Jump to content
Marraffay

Spørgsmål til fagforeningen

Recommended Posts

Jeg har et spørgsmål til min fagforening. Det vil sige, jeg har et spørgsmål som jeg har henvendt mig med til min tidligere fagforening. Der var selvfølgelig ingen hjælp at hente eftersom jeg ikke var aktivt medlem længere. Derfor spørger jeg nu herinde, kunne være der var nogen kloge hoveder der lå inde med et svar. For at gøre historien kort, så er sagen den at jeg er blevet finanskrise-fyret for et lille stykke tid siden. Jeg arbejder i et lille speditions firma hvor jeg og min kollega tager os af den daglige drift inden for kurérafdelingen. Jeg har ladet mig fortælle at min kollega (som besider samme stilling som jeg og er ansat på samme vilkår) er blevet tilmeldt et kursus. Et kursus jeg mener at jeg OGSÅ ville have nytte af. Selvklart ikke i dette firma eftersom jeg er ledig per 1/3, men et kursus jeg ville have gavn af i fremtiden. Mit spørgsmål går så på om ens arbejdsgiver kan "diskriminere" på denne måde? Jeg mener, jeg er stadig ansat, burde evt goder ikke også tilkomme mig så længe jeg er ansat? Firmaet forventer vel også at jeg stadig dukker op og fuldfører mit arbejde, hvilket jeg selvfølgelig stadig gør... Kunne være rart med lidt inputs herindefra, tak for jeres tid :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Er din kollega også fyret? Er din kollega også fyret? Dit firma er vel ikke forpligtet til at give penge ud til et kursus til en der snart skal stoppe! Jeg tror ikke helt jeg fatter hvad du er ude efter. Og uanset kan du ikke göre noget da du ikke har nogen fagforening. Så mit råd er at du bare passer resten af tiden i dit firma, det er en meget lille branche hvor man jo ikke skal sprälle for meget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa Nej min kollega er ikke fyret, og jeg kan selvfølgelig godt se logikken i at jeg ikke skal på noget kursus men det kun er min kollega, eftersom jeg ikke gavner firmaet efter d. 28 februar. Det jeg er ude efter, er at høre om det er lovligt at "diskriminere" ligeværdige kollegaer på denne måde. Uden tvivl kan jeg sagtens se logikken i det, men hvis min kollega skal til det kursus imorgen så ville jeg jo også kunne have nytte af i min resterende - dog noget korte - tid tilbage i firmaet. Jeg er såmænd bare ude efter at redde mig nogen ekstra point på mit CV, det er derfor jeg spørger jer. I mit tidligere job var jeg nemlig ude for det samme, men der sagde jeg ingenting. Håber det giver lidt mere mening nu?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det giver mening Ja, det giver mening, men det må da väre samme svar. Selvom det skulle väre diskriminende (i övrigt et forkert ord i denne sammenhäng) så kan du intet göre uden en fagforening. I övrigt må det da väre fuldt lovligt, de har ingen forpligtelser over for dig. Kunne have sendt din kollega på kursus selvom du ikke var opsagt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er ingen mennesker 100% ens og hvem som din arbejdsgiver giver kurser til, er op til lederen der vurdere det ud fra cost/benefit, for det meste, der er jo også almindelig personalepleje hvor man gerne giver kurser for at folk bliver Put dig selv som leder og stil spørgsmålet igen: skal jeg give en som vi har fyret pga. finanskrise et kursus til en del penge, som vi intet får ud af ? anyway, det rent fagpolitiske De må give din kollega 10 kurser hvor du bliver overset Normalt påpeger man dette til en mus (medarbejder udvikling samtale) hvor man aftaler hvordan man skal udvikle sig, set både fra din og lederens side Det er på ingen måde diskrimerende, vi kan godt blive enige om at det er uretfærdigt, men man har så muligheden for at sige op og finde et sted de værdsætter dig

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig med jer begge om at rationelt set giver det ingen mening at give mig dette kursus. Men jeg synes bare det virker sådan lidt... hvad skal man sige, ja, måske lidt unfair. Dagen efter jeg fik fyreseddellen blev kurset aftalt for min kollega. Jeg er godt klar over at ordet diskriminerende ikke kan bruges i denne sammenhæng, derfor brugte jeg det også iført anførselstegn. Men altså, man tager jo heller ikke flødeboller med i klassen og undlader at give til nogen man ikke bryder sig om. Det var mere ud fra den betragtning, at jeg ville have opklaret om det var "lovligt". Men i og med jeg ikke er blevet lovet dette kursus eller det står i min kontrakt kan jeg godt se at det står arbejdsgiver frit for at sende hvem som helst på kursus. Men tit står man som lønmodtager og er ikke altid helt klar over ens rettigheder og jeg ville bare i den andledning se om jeg blev snydt for et kursus. Men tak til jer begge for at have kommet med inputs.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites