Jump to content
thenicegirl

DSB-forsinkelser på 25min+.

Recommended Posts

Det link kan bruges til mange ting ;-) Nu har jeg desværre ikke været helt god til at checke hver dag, men i den seneste måned har jeg følgende på ruten Svågertorp -> København H og omvendt. Jeg har vedhæftet mit excelark hvis der er nogle som kan finde glæde i det. I al sin enkelthed skal man blot en gang dagligt køre macroen i regnearket (åben regneark, tryk [Alt][F8]), så får man et ganske godt synderegister for strækningen. Rent praktisk sker der det at macroen sender en forespørgsel, til det link Lise skrev, for hver time over dagen, og samler så resultatet i en fane. Feltet 'Billet?' er markeret for de tog der er mere end 25 minutter forsinket, og for tog der er mere end 5 minutter forsinket og hvor det foregående tog er aflyst (for nemhed skyld er begge tog markeret i dette tilfælde).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
bananas, hvis du har et Øresundskort fra Skånetrafiken udfylder du blot Skånetrafikens rejsegarantiblanket, som du henter på deres kontorer eller downloader fra skanetrafiken.se. Jeg tvivler dog lidt på, om din rejse i morges vil være omfattet. De over 20 minutters forsinkelse skal jo være opstået på strækningen mellem Malmö C og Peberholm, hvis toget er blevet forsinket mellem Peberholm og Hovedbanegården er den forsinkelse ikke omfattet af de 20 minutters garanti fra Skånetrafiken. Så er det i stedet de sædvanlige 25 minutters forsinkelse, som gælder.
Jeg bliver nødt til at rette dig her Jakriborg. Rejser man med Øresudskort (svensk eller dansk) gælder reglen om 25 min. forsinkelse uanset om forsinkelsen er sket i DK eller S. Der er ikke 20 min i S og 25 min i DK Citat: "För resenärer som reser med Öresundskortet till Danmark gäller en speciell resegaranti vid 25 minuters försening oavsett om förseningen skett i Sverige eller Danmark. Resegarantin gäller för hela resan." Sakset fra Skanetrafikens hjemmeside under "resgaranti" http://www.skanetrafiken.se/templates/InformationPage.aspx?id=20439&epslanguage=SV /Jolin

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror, du misforstår. Det er sådan set meget enkelt. Hvis dit tog bliver mere end 20 minutter forsinket i Skåne, men ikke over 25 minutter, så er du omfattet af den skånske rejsetidsgaranti (forsinkelsen skal altså være opstået i Skåne). Det vil typisk være, hvis de aflyser en afgang, og det næste tog så heller ikke kører til tiden, og du så fx bliver 21 minutter forsinket i ankomst til Kastrup fra Svågertorp. Men det er som nævnt kun, hvis toget beviseligt er blevet over 20 minutter forsinket i Skåne - ikke i kombination med evt. forsinkelse på Sjælland. Det fremgår som sagt af de nye reklamationsblanketter fra Skånetrafiken, at man kan gøre reklamation efter enten den skånske rejsetidsgaranti (20 min.) eller den fælles dansk-svenske rejsetidsgaranti (25 min.), også selv om man rejser med et Øresundskort. Hvis man benytter sig af den skånske rejsetidsgaranti bliver det spændende så at se, om de sender en gratis billet til strækning mellem Skåne-Sjælland som svarer til det Øresundskort, man har, eller om de i stedet sender et frikort til en 22 timers rejse inden for Skåne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg lavede faktisk for en del tid siden (september 2007) en lille side, primært til mig selv og en kammerat, hvor vi kunne udfylde forsinkelser på (dengang) over 20 minutter (nu 25 minutter). Har dog givet den ud i tidens løb til andre venner og bekendte der også pendlede over sundet. Hvis i er interesserede kan i bruge den: http://eod.dk/forsinkelser/ Vil dog lige kigge lidt på det excel ark, det virker jo rimelig smart. En reklamation på en forsinkelse skal vel egentlig bruge følgende information: Afgangs-station, afgangs-tidspunkt (iflg. planen), afgangs-tidspunkt (egentlig), ankomst-station, ankomst-tidspunkt (iflg. planen) og ankomsts-tidspunkt (egentlig). Årsag til forsinkelse er min erfaring underordnet om man skriver på. Ud fra DSB's statistik side for rettidigheden af tog (og de gældende køreplaner) kan man jo indhente alle ovenstående informationer, med undtagelse af det egentlige afgangs-tidspunkt. Den er jo lidt tricky fordi vi kan jo ikke se om forsinkelsen opstod allerede ved afgangen eller under rejsen. Kunne være man skulle prøve at lave en reklamation hvor man har "glemt" at skrive afgangs-tidspunktet (egentlig) på og se hvad de siger til den. Og så lige en ting mere.. Der er modstridende information omkring hvor stor en forsinkelse skal være før man får kompensation, alt efter om man indhenter det fra Øresundstogets hjemmeside (www.oresundstog.se) eller Skånetrafikens hjemmeside (www.skanetrafiken.se). Skånetrafikken har endda 2 tider, tror dog at det er den dårlige tid (25 minutter) der gør sig gældende for os med Øresundskort. Garantiblanketten fra Øresundstog siger 30 minutter for korte rejse (under 30 minutter). Garantiblanketten fra Skånetrafikken siger 25 minutter, uanset om forsinkelsen er opstået op svensk eller dansk jord:

Resegarantin gäller vid: – 20 minuters försening för resa inom Skåne. – 20 minuters försening vid resa till Danmark om förseningen inträffar på svensk sida. – 25 minuters försening för resenärer med Øresundskortet som reser till Danmark (oavsett om förseningen skett på svensk eller dansk sida).
Så er det 20, 25 eller 30 minutter man skal rette sig efter? Har skrevet til Skånetrafiken og udbedt et svar, så kan jeg jo lige smide der herinde når jeg har det. Og svar fra Skånetrafiken:
Beklagar att informationen kan vara lite förvirrande för resor mellan skåne och danmark gäller 25minuters försening. Vid resor enbart inom skåne gäller 20minuter. Vid resor till och från övriga delar som trafikeras av skånetrafiken gäller öresundstågsgarantin.
/Brian

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

På blanketter for Skånetrafikken står følgende:

Obs! Bifoga alltid: Giltig färdbiljett från Skånetrafiken i original. Reser du med tåg på periodkort måste du bifoga ett inspektionskvitto från restillfället, vid avgång eller ankomst. Ett sådant får du i kortautomaten på stationen. Du behöver inte trycka på några knappar, kvittot kommer automatiskt när du läser in ditt kort. Har du rest med rabattkortet och inte fått någon pappersbiljett bifogar du kopia på laddningskvittot Har nogen prøvet at få en sådan "inspektionskvitto", og er der nogen der ved hvor automaten står på Kbh H. Jeg prøvede at stikke mit øresundskort i en Skånetrafik automat den anden dag, for at teste om jeg kunne få en inspektionskvitto, men det kunne jeg ikke få til at fungere. Nogen der ved præcist hvordan man gør?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det fungerer ikke med Øresundskort, der gælder over sundet, men vistnok kun med Øresundskort til rejser inden for Skåne, fx hvis man har et pendlerkort mellem Lund og Malmö. Desuden er der jo ikke nogen Skånetrafiken-automat på alle stationer i hovedstadsområdet, så det er ret omsonst at kræve den form for dokumentation.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det link kan bruges til mange ting ;-) Nu har jeg desværre ikke været helt god til at checke hver dag, men i den seneste måned har jeg følgende på ruten Svågertorp -> København H og omvendt. Jeg har vedhæftet mit excelark hvis der er nogle som kan finde glæde i det. I al sin enkelthed skal man blot en gang dagligt køre macroen i regnearket (åben regneark, tryk [Alt][F8]), så får man et ganske godt synderegister for strækningen. Rent praktisk sker der det at macroen sender en forespørgsel, til det link Lise skrev, for hver time over dagen, og samler så resultatet i en fane. Feltet 'Billet?' er markeret for de tog der er mere end 25 minutter forsinket, og for tog der er mere end 5 minutter forsinket og hvor det foregående tog er aflyst (for nemhed skyld er begge tog markeret i dette tilfælde).
Tusind tak for den enorme hjælp, Sune! Fantastisk, du bare lige kan trylle sådan noget frem, men sådan har vi jo alle vore forcer. Er det muligt for dig (og ikke for meget forlangt :O) at lave en makro tilvarende til den, du har lavet, men hvor slutstationen hedder Malmø C? Tak igen for hjælpen, Sune. Love, L.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Fra bane.dk "ØR 1107 (Malmø Central-København H) Toget var 26 min. forsinket ved ankomst til Svågertorp. Station Ankomst Afgang Malmø Central 21:22 Svågertorp 21:30 Aflyst Kbh. Lufthavn Aflyst Aflyst Tårnby Aflyst Aflyst Ørestad Aflyst Aflyst København H Aflyst" Hvad skete der lige der? Normalt aflyser de da kun Øresundstog fra enten Malmø, København eller Helsingør, men dette tog kørte tilsyneladende kun den korte strækning fra Malmø til Svågertorp? Og så ser det også ud til, at ØR 2120 er aflyst nord for København. Dvs., man bliver en hel time forsinket, hvis man står på Hellerup eller Østerport station og regner med at tage Øresundstoget - næste tog over broen går jo først en time senere med ankomst til Malmø C 01.38 i stedet for 00.38!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det var 23. februar. I aftes stod togtrafikken også stille på broen, og der blev indsat busser i stedet - naturligvis med forsinkelser til følge Fra Skånetrafikens hjemmeside "2009-03-02 | 21:53 Malmö c-Ystad och Malmö c-Svågertorp: Pga en olycka ersätts tågen av buss mellan Malmöc-Svedala och Malmö c-Svågertorp. Tågtrafiken beräknas åter vara i drift kl 0100."

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kørte lige en det excel ark for i dag (well, i går nu) og studsede over nogen af tiderne:

Rute      | Dato     | Afgang | Ankomst | Forsinkelse
------------------------------------------------------
 Malmø-Kbh | 20/02/09 | [COLOR="Red"]10:33[/COLOR]  | 11:04   | Aflyst
 Malmø-Kbh | 20/02/09 | [COLOR="Red"]10:37[/COLOR]  | 11:12   | 00:08
 Malmø-Kbh | 20/02/09 | 13:22  | 13:57   | 00:32
 Malmø-Kbh | 04/03/09 | 10:02  | 10:37   | 00:28
 Malmø-Kbh | 04/03/09 | [COLOR="Red"]10:33[/COLOR]  | 11:04   | Aflyst
 Malmø-Kbh | 04/03/09 | [COLOR="Red"]10:37[/COLOR]  | 11:12   | 00:48
 Kbh-Malmø | 04/03/09 | 09:23  | 09:58   | 00:27
 Kbh-Malmø | 04/03/09 | 09:43  | 10:18   | 00:44
 Kbh-Malmø | 04/03/09 | 10:03  | 10:38   | 00:36
 Kbh-Malmø | 04/03/09 | 10:23  | 10:58   | 00:39
 Kbh-Malmø | 04/03/09 | 10:43  | 11:18   | 00:31

Nu er det godt nok ved at være et par år siden jeg kørte fra Malmø C (kører nu fra Svågertorp), men så vidt jeg husker kører toget 02, 22 og 42. Hvad er de tider jeg har markeret med rødt ovenover?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvad er de tider jeg har markeret med rødt ovenover?
Et særtog der kørte dagen før jeg lavede Malmö regnearket. Jeg udskiftede arket i posten i sidste uge efter at thenicegirl gjorde mig opmærksom på fejlen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Et særtog der kørte dagen før jeg lavede Malmö regnearket. Jeg udskiftede arket i posten i sidste uge efter at thenicegirl gjorde mig opmærksom på fejlen.
Aah.. Jeg har problemer med at køre SvTorp-Kbh arket, den får en runtime error '1004' mens den forsøger at connecte til website. Debugging peger på "Selection.QueryTable.Refresh BackgroundQuery:=False" i subrutinen hent_data. Office 2007. Macro'er er tilladt. Prøvet både på min Windows 7 og på en Windows XP (virtuel maskine).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kedede mig og brugte Sune's idé og lavede et PHP script der udtrækker aflysninger og forsinkelser på > 24 minutter (25+) fra DSB's side. http://eod.dk/forsinkelser/dsb.php Scriptet tager nok omkring et minut at køre færdigt. Mens den kører vil den reloade siden i browseren for at undgå at siden timer ud. Der reloades 24 gange (1 gang per time der hives data for). Som allerede er bemærket så er listen åbenbart ikke opdateret om natten, så der står alle tog som aflyst selvom det ikke passer. Har overvejet at integrere den med forsinkelses listen, men det bliver ikke lige pt. hvis jeg vælger at gøre det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

God tanke, briped, men for mit vedkommende er det desværre en :thumbdown Den virker heller ikke hos mig, men det er helt i orden. Jeg tjekker bare hjemmesiden, som jeg altid har gjort. Både du og Sune skal have tak for, at I hjælper så mange ved at lave jeres programmer! With love, L.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Sad lige og kiggede kompensationsgivende forsinkelser for de sidste 2 dage (1-2. oktober 2009), og tallene er jo syge... 42 kompensationsgivende forsinkelser bare for de 2 dage. Det er forsinkelser eller aflysninger+forsinkelser der giver 25+ minutters forsinkelse til København H. Hvad fanden sker der? Jeg kan til dels forstå de 22 kompensationsgivende forsinkelser der kom i går d. 2. oktober 2009, men hvor kommer de 20 fra der var d. 1. oktober 2009? http://eod.dk/forsinkelser/index.php?history=3

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites