Guest carspar Anmeld indhold Besvaret February 21, 2009 Nej jeg har ikke været befriet for at betale til sociale sikringsordninger i Danmark. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret February 21, 2009 Fint jeg accepterer svaret med så har sikringsstyrelsen og indenrigsministeriet forskellige opfattelser af sagen, måske skulle man spørge indenrigsministeriet hvad de mener? men jeg accepterer at sikringsstyrelses svarer sådan, jeg ved så bare ikke hvem det er der bestemmer!!!!!!!!!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret February 22, 2009 Fint jeg accepterer svaret med så har sikringsstyrelsen og indenrigsministeriet forskellige opfattelser af sagen' date=' måske skulle man spørge indenrigsministeriet hvad de mener? men jeg accepterer at sikringsstyrelses svarer sådan, jeg ved så bare ikke hvem det er der bestemmer!!!!!!!!!![/quote'] Sikringsstyrelsen er en del af det nuværende Velfærdsministerium og det er derfor styrelsens ansvar at vejlede i spørgsmål om pensioner. Det er også der igennem pensionsansøgninger går, når der skal søges for danskere bosat i udlandet eller der skal hentes pensioner fra udlandet til DK borgere. Så den dag du skal søge om den pension, du er berettiget til fra DK, skal det ske (som reglerne er nu) gennem FK i SE, som sender ansøgning videre til Sikringsstyrelsen:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mouse 10 Anmeld indhold Besvaret February 23, 2009 Sikringsstyrelsen er en del af det nuværende Velfærdsministerium og det er derfor styrelsens ansvar at vejlede i spørgsmål om pensioner. Det er også der igennem pensionsansøgninger går, når der skal søges for danskere bosat i udlandet eller der skal hentes pensioner fra udlandet til DK borgere. Så den dag du skal søge om den pension, du er berettiget til fra DK, skal det ske (som reglerne er nu) gennem FK i SE, som sender ansøgning videre til Sikringsstyrelsen:) Der er ingen tvivl om, at EU/EØS borgere, der arbejder i Danmark, men bor i et andet land (fx Sverige) optjener pensionsret i Danmark. Det følger af EF-forordning nr. 1408/71 om koordination af sociale sikringsordninger for vandrende arbejdstagere m.fl.. De grundlæggende principper for forordningen er bl.a.: * Ligebehandling (forbud mod diskrimination på grundlag af bopæl eller nationalitet * sammenlægning af optjeningstider i de forskellige lande med henblik på åbning af ret til pension, * pro rata temporis, dvs. beregning af pension i overensstemmelse med beskæftigelse eller bopælsperioder tilbagelagt i det pågældende land. I vejledning nr. 53 af 31. august 2007 om folkepension efter lov om social pension, pkt. 43 fremgår det endvidere, at Ved beregning af optjeningstid lægges der vægt på antal beskæftigelsesår eller bopælsår i Danmark. Vejledningen kan findes her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=20920 Ret interessant er det, at 3-årsreglen (3 års fast bopæl mellem det 15. og 65. år) fraviges. Endelig fremgår det af vejledningens pkt. 53, at: 53. Som hovedregel er en vandrende arbejdstager eller selvstændig erhvervsdrivende omfattet af lovgivningen i det land, hvori den pågældende er beskæftiget, selv om pågældende evt. måtte have bopæl i et andet land. Derfor tillægges beskæftigelsesperioder samme betydning som bopælsperioder, når optjeningsperioden gøres op efter pensionsloven. Det gælder desuden, at de personer, der er omfattet af forordningen, alene er omfattet af lovgivningen om social sikring i ét land ad gangen. Så skulle den vist være lukket. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret February 23, 2009 Tak det er første gang jeg får det set så klart. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret February 23, 2009 Så skulle den vist være lukket. Det håber vi;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites