er ingen af foreningerne, der blander.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites